[ASP.NET] 2 Boxen, van box 1 naar box 2

Pagina: 1
Acties:
  • 245 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

• Friedchicken
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 20-06-2015
Allereerst even een korte omschrijving waar ik mee bezig ben. Ik schrijf op het moment een relatief simpele module waarmee frontpage berichten geplaatst kunnen worden.

Hieronder screenshot van opmaak:
Afbeeldingslocatie: http://home.planet.nl/~hairm001/intranet.jpg

Wat ik nu eigenlijk moet gaan maken zijn 2 boxen naast elkaar. In de linkerbox komen users te staan die uit de database komen. In de rechterbox moeten de users komen aan wie deze berichten getoont mogen worden. Mischien voel je hem al aankomen maar ik zoek iets waarmee je users van de linkerbox naar de rechten box kan doen laten springen. In SQL Enterprise manager is een voorbeeld van hoe zoiets eruit ziet.

Afbeeldingslocatie: http://home.planet.nl/~hairm001/needed.jpg

Na de juiste gegevens gekozen te hebben moet het bericht uiteraard in de DB geplaatst worden. Het werkt nu met alle velden behalve die uit de "double box" moet komen namelijk de ontvangers.

Ik heb zitten denken om het bericht 20x in de DB te stoppen waarbij bij iedere row de ontvanger anders is. Het moet volgens mij ook wel anders kunnen. Ietts met komma gescheiden.. in die richting denk ik.

Suggesties opmerkingen en ideeen zijn van harte welkom op mijn verzinsels

• Sybr_E-N
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 20:00
Ik denk dat je het in de richting van javascript moet gaan zoeken, tenzij je telkens en roundtrip via de server wil maken. Je ziet ook vaak van die JavaScripts waarin je uit een dropdown kan kiezen, bijvoorbeeld een hoofdcategorie, waarna er een tweede dropdown wordt gevult met bijvoorbeeld de bijbehorende subcategorien.

• mulder
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 23:28

mulder

ik spuug op het trottoir

Dan zul je dat met 2 listboxen en 2 buttons moeten oplossen of een ThirdParty control moeten zoeken ;)

oogjes open, snaveltjes dicht

• Friedchicken
Dat dropdown is geen optie denk ik, kan ook met ASP.NET ipv javascripting.

• Sybr_E-N
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 20:00
"Mischien voel je hem al aankomen maar ik zoek iets waarmee je users van de linkerbox naar de rechten box kan doen laten springen."
Maar WAT lukt er nou niet dan? Wat heb je zelf al geprobeert te programmeren?

Je krijgt toch gewoon twee ListBoxen en twee knoppen. In je Btn_Click() methode lees je de SelectedItem van ListBox1 uit en vul je deze aan in ListBox2? En een knop waarmee je items uit je tweede ListBox kun verwijderen. Even googlen leverde me deze site op, dat is toch wat je bedoelt of niet?

• Friedchicken
Maar WAT lukt er nou niet dan? Wat heb je zelf al geprobeert te programmeren?

Je krijgt toch gewoon twee ListBoxen en twee knoppen. In je Btn_Click() methode lees je de SelectedItem van ListBox1 uit en vul je deze aan in ListBox2? En een knop waarmee je items uit je tweede ListBox kun verwijderen. Even googlen leverde me deze site op, dat is toch wat je bedoelt of niet?
Dat is idd wat ik bedoel, het is dan wel eens waar In C-Sharp.NET geschreven ( Ik schrijf in VB.NET )
Die "Overhevelmethode" kan ik zeker gebruiken.

Ik allereerst bezig om alles op een rijtje te krijgen en of het realiseerbaar is. Het punt waar ik het meeste mee zit is hoe ik dat wegschrijf in de DB. Stel ik select 10 users waar het bericht zichtbaar voor moet zijn. Wil ik eigelijk maar 1 record met de gegevens en in 1 cel die 10 users laten staan.

Heb wel dingen gelezen waarbij het 10x een record wordt met ieder een verschillende destination (selected user)

• whoami
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 23:00
Hoe je het wegschrijft in de DB ?
Niet 20x hetzelfde record met iedere keer een andere username
Ook niet iets met comma-separated

Nee, wat jij nodig hebt, is eerst eens iets lezen over normalisatie.
Je hebt hier een meer - op meer relatie.
Dat wil dus zeggen dat je in uw DB een extra tabel gaat nodig hebben, die de berichten koppelt met de users die dat bericht mogen zien:

code:
1
2
3
4
table berichten: berichtId, berichtTekst, etc...
table gebruikers: gebruikerId, gebruikerNaam, etc...

table berichten_gebruikers: berichtId, gebruikerId

Zoals je ziet heb je dus een extra tabel nodig die de link bepaalt tussen welke gebruikers er welk bericht mogen zien.

Zie ook:
[rml][ MySQL] LIKE query op komma-gescheiden veld[/rml]
[rml][ MYSQL] 150 kolommen of 2 kolommen?[/rml]

[ Voor 9% gewijzigd door whoami op 17-05-2005 23:07 ]

https://fgheysels.github.io/

• Friedchicken
Ik ben gelukkig al weer wat stappen verder!

Heb het voor elkaar gekregen om 2 asp:listboxen te doen werken met behulp van een externe .js file.
Het ziet er als volgt uit:
Afbeeldingslocatie: http://home.planet.nl/~hairm001/listboxen.jpg

De gegevens die naar de rechterbox gezet kunnen worden zijn de gegevens die ik in DB wil wegschrijven.

Gegevens in de linkerbox worden opgehaald uit de DB.

Echter krijg ik alleen selected items uit de linkerbox naar buiten met de volgende code:

code:
1
2
3
4
5
 Dim i As Integer
        For i = 0 To list1.Items.Count - 1
            If list1.Items(i).Selected = True Then
                Response.Write(list1.Items(i).Text & "<br>")
            End If

Linker Listbox heet list1
Rechter Listbox heet list2

Simpel mijn code wijzigen in list2 haalt niets uit... Rare zaak, bij het moven van items van linker naar rechter is er geen sprake van postback.

• whoami
Je hebt enkel list1 naar list2 gewijzigd ?
In dat scriptje worden enkel de 'geselecteerde' items afgebeeld, dus, als je in list2 niets geselecteerd hebt, dan wordt er ook niets afgebeeld.

• Friedchicken
Nee, dat is logisch, ik selecteer uiteraard wel een aantal dingen wat ik naar list2 heb gestuurd..

• whoami
Hmmm,
aangezien je geen postback veroorzaakt bij het moven van de items (logisch, want je doet het met JS), denk ik dat die items ook niet 'echt' in de items-collectie zitten.

• Friedchicken
Als ik een count doe, dan krijg ik idd waarde 0 terug..

Als ik in beide boxen items heb staan en ik gaat dan kijken naar de source, zie ik alle options values bij de eerste box staan... :(

[ Voor 56% gewijzigd door Friedchicken op 19-05-2005 10:30 ]

• MSalters
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 09-04 22:08
offtopic:
Als je blurt, doe het dan goed - bovenste regel is Casual Factory Alkmaar, rest is ook leesbaar

Man hopes. Genius creates. Ralph Waldo Emerson
Never worry about theory as long as the machinery does what it's supposed to do. R. A. Heinlein

• whoami

Pagina: 1