Goede Nederlandstalige fotowebsite

Pagina: 1
Acties:
  • 1.947 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Papa Roach
  • Registratie: Januari 2001
  • Niet online
Ik was op zoek naar een goede Nederlandstalige fotowebsite, tot mijn verbazing heb ik deze niet kunnen vinden.
Ik bedoel een centrale site, zoals je bij de meeste dingen hebt: computers (tweakers.net) gitaar (gitaarnet.nl) en dat soort dingen. Op welke sites komen jullie betreffende fotografie?

Als inderdaad blijkt dat dit soort sites er niet zijn zit ik erover te denken om er zelf een te maken met oa.:

Laatste nieuws
Reviews
Vraag en Aanbod
Howto's (bv. hoe een goede macrofoto te maken, portretfotografie)
Forum

Zelf denk ik dat hier best animo voor is, kunnen jullie jezelf erover uitlaten in een poll? :)

Poll: Is er een goede nederlandse fotosite?
Ja, namenlijk.....
Nee, maar wat mij betreft moet hij er komen
Nee, ik en ik red me prima op GoT
Nee, en is ook geen animo voor
Afbeeldingslocatie: http://poll.dezeserver.nl/results.cgi?pid=65177&layout=2&sort=prc
Ook een poll maken? Klik hier

Disclaimer
Het is vooral uit intresse dat ik deze vraag stel, het is absoluut niet m'n intentie om bezoekers te werven, reclame te maken of wat dan ook.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DeFeCt
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 25-06 15:11

DeFeCt

je wéét toch

Flickr

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 47458

Als je vaker in het fotografie forum zit dan zie je deze site wel regelmatig voorkomen:
http://www.dutchphotozone.com/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Papa Roach
  • Niet online
Hmmz, die kende ik nog niet inderdaad, is goed bezocht maar ik vind hem niet heel erg overzichtelijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FaceDown
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 24-06 22:53

FaceDown

Storende factor.

Papa Roach schreef op dinsdag 17 mei 2005 @ 23:19:
Hmmz, die kende ik nog niet inderdaad, is goed bezocht maar ik vind hem niet heel erg overzichtelijk.
Misschien is het een kwestie van wennen want het is precies wat je zoekt (volgens je omschrijving) en (IMO) het Nederlandse fotografieforum.

Groetjes, FaceDown.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jasper
  • Registratie: Juni 1999
  • Laatst online: 09:30
DPZ heeft inderdaad alle delen wel in zich (nieuws, 'reviews', how-to's, V&A, etc.) alleen is het in een forum jasje gegoten en is iedereen redactielid. Iedereen kan dus een nieuwtje of howto plaatsen. Dit in tegenstelling tot een redactie driven website wat PR m.i. voor ogen heeft.

[ Voor 14% gewijzigd door Jasper op 17-05-2005 23:42 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Papa Roach
  • Niet online
Jasper heeft mij inderdaad door (ik heb psychologen gehad die dat minder goed deden).
Jullie denken dus niet dat een andere site een nuttige toevoeging kan zijn?

[ Voor 1% gewijzigd door Papa Roach op 17-05-2005 23:45 . Reden: typo ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tinus
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 02-10-2022

Tinus

shit happens

voor Canon EOS D toestellen : www.eosdigitaal.nl :)

EOS 5D :: www.tinus-online.nl :: Urban Exploration :: Corolla G6

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Marco
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 06:16
Jasper schreef op dinsdag 17 mei 2005 @ 23:42:
DPZ heeft inderdaad alle delen wel in zich (nieuws, 'reviews', how-to's, V&A, etc.) alleen is het in een forum jasje gegoten en is iedereen redactielid. Iedereen kan dus een nieuwtje of howto plaatsen. Dit in tegenstelling tot een redactie driven website wat PR m.i. voor ogen heeft.
Sinds DPZ is 'veranderd' is het imho een stuk minder aantrekkelijk geworden.
Alles is nu meer showcase gericht, en voorheen was er veel meer mbt hardware te vinden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 60780

Wie zoekt, vindt niet ;)

belgiumdigital.be
fotovisie.net

En als je van flamen houdt: de nieuwsgroep foto.nl

[ Voor 32% gewijzigd door Anoniem: 60780 op 18-05-2005 06:45 . Reden: foto.nl erbij ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WhizzCat
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 15-05-2024

WhizzCat

www.lichtsignaal.nl

Anoniem: 60780 schreef op woensdag 18 mei 2005 @ 06:44:
Wie zoekt, vindt niet ;)

belgiumdigital.be
fotovisie.net

En als je van flamen houdt: de nieuwsgroep foto.nl
BelgiumDigital zit ik ook. Dat is een leuk forum met leuke mensen, soms wat taal probleemkes allé :p

btw, Erik Mansvelders zit ook bij dat forum :)

Gezocht: netwerkbeheerder
Als je het niet aan een 6-jarige kan uitleggen, snap je er zelf ook niks van! - A. Einstein

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wimD70
  • Registratie: Maart 2005
  • Laatst online: 07-12-2024
er is inderdaad DPZ, maar ik zie dat meer als messageboard / forum en niet zozeer als centrale fotosite.
Hier op GoT doen een aantal mensen (m.i. heel verdienstelijk, overigens) erg hard hun best om anderen op de hoogte te houden van het laatste nieuws, maar een echt centraal punt voor fotografie is het nog niet. En omdat ook GoT een forum is, zakken de posts met interessante nieuwtjes na verloop van tijd ook weg. Een fotoSITE zou daar m.i. beter in moeten kunnen voorzien.

Ik denk wel dat NOG een forum (veel van de mensen die hier rondhangen, zijn bijvoorbeeld ook terug te vinden op DPZ), misschien een beetje overkill wordt. Daar komt bij, dat hier op GoT ook al initiatieven worden genomen in de richting van meer "redactie driven" verschaffen van informatie (zie bijvoorbeeld de post van Remy over de lenzen-ervaringen-database

Misschien is het een idee om al deze voorstellen en initiatieven bij elkaar te harken en er dan één "killer-site" van te maken (misschien binnen het stramien van tweakers.net?)

D5200 | Nikkor 80-200 f/2.8 | Nikkor 35-105 f/3.5-4.5 | Sigma 180 f/3.5 MACRO

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hootie
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 21-06 21:03
En nog eentje: Digireflex

Specs

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• defl8te
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 09-09-2024

defl8te

weetikkût

Chriet Titulaer is de man

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Remy
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 11-06 08:13

Remy

I usually get 100% accuracy

Papa Roach, gaat dit ook over 't mailtje wat je mij gestuurd hebt dag of wat geleden (heb ik nog niet gelezen btw :P ) ? Is wel een leuk idee, en qua nationale alternatieven voor DPZ valt het erg mee allemaal.
wimD70 schreef op woensdag 18 mei 2005 @ 07:37:
....

Ik denk wel dat NOG een forum (veel van de mensen die hier rondhangen, zijn bijvoorbeeld ook terug te vinden op DPZ), misschien een beetje overkill wordt. Daar komt bij, dat hier op GoT ook al initiatieven worden genomen in de richting van meer "redactie driven" verschaffen van informatie (zie bijvoorbeeld de post van Remy over de lenzen-ervaringen-database
Ja, met dat idee zit ik nog steeds in m'n hoofd ;) Ik weet dat er een behoorlijk aantal internationale en een paar nationale alternatieven zijn, maar toch: het laat me niet los :)
Misschien is het een idee om al deze voorstellen en initiatieven bij elkaar te harken en er dan één "killer-site" van te maken (misschien binnen het stramien van tweakers.net?)
Yep, dat is zeker een idee. DPZ is leuk en behoorlijk uitgebreid, maar toch mis ik er wat, misschien omdat het op een forum-manier is opgezet, kweenie :)

LinkedIn
Instagram

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wimD70
  • Laatst online: 07-12-2024
Remy schreef op woensdag 18 mei 2005 @ 08:16:
Ja, met dat idee zit ik nog steeds in m'n hoofd ;) Ik weet dat er een behoorlijk aantal internationale en een paar nationale alternatieven zijn, maar toch: het laat me niet los :)
[...]
Yep, dat is zeker een idee. DPZ is leuk en behoorlijk uitgebreid, maar toch mis ik er wat, misschien omdat het op een forum-manier is opgezet, kweenie :)
En als er handjes nodig zijn om e.e.a. te realiseren, wil ik ook de mijne wel uit de mouwen steken...

D5200 | Nikkor 80-200 f/2.8 | Nikkor 35-105 f/3.5-4.5 | Sigma 180 f/3.5 MACRO

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bartvdl
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 27-07-2022
deze is ook wel interresant.
http://www.photoq.nl/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Remy

Remy

wimD70 schreef op woensdag 18 mei 2005 @ 08:21:
[...]

En als er handjes nodig zijn om e.e.a. te realiseren, wil ik ook de mijne wel uit de mouwen steken...
Ik denk dat animo niet het probleem zal zijn nee, maar meer de totale invulling van die site, zoals Papa Roach die voor ogen heeft :) Toch mooi dat men er hier al enthousiast over is ;)

Nog even antwoord geven op deze:
Papa Roach schreef: Op welke sites komen jullie betreffende fotografie?
Ik kom eigenlijk voor't nieuws/fora/reviews etc op de volgende sites:

www.fredmiranda.com
www.dpreview.com
www.robgalbraith.com
www.dcresource.com
www.dcviews.com
www.megapixel.net

Zes sites, en zoals je ziet geen nederlandse sites ertussen (ook al wordt dcviews door nederlanders gerund). Een aantal van die sites hebben goeie fora, zeker fredmiranda :) De Nederlandse markt hierin is dus idd beperkt. Een paar cam-magazines hebben ook sites overigens:

http://www.pixelmania.nl/
http://www.focusmedia.nl/

Dan is er nog Dutch Connection die niet echt veel wordt bijgehouden, en natuurlijk DPZ. Denk dat ik maar es met Papa Roach moet gaan babbelen hierover ;)

LinkedIn
Instagram

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bor
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 20:02

Bor

Coördinator Frontpage Admins / FP Powermod

01000010 01101111 01110010

Dutchfotozone is inderdaad een van de betere maar daar heeft men nogal last van een erg arrogante en soms kortzichtige "harde kern". Dat is erg jammer want ik de site op zich heeft veel potentie. De mensen die daar foto's posten kunnen helaas niet tegen (opbouwende) kritiek. Bovendien is het nogal veranderd (en niet ten goede). Maar goed, de mensen die er komen (niet allemaal natuurlijk) vind ik nog het grootste nadeel aan DPZ.

Over Bor | Vraag & Aanbod feedback | Frontpagemoderatie Forum

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 19894

Veel is al genoemd maar ik hok zelf voornamelijk op

Engelstalig:
http://www.nikonians.org
http://www.dpreview.com

Nederlandstalig:
Fotografie
http://www.dutchphotozone.com

Hopelijk is er voor lenzen straks hier ook een Product Survey, dan heb ik nog minder reden om elders te hoeven kijken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• YellowCube
  • Laatst online: 21:21

YellowCube

Wait...what?

Bor de Wollef schreef op woensdag 18 mei 2005 @ 08:50:
[...]

Dutchfotozone is inderdaad een van de betere maar daar heeft men nogal last van een erg arrogante en soms kortzichtige "harde kern". Dat is erg jammer want ik de site op zich heeft veel potentie. De mensen die daar foto's posten kunnen helaas niet tegen (opbouwende) kritiek. Bovendien is het nogal veranderd (en niet ten goede). Maar goed, de mensen die er komen (niet allemaal natuurlijk) vind ik nog het grootste nadeel aan DPZ.
DPZ is in zekere zin gewoon een forum van zeer enthousiaste mensen en dat uit zich idd lang niet altijd op positieve wijze. Imho moet je daar een beetje doorheen kijken en vooral leren wie wat zegt en waarom (dat geldt denk ik wel voor elk forum). Ik heb daar in het begin best een hoop moeite mee gehad en ook vaak genoeg overwogen om het lekker achter me te laten liggen.
Ga er niet heen met je vakantieplaatjes of foto's die je gemaakt hebt nadat je de macrofunctie op je digicam ontdekt hebt en dan verwachten dat iedereen "wauw" of "geweldig" roept. Integendeel. Als je bereidt bent te leren van harde kritiek en daar gewoon mee om kunt gaan, dan is DPZ wel een goede site om op rond te hangen.

[ Voor 7% gewijzigd door YellowCube op 18-05-2005 09:21 ]

My doctor says that I have a malformed public-duty gland and a natural deficiency in moral fibre and that I am therefore excused from saving the world

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Papa Roach
  • Niet online
YellowCube schreef op woensdag 18 mei 2005 @ 09:18:
[...]

Ga er niet heen met je vakantieplaatjes of foto's die je gemaakt hebt nadat je de macrofunctie op je digicam ontdekt hebt en dan verwachten dat iedereen "wauw" of "geweldig" roept. Integendeel. Als je bereidt bent te leren van harde kritiek en daar gewoon mee om kunt gaan, dan is DPZ wel een goede site om op rond te hangen.
Die site lijkt vooral gebaseerd te zijn op showcases, en dat is precies niet wat ik voor ogen heb.
Mijn idee is veel meer a la tweakers.net, waar de site en het nieuws enzo centraal staan en niet de users.
Remy schreef op woensdag 18 mei 2005 @ 08:41:
[...]
Dan is er nog Dutch Connection die niet echt veel wordt bijgehouden, en natuurlijk DPZ. Denk dat ik maar es met Papa Roach moet gaan babbelen hierover ;)
Zie profile voor msn, email.. ook irc ben ik op te vinden :)

[ Voor 26% gewijzigd door Papa Roach op 18-05-2005 10:27 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• YellowCube

YellowCube

Wait...what?

daar heb je idd wel gelijk in. DPZ is een stuk minder gericht op "techtalk" e.d. en veel meer op maken van de foto's zelf.
wat dat betreft vind ik dit onderdeel van GoT niet eens zo gek.

[ Voor 17% gewijzigd door YellowCube op 18-05-2005 10:28 ]

My doctor says that I have a malformed public-duty gland and a natural deficiency in moral fibre and that I am therefore excused from saving the world

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FaceDown
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 24-06 22:53

FaceDown

Storende factor.

Bor de Wollef schreef op woensdag 18 mei 2005 @ 08:50:
[...]

Gelul. Je mag bij elke foto opmerken wat je wilt; bij wie dan ook. Er zijn bijzonder weinig mensen die niet tegen kritiek kunnen en zij die dat echt niet kunnen krijgen dan ook de wind van voren.
De lat ligt echter wel een stuk hoger dan hier op GoT. Met een aanzienlijk deel van de foto's die hier in het trots-op-topic gepost worden moet je daar niet aan komen zetten. En dat is ook goed, want ik irriteer me mateloos aan mensen die zelfs foto's van hun Nokia hier komen posten.
Ik vind de mensen die er komen juist een heel positief aspect, want er zit enorm veel kennis. Niet alleen van digitale maar ook nog van analoge fotografie. Verder is iedereen wel bereid te helpen en om tips te geven, en zul je nooit zomaar de grond in worden geboord, mits je foto's enigszins aan de kwaliteitseisen voldoen.

Groetjes, FaceDown.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Remy

Remy

Oh, wat ik nog vergat: dit hoeft geen bash/defend DPZ topic te worden ;) Hou het alsjeblieft beschaafd en leuk iedereen :) Ontopic weer graag.

LinkedIn
Instagram

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MaZo
  • Registratie: Mei 2002
  • Niet online
Niet Nederlands, wel erg handig: http://www.sxc.hu :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DeFeCt
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 25-06 15:11

DeFeCt

je wéét toch

Misschien moet je je eerst even verdiepen in het topic voordat je een stock photo site post :?

zie nu dat er ook een forum is..

[ Voor 8% gewijzigd door DeFeCt op 18-05-2005 12:45 ]

Flickr

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Papa Roach
  • Niet online
Aanvulling
Als er een nieuwe site zou komen wat zou er dan op moeten komen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ale-Gu
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 21:15

Ale-Gu

'Eel Goe'

Wat ik vooral mis, is gewoon een uitgebreide handleiding, met allemaal begrippen in de fotografie. Ja ik weet de fotografie faq, en ik heb daar ook veel dingen uitgehaald. Maar sommige dingen weet ik niet hoe dat precies werkt bij een compactcam, zoals focussen (en of dat überhaupt kan)en autofocus, wat dat is enzo. En verder mis ik uiteraard gewoon zo'n site als dpreview in het nederlands ('k heb pas 2 jaar engels op school, en met name ingewikkelde fotografiegerelateerde termen in het engels snap ik niet).

Hier zou uw advertentie kunnen staan

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• YellowCube

YellowCube

Wait...what?

ejss schreef op woensdag 18 mei 2005 @ 13:51:
Wat ik vooral mis, is gewoon een uitgebreide handleiding, met allemaal begrippen in de fotografie. Ja ik weet de fotografie faq, en ik heb daar ook veel dingen uitgehaald. Maar sommige dingen weet ik niet hoe dat precies werkt bij een compactcam, zoals focussen (en of dat überhaupt kan)en autofocus, wat dat is enzo. En verder mis ik uiteraard gewoon zo'n site als dpreview in het nederlands ('k heb pas 2 jaar engels op school, en met name ingewikkelde fotografiegerelateerde termen in het engels snap ik niet).
wellicht wat ongevraagde informatie:
volgens mij doe je er ook goed aan om gewoon eens een boek te kopen over fotografie. Dan heb je toch wat meer alle basisinformatie in 1 bundel. Op een forum blijft het toch vaak zoeken naar de verschillende soorten informatie.
Het klinkt misschien wat suf, maar iets als "Fotografie voor Dummies" is nog helemaal niet zo gek.

[ Voor 51% gewijzigd door YellowCube op 18-05-2005 13:58 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 142673

ejss schreef op woensdag 18 mei 2005 @ 13:51:
Kijk dan hier eens
http://www.photocrack.com/pages/fotoaz/a.shtml#APO

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ale-Gu
  • Laatst online: 21:15

Ale-Gu

'Eel Goe'

YellowCube schreef op woensdag 18 mei 2005 @ 13:58:
[...]

volgens mij doe je er ook goed aan om gewoon eens een boek te kopen over fotografie. Dan heb je toch wat meer alle basisinformatie in 1 bundel. Op een forum blijft het toch vaak zoeken naar de verschillende soorten informatie.
Het klinkt misschien wat suf, maar iets als "Fotografie voor Dummies" is nog helemaal niet zo gek.
Het probleem is dat het meestal over analoog gaat of dSLR, maar ik denk dat ik maar eens een de bibliotheek ga kijken
Ga ik kijken :)

[ Voor 3% gewijzigd door Ale-Gu op 18-05-2005 16:57 ]

Hier zou uw advertentie kunnen staan

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• YellowCube

YellowCube

Wait...what?

ejss schreef op woensdag 18 mei 2005 @ 16:57:
[...]

Het probleem is dat het meestal over analoog gaat of dSLR, maar ik denk dat ik maar eens een de bibliotheek ga kijken
Gewoon zoeken naar iets over fotografie in het algemeen.
Ik heb zelf een 30 jaar oud boek van Time Life liggen genaamd: "De Camera" en daar komen ontzettend veel basisdingen van de fotografie naar voren. Ruim 95% van die informatie voldoet vandaag de dag nog prima...focus blijft focus.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 102173

DutchPhotoZone (DPZ) is gewoon het Nederlandse fotografie forum ben er al weer bijna 1,5 jaar lid en vind het nog steeds fantastisch.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Papa Roach
  • Niet online
YellowCube schreef op woensdag 18 mei 2005 @ 13:58:
[...]

Het zou zo leuk zijn als dit soort dingen (tips en cursussen) ook online stonden :) en dat is precies de reden waarom dit topic bestaat.

[ Voor 6% gewijzigd door Papa Roach op 18-05-2005 19:48 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lateef
  • Laatst online: 24-04 13:24
Papa Roach schreef op woensdag 18 mei 2005 @ 19:48:Het zou zo leuk zijn als dit soort dingen (tips en cursussen) ook online stonden :) en dat is precies de reden waarom dit topic bestaat.
het is nog maar de vraag of dat leuk (handzaam) is. op alle fotografie fora worden bij dit soort vragen verwezen naar de bibliotheek/bepaalde boeken. dat is volgens mij niet zonder reden. het internet is handig, maar een heel boek van internet aflezen niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sHELL
  • Registratie: November 1999
  • Laatst online: 04-06 16:09

sHELL

VR "connoisseur"

FaceDown schreef op woensdag 18 mei 2005 @ 10:40:
[...]

Gelul. Je mag bij elke foto opmerken wat je wilt; bij wie dan ook. Er zijn bijzonder weinig mensen die niet tegen kritiek kunnen en zij die dat echt niet kunnen krijgen dan ook de wind van voren.
De lat ligt echter wel een stuk hoger dan hier op GoT. Met een aanzienlijk deel van de foto's die hier in het trots-op-topic gepost worden moet je daar niet aan komen zetten. En dat is ook goed, want ik irriteer me mateloos aan mensen die zelfs foto's van hun Nokia hier komen posten.
Ik vind de mensen die er komen juist een heel positief aspect, want er zit enorm veel kennis. Niet alleen van digitale maar ook nog van analoge fotografie. Verder is iedereen wel bereid te helpen en om tips te geven, en zul je nooit zomaar de grond in worden geboord, mits je foto's enigszins aan de kwaliteitseisen voldoen.
Mjah, en ik dacht toch echt dat op tweakers.net de zelfde regels gelden.

Ik bedoel, als iemand aan komt lopen op het forum met "Help mijn pc piept! repareer het voor mij!" dan word ie toch ook tot op de grond toe afgebrand?

Ik lurk al een tijdje rond op DPZ en het valt me op dat daar erg veel profesionele mensen bezig zijn die met aparatuur rond lopen van 2 a 3 maandsalarisen.

Als je dan aan komt lopen met een foto van je poes gemaakt met je 4 mp trust onding.... tja dat is het zelfde als zeggen op tweakers.net "I have l33t h4x0rs skilzzzz!11"

my 2 cents

het is niet mijn boedoeling om die oude koeien weer uit de sloot te halen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Justawitte
  • Registratie: Juni 2004
  • Niet online
lateef schreef op woensdag 18 mei 2005 @ 20:30:
[...]

het is nog maar de vraag of dat leuk (handzaam) is. op alle fotografie fora worden bij dit soort vragen verwezen naar de bibliotheek/bepaalde boeken. dat is volgens mij niet zonder reden. het internet is handig, maar een heel boek van internet aflezen niet.
Tuurlijk is een boek een goede manier om iets te leren. Maar ik ben persoonlijk iemand die niet thuis op de bank met een boek gaat zitten (alhoewel een fotoboek misschien nog wel). Daarin tegen surf ik op internet ontzettend veel en lees ook over fotografie. Althans ik kijk naar foto's van andere mensen en lees ook het commentaar daarop. En dat neem je dan weer mee als je zelf foto's gaat maken. Als ik vanuit ga dat ik niet van boeken lezen hou dan zijn er waarschijnlijk meerder mensen met mij die dat ook niet leuk vinden. Die mensen zullen misschien wel op internet een hoop dingen opzoeken over fotografie en een hoop dingen ook niet kunnen vinden.

Ik kan me nog goed herinneren toen ik een totale noob was op fotografie gebied en me er in ging verdiepen. Veel informatie over simpele termen etc. is er dan niet te vinden op internet. Ik denk toch dat je er een hoop mensen een plezier mee kan doen om dat soort dingen toch ergens bijelkaar te bundelen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bor

Bor

FaceDown schreef op woensdag 18 mei 2005 @ 10:40:
[...]

Lol, hoe lang ben jij niet op DPZ geweest dan? Er word continu over en weer geflamed in de reacties onder foto's, verder ligt een groot deel van de album foto's ook niet echt op dat niveau. Men doet er nogal aan name modden, vriendjes politiek etc. Echt tegen kritiek kunnen veel mensen daar niet. Daar boven op komt nog eens de matige modding. Overigens is het percentage beroepsfotografen daar ook vrij hoog. Juist die kunnen vaak niet echt tegen kritiek valt mij op. Als je eens een menig over een foto hebt die afwijkt van de massa dan is het al helemaal verkeerd gesteld met je. Jammer, een tijd terug was het een stuk beter vertoeven op dpz. Daar hoor je zelfs de wat meer doorgewinterde dpz-er over.

[ Voor 17% gewijzigd door Bor op 18-05-2005 21:09 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Papa Roach
  • Niet online
Het is niet relevant hoe de sfeer daar is, ontopic please :)

Hetgeen wat ik voor ogen heb is geen shitload aan showcases, maar iets informatief waar de lezer wat aan heeft zonder dat hij daar zelf deel van uitmaakt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lateef
Papa Roach schreef op woensdag 18 mei 2005 @ 21:13:
maar iets informatief waar de lezer wat aan heeft zonder dat hij daar zelf deel van uitmaakt.
wat voor informatie zou je dan willen leveren aan/ontvangen van zo'n site?

[ Voor 6% gewijzigd door lateef op 18-05-2005 21:16 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Papa Roach
  • Niet online
Zie ook mn startpost.

- Professionele reviews, dus niet dat iedereen die blij is met z'n eigen camera een waardering kan geven.
- Soort van cursus/turtorials zoals je bijvoorbeeld op de fotosoep website had. voorbeeld: hoe macrofotos te maken, wat te doen bij concertfotografie.
- Op een rijtje zetten van alle prijzen van de camera's en hun accesoires.
- Nieuws betreffende nieuwe modellen etc.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lateef
zo'n cursus/tutorial werkt toch het beste uit een boek of nog beter met een echte cursus/opleiding en als je het toch via internet wilt doen is een forum een stuk handiger, je krijgt dan namelijk ook nog feedback.

wat betreft de reviews, hoe wil je die maken (zonder plagiaat te plegen)? ga je alle camera's die uitkomen kopen, of heb je een goeie deal met alle camera fabrikanten?

wat betreft prijzen en nieuws is dit volgens mij geen onaardige site.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 30648

Deze bestaat pas sinds kort, ook Nederlands:
http://www.fotovisie.net/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Papa Roach
  • Niet online
Is ook een beetje een opgewaardeerd forum vind ik eigenlijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Garyu
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 12:26

Garyu

WW

Papa Roach schreef op donderdag 19 mei 2005 @ 14:10:
[...]

Is ook een beetje een opgewaardeerd forum vind ik eigenlijk.
Er staat ook niet voor niks als titel: "welkom op dit forum" 8)

Om even terug te komen op je andere vraag ("wat dan wel.."):
- Nederlandstalige tutorials over bijvoorbeeld belichting, DOF, kleursaturatie, etc lijken mij erg handig.
- Véél vergelijkingsfoto's in tutorials, met evt. mogelijkheid tot commentaar. Bijvoorbeeld hoe een foto eruitziet als je de kleuren iets helderder maakt, iets meer afstopt, iets meer dit, iets meer dat, etc. Natuurlijk probeer je dat zelf toch wel uit, maar je leert veel sneller als je het gewoon zo kan lezen (mijn ervaring), zeker als anderen daar nog constructief commentaar op kunnen geven.
- Nieuws, nieuwe camera's, maar ook nieuwe lenzen, firmwareupdates, dat soort dingen. Hoeft van mij niet direct camera gerelateerd te zijn, maar fotografie in de breedste zin van het woord (foto's Irak, iemand?)

Showcases hoeven wat mij betreft niet, daarin voldoet DPZ in ruime mate. Maar een site met redactie-achtige structuur ontbreekt geloof ik nog totaal op fotogebied in NL.

[ Voor 10% gewijzigd door Garyu op 19-05-2005 14:19 ]

It's Difficult to Make Predictions - Especially About the Future

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• surfpunk
  • Laatst online: 07-05-2021

surfpunk

*apple macBook*

Zoek je dan ook eigenlijk niet een NL-talig dpreview??

Aan de nwe opzet van dpz kan ik ook nog niet echt wennen..

Sportfoto's zitten ineens onder journalistiek, aan de ene kant wel logisch en aan de andere kant ook weer niet (IMHO). Wat ik daar doe is kijken naar andermans plaatjes en de zinnige commentaren zijn soms leerzaam en vaak ook niet.

Eigenlijk toch maar eens DPZ, DPreview enz. in een blender stoppen... Iemand nog tijd over??
:)

Euh.. niet NL-talig (maar engels) is het duitse photozone..
Tests, reviews, tips, technology en een forum....

Mijn webcam is van lego, mijn fotocamera's zijn van Nikon, de statieven van Manfrotto, mijn snowboards van Völkl en mijn laptop van apple (maar daar mag ik op DPZ niets over zeggen)...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Papa Roach
  • Niet online
surfpunk schreef op donderdag 19 mei 2005 @ 14:55:
Zoek je dan ook eigenlijk niet een NL-talig dpreview??

Aan de nwe opzet van dpz kan ik ook nog niet echt wennen..

Sportfoto's zitten ineens onder journalistiek, aan de ene kant wel logisch en aan de andere kant ook weer niet (IMHO). Wat ik daar doe is kijken naar andermans plaatjes en de zinnige commentaren zijn soms leerzaam en vaak ook niet.

Eigenlijk toch maar eens DPZ, DPreview enz. in een blender stoppen... Iemand nog tijd over??
:)

Euh.. niet NL-talig (maar engels) is het duitse photozone..
Tests, reviews, tips, technology en een forum....
Dat is inderdaad ook zo'n beetje mijn idee, hoewel het lastig is om aan goeie objectieve reviews te komen, is goed nieuws enzo posten goed te doen.
Ik heb momenteel examens, maar daarna heb ik zeeen van tijd. Als er nogmeer mensen geintresseerd zijn kunnen die zich hier melden.
Ook webdesigners mysqlers zijn van meer dan welkom :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mutsje
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 20:11

mutsje

Certified Prutser

leuk die eosdigitaal. bij de wedstrijd mag je geen reply doen en foto's worden eigendom van dat forum :|

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Roeligan
  • Laatst online: 03-06 10:36

Roeligan

Feyenoord

Ik loop nu een klein half jaartje rond op DPZ en ben best tevreden met de mogelijkheden.

De lenzenDB (link bovenaan) geeft in een hoop gevallen wel een idee over prijs/kwaliteit van lenzen die gesubmit zijn.

Showcase is wel duidelijk aanwezig maar denk ook de reden dat DPZ bestaat.

Marktplaats / V&A adviezen is mijn favo plek (met name de "gevonden" topics waar mooie aanbiedingen aan elkaar doorgegeven worden)

En (was in de oude vorm miss beter en overzichtelijker) Hardware. Hier wordt toch ook veel gediscusserd over welke lens/flits/statief/etc. met (ok niet altijd > canon nikon discussie wil nog wel een oplaaien ;) ) goed onderbouwde argumenten over waarom je wel of niet die lens zou moeten kopen. Er staan weliswaar geen reviews (geen grote altans) maar als iemand om een ervaring vraagt weet altijd wel iemand een goeie review van het product te vinden.

Als je zelf een site wilt opzetten met reviews houdt er dan wel rekening mee dat je connecties nodig hebt bij importeurs en/of fabrikanten voor teststuff (waar haal je anders je reviews vandaan). Het nieuws wat er gepost wordt is net zo up-to-date als de FP hiet op T.net. Voor mij een reden dat ik op DPZ zit!

A real man fears not mortality for it's death, he fears mortality for it's lack of life!
RatPack #814

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• surfpunk

surfpunk

*apple macBook*

Papa Roach schreef op donderdag 19 mei 2005 @ 15:03:...maar daarna heb ik zeeen van tijd. Als er nogmeer mensen geintresseerd zijn kunnen die zich hier melden.
Hmm.. zeeën van tijd.. wat een luxe, als de verbouwing aan/in mijn huis, mijn balkon-aanbouw, de restauratie van mijn boot en oja, de tuin klaar zijn, heb ik ook tijd.. maar euh.. meedenken kan geen kwaad..

Veel is op te zetten met een standaard/gratis forumscript (euh hoe heet dat van dpz ook al weer?) en meedenken lukt altijd hoor!

Mijn webcam is van lego, mijn fotocamera's zijn van Nikon, de statieven van Manfrotto, mijn snowboards van Völkl en mijn laptop van apple (maar daar mag ik op DPZ niets over zeggen)...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Garyu

Garyu

WW

surfpunk schreef op donderdag 19 mei 2005 @ 16:29:
[...]

Hmm.. zeeën van tijd.. wat een luxe, als de verbouwing aan/in mijn huis, mijn balkon-aanbouw, de restauratie van mijn boot en oja, de tuin klaar zijn, heb ik ook tijd.. maar euh.. meedenken kan geen kwaad..

Veel is op te zetten met een standaard/gratis forumscript (euh hoe heet dat van dpz ook al weer?) en meedenken lukt altijd hoor!
Ik neem aan dat het forum stukje niet het probleem zal zijn, maar meer het maken van de "echte" website. Een forum heeft tegenwoordig iedere debiel met vijf minuten tijd in elkaar gezet met een of ander xBB-zelfinstaller. Daarna is natuurlijk het content gedeelte aan de beurt, want wie wil reviews, tutorials, etc gaan schrijven?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• surfpunk

surfpunk

*apple macBook*

Jup, da's een stuk moeilijker...

Maar je zou kunnen beginnen als verzamelplaats van nieuws van her en der en links naar tests/reviews/etc etc etc etc

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Papa Roach
  • Niet online
Reviews is vooral lastig, het moet objectief zijn. Iemand die dat doet moet veel ervaring met verschillende camera's hebben. Misschien kunnen we dat soort mensen wel een keer strikken via DPZ.
Of een goede fotoboer, die zal het maar al te graag doen in ruil voor een banner ofzo :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dacide
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 17-10-2024
Ik zweer bii www.fotoapparatuur.net

Niet direct een echte site maar wel een heel kundig forum.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Silent Thunder
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 04-06 18:05
dpreview.com-> goede reviews en specs van camera's

dutchphotozone.com-> om te genieten van mooie showcase topics

fredmiranda.com-> goede inhoudelijke reacties op veel lenzen

-edit: sorry, ik zie nu pas dat het om NL-pagina's gaat. Nevertheless wil ik deze bovenstaande sites jullie niet onthouden voor het geval dat ze bij sommige nog onbekend zijn.

[ Voor 96% gewijzigd door Silent Thunder op 19-05-2005 18:24 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Garyu

Garyu

WW

Ik kwam trouwens net deze website tegen: http://www.morguefile.com (en dan Content > Classroom), met veel (basis-)informatie over fotograferen. Lijkt me ook een mooie om zoiets in het Nederlands te hebben!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• abrakadaver
  • Laatst online: 06-01-2021
vooral omdat de lat er wat hoger ligt kom ik graag op dpz.
Krijg je tenminste nog eens kritiek, en vaak nog onderbouwd ook.

Fujifilm X100F, Olympus OM, Rolleiflex, Canon EOS

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• -RenE-
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 08-06 08:22
Dacide schreef op donderdag 19 mei 2005 @ 18:10:

Inderdaad een erg fijn forum en ook een aantal zeer informatieve artikelen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Justawitte
  • Registratie: Juni 2004
  • Niet online
Dacide schreef op donderdag 19 mei 2005 @ 18:10:

De site kende ik wel, maar ik wist niet dat daar ook een forum was. Ziet er netjes uit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• -W0kk3L-
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 14-05 22:15
Ik was altijd een fan van DPZ, maar ik vind de nieuwe layout 3 keer nix. Het enige dat ik daar nog bekijk is het fotoalbum. Gewoon omdat er mooie kiekjes in staan.

Voor de rest ben ik weer terug bij tweakers-fotografie-forum :) Hier kun je tenminste overzichterlijk naar foto's kijken en nieuwtjes lezen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• we_are_borg
  • Laatst online: 19-06 23:20

we_are_borg

You will Comply

Papa Roach schreef op donderdag 19 mei 2005 @ 15:03:
[...]

Dat is inderdaad ook zo'n beetje mijn idee, hoewel het lastig is om aan goeie objectieve reviews te komen, is goed nieuws enzo posten goed te doen.
Ik heb momenteel examens, maar daarna heb ik zeeen van tijd. Als er nogmeer mensen geintresseerd zijn kunnen die zich hier melden.
Het kan erg leuk zijn om wat op te zetten, je kan gebruik maken van vBulltin, vBAdvanced en vBadvanced Gallery dan heb je gelijk een Frontpage een forum en een gallery in één. Dan heb je alleen nog een template nodig maar die kan je later maken in eerste instantie kan je draaien. Nu ik me eigen bedenk ik heb nog alles liggen aan die software als ik hier en daar wat recyceld.

You need the computing power of a P1, 16 MB RAM and 1 GB Harddisk to run Win95. It took the computing power of 3 Commodore 64 to fly to the Moon. Something is wrong here, and it wasn't the Apollo.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jigs
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 17-01-2024
www.shootnshop.nl -> alles over fotografie en photoshop. Hele mooie en eigenaardige concepten

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• s_schimmel
  • Laatst online: 22-06 08:37
Op zich zie ik er wel wat in een goede site die aan de ene kant en goede redactie heeft voor nieuws en reviews en aan de andere kant een forum heeft voor het laten beoordelen van foto's en het discussieren over een artikel en het laatste nieuws.

Ik loop nu ook al meer dan een jaar rond op DPZ en naar mijn mening is het er slechter op geworden, "vroegah" zag je meer kwaliteit dan nu. Er staan nu teveel topics over hetzelfde op en ook teveel "kijk mijn kat eens lief doen" foto's. Je merkt ook aan de reacties dat er een stuk meer beginners op lopen en dat de moderators er geen zin meer in hebben, het niveau is een stuk gedaald en ik zie veel namen van vroeger veel minder reageren.

Als ik zie hoe vaak een vraag over wat nu een goede camera is voor een bepaald gebruik voorbij komt zou een buying review geen verkeert idee zijn, ook uitleg over DOF e.d. wordt keer op keer om gevraagd. Er is dus schijnbaar vraag naar deze informatie die makkelijk op te vragen is. Niet iedereen wil honderd topics doorspitten om eindelijk een keer bij het juiste uit te komen en start dus maar weer een topic om vervolgens afgebrand te worden dat het al 100x gevraagd is.

Zoiets opstarten en onderhouden vergt echter wel wat inspanning maar ik denk dat je met het juiste team van mensen dat groot genoeg is om de vraag naar informatie te kunnen dragen een eind moet komen. Iets om van te leren is volgens mij het e-zine van DPZ want dat loopt volgens mij nog steeds niet.]
Waar je rekening mee moet houden is dat Canon niet zomaar iedereen de nieuwste camera's, lensen en accesoires opstuurt voor een review op een website. Je zal jezelf dus moeten bewijzen. Nu kan je van Canon e.d. wel veel krijgen als je een goed plan neerlegt waaruit blijkt dat je weet wat je doet en hoe je het wil aanpakken. Hieraan zien ze al dat je professioneel bezig wil en je niet weer een van de zoveelste bent die denkt een leuke site op te kunnen zetten. Verder kan natuurlijk iedereen met een camera een product review schrijven, combineer je dit met goede artikelen over de techniek achter het fotograferen en genereer je genoeg bezoekers dan komen de adverteerders en fabrikanten vanzelf. Van beursbezoeken kan je ook veel wijzer worden.

In ontwerpen ben ik niet goed dus daar kan ik helaas niet mee helpen maar ik werk graag mee aan het scripten of natuurlijk het schrijven van een businessplan. Niet dat je hier direct een bedrijf voor op hoeft te zetten maar in een businessplan krijg je wel duidelijk wat je wil gaan doen en hoe je er wil komen samengebracht met de vraag en de concurentie die er is.

In mijn profiel staat alle informatie nodig om mij een bericht te sturen :)

Edit: ik keek het nog even na en er is inmiddels een e-zine van DPZ uit. Heeft wel bijna een jaar geduurd, dat zou toch sneller kunnen.

[ Voor 5% gewijzigd door s_schimmel op 23-05-2005 14:33 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jj71
  • Laatst online: 12-05 09:29
Hier is er nog een: http://forum.fotoapparatuur.net (ook wel bekend als FAP) - de forums zijn daar alleen niet heel erg aktief

Verder kijk ik op:
http://photography-on-the.net/forum (gericht op Canon digitale camera's)
http://www.photo.net
http://www.fredmiranda.com

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hillie
  • Registratie: Januari 2000
  • Nu online

Hillie

Poepen = ultieme ontspanning

jdj schreef op maandag 23 mei 2005 @ 16:03:
Hier is er nog een: http://forum.fotoapparatuur.net (ook wel bekend als FAP) - de forums zijn daar alleen niet heel erg aktief
Tja, niet alle subforums zijn daar al te actief, maar de wat generieke delen wel. De laatste tijd is het wel ietsje rustiger geworden trouwens. Ik was trouwens al bang dat ik FAP hier zelf moest melden, maar toch een paar man op pagina 3. ;)

Liefhebber van schieten en schijten. Ouwehoer en niet-evangelisch atheist.

Daniel36: Dat zeg ik(?) Nee, dat zeg ik niet, je hebt gelijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ormagon
  • Registratie: Februari 2005
  • Laatst online: 15-04 14:36

ormagon

Definitely Maybe

Ik kijk eigenlijk dagelijks op www.letsgodigital.nl,
op de één of andere manier zijn zij toch altijd het snelst met nieuws.

Afbeeldingslocatie: http://www.the-eggman.com/iotw_images/lets_go_digital_bnr.jpg

ook www.dcviews.com vind ik leuk, vooral het leren fotograferen deel is fijn om dingen terug te vinden :D

Afbeeldingslocatie: http://www.icarus.gen.nz/images/dcv_maxi.jpg

maar ja, geen van de twee heeft een lekker actief forum, dus kan niet zonder tweakers ;)

[ Voor 21% gewijzigd door ormagon op 23-05-2005 17:15 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Graaf
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 20-03-2024

Graaf

blup

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 140203

Garyu schreef op vrijdag 20 mei 2005 @ 12:28:
Ik kwam trouwens net deze website tegen: http://www.morguefile.com (en dan Content > Classroom), met veel (basis-)informatie over fotograferen. Lijkt me ook een mooie om zoiets in het Nederlands te hebben!
Hier zijn we ook al mee bezig op DPZ. ;)
Ohw, is Dutch Photo Zone al genoemd trouwens? En DPZ? En Dutch Photo Zone? En...

(...)

De strekking is volgens mij wel redelijk duidelijk. :O

Ik wil de heer Wollef overigens vriendelijk uitnodigen om te participeren op het forum. Want geen van zijn aanteigingen heb ik op DPZ mogen meemaken. En ik ben net twee maanden lid.
Goed contact met de mods, goed contact met de rest van het forum - iedereen komt voor zijn lol, maar er wordt inderdaad een bepaald niveau van je verwacht dat hoger ligt dan dat van GoT. Mensen die dat niet aankunnen, zijn wellicht beter af bij een ander forum. Iedereen blij.

(...)

Ohw, heb ik DutchPhotoZone.com al genoemd? :/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Remy

Remy

Stelletje spammerts, doe's niet :P

LinkedIn
Instagram

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Garyu

Garyu

WW

Remy schreef op dinsdag 24 mei 2005 @ 10:50:
Stelletje spammerts, doe's niet :P
Hey Remy, als je nou ff alle links die hier gepost worden opneemt in de FAQ, dan hebben nieuwkomers op dit forum meteen een mooi beeld van wat er op (digitaal) fotogebied op het web te vinden is :Y) .

DPZ natuurlijk maar één keer vermelden he :+.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• surfpunk

surfpunk

*apple macBook*

Net de singaporeses (?) site http://clubsnap.org en de nederlandse site http://www.cameraportal.nl/ ontdekt..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hangloozz
  • Registratie: Juli 1999
  • Laatst online: 06-12-2022

Hangloozz

{ @$%&# }

het GoT-fotoforum is om te starten, daarna groei je vanzelf door naar DPZ :+ :P

Bij DPZ is er bewust gekozen voor een opzet die meer gericht is op de fotograaf en in mindere mate op de techneut. Die laatste groep kan beter bediend worden door GoT, da's immers al vanaf den beginne dè plaats voor allerhande tech-talk.
Een en ander komt onder andere doordat DPZ aan het uitgroeien is van afsplitsing van het GoT-gadgettalk forum, dus techgerelateerd, naar een site waar steeds meer leden bijkomen die juist géén technische achtergrond hebben. Vanuit die laatste groep werd de schreeuw om meer gevoelsfotografie steeds luider en met de herinrichting komen we tegemoet aan de wens van die gebruikersgroep. En natuurlijk is er nog steeds ruimte om je techies te talken! Ook een fotograaf ontkomt niet aan een basiskennis qua techniek.

Verder proberen we van DPZ een leefbaar geheel te houden maar groot worden gaat met groeistuipen en zo af en toe loopt er wel eens iets wat stroever. Toch blijven we hameren op een goede sfeer en modereren we naar verhouding los en terughoudend om mensen het gevoel te geven dat ze in een hobbyfotoclub zitten ipv een schoolklasje.

Al met al is DPZ een goede leerplaats met een, voor hobbyistenbegrippen, relatief hoog niveau.
Er is zeker ruimte voor lagere niveaus maar van belang daarbij is wel dat je open staat voor kritiek en wil leren. Niets is zo vervelend als een half uur je kroot uitdouwen op een bespreking van 10 foto's waarna de TS vervolgens niets meer van zich laat horen of gebeten reageert 'dat ie wel ergens andeers heen gaat waar ze foto's wel worden gewaardeerd' :/

DPZ = :*)

www.jurgroessen.nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 19894

Hangloozz schreef op vrijdag 03 juni 2005 @ 00:20:
...

Al met al is DPZ een goede leerplaats met een, voor hobbyistenbegrippen, relatief hoog niveau.
Er is zeker ruimte voor lagere niveaus maar van belang daarbij is wel dat je open staat voor kritiek en wil leren. Niets is zo vervelend als een half uur je kroot uitdouwen op een bespreking van 10 foto's waarna de TS vervolgens niets meer van zich laat horen of gebeten reageert 'dat ie wel ergens andeers heen gaat waar ze foto's wel worden gewaardeerd' :/
Tja, welkom in de wereld van fora, waar mensen zich snel registreren om een snel antwoord te krijgen. Dat is gewoon overal zo.
Verder zit niemand te wachten op "waardeloos" commentaar als: Kleuren zijn niet goed, niet mijn smaak, goh leuke foto maar er zit een vlekje in, veel van het zelfde, enz. enz. Gebeurt hier ook. Geef dan op zijn minst wat constructief commentaar waar iemand wat aan heeft. Foto's zijn al zo subjectief, wees voorzichtig in het "afbranden" van de fotograaf.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 142673

Ik denk dat er op veel forums, bij besprekingen van foto's, teveel de artistieke waarde van een foto wordt besproken. Dit is iets heel persoonlijks alhoewel je het natuurlijk wel over wat compositieregels kunt hebben. Ik heb veel foto's gezien van kunstacademisch waarvan ik echt niet de waarde inzie, sterker nog, bij mij waren ze en zijn ze vaak de prullemand ingegaan.
Ik zie te vaak reeksen foto's, bv ook in PF, waarvan ik zeg; dit is gewoon niets, maar ze staan wel in dat blad.
Ik denk dat het beter is om ons hier te beperken en in hoofdzaak over de technische kwaliteit te praten.
Maar we gaan nu aardig "off topic".

[ Voor 4% gewijzigd door Anoniem: 142673 op 03-06-2005 01:11 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Molybdenum
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 18-06 08:34
DPZ zou ik ook als hét Nederlandse fotografie-forum willen bestempelen. Ik ben vanaf dag nummer één lid en ik moet zeggen dat ik er bijzonder veel heb opgestoken. Mijn niveau qua fotografie is zeker hoger dat die was, méde door DPZ.

Voor DPZ was ik actief op GoT-gadget talk, wat nu fotografie is, heb ik begrepen. Met alle respect voor GoT: sinds DPZ kom ik hier alleen nog om de database te doorzoeken als ik een hardware/software probleem heb.

Aangezien dit topic toch een raakvlak heeft met DPZ ben ik toch maar even komen kijken! :)

DPZ is net als alle fora: het is een community met mensen van alle pluimage en niveaus en ik heb het idee dat er bij de meesten een overkoepelend respect is. Zelfs pro's nemen wel eens de moeite om een foto van een absolute beginner te beoordelen en om tips te geven.

Ik zou toch zeggen: kom er eens kijken! :)

En om Hangloozz maar even te beamen: DPZ is :*)

(waarom hebben we deze smiley niet op DPZ?? :P)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bor

Bor

s_schimmel schreef op maandag 23 mei 2005 @ 14:17:
Ik loop nu ook al meer dan een jaar rond op DPZ en naar mijn mening is het er slechter op geworden, "vroegah" zag je meer kwaliteit dan nu. Er staan nu teveel topics over hetzelfde op en ook teveel "kijk mijn kat eens lief doen" foto's. Je merkt ook aan de reacties dat er een stuk meer beginners op lopen en dat de moderators er geen zin meer in hebben, het niveau is een stuk gedaald en ik zie veel namen van vroeger veel minder reageren.
Helemaal mee eens. De kwaliteit van de foto's gaat achteruit, de mods zijn duidelijk oververmoeid (en hebben geen zin meer) en dan heb ik het vooral over de frontpage / de albums. Dat is toch bijna de enige reden waarom DPZ bestaat imho. Het grootste punt van kritiek dat ik heb is dat veel mensen die wel in de albums posten absoluut niet tegen kritiek kunnen (waarom post je dan?). Ik vond de DPZ van 1 jaar of 1,5 jaar terug stukken beter / leuker dan de huidige DPZ. Maar goed, enig vergelijkbaar iets is er helaas niet. Ik denk dat daar ook een "sterk" punt ligt voor DPZ, ze zijn vrij uniek in Nederland.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hangloozz
  • Registratie: Juli 1999
  • Laatst online: 06-12-2022

Hangloozz

{ @$%&# }

@Bor:

ik denk dat je ook even voorbij gaat aan het feit dat een jaar geleden DPZ misschien half zo groot was. De 'oude jongens krentebrood' sfeer is dan wel veel sterker.
Daarnaast kun je het niet iedereen naar hun zin maken, toch?

En dat de kwaliteit van de foto's achteruit gaat is echt je reinste kolder! Het zal eerder zijn dat jouw verwachtingspatroon stijgt omdat je went aan kwaliteit :)

Nou ja, als alternatief is daar de immer relaxte nl.foto :) je bent echt niet verplicht om DPZ te bezoeken.

www.jurgroessen.nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Remy

Remy

Bor de Wollef: kap nou es met je DPZ gebash, ik heb het al eerder gezegd:
Remy schreef op woensdag 18 mei 2005 @ 10:51:
Oh, wat ik nog vergat: dit hoeft geen bash/defend DPZ topic te worden ;) Hou het alsjeblieft beschaafd en leuk iedereen :) Ontopic weer graag.
En ik begin er nu nogal genoeg van te krijgen. Kijk eerst eens goed rond op het huidige DPZ en oordeel er niet zomaar even over, aangezien van je oordeel over DPZ voor wat betreft de foto-kwaliteit en de moderators flink de plank mis slaat.

LinkedIn
Instagram

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 313955

spam

[ Voor 96% gewijzigd door ThunderNet op 12-08-2009 22:55 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wijnands
  • Laatst online: 24-06 14:29
Een fotowebsite is iets meer dan alleen een album site. En nee, bij mijn weten is er nog steeds geen goede, onafhankleijke foto site. Aangezien de oorspronkelijke discussie al uit 2005 dateert lijkt er dus geen animo te zijn.

+++Divide By Cucumber Error. Please Reinstall Universe And Reboot +++

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• we_are_borg
  • Laatst online: 19-06 23:20

we_are_borg

You will Comply

Wijnands schreef op woensdag 12 augustus 2009 @ 22:28:
Een fotowebsite is iets meer dan alleen een album site. En nee, bij mijn weten is er nog steeds geen goede, onafhankleijke foto site. Aangezien de oorspronkelijke discussie al uit 2005 dateert lijkt er dus geen animo te zijn.
Wel het lijk mij nog steeds leuk om het e.e.a. te doen in de digitale fotografie en analoge fotografie. Alleen waar te beginnen met dit alles, denk dat er animo voor is als je ook andere zaken er bij betrek zoals workflow, photoshop etc etc. Alleen om dit op te zetten dien je wel een goed plan te hebben en niet zomaar iets doen.

You need the computing power of a P1, 16 MB RAM and 1 GB Harddisk to run Win95. It took the computing power of 3 Commodore 64 to fly to the Moon. Something is wrong here, and it wasn't the Apollo.

• Mike-Nikon
  • Registratie: Juni 2008
  • Laatst online: 22-06 13:43
Voor alles over nikon.

http://www.nikon-club-nederland.nl

• Duc750
  • Laatst online: 11-06 23:25
Echt heel Nederlands is www.photofacts.nl. De site heeft niet de pretentie een oordeel te vellen over welke hardware het beste is (hardcore tweakers haken hier dus af... :/ ) maar de kracht is dat vele onderwerpen aan bod komen waarmee je je voordeel kunt doen om toch betere foto's te maken.

Ook vermakelijk en leerzaam is het Belgische (maar (B)Engelstalig...) www.squeezethelime.com. Met af en toe een filmpje en wat vaker een podcast om de creativiteit te prikkelen danwel tips rond te strooien. De 'About' pagina zet de toon wel wat je kunt verwachten...
Pagina: 1