Inconsequentie mbt. nieuwscategorieën

Pagina: 1
Acties:

• HyperioN
  • Registratie: April 2003
  • Laatst online: 20-02 21:06
Er zijn de laatste paar dagen enkele berichten geweest over de nieuwe generatie gameconsoles, te weten de Xbox 360, PlayStation 3 en Nintendo Revolution.

Nu viel me op, dat de categorie bij deze berichten niet echt consequent is. De ene keer wordt het geplaatst onder "Hardware" (rood blokje), en de andere keer onder "Games" (groen blokje).

Paar voorbeelden:
Sony onthult PlayStation 3: Hardware.
Xbox 360 gepresenteerd: Games.

Deze twee berichten hebben volgens mij precies dezelfde strekking, alleen betrekking op een ander apparaat. Alleen wordt de ene ingedeeld bij Games en de andere bij Hardware.

Ook het bericht "Enkele details Nintendo Revolution genoemd" wordt geplaatst in de categorie "Games", terwijl de hele nieuwspost eigenlijk over hardwarematige feiten gaat.

Ook wordt het heel erg duidelijk als je zoekt op xBox 360.

Denk dat mijn punt wel duidelijk is nu ongeveer. Niet dat ik me er enorm aan stoor of zo, maar het is gewoon een beetje inconsequent.

• Brent
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 02-03 18:22
Niet alleen bij nieuws valt mij deze inconsequentie op; ik zie vaak genoeg gewoon meuktracker items in de nieuwslinks...

Humanist | Kernpower! | Determinist | Verken uw geest | Politiek dakloos

• Wouter Tinus
  • Registratie: Oktober 1999
  • Niet online

Wouter Tinus

Whee!

Breepee schreef op dinsdag 17 mei 2005 @ 20:57:
Niet alleen bij nieuws valt mij deze inconsequentie op; ik zie vaak genoeg gewoon meuktracker items in de nieuwslinks...
Dat is gewoon een bug.
Denk dat mijn punt wel duidelijk is nu ongeveer. Niet dat ik me er enorm aan stoor of zo, maar het is gewoon een beetje inconsequent.
Daar valt op dit moment weinig aan te doen. Nieuws over consoles hangt nu eenmaal tussen games en hardware in, dus er zijn geen harde afspraken over te maken. Zo is dat wel met meer dingen, alleen valt het dan misschien minder op omdat ze niet zo vlak achter elkaar verschijnen. In de toekomst gaan we misschien naar een flexibeler systeem waarin iets in meerdere categorieën tegelijk kan staan.

Professioneel Hyves-weigeraar

• djluc
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 11:35
Het is toch niet erg ingewikkeld om bijvoorbeeld te bepalen dat nieuwe spelconsoles altijd in games horen?

• Wouter Tinus
  • Niet online

Wouter Tinus

Whee!

Nee dat is niet moeilijk, maar als iemand hem vervolgens openschroeft en overklokt is het weer hardware. Zo kun je wel driehonderd regeltjes gaan verzinnen, maar die gaat echt niemand uit z'n hoofd leren. Voor de toevallige voorbijganger lijkt het dan net zo goed willekeurig te gaan.

• HyperioN
Wouter Tinus schreef op dinsdag 17 mei 2005 @ 21:22:
Nee dat is niet moeilijk, maar als iemand hem vervolgens openschroeft en overklokt is het weer hardware. Zo kun je wel driehonderd regeltjes gaan verzinnen, maar die gaat echt niemand uit z'n hoofd leren. Voor de toevallige voorbijganger lijkt het dan net zo goed willekeurig te gaan.
Ik vind eigenlijk eerder dat de consoles zelf, waar momenteel al het nieuws om gaat, hardware is. Alleen berichten over nieuwe games o.i.d. (die toch erg weinig op T.net voorbij komen), horen w.m.b. in de categorie Games.

Maar je hebt gelijk dat het natuurlijk nooit helemaal consequent kan zijn.. het was ook maar een algemene opmerking en niet echt een oproep van "hier moet iets aan gedaan worden".

• Rob
  • Registratie: Februari 2000
  • Niet online

Rob

Wouter Tinus schreef op dinsdag 17 mei 2005 @ 21:22:
Imho moeten hier toch wel afspraken over gemaakt worden, je moet er wel even tijd insteken, maar dan komt alles een stuk logischer over.

Wat je nu zegt klinkt als: eigenlijk is een categorie helemaal niet nodig, schaf af die categorieen.

In the beginning the Internet was a bunch of smart users with dumb terminals. Now...

• Wouter Tinus
  • Niet online

Wouter Tinus

Whee!

Als je dat eruit haalt dan zou ik je toch een cursus begrijpend lezen willen aanraden.

• Harm
  • Registratie: Mei 2002
  • Niet online
-Rob- schreef op dinsdag 17 mei 2005 @ 22:23:
[...]

Imho moeten hier toch wel afspraken over gemaakt worden, je moet er wel even tijd insteken, maar dan komt alles een stuk logischer over.
De grap van regels is juist dat er uitzonderingen zijn. Er zal altijd een uitzondering gevonden kunnen worden en dus is het niet zinnig om gedetailleerde regels te maken, puur en alleen om een probleem op te lossen dat gewoonweg niet erg groot is. Dan hebben wij liever de globale regels zoals die nu gelden en dat is ons inziens duidelijk genoeg.

Je zou overigens ook het idee kunnen opperen om nieuws in meerdere categorieën te kunnen zetten ;) . En hé, dat idee is al eens langsgekomen en AFAIK vonden we dat ook een goed idee. Dus wie weet lost het probleem zich op deze manier op :) .Je zou ook het idee kunnen opperen om nieuws in meerdere categorieën te kunnen zetten. En hé, dat idee is al eens langsgekomen en AFAIK vonden we dat ook een goed idee. Dus wie weet lost het probleem zich op deze manier op :) .

• Rob
  • Registratie: Februari 2000
  • Niet online

Rob

Wouter Tinus schreef op dinsdag 17 mei 2005 @ 22:31:
Als je dat eruit haalt dan zou ik je toch een cursus begrijpend lezen willen aanraden.
Als ik het zo lees zeg jij: we kunnen wel regels gaan bedenken betreffende welk nieuwsbericht onder welke categorie past, maar dan moeten we honderden regels verzinnen. Daar hebben we geen zin in, dus zetten we de nieuwsitems onder de categorie waar de poster het het beste bij vindt passen.

De ene poster vindt het passen onder X, de andere hetzelfde type bericht onder Y, dus de categorieen hebben dan minder nut. Daarom schreef ik dus dat het lijkt alsof een categorie niet nodig is.

Het is jammer dat het gekleurde blokje voor een nieuwsbericht geen klik-functionaliteit heeft waardoor je alle berichten te zien krijgt uit die categorie over de afgelopen X tijd (dat kan ik best even als request gaan posten bedenk ik mij nu :) ), want dan zou je goed kunnen zien dat berichten met dezelfde soort inhoud onder dezelfde categorie zouden moeten passen.

In the beginning the Internet was a bunch of smart users with dumb terminals. Now...

• Wouter Tinus
  • Niet online

Wouter Tinus

Whee!

-Rob- schreef op dinsdag 17 mei 2005 @ 22:51:
Als ik het zo lees zeg jij: we kunnen wel regels gaan bedenken betreffende welk nieuwsbericht onder welke categorie past, maar dan moeten we honderden regels verzinnen. Daar hebben we geen zin in, dus zetten we de nieuwsitems onder de categorie waar de poster het het beste bij vindt passen.
Het ging nog steeds over het specifieke geval van nieuws over consoles, dat vaak tussen games en hardware inhangt. Iemand kwam met het idee van "doe het gewoon altijd onder games", en ik gaf een uitzondering waarbij het toch duidelijk hardware zou zijn. Er zijn (natuurlijk) wel globale richtlijnen over welk soort nieuws in welke categorie hoort, maar we accepteren gewoon dat er twijfelgebieden zijn, en proberen niet om voor ieder mogelijk geval een harde regel te verzinnen, omdat dat gewoon geen doen is. Dat is heel iets anders dan zeggen dat de categorieën maar afgeschaft moeten worden :).
De ene poster vindt het passen onder X, de andere hetzelfde type bericht onder Y, dus de categorieen hebben dan minder nut. Daarom schreef ik dus dat het lijkt alsof een categorie niet nodig is.
De categorieën hebben op dit moment sowieso nauwelijks nut. Op een ander kleurtje na verandert er helemaal niets aan de post, het kan alleen soms makkelijk zijn als je iets terugzoekt. In de toekomst willen we er wel meer mee gaan doen, maar ook dan gaan we niet overal regels voor verzinnen; bij twijfel komt het dan gewoon in meerdere categorieën.

[ Voor 9% gewijzigd door Wouter Tinus op 17-05-2005 23:03 ]

• HyperioN
-Rob- schreef op dinsdag 17 mei 2005 @ 22:51:
[...]
[...]
[...]
Het probleem is juist, dat in deze gevallen de categorieën overkoepelend zijn. Dus kiest de ene poster toevallig voor de ene, terwijl de andere poster voor de andere categorie kiest.

Ander recent voorbeeld: Rapport: 'iTunes zal leiderspositie verliezen' staat in de categorie "Internet".. terwijl dit ook had gekund in "Business", maar natuurlijk óók in "Software". Het bericht overkoepeld deze drie categorieën.
Je ziet dit ook terug omdat een andere nieuwspost over iTunes wél in Business geplaatst wordt: Abonnement als nieuwe feature iTunes geopperd.

De categorie "Technologie" is eigenlijk maar een vage term.
Bijna alles was er te vinden is op T.net heeft te maken met technologie. Dus wat hoort er nou in die categorie thuis? Je ziet daarom ook heel erg weinig posts in die categorie omdat het eigenlijk een overkoepelende categorie is voor bijv. Hardware en Business. Heel goed recent voorbeeld hierbij is Intel neemt licentie op PowerVR-graphicscore. Deze post zou zowel in Hardware (waar hij nu staat), als in Business of in Technologie kunnen staan.

Wat ik met dit verhaal wil vertellen, is dat het huidige categorie-systeem niet toereikend is. Het systeem is natuurlijk leven ingeblazen om duidelijkheid te scheppen in de enorme berg nieuwsberichten. Echter heb ik nu niet echt het gevoel dat het er zoveel duidelijker op wordt.

offtopic:
En nu ga ik slapen...

[ Voor 7% gewijzigd door HyperioN op 17-05-2005 23:07 ]

• Wouter Tinus
  • Niet online

Wouter Tinus

Whee!

HyperioN. schreef op dinsdag 17 mei 2005 @ 23:02:
De categorie "Technologie" is eigenlijk maar een vage term.
Bijna alles was er te vinden is op T.net heeft te maken met technologie. Dus wat hoort er nou in die categorie thuis?
Die is vrij simpel, onder Technologie vallen zaken die niet (direct) vertaald kunnen worden naar producten. De meer theoretische onderwerpen, of dingen die nog (vroeg) in de R&D-fase zitten. Het voorbeeld bij uitstek is nano/quantum-spul. Allemaal erg veelbelovend onderzoek, maar het duurt nog jaren voor we daar iets van terugzien. Op het moment dat er een commercieel product uit komt rollen wordt het Hardware. De link tussen Business en Technologie zie ik niet zo. Business is voor rechtszaken, overnames, financiële resultaten, etc.
Wat ik met dit verhaal wil vertellen, is dat het huidige categorie-systeem niet toereikend is. Het systeem is natuurlijk leven ingeblazen om duidelijkheid te scheppen in de enorme berg nieuwsberichten. Echter wordt op deze manier denk ik eerder een averechts effect bereikt.
Dat is ook overdreven. Het enige verschil tussen de categorieën is de kleur van een blokje van 4 pixels. Het is niet alsof je je een breuk zoekt om het nieuws te vinden wat je interessant vindt.

• Harm
  • Registratie: Mei 2002
  • Niet online
Wat ik met dit verhaal wil vertellen, is dat het huidige categorie-systeem niet toereikend is. Het systeem is natuurlijk leven ingeblazen om duidelijkheid te scheppen in de enorme berg nieuwsberichten. Echter wordt op deze manier denk ik eerder een averechts effect bereikt.
Ik ben het met je conclusie over het huidige categoriesysteem eens, het is inderdaad bedoeld om duidelijkheid te scheppen in de relatieve chaos. Echter, met je vervolgconclusie ben ik het niet eens. Ik geloof niet dat de huidige problematiek ervoor zorgt dat een averechts effect bereikt wordt. Misschien wel voor die specifieke items, maar er ontstaan daardoor geen problemen met of in het huidige systeem. Dat functioneert prima, zoals ook al die andere nieuwsberichten laten zien.

Laten we ons liever richten op hetgeen we gezamenlijk hebben, namelijk dat het systeem beter kan. Roep daar eens ideeën voor, die mogelijk voortborduren op hetgeen door Wouter al genoemd is: het mogelijk maken om nieuwsberichten in meerdere categorieën te zetten. Wat voor interessante dingen zijn daarmee ook mogelijk te maken? Vertel maar :) .

• HyperioN
Neenee ok.. toen ik mijn post nalas zag ik ook al dat dat "averechts effect" wel erg overdreven was. Heb het dan ook maar meteen ge-edit maar toen waren jullie natuurlijk al aan het reply-en.

En nu ga ik echt slapen.. kzal 's nadenken over eventuele verbeteringen :)

[ Voor 20% gewijzigd door HyperioN op 17-05-2005 23:14 ]

Verwijderd

Ik begrijp het verhaal van mensen die hier kritisch naar kijken wel, maar toch wil ik hier even op reageren. Waar ik denk dat het om gaat is de volgende dingen:

1) Er zijn gevallen waarin de keuze onder welke categorie een newsitem valt bijna arbitrair te noemen zijn
2) Er kan slechts voor 1 categorie gekozen worden op dit moment
3) De newsposter (niet altijd dezelfde persoon) moet de meest logische kiezen
4) Het gaat hier om uitzonderingsgevallen

Dus: het systeem is niet full-proof. Dat zou opgevangen kunnen worden door meerdere categorieen toe te staan per newsitem, maar dat is nu niet mogelijk, dus niet aan de orde. Voor de lezer worden categorieen pas belangrijk als je gaat zoeken (lijkt me, ik kan geen andere reden bedenken). Zou je, om bij het voorbeeld te blijven, zoeken naar recente meldingen over het uitkomen van nieuwe consoles, en mis je een item, dan denk ik dat je al gauw gaat zoeken in zowel de hardware als de games categorie. Zo niet, dan voldoe je denk ik niet eens aan een belangrijk kenmerk van het prototype tweaker: onderzoekend zijn. ;)

Om te reageren op de laatste zin die ik gequote heb: het werkt niet averechts, want in het merendeel van de posts werkt dit systeem prima. Slechts de uitzonderingsgevallen kunnen theoretisch in meerdere categorieen terecht komen, en dat mag geen obstakel zijn voor de lezer.
Pagina: 1