Toon posts:

[WINXP] Na elke setup een blauw scherm.

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Ik heb van een kennis een computer die ik na moet kijken. Het gaat om een Intel Pentium III processor met een ASUS moederbord. Na eerst wat zaken veilig gesteld te hebben ben ik begonnen met een reinstall van Windows XP. Echter, de setup duurt gigantisch lang. (meer dan 5 uur en dan overdrijf ik niet) Als ik daarna de computer opnieuw moet opstarten krijg ik een blauw scherm met de melding : irq_less_or_not_equal.

Een diagnose op de meegeleverde cd geeft geen enkele fout aan. Ik heb al ander geheugen geprobeerd en een nieuwe harde schijf. Verder heb ik in de bios alle pci en irq instellingen nagelopen, ook voor de zekerheid een keer alles uitgeschakeld. Ook heb ik het sdram freq. ratio omlaag geschroefd maar alles zonder succes. De setup blijft gigantisch lang duren en komt telkens terug met het blauwe scherm.

Om wanhopig van te worden.

Zou het probleem toch het moederbord zijn of de voeding ?

• BalusC
  • Registratie: Oktober 2000
  • Niet online

BalusC

Carpe diem

Waar zijn de exacte specs? 8)7 Neem het noodzakelijke PMG Beleid eens door.

Is DMA wel ingeschakeld? Zonder DMA zal de lees/schrijf performance van de CD drive en de HDD zwaar beroerd zijn. Gezien jouw uitsluitsels mbt CD, geheugen en harddisk, blijven imho het moederbord, de CPU en in mindere mate de voeding over als meest potentieel verdachten.

[ Voor 10% gewijzigd door BalusC op 18-05-2005 10:54 ]

• MissingDog
  • Registratie: Augustus 2002
  • Niet online
probeer eens win2k of een winxp met geslipstreamde servicepacks te installeren...het kan soms voorkomen dat winxp op z'n achterwerk terecht komt zonder patches ivm hardware issues die op het eerste oog niet bestaan.

Verwijderd

Topicstarter
DMA staat aan. Ik heb win2k geinstalleerd. Ging voor het gevoel wel wat sneller maar na de installatie blijft ie nu ongeveer al 15 minuten hangen op het win2k opstartscherm. Er is verder geen enkele voortgang te zien. :(

• jozy
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 07-08 08:36
zo'n scherm kreeg ik ook. Bij mij lag het iig aan mobo en geheugen. Na beiden vervangen te hebben werkte hij weer als vanouds...

Succes

• vrotsnok
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 28-06 20:03

vrotsnok

snot vork

Ik had laatst hetzelfde bij een vriend en tast ook nog steeds in het duister over de oorzaak.

Wat vreemd is, is dat die computer voordat we windows opnieuw gingen installeren nog wel wilde booten, maar erg vaak 'zomaar' een bluescreen gaf. Ik heb toen ff naar zijn voltages gekeken, en die waren niet al te stabiel, waardoor ik in eerste instantie dacht dat de voeding de oorzaak van het probleem was.

Aangezien de pc voor de herinstall nog wel wilde booten vraag ik me nu af of de kans niet groter is dat het aan het mobo/geheugen ligt. Hoe groot is deze kans?

specs

Pagina: 1