PC op willekeurige momenten 10 seconden lang vast

Pagina: 1
Acties:

• Willem Haanstra
  • Registratie: December 2004
  • Laatst online: 31-07 14:34
Ik zit al een geruime tijd met een lastig probleem en ik wil er eindelijk wel iets aan gaan doen. Het probleem begon na de installatie van de Coolermaster Musketeer. Ik heb de search functie al meerdere malen gebruikt, maar van de topics die bestonden heeft geen enkele mij kunnen helpen.

Het probleem was toen dat mijn pc na een onbepaalde tijd zomaar 10 seconden vastliep en daarna stotterend verder ging. De enige remedie was een reboot. Ik heb er destijds al een topic over gestart, maar de situatie en de vorm van het probleem is in de tussentijd zo veranderd dat het mij wel nuttig leek om een nieuwe topic te starten met het probleem zoals het zich nu voordoet. (Er zijn namelijk een paar verschillen met mijn oude probleem)
Ik ben in de loop van de tijd wel aan het probleem gewend geraakt en ik heb niet zoveel nieuws geprobeerd omdat ik bang was dat er iets fout kon gaan zodat ik weer terug bij af was (met een stotterende pc) Maar ik begin me nu toch steeds meer te ergeren aan het probleem. Vooral tijdens online gaming en het branden van cd's en dvd's die je de helft van de tijd weg kan gooien.

Dit is de link naar mijn oude topic: PC 'bevriest' na een tijdje en gaat stotterend verder
(Ik heb nu geen last meer van de errors waarover ik het had in de laatste post)

Het probleem NU is als volgt:

Mijn PC loopt op willekeurige momenten een seconde of 10 vast en hervat daarna zijn normale werk weer. Als ik tijdens het vastlopen iets intyp of met de muis beweeg registreert computer dit wel. Ik weet niet of hij deze informatie "onthoud" en vervolgens alsnog uitvoert of dat de processor gewoon blijft lopen. Ik denk het eerste want mijn LCD schermpje houdt tijdens het vastlopen ook op met scrollen. Nadat de computer vastgelopen is er een plop of tik te horen door de speakers.

Mijn huidige systeem ziet er als volgt uit:

Hardware:
* AMD Athlon XP 2200+ Tbred B (1.8Ghz - 13,5 x 133 stock)
* MSI K7 KT6V-LSR moederbord
* 1024MB RAM (2x512MB RAM) (op bios standaard 333Mhz)
- 512 MB PC2700 DDR SDRAM (2.5-3-3-7 @ 166MHz) (Merk: 3S ofzo)
- 512 MB PC3200 DDR SDRAM (2.5-3-3-7 @ 166MHz) (Merk: Nanya)
* Sapphire ATI Radeon 9800 pro 128MB 256bit (stock speeds)
* Western Digital WD800BB 80Gb HDD (IDE) (SMART: OK)
* NEC DVD_RW ND-3520A DVD brander
* BENQ DVD-ROM 16X DVD speler
* Verschillende caselights + LCD schermpje 16x2
* PSU: Coolermaster Realpower ALCY 450W

Software en OS:
* Windows XP Pro (NL) (installatie op 04-01-2005)
* DirectX 9.0c
* Omega drivers 2.5.97a video drivers
* Norman Anivirus
* ZoneAlarm firewall

Voltages en temps:
Mobo: 42 C
CPU: 54 C idle 59 C stressed

CPU: 1.60V
+ 3,3V: 3.28V
+ 5 V: 5.00V
+12 V: 12.16V
-12 V: -12.12V
-5 V: 3.50V (Altijd deze waarde, ziet er vreemd uit)

Fan: 3309 RPM

Dit had ik allemaal al eens geprobeerd:

* Allerlei systeemprestatietests uitgevoerd. (3d benchmarks, ram testers, windows schijfcontrole, voltages en temperaturen bekeken)
* 9800pro vervangen door GF4mx440-8x
* Oude Ak32A moederbord geprobeerd
* Ander, werkend sdram modules geprobeerd in mijn oude moederbord
* Nieuwe harde schijf (200GB, weet niet meer welk merk)
* Windows opnieuw installeren (meerdere malen geprobeerd met andere videokaart, moederbord, harde schijf)
* Booten met BIOS settings op "fail-save"
* Andere voeding (300W uit een nieuw werkend systeem)
* Processor downclocken tot 1500+
* Windows opnieuw installeren met het absolute minimum aan apparaten (mobo, processor, 1 ram module (512MB, de nieuwste van de 2, harde schijf en cdrom)
* Windows installeren zonder netwerkkabel in mijn computer
* Processor vervanger door een 1400+, Hetzelfde probleem
* Mijn 2200+ in een andere PC: geen problemen
* Ander DDR ram in mijn systeem, hetzelfde probleem
* Mijn DDR ram in een ander systeem: geen problemen
* Mijn Radeon 9800 pro in een ander systeem: geen problemen
* De GF4mx440-8x in een ander systeem: geen problemen
* Andere muis, toetsenbord, beeldscherm: hetzelfde probleem

* Computer 2x naar de reparateur gehad. Zij concludeerden 2x iets anders. De eerste keer zeiden ze dat mijn 9800pro niet goed werkte. Ik heb deze in een ander systeem uitvoerig getest en heb geen problemen gevonden. De tweede keer toen ik mijn computer naar de winkel toe bracht hebben ze mij een andere harde schijf meegegeven om te proberen. Dit hielp ook niet. Ze wilden mij niet verder helpen omdat ze niets anders konden vinden. Op eigen initiatief heb ik toen een nieuwer moederbord geprobeerd en deze gehouden. (wegens een rekenfoutje van de man aan de kassa (teruggave van het geld van de harde schijf) heb ik erg goedkoop dit moederbord kunnen krijgen die vele malen beter is dan mijn oude Ak32A.

Verwijderd

ik heb dit probleem ook een keer gehad, dat kwam toen door de verkeerde videokaartdrivers, heb je al andere drivers geprobeerd, en heb je ook andere moederbord drivers geprobeerd, het kan alleen maar softwarematig zijn omdat je alle onderdelen al hebt vervangen zie ik :? ga mar wat prutsen met de drivers ;)

heb je ook norton een keer uitgeschakeld? had je het gestotter ook voordat je norton installeerde?

• Willem Haanstra
  • Registratie: December 2004
  • Laatst online: 31-07 14:34
Ik heb 3 tot 4 verschillende videokaart drivers gehad, en de moederbord drivers sturen alleen de onboard sound en LAN aan. Daar heb ik 2 versies van geprobeerd.

Hij doet ook vreemd met niks anders dan Windows XP op de pc, dus ook geen virusscanner e.d.