logonscript printertoewijzing EN net use .. tbv DOS

Pagina: 1
Acties:
  • 220 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

• engelbertus
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 08-04 10:58
op ons netwerk ( server met windows 2003 server, met 10 windows xp clients, met een aantal gedeelde printers)
gebruiken we een aantal dos programmas die alleen met een lokaal op de lpt poort aangesloten printer willen werken. (bijv. GWbasic projes)

met
net use lpt1 //rs/rs-laserprinter
gaat dit waarschijnlijk wel opgelost worden, maar dit zal in het logonscript verwerkt moeten worden.
ik kan zoiets niet van gebruikers gaan verwachten.
er moet in dat logon script dus een printer gekozen worden die het dichtst bij staat. dit kan per pc gesfpecificeerd worden, het gaat om 4 printers. "tekenkamer", "rekenkamer", "administratie" en de bovenverdieping)
dit moet dus op basis van de pc waarop wordt ingelogd worden bepaald ( zwevende profielen )

hoe zou je zoiets aanpakken?

en kun je niks beginnen met de op de pc geinstaleerde printers, en daarvan de "gebruik als standaard printer" kiezen?
het zijn dus eigenlijk 2 vragen.

heeft iemand een idee?

[ Voor 4% gewijzigd door engelbertus op 18-05-2005 09:24 ]

• Mitch
  • Registratie: April 2001
  • Laatst online: 15-01 23:26
is een kix script niets voor je ?
http://www.kixtart.org/ meen ik

[ Voor 17% gewijzigd door Mitch op 18-05-2005 09:29 ]

• Outerspace
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 17:57

Outerspace

Moderator General Chat / Wonen & Mobiliteit

AFX Ghey Edition by HlpDsK

Inderdaad, dit kan je makkelijk scripten met kixtart :)

Kan je die pc's niet in bepaalde groepen gooien, en de printer ook meteen in die groep gooien. Dan houd je alle pc's bij elkaar :)

Dan gaat het scripten denk ik ook wat makkelijker ;)

Wauw, een sig!

• engelbertus
tja ik werk hier, de "leverancier - server expert" heeft inderdaad met kixtart logonscripts gemaakt.

de printers zijn per gebruiker allemaal toegevoegd, omdat ze gedeeld worden via een printerpoort op een pc, en de pc's niet altijd aan staan. dan kun je ltijd een online printer selecteren.

de gebruikers staan wel ingedeeld in groepen. maar hoe kun je zoiets voor pc's doen ?

in elke ruimte staan een aantal pç's dus wat dat betreft zou een soort van "werkgroep samenstelling" als in pc1.1 pc1.2 en pc1.3 gebruiken de laserprinter op pc1.2
zon groepsindeling is dan een stuk eenvoudiger, kun je daarmee ook de default windows printer me aangeven voor de windows pc's ?

de "net use" omleiding voor de dos programmas is niet zo ingewikkeld denk ik, maar hoe stel je een standaard printer in voor de windows programmas? dit moet ook afhankelijk worden van de pc / groep van pc's / ruimte

Verwijderd

outerspace schreef op woensdag 18 mei 2005 @ 09:31:
Inderdaad, dit kan je makkelijk scripten met kixtart :)

Kan je die pc's niet in bepaalde groepen gooien, en de printer ook meteen in die groep gooien. Dan houd je alle pc's bij elkaar :)

Dan gaat het scripten denk ik ook wat makkelijker ;)
kix is zwaar overbodig voor zoiets, waarschijnlijk kan de ts al af met batch. en als dat niet voldoende is, dan kan je beter vbs gebruiken. kix is zwaar uit de tijd (handig in het nt4 tijdperk, maar nutteloos (lees: overbodige troep) imho na win2k).

[ Voor 4% gewijzigd door Verwijderd op 18-05-2005 12:38 ]

Verwijderd

engelbertus schreef op woensdag 18 mei 2005 @ 09:42:
tja ik werk hier, de "leverancier - server expert" heeft inderdaad met kixtart logonscripts gemaakt.

de printers zijn per gebruiker allemaal toegevoegd, omdat ze gedeeld worden via een printerpoort op een pc, en de pc's niet altijd aan staan. dan kun je ltijd een online printer selecteren.

de gebruikers staan wel ingedeeld in groepen. maar hoe kun je zoiets voor pc's doen ?

in elke ruimte staan een aantal pç's dus wat dat betreft zou een soort van "werkgroep samenstelling" als in pc1.1 pc1.2 en pc1.3 gebruiken de laserprinter op pc1.2
zon groepsindeling is dan een stuk eenvoudiger, kun je daarmee ook de default windows printer me aangeven voor de windows pc's ?

de "net use" omleiding voor de dos programmas is niet zo ingewikkeld denk ik, maar hoe stel je een standaard printer in voor de windows programmas? dit moet ook afhankelijk worden van de pc / groep van pc's / ruimte
je kan gewoon pc's in een groep zetten!

kix achtig :) : if %computername% ingroup (blabla) ....

[ Voor 7% gewijzigd door Verwijderd op 18-05-2005 12:39 ]

• qwertyuiop
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 24-04 11:55
Er kwam laatst ook al iets voorbij met printers.
[rml][ KIX] Printers hebben bij logon domein[/rml]

En daar word het programma con2prt van MS genoemd.

Ik weet dat het met KIX kan (heb ooit ook zoiets gemaakt) maar het kan ook doormiddel van batch bestand.

• engelbertus
ik heb dit zo gelezen en volgens mij mot het mogelijk zijn gewoon op computernaam een printer aan de dos programmas toe te wijzen middels net use ...
ik neem tenminste aan dat de computernaam op te vragen is?

zoiets als

if %computername% = RS net use lpt1 \\RS\RS-Laserprinter
echo "printer voor dosprogrammas toegewezen"
endif

eerst groepen maken,
dan
if ingroup ... net use etc
dat heeft niet zoveel zin denk ik?

ik heb vier groepen en 10 pc's
dus 4 of 10 keer 3 a 4 regels in het script.

eventueel doe ik dit alleen voor pc's die geen eigen printer hebben, dan hoef ik nog maar voor 6 pc's
te scripten?

tis een paar dingen extra, maar zo ben ik niet gebonden aan groepen, en hoef ik ook geen groepen te maken.

de overige systeemprinters die je via kixtart maakt zijn toch windows system printers?
die wil ik het liefst gewoon allemaal zichtbaar hebben, zodat je zelf kunt kiezen voor kleur / zwart wit, of de plotter, en als er 1 dan uit staat kun je zo een alternatief selecteren.

Verwijderd

KIX is idd uit de tijd, je kan met Windows 2000 / XP alles doen via batch scripts. Sinds ik geen Windows 98 meer hoef te beheren ben ik erg blij, ik heb KIX nl nooit iets gevonden.

Omdat het printer locate systeem binnen windows erg "fijn" werkt, heb ik een andere methode bedacht.

Om het Printer Locate systeem werkend te krijgen moet verschillende subnet's in je netwerk maken, leuke bezigheid met 1 DHCP server (adhv macadres moet je dan ip's uitdelen). Kwa beheer is het Printer Locate systeem dus niet te gebruiken als je een klein (1 gebouw, 1 netwerk) bedrijfsnetwerk

Dus ik los het altijd op de volgende manier op, en dan niet een methode dat je PER pc een systeem moet gaan scripten, of hoe je dat ook wil gaan doen. Maar gewoon door een computer in een andere OU te hangen. Mochten de users buiten de map staan waar de computers staan, en je wil toch de user-configuratie gebruiken van de GPU dan zal dat standaard niet werken omdat hij de instellingen niet meeneemt vanaf die GPO's. Dan moet je even "User Group Policy loopback processing mode" aanzetten onder CompConf\Administrative Templ\System\Group Policy. Dan neemt hij die ook mee (zie ook tabblad Explain).
OU's:
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
[OU] Bedrijfsnaam
    [OU] Gebouwnaam
        [OU] Verdieping 0
            pc-1
            pc-2
        [OU] Verdieping 1
            pc-5
            pc-8
        [OU] Verdieping 2
            pc-3
            pc-4
            pc-6
            pc-7
        [OU] Users
            user-tjes hier

Dan maak je PER verdieping een GPO aan, met een computer-opstartscript wat ongeveer op de volgende manier werkt:

verdieping0.cmd (*.cmd files werken als *.bat, maar dan draait het alleen onder WinNT/2000/XP)
code:
1
2
3
4
@echo off
echo @echo off > c:\pcsys.cmd
echo set prtver=0 >> c:\pcsys.cmd
echo set prttxt=Tegenover kamer 0.12 >> c:\pcsys.cmd

Hierna doe ik het volgende in het loginscript:
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
33
34
35
36
37
38
39
40
41
42
43
44
rem -------------------------------
rem Algemene dingen die moeten draaien
call c:\pcsys.cmd

rem Hier algemene printers
con2prt /c \\server\printer
con2prt /c \\server\andereprinter

rem Naar het goeie label (verdieping) toe, anders naar ERROR
goto verdieping%prtver%
goto error

rem Verdieping 0
:verdieping0
net use lpt1 \\server\printer-verdieping0
con2prt /cd \\server\printer-verdieping0
goto ending

rem Verdieping 1
:verdieping1
net use lpt1 \\server\printer-verdieping1
con2prt /cd \\server\printer-verdieping1
goto ending

rem Error
echo Onbekende verdieping / Waarde niet gezet
pause

rem Einde
:ending

Con2prt is een programmatje van Microsoft wat je gratis kan downloaden. Net als je bijvoorbeeld xcalcs (rechten via commandline), devcon (device manager via commandline), sc (services via commandline) etc hebt.

Deze methode kan je ook ombouwen per ruimte, of net hoe je het wil gebruiken. Je kan de OU's ook per "printergroep" maken ipv verdieping, maar het principe blijft gelijk.

offtopic:
Owja, ik moet nogsteeds mijn DOS FAQ en DOS Netwerk FAQ afmaken, ben ik pas 1 jaar mee bezig :X

[ Voor 17% gewijzigd door Verwijderd op 18-05-2005 17:01 ]

• engelbertus
ik heb geen verstand van OU's

ik denk dat ik toch groepen ga maken, (4)
het is tenslotte alleen voor oude dos programmas dat ik die printer toe moet wijzen
overige printers werken al fijn genoeg op de normale manier

dan hoef ik nieuwe computers alleen toe te voegen aan de groep, zonder de opstartscripts te wijzigen.

we hebben toch al een kixtart logonscript dus daar is makkelijk iets aan toegevoegd denk ik.

Bedankt voor de informatie tot zo ver. ik zal laten weten als ik nog van gedachten ga veranderen, of de "beheerder" het nog weer anders gaat oplossen.

Verwijderd

engelbertus schreef op woensdag 18 mei 2005 @ 17:04:
ik heb geen verstand van OU's

ik denk dat ik toch groepen ga maken, (4)
Ok, maakt ook niet zoveel uit met een netwerkje van 10 computers. Maar ik beheer een netwerk van 80 pc's, en dan is het geen leuk werk om het adhv groepslidmaatschap te doen. De OU's hebben per verdieping weer andere voordelen, andere instellingen bv (denk aan MSI software installatie). En het verplaatsen van een computer naar een andere OU is veel makkelijker dan het beheren van een scripje (zeker met veel pc's).

• engelbertus
ik weet niet eens wat een ou is eigenlijk..... :S een pc in een ander groep zetten is toch iets wat ook makkelijk kan?
er is ook maar 1 opstart script.

de instellingen hangen aan de groep, en de pc kun je dan ook makkelijk verplaatsen. moet j pc's in het script in een groep doen dan of kun je die op de server in een groep zetten?

Verwijderd

engelbertus schreef op donderdag 26 mei 2005 @ 01:25:
ik weet niet eens wat een ou is eigenlijk..... :S een pc in een ander groep zetten is toch iets wat ook makkelijk kan?
er is ook maar 1 opstart script.

de instellingen hangen aan de groep, en de pc kun je dan ook makkelijk verplaatsen. moet j pc's in het script in een groep doen dan of kun je die op de server in een groep zetten?
Een OU is een Organisation Unit, denk aan een soort van "Map" binnen de Active Directory (AD). Hieraan kan je Policy's koppelen (GPO, Group Policy Object), met de instellingen voor de gebruiker (alle windows instellingen bijvoorbeeld).
Open Active Directory - Users and Computers maar eens, en ga een beetje spelen. Er staat over AD hier binnen NT ook een FAQ / Howto meen ik.

Je kan dan een computer in een OU plaatsen, die krijgt daardoor alle aan die OU gekoppelde GPO's toegewezen. En zodus ook de instellingen die jij wil hebben op die computer. Zoals per verdieping een apart bestandje laten aanmaken en zodoende printers per verdieping / ruimte werkend te krijgen. Dit werkt iig veel makkelijker dan met groepen en rechten voor groepen. Dat gebruik ik zelf ALLEEN om gebruikers in een groep de rechten te geven op een share/map.

• engelbertus
ok dus ou's zijn ook een soort groep. kan ik die ou's gebruiken zonder me verder te verdiepen in gpo's ?

anders zou dat weer een heel nieuw leerhoofdstuk opleveren wat ik niet nodig heb als ik "groepen ga maken en het kixtartscript een beetje uitbreid.

of kan ik pc's in een ou plaatsen en de gpo's hetzelfde laten en kixtart laten kijken naar de OU's

de ou's maken lijkt me inderdaad simpel, maar is het beheer an die ou's en gpos niet erg ingewikkeld?

het gaat bij mijn probleem niet zo zeer om rechten, maar om standaard instelling voor een ruimte. welke printer wordt voor dos programmas gebruikt in die ruimte. de printers zijn toch al op alle pc's aanwezig.

wat wel een vraag is / blijft, hoe kan ik de standaard printer voor windows met kixtart veranderen als een roaming profile in een andere ruimte inlogt ?

Verwijderd

engelbertus schreef op donderdag 26 mei 2005 @ 11:41:
het gaat bij mijn probleem niet zo zeer om rechten, maar om standaard instelling voor een ruimte. welke printer wordt voor dos programmas gebruikt in die ruimte. de printers zijn toch al op alle pc's aanwezig.

wat wel een vraag is / blijft, hoe kan ik de standaard printer voor windows met kixtart veranderen als een roaming profile in een andere ruimte inlogt ?
Je kan de locale printerpoort uitschakelen met het programma devcon (microsoft). Het verbinden van netwerkprinters doe je met con2prt (microsoft), hiermee kan je ook standaard printers / etc instellen. Of alle geinstalleerde netwerkprinters verwijderen.

Standaard instellingen kan je per ruimte doen, of verdieping, of net hoe jij je OU's en GPO's (die je aan een OU hangt) insteld. Ik heb dus een computer-startupscript gemaakt die oa een pcsys.cmd wegschrijft, met een "set verdieping=0". Die voer ik uit vanaf het loginscript van de user (ook ingesteld via de GPO), dus dan kan ik bij de user het volgende doen:
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
call c:\pcsys.cmd
con2prt /c \\server\printersharename
if %verdieping%==0 goto verdieping0
goto end

:verdieping0
con2prt /cd \\server\printeranders
goto end

:end

• engelbertus
ja, maar met een simpele net use lpt1 //rss/rss-laserprinter ben ik voor alle pcs zonde eigen printer die toch dosprogrammas hebben, al klaar.

de naam van de laserprinter verschilt dus per ruimte van naam. door de pc in een groep te zetten samen met de andere pc's in de zelfde ruimte kan ik dus zo makkelijk een net use.. commando uitvogelen.

in plaats van een groep kan ik ous'maken, maar dan moet ik gpo's maken.volgens jou. kan kixtart niet zoiets als if pc = in ou then net use
of een ander script oid. ik wil niet allemaal gpos moeten beheren samen met weer extra scripts in pcsys.cmd bestanden. 1 kixtart logonscript vindt ik al ingewikkeld genoeg voor 12 pc's eigenlijk. of stelt en gpo precies niks voor ?

Verwijderd

EngelBertus, kun je niet op de PC zelf zo`n batch bestrand zetten die verwijst naar die printer in de buurt, en als een user in logt, automatisch dat batch bestandje opstarten. Dus waar die user ook inlogt wordt altijd zo`n batch bestand opgestart en heeft ei altijd de dichtbijzijndste printer

[ Voor 80% gewijzigd door Verwijderd op 23-09-2005 08:35 ]

• engelbertus
als je om te beginnen eens een omschrijving van je opzet geeft.. t scheelt bijvoorbeeld een hoop of je printerservers gebruikt, of lokale lpt1 printers.
of usb printers
of dos programmas die nog moeten werken.

Verwijderd

EngelBertus, kun je niet op de PC zelf zo`n batch bestrand zetten die verwijst naar die printer in de buurt, en als een user in logt, automatisch dat batch bestandje opstarten. Dus waar die user ook inlogt wordt altijd zo`n batch bestand opgestart en heeft ei altijd de dichtbijzijndste printer.

Verwijderd

engelbertus schreef op vrijdag 23 september 2005 @ 00:47:
als je om te beginnen eens een omschrijving van je opzet geeft.. t scheelt bijvoorbeeld een hoop of je printerservers gebruikt, of lokale lpt1 printers.
of usb printers
of dos programmas die nog moeten werken.
Wij hebben een kantoor met 8 PC`s vier boven en vier beneden, we gebruiken ook nog DOS programma`s voor financiele doelstellingen. Boven hebben we twee printers staan en beneden ook.

Alle gebruikers hebben zwevende profielen komt omdat we meer mensen dan computers hebben, want ze werken toch niet elke dag tegelijk. Nu zou het mooi zijn, als iemand beneden inlogt en dan altijd print naar de dichtbijzijndse printer via lpt1: \\server\Printer1.

Het allermooist zou zijn als de windows applicatie`s zoals Words en Excel ook de dichtbijste printer pakt, maar dat zal wel weer anders moeten denk ik?????

Verwijderd

Engelbertus waarom reageer je niet meer??

• engelbertus
misschien omdat ik niet adag en nacht achter de pc zit, en afgelopen dagen t forum gesloten is geweest?
maar goed zon batchbestand kan ook, maar dat bestand moet je dan op de pc zelf zetten, en bij wijzigingen aanpassen, dus dan moet je alle pcs bij langs en of meerdere batchbestanden aanpassen. je kunt ze wel ook van te voren van de server downloaden, en dan uitvoeren.

wat ik het liefst heb is dat er 1 inlogbestand is, waar gewoon aan de hand van regels op alle pcs automatisch de juiste printers worden ingesteld en verwijderd.

dat draait bij ons dus ook niet. als we nu een nieuwe printer krijgen, moet ik die op alle stations die ervan gebruik maken die printer toevoegen, en ik geloof zelfs voor elke gebruiker die dat werkstsation gebruikt( zwevende profielen of weet ik veel)
zon inlog proicedure die dat zelf regelt adhv werrkstationnaam gekoppeld aan een lokatie, en evt gebruker ( rechten) is dus veel handiger teonderhouden.

met active directorie zou zoiets ook kunnen met gpo's maar ik ben niet echt zo diep into win2003 om daar mee aan de slag te gaan.
Pagina: 1