Wireless connectie niet op volle snelheid (800k/s op 50k/s)

Pagina: 1
Acties:
  • 2.013 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

• Explore
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 08-04-2011

Explore

Op zoek naar werk

Topicstarter
Specs:
  • TweakDSL UltraDSL internet abonnement, inc. VoDSL (8192/1024)
  • Oranje CopperJet (816-P2 dacht ik)
  • 3Com OfficeConnect 11G Wireless Accesspoint
  • ASUS Wireless LAN Card (geintegreerd op mobo)
  • Windows 2k SP4
Met deze combinatie zou ik doorgaans een conectie van zo'n 800kbyte/sec met internet moeten hebben. In praktijk blijkt dit echter maar zo'n 55kbyte/sec te zijn. Ik meet dit met zowel speedtest.nl als DU-Meter. Eerst dacht ik dat dit aan TweakDSL lag, maar nadat m'n vriendin hier met d'r laptop (WinXP, 3Com LAN Card) wel een fatsoenlijke snelheid haalt (ca. 600-800kbyte/sec) is duidelijk geworden dat het een probleem op mijn systeem is.

Sporadisch komt het voor dat er wel een goede snelheid is, maar meestal is dit van korte duur (paar uur hooguit).

Is er iemand die een idee heeft wat hier de oorzaak van kan zijn? Ik heb namelijk geen idee... Ik kan me niet voorstellen dat WindowsXP vereist is voor zo'n snelheid. Toch?

[ specs ] [ Tweaker gallery ]

• Explore

Explore

Op zoek naar werk

Topicstarter
Nadat ik gisteren nog eens een search had gedaan op bovenstaand onderwerp, werd ik eerst wanhopig: er zijn zo veel variabelen die een impact kunnen hebben op een goede connectie. Het kan van alles zijn!

Uiteindelijk kwam ik hier terecht en dat heeft zo te zien ook de oplossing geleverd: MTU ingesteld op 1500 en sindsdien werkt m'n connectie weer goed. Ik hoop dat 't zo blijft, want vanwege het random gedrag ben ik nog steeds sceptisch.

In iedergeval een mooie Q&A zo... :)

Verwijderd

Het OS lijkt me stug, vervang desnoods je wlankaart eens. Je zegt het trouwens zelf al, bij een wireless connectie zijn er gewoon teveel variabelen om ook maar íets te kunnen garanderen. Heb je brute snelheid nodig om wat te downloaden / overblazen? Pak een UTP-kabel :)

• Gumball
  • Registratie: December 2003
  • Niet online
Ik wil hier ook even op reageren.
Ik heb sinds vandaag een router, die het signaal doorgeeft aan 2 PC's, 1 wired, en 1 wireless.

Nu heb ik met die wireless niet enorm goed bereik, meestal rond de 48Mbps, maar dat moet meer dan voldoende zijn om mijn chello snelheden aan te kunnen (4mbps) Toch download ik maar met een schamele 30 tot hooguit 90 KB/sec. Heb ik nu iets fout ingesteld ofzo? Ik heb echt weinig verstand van (draadloos) netwerken.

O, en dan nog iets, op www.speedtest.nl geeft ie wel keurig 450 KB/sec aan. das vreemd of niet!!

• Erkens
  • Registratie: December 2001
  • Niet online

Erkens

Fotograaf

Gumball schreef op woensdag 18 mei 2005 @ 20:33:
Toch download ik maar met een schamele 30 tot hooguit 90 KB/sec. Heb ik nu iets fout ingesteld ofzo? Ik heb echt weinig verstand van (draadloos) netwerken.

O, en dan nog iets, op www.speedtest.nl geeft ie wel keurig 450 KB/sec aan. das vreemd of niet!!
gewoon van een snellere server downloaden dus ;)
als je met speedtest 450 haalt dan ligt het dus aan die server, lijkt me logisch 8)7

• Gumball
  • Niet online
Erkens schreef op woensdag 18 mei 2005 @ 20:38:
[...]

gewoon van een snellere server downloaden dus ;)
als je met speedtest 450 haalt dan ligt het dus aan die server, lijkt me logisch 8)7
Wel vreemd dat het toevallig vandaag aan elke server ligt dan...

• Erkens
  • Niet online

Erkens

Fotograaf

Gumball schreef op woensdag 18 mei 2005 @ 20:41:
[...]

Wel vreemd dat het toevallig vandaag aan elke server ligt dan...
maar blijkbaar niet bij de server van speedtest :z

• Gumball
  • Niet online
is er een test download file op de server van tweakers, of een ander betrouwbare snelle server?

• Erkens
  • Niet online

Erkens

Fotograaf

bijna elke ISP heeft wel een FTP server waar een 5 of 10MB file staat die je voor dat soort doeleinden kan downloaden

• Gumball
  • Niet online
gevonden op de chello site, test gedaan en hetvolgende gebeurde:

Resultaten download test

Uitleg over deze resultaten vindt u hier

Maximum snelheid voor chello classic: 4096 Kbit/sec
Behaalde download snelheid: 975 Kbit/sec
121.9 KByte/sec
15.2 x ISDN

De behaalde snelheid is: voldoende
Conclusie: Op dit moment is uw download snelheid voldoende

Postcode ******
IP adres 62.194.212.***
Tijdstip van de meting 2005-05-18 21:23:30
Tijdsduur van download
(minus tijd opvullen TCP buffer) 82.81 seconden
Bestandsgrootte
(minus TCP buffer) 10093 Kbytes
Client software Mozilla/4.0 (compatible; MSIE 6.0; Windows NT 5.1; SV1)

• Explore

Explore

Op zoek naar werk

Topicstarter
't Is vervelend om altijd gelijk te krijgen met m'n sceptische houding, maar het is waar: m'n internet connectie snelheid is weer ingezakt naar ca. 55kbyte/sec. M'n vriendin zit hier naast me met d'r laptop op 800kbyte/sec... Ik heb DrTCP opnieuw gestart en de MTU weer op 1500 gezet, maar dit keer haalde het niks uit.

Ik kan dit gedrag niet verklaren. Wie wel???

• weijl
  • Registratie: Juli 2002
  • Niet online
over volle lijn :?

Verwijderd

Ik weet niet of dit met dit topic te maken heeft, maar ik ben dus bezig met draadloos netwerk aan te leggen met een usb-kaartje van sweex en een accespoint van sweex. Het accespoint zit aangesloten op een hub en die hub zit weer aangesloten op een adsl-modem. Nu is het dus zo dat ik wel verbinding heb met het netwerk, maar ik krijg geen internetverbinding. Als ik de probleemoplosser van adsl gebruik geeft ie als error: de snelheid moet 10 base of 100 base zijn. Maar de snelheid is nu dus 11 mbps. wat moet ik doen om dit werkend te krijgen? ik krijg de software die erbij zit trouwens niet geinstalleerd omdat dat programma zegt: This program can be installed by an administrator. Maar als ik ingelogd ben met de beheerder van de computer dan doet ie dus nog steeds niks. volgens mij zie ik iets heel doms over het hoofd :S

• EricJH
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 17:41
Explore schreef op zaterdag 21 mei 2005 @ 18:10:
't Is vervelend om altijd gelijk te krijgen met m'n sceptische houding, maar het is waar: m'n internet connectie snelheid is weer ingezakt naar ca. 55kbyte/sec. M'n vriendin zit hier naast me met d'r laptop op 800kbyte/sec... Ik heb DrTCP opnieuw gestart en de MTU weer op 1500 gezet, maar dit keer haalde het niks uit.

Ik kan dit gedrag niet verklaren. Wie wel???
Reboot je na het veranderen van de MTU zoals het hoort?

• Explore

Explore

Op zoek naar werk

Topicstarter
EricJH schreef op zondag 22 mei 2005 @ 20:49:
[...]

Reboot je na het veranderen van de MTU zoals het hoort?
Jazeker :)

Het gedrag is nog steeds erg random. De ene keer werkt 't wel goed en de andere keer niet. Is er ergens tekst en uitleg te vinden over alle parameters, zoals de MTU? Ik heb nl. eigenlijk geen idee wat 't betekent en wat het precies doet (iets met packet-size ofzo, dacht ik).

Verwijderd

Explore schreef op maandag 23 mei 2005 @ 23:43:
[...]

Jazeker :)

Het gedrag is nog steeds erg random. De ene keer werkt 't wel goed en de andere keer niet. Is er ergens tekst en uitleg te vinden over alle parameters, zoals de MTU? Ik heb nl. eigenlijk geen idee wat 't betekent en wat het precies doet (iets met packet-size ofzo, dacht ik).
Ga eens met netstumbler kijken wat je connectie op zo'n moment doet, misschien valt je ontvangst soms gewoon een eind weg :)

Verwijderd

Heb dezelfde config ongeveer:

3com office connect wireless

laptop 1
windows xp + sp2
3com pcmcia wifi officeconnect 11g card

laptop 2
windows 2k + sp4
andermerk (wet ff de naam niet meer)

laptop 1 kan ik over al goed mee inetten op grote afstand, maar laptop 2 is veel trager dan laptop 1.
ook via thuis server gaat leechen langzamer op laptop 2.

gelukkig is die laptop 1 van mij en die 2 van mn zus die alleen msn doet.

• Explore

Explore

Op zoek naar werk

Topicstarter
Ik kan me toch niet voorstellen dat dit met Windows 2000 te maken heeft. Ik wil netstumbler wel weer eens uit de kast halen om te zien wat die te melden heeft. De software die bij m'n PCI LAN kaart zit (die van ASUS) is vrij goed en geeft aan dat er een duidelijk sterk signaal en verbinding is met het AP. Netstumbler geeft toch alleen maar andere AP's aan? Wat kan ik met die info in dit geval?

Verwijderd

Explore schreef op dinsdag 24 mei 2005 @ 13:02:
Ik kan me toch niet voorstellen dat dit met Windows 2000 te maken heeft. Ik wil netstumbler wel weer eens uit de kast halen om te zien wat die te melden heeft. De software die bij m'n PCI LAN kaart zit (die van ASUS) is vrij goed en geeft aan dat er een duidelijk sterk signaal en verbinding is met het AP. Netstumbler geeft toch alleen maar andere AP's aan? Wat kan ik met die info in dit geval?
Nee hij geeft ook je signaalsterkte aan, je zou eens kunnen kijken naar periodieke terugvallen of terugvallen wanneer je je snelheid verliest :)

• Erazzzer
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 00:54

Erazzzer

Fear me, I'm German!

Ik heb dit in het begin ook veel met mijn laptop gehad. Het probleem lag bij mij in de driver. Neem een andere driver (universeel of andere fabrikant) en installeer die..

• Apie!
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 09-03 19:55

Apie!

Newer, better & confusinger

(jarig!)
wat is de error-rate van je wireless verbinding?

[ Voor 13% gewijzigd door Apie! op 24-05-2005 13:29 ]

My lungs taste the air of Time
Blown past falling sands

• Explore

Explore

Op zoek naar werk

Topicstarter
Ik ga d'r vanavond, als ik weer thuis ben, mee aan de gang. maaruh, error-rate? wasda?
En Erazzzer, bedoel je de driver van de WiFi LAN kaart (geintegreerd)?

• Apie!
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 09-03 19:55

Apie!

Newer, better & confusinger

(jarig!)
error rate, het aantal errors dat optreedt tijdens het verzenden/ontvangen vangegevens over die verbinding. Dat kan ook worden aangegeven als "retry" of "retries". Als deze snel oplopen dan kan je proberen om de snelheid van de verbinding een standje lager te zetten.

My lungs taste the air of Time
Blown past falling sands

• Erazzzer
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 00:54

Erazzzer

Fear me, I'm German!

Explore schreef op dinsdag 24 mei 2005 @ 14:43:
Ik ga d'r vanavond, als ik weer thuis ben, mee aan de gang. maaruh, error-rate? wasda?
En Erazzzer, bedoel je de driver van de WiFi LAN kaart (geintegreerd)?
Ja, gewoon die updaten. Geen probleem dat hij geintegreerd is.

• Explore

Explore

Op zoek naar werk

Topicstarter
Goed, ik heb de zogenaamde Frame Error display van m'n LAN Card settings eens in de gaten gehouden, terwijl ik de test run op speedstest.nl draai en zowel transmitted als received blijft braaf op 0 staan. Geen fouten. De Signal Strength staat op excellent (86%) en Link Quality is ook excelent (100%).

Wat de driver betreft... In "Start > Settings > Control panel > System > Hardware > Device Manager > Network adapters > ASUS 802.11b/g Wireless LAN Card > Driver" (hoezo 'accessibility'?) zie ik staan dat momenteel versie 2.2.4.0 van 23-04-2004 is geinstalleerd. En hier zie ik een nieuwere versie staan: 3.0.1.0 van 14-01-2005 voor m'n AMD64. Als ik die download en probeer te installeren, dan vertikt Windows dat: die beweert domweg dat er al een goede driver is geinstalleerd en pijnst er niet over om alsnog de driver die ik opgeef te installeren. Fijn... Als ik de .INF files vergelijk, zie ik dat 't duidelijk om een nieuwe versie gaat, en ook nog eens specifiek voor de AMD64 (dat staat er bij de 2.2.4.0 versie niet specifiek in).

Hoe dan ook, geen vooruitgang zo ver...

ps: drivers zoeken op de site van asus is pas echt een dead-end....

[ Voor 7% gewijzigd door Explore op 25-05-2005 13:25 ]

• Kawaii
  • Registratie: Oktober 2002
  • Niet online
Wat bij mij wel eens geholpen heeft is WinSockFix. Dit programmatje reset alle TCP waarden e.d.

Linkje: WinSockFix v1.1.0.13

• Explore

Explore

Op zoek naar werk

Topicstarter
Oke, ik heb WinSockFix losgelaten op m'n systeem, maar dat heeft niks veranderd. wel is de 'snelheid' nu zo'n 100kb/s ipv. 55kb/s, nog maar 1/8 van wat 't zou moeten zjin...

Ik heb ook nog eens gekeken wat NetStumbler te melden had, maar dat is niet veel anders dan wat de tools van de ASUS kaart melden: er lijkt niks aan de hand te zijn met de connectie naar m'n AP.

Misschien lees ik de grafieken van NetStumbler verkeerd... Er loopt een paars lijntje van -190 tot -200 dBm. 't Is me niet duidelijk wat dat inhoudt...

Heeft er iemand nog een suggestie?

• Explore

Explore

Op zoek naar werk

Topicstarter
Het is me gelukt de Ralink drivers te installeren, versie 3.0.2.0 van 23-02-2005. Maaruh... Ook dat haalt niks uit! :(

Ik ben langzamerhand ten einde raad. Connectie zit weer op 55kb/s. Ben ik nou echt gedoomd om daarmee door 't leven te gaan??? |:(

Nog meer suggesties?

• weijl
  • Niet online
sta je mss wreed te leechen ofzo?

zo ja, zet dat dan eens uit en kijk hoe het dan gaat.

• Explore

Explore

Op zoek naar werk

Topicstarter
Nee, ik ben niet aan 't downloaden als ik de test draai.
Hier een screendump van een stukkie desktop. Klik op plaatje voor een grotere versie:
Afbeeldingslocatie: http://webtweaker.tweakdsl.nl/tmp/thumbdump.jpg

Dit is dus met een TweakDSL Ultra abonnement. Zie Provider Info in het menu op speedtest.nl en zoek daar het overzicht per postcode. Amsterdam wordt door mij naar beneden gehaald... :|

• weijl
  • Niet online
maakt TweakDSL gebruik van bbned?

ja dus

wat ik nu ga zeggen weet ik _niet_ zeker, maar is het niet zo dat bbned op eenzelfde wijze werkt als chello? wat dus wil zeggen dat je snelheid afhankelijk is van het internet gedrag van je mede internetters (veel verkeer over die lijn, waardoor jou verbinding minder wordt..)

correct me if I'm wrong, maar iets dergelijks heb ik gehoord.

[ Voor 87% gewijzigd door weijl op 30-05-2005 23:09 ]

Verwijderd

Drie dingen waarover ik in dit draadje nog niets gelezen heb:
1. heb je het al met een andere laptop met WLAN geprobeerd?
2. (hoe) is je draadloze verbinding beveiligd? Kan het zijn dat een hacker je bandbreedte zit op te snoepen (vooral omdat de snelheid soms wel goed is)? Kijk eens naar je netwerkverkeer.
3. Je laptop goed virus etc vrij?

[ Voor 13% gewijzigd door Verwijderd op 31-05-2005 13:23 ]

• Explore

Explore

Op zoek naar werk

Topicstarter
@gupje: ik betwijfel of dit het geval is. Feit is echter wel dat m'n vriendin hier op volle snelheid kan werken en ik niet.

Wat me nog wel opviel, wellicht interessant: als alleen ik de snelheid test, via speedtest.nl, dan zit ik op ca. 55kb/s. als zij alleen test zit ze op ca. 700kb/s. als we beide tegelijkertijd testen, dan zakt bij haar ook de snelheid in tot 55kb/s.

@Lintpete: antwoorden op je vragen:

1. Ja. ik werk met een desktop systeem en m'n vriendin met een laptop. Zij heeft een goede snelheid van tond de 700kb/s en ik zit vast op 55kb/s.

2. M'n netwerk is beveiligd met WPA-PSK / TKIP en aangezien m'n vriendin wel op normale snelheid met internet aan de gang kan, verwacht ik niet dat er iemand misbruik maakt van mijn connectie. De kans bestaat natuurlijk wel... Hoe kan ik dat zien?

3. Ja, beide systemen zijn goed beveiligd, zowel mbv. firewall ald tegen spyware en virussen.

• Ploink
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 19-02 13:41
Explore schreef op donderdag 02 juni 2005 @ 17:53:
Wat me nog wel opviel, wellicht interessant: als alleen ik de snelheid test, via speedtest.nl, dan zit ik op ca. 55kb/s. als zij alleen test zit ze op ca. 700kb/s. als we beide tegelijkertijd testen, dan zakt bij haar ook de snelheid in tot 55kb/s.
Dat klinkt toch heel erg verdacht.. controleer nog maar eens goed op wormen/virussen etc. Het kan ook iets anders zijn zoals een windows of een andere applicatie die steeds probeert updates te downloaden oid. Kijk eens met een sniffer zoals Ethereal of er vreemd verkeer over je verbinding gaat.
Een andere optie is de wireless kaart van je vriendin even installeren en de interne uitschakelen. Zo weet je tenminste of het probleem bij de nic/driver zit of elders in het systeem.

Draait je accesspoint al op de nieuwste firmware en heb je het ding al eens gereset?

• Explore

Explore

Op zoek naar werk

Topicstarter
Maar... er gaat geen verkeer over mijn connectie met 't AP. Je kan dat zien op 't grafiekje van NetMeter. Ik hou die goed in de gaten de laatste tijd en zie daarin niks verdacht - alleen een te lage snelheid. Ethereal ziet toch niet meer als NetMeter - ik bedoel: het is toch niet zo dat NetMeter een stuk communicatie mist?

Voor zover ik kan nagaan is er niets wat misbruik maakt van mijn lijn, gezien vanaf mijn PC dan. NAV heeft zojuist nog een update gedraait en ik zal later vandaag een grondige scan van m'n systeem uitvoeren.

Ik kan helaas de 3com PCMCIA kaart in de laptop van m'n vriendin niet in m'n desktop PC gebruiken. Ik heb echter al wel geprobeerd de driver van mijn kaart te updaten en dat is uiteindelijk gelukt. Geen verschil...

De CopperJet draait nog niet op de laatste firmware. 't AP weet ik zo niet, zou ik moeten nakijken... Ik zal dit bij beide nakijken vandaag of morgen.

• Explore

Explore

Op zoek naar werk

Topicstarter
Goed, ik heb nog eens wat dingen geprobeerd.

1. ik heb hier Norton Anti Virus en met de laatste update heb ik een complete scan gedraait. niks aan 't handje.

2. ik heb met een crossed ethernet cable m'n pc direct aan de copperjet gehangen: full speed!

3. daarna heb ik de kabel aan m'n 3com access point gehangen en een firmware update (er bleek een security issue in de oude firmware te zitten) gedraaid en tevens andere passwords ingesteld voor admin en encryptie.

Zaakje draait nu weer wireless met 't nieuwe password. resultaat: droevig, oftwel: nog steeds slome connectie.

Wel zijn we weer wat te weten gekomen: het probleem lijkt te liggen in 't wireless gebeuren. Ik verwacht niet dat er nu (nog?) iemand zit mee te liften door gebruik te maken van m'n AP en zo m'n connectie om zeep helpt. Is er overigens een manier om dit te traceren?

Heeft iemand nieuwe inzichten gekregen???

• EricJH
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 17:41
Drivers van je wireless lan kaartjes kun je nog proberen. Ik heb verder geen ervaring met wireless. Is het wireless accespoint enkel een AP of is het een router die als AP draait?

• Explore

Explore

Op zoek naar werk

Topicstarter
De drivers van m'n LAN kaart heb ik al geupgrade. Misschien moet ik even een lijst maken met dingen die ik al geprobeerd heb - als je alle berichten leest zul je zien dat 't al heel wat is.

De 3Com AP is puur dat: een AP omdat de CopperJet fungeert als router. Van de installateur begreep ik al dat een combinatie van routers niet het gewenste resultaat geeft (ik had hiervoor een fantastische Draytek wireless router, maar die kon ik dus mooi terugsturen).

• Explore

Explore

Op zoek naar werk

Topicstarter
Ik heb dit topic verplaatst naar http://www.dslreports.com/forum/remark,13646574 - daar is ook een overzicht te vinden van wat ik tot nu toe zoal geprobeerd heb om dit probleem op te lossen. In iedergeval bedankt voor 't meedenken zo ver.

Pagina: 1