antec sonata fan control

Pagina: 1
Acties:

• ppleeuw
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 06-05-2024
Na een antec sonata gekocht te hebben sluit ik een 120 mm fan van nexus aan op de fan only connector. Probleem: hij draait niet, alleen als ik er een zetje tegenaan geef draait de fan op heel weinig toeren... wat kan ik hieraan doen?

• ff_tweake
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 26-11-2025
Waarschijnlijk een brakke fan. Hij zou gewoon moeten gaan draaien. Ik heb zoiets een keer gehad met een fan van Artic cooling, maar die hebben over het algemeel slechte fans vind ik.
Wat gebeurt er als je een andere fan aansluit? draait die wel? Je kun ook nog even meten hoeveel volt over het (meestal) rode en zwarte draadje staat. Is dat <5 dan is het niet goed.

[ Voor 34% gewijzigd door ff_tweake op 17-05-2005 22:58 ]

• wacko
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 22-01 15:21
De voeding die in de Sonata zit (Antec TruePower 380W) heeft een warmtesensor erin zitten. Aan de hand hiervan zet ie meer of minder spanning op de fan-only connector. Waarschijnlijk dat je voeding zichzelf dusdanig koud vindt dat ie weinig spanning op deze connector zet, zo weinig zelfs dat de fan die hier op aangesloten zit niet uit zichzelf opspint.

Wat je kan doen is de fan aan een van de gewone molexen hangen (dan draait ie constant op 12V, zal dus lawaaierig zijn) of anders zelf een creatieve oplossing maken met danwel een potmeter voor variabele spanning of een constante spanning van 5V of 7V.

[ Voor 5% gewijzigd door wacko op 18-05-2005 02:53 ]