probleempjes met Imac ( keyboard + netwerkmappings )

Pagina: 1
Acties:

• Falcon10
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 18:57

Falcon10

Hit it i would !

Topicstarter
Om direct met de deur in huis te vallen : ik ben nieuw in het Imac gebeuren, doch zeer geinteresseerd aangezien op men huidige werkadres een aantal Imac's draaien en ik deze dus ook mee mag onderhouden.

Ik heb momenteel de volgende 2 problemen :

Het betreft op een Imac met Mac OS 9.2

1) Op het toetsenbord van de Imac hangen bovenaan 2 USB poortjes ( een links en 1 rechts ), op het linke poortje werkt de muis die we erin steken ( Imac muis ) perfect ( klik, dubbelklik etc ), echter steken we ze op de andere poort, de rechtse dus, dan kan ze enkel gewoon klikken, en niet dubbelklikken. Volgens de gebruiker kon dit vroeger wel. Kan dit ergens ingesteld worden dat men bv daar niet kan dubbelklikken ? Of zou de USB poort op het toetsenbord stuk kunnen zijn ?

2) probleempje met netwerkmappings. Bij netwerkmappings op dezelfde Imac, blijft hij om paswoorden vragen als je annuleerd om een netwerkmapping te maken. Ook voor dezelfde mapping ( vraagt bv 4x achtereen om de mapping naar PC4 te maken ). Zijn er dan 4 mappings naar deze PC ? Of blijft hij ergens steken ? De gebruiker van de PC wil niet altijd alle mappings opnieuw doen, omdat ze niet altijd op al deze netwerkschijven werkt, en drukt dus soms op annuleer zodat de mapping niet wordt gemaakt. Echter vraagt de PC direct erna of dezelfde mapping terug gemaakt moet worden.

Iemand die bovenstaande problemen al eens heeft gehad ? Of, wat waarschijnlijker is : welke dingen heb ik als Imac-groentje over het hoofd gezien ?

-| Hit it i would ! |-

• MacWolf
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 06-09-2024
Falcon10 schreef op woensdag 18 mei 2005 @ 08:39:
Om direct met de deur in huis te vallen : ik ben nieuw in het Imac gebeuren, doch zeer geinteresseerd aangezien op men huidige werkadres een aantal Imac's draaien en ik deze dus ook mee mag onderhouden.

Ik heb momenteel de volgende 2 problemen :

Het betreft op een Imac met Mac OS 9.2

1) Op het toetsenbord van de Imac hangen bovenaan 2 USB poortjes ( een links en 1 rechts ), op het linke poortje werkt de muis die we erin steken ( Imac muis ) perfect ( klik, dubbelklik etc ), echter steken we ze op de andere poort, de rechtse dus, dan kan ze enkel gewoon klikken, en niet dubbelklikken. Volgens de gebruiker kon dit vroeger wel. Kan dit ergens ingesteld worden dat men bv daar niet kan dubbelklikken ? Of zou de USB poort op het toetsenbord stuk kunnen zijn ?

2) probleempje met netwerkmappings. Bij netwerkmappings op dezelfde Imac, blijft hij om paswoorden vragen als je annuleerd om een netwerkmapping te maken. Ook voor dezelfde mapping ( vraagt bv 4x achtereen om de mapping naar PC4 te maken ). Zijn er dan 4 mappings naar deze PC ? Of blijft hij ergens steken ? De gebruiker van de PC wil niet altijd alle mappings opnieuw doen, omdat ze niet altijd op al deze netwerkschijven werkt, en drukt dus soms op annuleer zodat de mapping niet wordt gemaakt. Echter vraagt de PC direct erna of dezelfde mapping terug gemaakt moet worden.

Iemand die bovenstaande problemen al eens heeft gehad ? Of, wat waarschijnlijker is : welke dingen heb ik als Imac-groentje over het hoofd gezien ?
1) Is er een nieuwe muis aangeschaft? Bij mijn weten kan de USB bus op het toetsenbord niet van veel stroom voorzien, en mogelijk werkt daarom het dubbelklikken niet goed. Probeer eventueel een andere USB muis aan te sluiten op die poort en kijk of die wel goed werkt. Wissel de muizen ook even van poort, om te zien of de poort mogelijk stuk is.

2) In de Kiezer (zie Apple menu) kan worden ingesteld welke shares geopend moeten worden bij het opstarten. Je kan shares uitvinken waar je niet automatisch mee wilt verbinden.

Microsoft Windows: A thirty-two bit extension and graphical shell to a sixteen-bit patch to an eight-bit operating system originally coded for a four-bit microprocessor which was written by a two-bit company that can't stand one bit of competition.

• Falcon10
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 18:57

Falcon10

Hit it i would !

Topicstarter
probleem van de muis is momenteel al opgelost :

ik heb het keyboard in een ander USB poort gestoken opzij in die Imac, en vervolgens de apple muis terug rechts in de USB poort van het keyboard gestoken.
Het dubbelklikken werkt dan terug.
Heel eigenaardig.

Enkel nu dus nog het mappingprobleem

-| Hit it i would ! |-

• osx
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 11-02-2025

osx

Macwolfs bericht is de helft van de oplossing. Hij geeft aan hoe je het systeem kan vertellen om automatisch in te loggen. Wil je van het automatisch inloggen af, moet je even kijken in de Systeemmap, mapje servers. Daar staan alle aliassen in van netwerkverbindingen. Bij opstarten wordt na laden van de Finder dit mapje doorgelopen en alle aliassen worden geprobeerd.

Iedere keer dat je in de Kiezer een vinkje zet achter de share die je aankoppelt (voor het automatisch aankoppelen bij opstarten) wordt in het hierboven genoemde mapje Servers een alias van die verbinding aangemaakt.