[ADSL Router] Versatel budget & US Robotics 9106

Pagina: 1
Acties:

• Sequence
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 27-05-2024

Sequence

Online marketing

Topicstarter
Hallo, ik heb hier een US Robotics ADSL Wireless Gateway model 9106 (vanaf nu 'router' te noemen). Nou ben ik zelf een enorme kabelfan en dus is dit mijn eerste ervaring met ADSL. Tot zo ver gaat me dat eigenlijk stiekem nog niet zo heel goed af, dus vandaar dit topic.

Ben voor een kennis bezig om deze router te plaatsen, normaliter hebben ze een E-Tech apparaatje ertussen hangen, maar dat is nu dus overbodig want de adsl kabel kan rechtstreeks in de router. Het gaat om Versatel budget ADSL en na enig contact met de helpdesk ben ik er al achter gekomen dat ik een aantal zaken in zal moeten vullen:

VPI: 0
VCI: 32
en dan iets dat klinkt als:
encaps 1483 bridged IP LLC

Het invullen van gebruikersnaam/wachtwoord zou niet nodig zijn.

Nou heb ik op de website van US Robotics al de handleiding doorgebladerd, maar hier wordt het ook nog niet echt heel veel duidelijker van.

Dus begonnen door de router aan te sluiten, inloggen op 192.168.1.1 en dan begint de router direct met een 'quick-install'.

• Er wordt gevraagd om VPI en VCI, tot mijn grote blijdschap weet ik hier dat ik ik 0 & 32 moet invullen, lang leve het contact met de helpdesk :P

• Volgende, en dan begint voor mij een en al abacadabra...
Connection Type
* PPP over ATM (PPPoA)
* PPP over Ethernet (PPPoE)
* MAC Encapsulation Routing (MER)
* IP over ATM (IPoA)
* Bridging
Bij elk type zit nog een subvraag met 'Encapsulation Mode' waarbij ik overal de mogelijkheid heb te kiezen tussen "VC/MUX" en "LCC/(ENCAPSULATION of SNAP-ROUTING of SNAP-BRIDGING)"

Nou heb ik hier dan ook al gelijk wat dingen uitgeprobeerd, gezien de uitspraken van de helpdesk dacht ik in eerste instantie te kiezen voor Bridging met LCC/SNAP-BRIDGING en vervolgens komt dan de vraag:
• Unselect the check box below to disable this WAN service
Enable Bridge Service: []
Service Name: br_0_32 (staat standaard ingeschakeld en met deze naam ingevuld)

• Daarna komt: Device Setup
Configure the DSL Gateway IP Address and Subnet Mask for your Local Area Network (LAN).
IP Address: 192.168.1.1
Subnet Mask: 255.255.255.0
maar dit is enkel voor de interne zooi en dat is allemaal prima voor elkaar.

• Volgende stap:
Wireless -- Setup
Enter the wireless network name (also known as SSID).
SSID: USR9106
ook voor de interne verbinding...

en dan uiteindelijk:

• WAN Setup - Summary

Make sure that the settings below match the settings provided by your ISP.

VPI / VCI: 0 / 32
Connection Type: Bridge
Service Name: br_0_32
Service Category: UBR
IP Address: Not Applicable
Service State: Enabled
NAT: Enabled
Firewall: Enabled
IGMP Multicast: Not Applicable

Click "Finish" to accept these settings. Click "Back" to make any modifications.
NOTE: The configuration process takes about 1 minute to complete and your DSL Router will reboot.

• En als ik dan op FINISH klik en even wacht.... dan gaat het ADSL lampje branden, de helpdesk kon op dat moment ook bevestigen dat ik een verbinding had, maar het probleem is dat de router geen IP-adres krijgt toegewezen.

Nou heb ik verder door de router zitten bladeren om zowel de firewall als NAT eens uit te schakelen, maar beide zaken haden geen effect.

Ook kwam ik andere opties in de router tegen:
* UBR Without PCR
* UBR With PCR
* CBR
* Non Realtime VBR
* Realtime VBR
moet ik hier wat mee?

Wat doe ik fout? Zit ik compleet de verkeerde instellingen in te voeren of wat? Alvast bedankt! :)

• arwindezeeuw
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 30-04 14:04
Weet niet welke firmware je gebruikt maar raad in ieder geval aan om te updaten naar de nieuwste (voor zover niet gedaan te vinden op: http://www.usr-emea.com/s...te.asp?loc=bene&prod=9106, upgrade zelf kan je doen onder tools), heb zelf deze werkend met bbned welke overeen komt met versatel.

Instellingen voor ADSL zijn het makkelijkste in te stellen onder: service provider setup en vervolgens wan setup
ATM PVC: vul de VPI en VCI in van versatel, service Category: UBR Without PCR
Connection type: Aanvinken MAC Encapsulation Routing (MER), en encapsulation op LLC/SNAP-BRIDGING zetten
WAN IP Settings: alles op automatically zetten
Network Address Translation Settings: default laten
bij summary apply en vervolgens even wachten router gereset is en als het goed is kom je op de device configuration uit en heb je als het meezit een ip adres.

Wireless kan je natuurlijk nog aanpassen en de rest ook mocht dat nodig zijn

• Sequence

Sequence

Online marketing

Topicstarter
okay, dan ga ik in eerste instantie de firmware eens updaten. zijn er verder nog tips of mensen met ervaring in deze situatie? heb de router namelijk nu bij mij thuis staan (geen adsl) dus kan het niet testen en wil redelijk zeker weten dat ik de instellingen voor elkaar heb voordat ik het weer ga testen. tnx!

• Sequence

Sequence

Online marketing

Topicstarter
ok, heb de nieuwe firmware erop gezet en alle instellingen ingevoerd zoals arwindezeeuw dat aangaf. het komt er dan zo uit te zien:
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
Connection Type: MER  
Service Name: mer_0_32  
Service Category: UBR  
IP Address: Automatically Assigned  
Service State: Enabled  
NAT: Disabled  
Firewall: Disabled  
IGMP Multicast: Enabled  
Quality Of Service: Disabled

zou het zo moeten werken? want dan kan ik de router weer wegbrengen en mensen blij maken zonder dat ik voor niks heen en weer blijf rijden... ;)

• Sequence

Sequence

Online marketing

Topicstarter
kickje voor meer info?

• arwindezeeuw
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 30-04 14:04
Duurde even maar hierbij nog wat extra info.

Volgens mij moet dat redelijk kloppen zou alleen de nat aanzetten, anders zou eventueel maar 1 pc kunnen internetten en verder staat bij mij aan de firewall en staat de IGMP Multicast bij mij op disabled
Pagina: 1