Hallo, ik heb hier een US Robotics ADSL Wireless Gateway model 9106 (vanaf nu 'router' te noemen). Nou ben ik zelf een enorme kabelfan en dus is dit mijn eerste ervaring met ADSL. Tot zo ver gaat me dat eigenlijk stiekem nog niet zo heel goed af, dus vandaar dit topic.
Ben voor een kennis bezig om deze router te plaatsen, normaliter hebben ze een E-Tech apparaatje ertussen hangen, maar dat is nu dus overbodig want de adsl kabel kan rechtstreeks in de router. Het gaat om Versatel budget ADSL en na enig contact met de helpdesk ben ik er al achter gekomen dat ik een aantal zaken in zal moeten vullen:
VPI: 0
VCI: 32
en dan iets dat klinkt als:
encaps 1483 bridged IP LLC
Het invullen van gebruikersnaam/wachtwoord zou niet nodig zijn.
Nou heb ik op de website van US Robotics al de handleiding doorgebladerd, maar hier wordt het ook nog niet echt heel veel duidelijker van.
Dus begonnen door de router aan te sluiten, inloggen op 192.168.1.1 en dan begint de router direct met een 'quick-install'.
• Er wordt gevraagd om VPI en VCI, tot mijn grote blijdschap weet ik hier dat ik ik 0 & 32 moet invullen, lang leve het contact met de helpdesk
• Volgende, en dan begint voor mij een en al abacadabra...
Nou heb ik hier dan ook al gelijk wat dingen uitgeprobeerd, gezien de uitspraken van de helpdesk dacht ik in eerste instantie te kiezen voor Bridging met LCC/SNAP-BRIDGING en vervolgens komt dan de vraag:
• Unselect the check box below to disable this WAN service
Enable Bridge Service: []
Service Name: br_0_32 (staat standaard ingeschakeld en met deze naam ingevuld)
• Daarna komt: Device Setup
Configure the DSL Gateway IP Address and Subnet Mask for your Local Area Network (LAN).
IP Address: 192.168.1.1
Subnet Mask: 255.255.255.0
maar dit is enkel voor de interne zooi en dat is allemaal prima voor elkaar.
• Volgende stap:
Wireless -- Setup
Enter the wireless network name (also known as SSID).
SSID: USR9106
ook voor de interne verbinding...
en dan uiteindelijk:
• WAN Setup - Summary
Make sure that the settings below match the settings provided by your ISP.
VPI / VCI: 0 / 32
Connection Type: Bridge
Service Name: br_0_32
Service Category: UBR
IP Address: Not Applicable
Service State: Enabled
NAT: Enabled
Firewall: Enabled
IGMP Multicast: Not Applicable
Click "Finish" to accept these settings. Click "Back" to make any modifications.
NOTE: The configuration process takes about 1 minute to complete and your DSL Router will reboot.
• En als ik dan op FINISH klik en even wacht.... dan gaat het ADSL lampje branden, de helpdesk kon op dat moment ook bevestigen dat ik een verbinding had, maar het probleem is dat de router geen IP-adres krijgt toegewezen.
Nou heb ik verder door de router zitten bladeren om zowel de firewall als NAT eens uit te schakelen, maar beide zaken haden geen effect.
Ook kwam ik andere opties in de router tegen:
* UBR Without PCR
* UBR With PCR
* CBR
* Non Realtime VBR
* Realtime VBR
moet ik hier wat mee?
Wat doe ik fout? Zit ik compleet de verkeerde instellingen in te voeren of wat? Alvast bedankt!
Ben voor een kennis bezig om deze router te plaatsen, normaliter hebben ze een E-Tech apparaatje ertussen hangen, maar dat is nu dus overbodig want de adsl kabel kan rechtstreeks in de router. Het gaat om Versatel budget ADSL en na enig contact met de helpdesk ben ik er al achter gekomen dat ik een aantal zaken in zal moeten vullen:
VPI: 0
VCI: 32
en dan iets dat klinkt als:
encaps 1483 bridged IP LLC
Het invullen van gebruikersnaam/wachtwoord zou niet nodig zijn.
Nou heb ik op de website van US Robotics al de handleiding doorgebladerd, maar hier wordt het ook nog niet echt heel veel duidelijker van.
Dus begonnen door de router aan te sluiten, inloggen op 192.168.1.1 en dan begint de router direct met een 'quick-install'.
• Er wordt gevraagd om VPI en VCI, tot mijn grote blijdschap weet ik hier dat ik ik 0 & 32 moet invullen, lang leve het contact met de helpdesk
• Volgende, en dan begint voor mij een en al abacadabra...
Bij elk type zit nog een subvraag met 'Encapsulation Mode' waarbij ik overal de mogelijkheid heb te kiezen tussen "VC/MUX" en "LCC/(ENCAPSULATION of SNAP-ROUTING of SNAP-BRIDGING)"Connection Type
* PPP over ATM (PPPoA)
* PPP over Ethernet (PPPoE)
* MAC Encapsulation Routing (MER)
* IP over ATM (IPoA)
* Bridging
Nou heb ik hier dan ook al gelijk wat dingen uitgeprobeerd, gezien de uitspraken van de helpdesk dacht ik in eerste instantie te kiezen voor Bridging met LCC/SNAP-BRIDGING en vervolgens komt dan de vraag:
• Unselect the check box below to disable this WAN service
Enable Bridge Service: []
Service Name: br_0_32 (staat standaard ingeschakeld en met deze naam ingevuld)
• Daarna komt: Device Setup
Configure the DSL Gateway IP Address and Subnet Mask for your Local Area Network (LAN).
IP Address: 192.168.1.1
Subnet Mask: 255.255.255.0
maar dit is enkel voor de interne zooi en dat is allemaal prima voor elkaar.
• Volgende stap:
Wireless -- Setup
Enter the wireless network name (also known as SSID).
SSID: USR9106
ook voor de interne verbinding...
en dan uiteindelijk:
• WAN Setup - Summary
Make sure that the settings below match the settings provided by your ISP.
VPI / VCI: 0 / 32
Connection Type: Bridge
Service Name: br_0_32
Service Category: UBR
IP Address: Not Applicable
Service State: Enabled
NAT: Enabled
Firewall: Enabled
IGMP Multicast: Not Applicable
Click "Finish" to accept these settings. Click "Back" to make any modifications.
NOTE: The configuration process takes about 1 minute to complete and your DSL Router will reboot.
• En als ik dan op FINISH klik en even wacht.... dan gaat het ADSL lampje branden, de helpdesk kon op dat moment ook bevestigen dat ik een verbinding had, maar het probleem is dat de router geen IP-adres krijgt toegewezen.
Nou heb ik verder door de router zitten bladeren om zowel de firewall als NAT eens uit te schakelen, maar beide zaken haden geen effect.
Ook kwam ik andere opties in de router tegen:
* UBR Without PCR
* UBR With PCR
* CBR
* Non Realtime VBR
* Realtime VBR
moet ik hier wat mee?
Wat doe ik fout? Zit ik compleet de verkeerde instellingen in te voeren of wat? Alvast bedankt!