[Printen] Te groot/klein bij afdrukken naar Windows

Pagina: 1
Acties:
  • 1.052 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 144457

Topicstarter
Sinds kort heb ik een Mac mini (OS X 10.4.1). Ik heb twee andere computers in huis: één met Windows 98 erop, waar een Brother HL-730 Plus bij hoort, en één met Windows XP erop, waar een Canon S630 bij hoort. Alle computers zijn aangesloten op een thuisnetwerk, en de printers zijn gedeeld.
Vroeger, met mijn oude XP-computer, kon ik probleemloos naar beide printers afdrukken. Nu heb ik echter het volgende probleem:
Ik heb beide printers toegevoegd op mijn Mac mini, als resp. de Brother HL-1070 (Cups v1.1) en Canon S450 (Gimp-Print v5.0.0 beta-2), aangezien mijn specifieke modellen er niet bij staan. Maar als ik nu iets afdruk naar de Brother, wordt het document enorm uitvergroot waardoor je enorme letters krijgt, zodat het A4'tje niet breed genoeg is om alles erop te krijgen, en wanneer ik afdruk naar de Canon, gebeurt het omgekeerde (het document of plaatje wordt zodanig verkleind dat het maar een kwart-A4'tje in beslag neemt).
Dit gebeurt met ieder programma, dus zowel met Mail als Safari als Teksteditor als Word, etc.
Heeft iemand misschien een idee wat hiervan de oorzaak is, en hoe ik het op zou kunnen lossen?
Drivers downloaden heb ik al geprobeerd, maar voor de Brother is er geen OS X-driver beschikbaar en voor de Canon heb ik wel een driver geïnstalleerd, maar die kan OS X om de een of andere reden niet vinden.
Zelf denk ik dat de oorzaak is dat mijn specifieke modellen er allebei niet bij staan, maar ja, wat doe je eraan?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MacWolf
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 06-09-2024
Gimp Print zou compatible moeten zijn met de Canon.

Microsoft Windows: A thirty-two bit extension and graphical shell to a sixteen-bit patch to an eight-bit operating system originally coded for a four-bit microprocessor which was written by a two-bit company that can't stand one bit of competition.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Johnny
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 27-05 16:48

Johnny

ondergewaardeerde internetguru

Ik heb hetzelfde met een Canon S520, met de Gimp-print drivers wordt alles maar half zo groot, een hele pagina wordt geprint op een kwart van het papier. Ik heb het al als een bug opgegeven bij de makers van Gimp-Print, maar daar heb ik weinig meer van gehoord.

Ik heb ook geprobeerd de officiële Canon driver te installeren, en die heb ik ook nooit kunnen terugvinden, hij is geïnstallerd, en ik heb hem nooit meer gezien. 8)7

Aan de inhoud van de bovenstaande tekst kunnen geen rechten worden ontleend, tenzij dit expliciet in dit bericht is verwoord.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 144457

Topicstarter
Ben inmiddels een stapje verder: op http://gimp-print.sourceforge.net/p_Supported_Printers.php3 staat een lijst van printerdrivers die je kan gebruiken als jouw model niet ondersteund wordt. (Helaas voor jou, Johnny, staat jouw model ook al niet op deze lijst. Mijn Brother ook niet, maar ik hoop dat ik die misschien nog op een andere manier aan de praat kan krijgen. Iemand ideeën?)
(Ik vind het overigens belachelijk dat het onmogelijk is de officiële driver van de Canon-site aan de praat te krijgen. Dat printen over het netwerk kennelijk niet werkt! Dat is dan toch een grove fout van Canon! Of van Apple, 't is maar hoe je het bekijkt. Onder XP is het instellen van een netwerkprinter binnen één minuut gepiept...)
In mijn geval kan ik dus als model opgeven de CANON BJC 8200. En inderdaad, met deze driver print hij wel goed. En op het juiste formaat. Maar helaas veel te licht (eerder grijs dan zwart), zodat de tekst slecht leesbaar is. Maar hier weet iemand vast wel iets op?
Edit: Ik denk dat ik dat kan veranderen bij "Density", onder Functieset "Gimp-print-output-control-extra 1 2" onder "Printerfuncties" in het afdrukmenu. Maar de Density staat standaard op "None" en alle andere opties, variërend van 0.100 tot 8.000, zijn grijs. Zucht, zo komen we nergens.

[ Voor 59% gewijzigd door Anoniem: 144457 op 18-05-2005 01:17 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MacWolf
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 06-09-2024
Je kan proberen om met de ColorSync Utility (/Applications/Utilities/ColorSync Utility) een kleurprofiel te maken voor je printer. Als het goed is zie je de printer terug in de lijst 'Devices'. Met een beetje ge-experimenteer kan je de kleuren waarschijnlijk wel goed krijgen.

Open een plaatje in deze Utility (File > Open) en pas een profiel toe om te kijken hoe het resultaat eruit zal zien.

Microsoft Windows: A thirty-two bit extension and graphical shell to a sixteen-bit patch to an eight-bit operating system originally coded for a four-bit microprocessor which was written by a two-bit company that can't stand one bit of competition.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• badeendjuh
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 16-04 14:34
Johnny schreef op dinsdag 17 mei 2005 @ 23:13:
Ik heb hetzelfde met een Canon S520, met de Gimp-print drivers wordt alles maar half zo groot, een hele pagina wordt geprint op een kwart van het papier. Ik heb het al als een bug opgegeven bij de makers van Gimp-Print, maar daar heb ik weinig meer van gehoord.

Ik heb ook geprobeerd de officiële Canon driver te installeren, en die heb ik ook nooit kunnen terugvinden, hij is geïnstallerd, en ik heb hem nooit meer gezien. 8)7
Ik heb ook een S520 en zat onlangs met hetzelfde probleem. Na wat te vogelen kwam ik erachter dat als ik de drivers voor de S800 kies, printen geen enkel probleem meer is.

Wellicht dat dit ook geld voor de S630 van ThisBe

[ Voor 5% gewijzigd door badeendjuh op 18-05-2005 08:37 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Johnny
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 27-05 16:48

Johnny

ondergewaardeerde internetguru

Ik gebruik nu de Gimp-print S800 driver (zonder CUPS, wat dat ook mag betekenen, maar als ik die kies doet hij het helemala niet), en die werkt voor mijn S520, maar alles is heel erg licht, natuurlijk wel zuinig, maar absoluut niet geschikt om dingen mee te presenteren.

Ik denk ook niet dat het met kleurencalibratie is op te lossen aangezien 100% zwart er uit komt als spikkelig-grijs.

Aan de inhoud van de bovenstaande tekst kunnen geen rechten worden ontleend, tenzij dit expliciet in dit bericht is verwoord.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• badeendjuh
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 16-04 14:34
Johnny schreef op vrijdag 20 mei 2005 @ 12:33:
Ik gebruik nu de Gimp-print S800 driver (zonder CUPS, wat dat ook mag betekenen, maar als ik die kies doet hij het helemala niet), en die werkt voor mijn S520, maar alles is heel erg licht, natuurlijk wel zuinig, maar absoluut niet geschikt om dingen mee te presenteren.

Ik denk ook niet dat het met kleurencalibratie is op te lossen aangezien 100% zwart er uit komt als spikkelig-grijs.
Heb je al eens met de printer instellingen gespeeld? Met name de 'printer features' zoals je hieronder kan zien heeft grote invloed op de print kwaliteit.
Toen ik de dpi naar 600pdi had gezet (geen 1200dpi kiezen!! dat kan de s520 niet) en de image type op photograph had gezet kwamen de foto die ik wou printen er op normale sterkte uit.

Afbeeldingslocatie: http://badeendjuh.nl.eu.org/ApplePrint.jpg
Pagina: 1