Ik heb delen van het bestandssysteem van mijn (Slackware 10.1) servertje op LVM2 volumes geplaatst, o.a. vanwege het gemak bij het resizen in de toekomst, maar ook om consistente backups te kunnen maken d.m.v. snapshots.
Het probleem dat ik tegenkom is dat ik I/O fouten krijg als ik van de snapshot lees. ls -l gaat zonder problemen, maar bijvoorbeeld de inhoud van een bestand lezen geeft I/O errors.
Volgens http://sources.redhat.com/dm/patches.html zit het snapshot target inmiddels in de kernel (dat klopt, ik heb 'm immers geselecteerd), dus dat zou het probleem niet moeten zijn (een google zoektochtje op LVM2 snapshot problemen levert meestal hits van vroege 2.6 kernels waarin nog geen snapshotsupport zit). Ik gebruik kernel 2.6.11.8.
Een voorbeeldje van hoe ik mijn snapshots maak en gebruik:
Uit de laatste regels blijkt dat kopieren vanaf de originele locatie wel lukt. Waarom vanaf de snapshot niet??
Het probleem dat ik tegenkom is dat ik I/O fouten krijg als ik van de snapshot lees. ls -l gaat zonder problemen, maar bijvoorbeeld de inhoud van een bestand lezen geeft I/O errors.
Volgens http://sources.redhat.com/dm/patches.html zit het snapshot target inmiddels in de kernel (dat klopt, ik heb 'm immers geselecteerd), dus dat zou het probleem niet moeten zijn (een google zoektochtje op LVM2 snapshot problemen levert meestal hits van vroege 2.6 kernels waarin nog geen snapshotsupport zit). Ik gebruik kernel 2.6.11.8.
Een voorbeeldje van hoe ik mijn snapshots maak en gebruik:
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
| root@jerom:~# lvcreate -L1G -s -nsnap /dev/raidvg/tmp Logical volume "snap" created root@jerom:~# mount /dev/raidvg/snap /mnt/hd/ root@jerom:~# ls -lh /mnt/hd/*bz2 -rw-r--r-- 1 root root 458K 2005-05-06 17:59 /mnt/hd/squirrelmail-1.4.4.tar.bz2 -rw-r--r-- 1 root root 5.5M 2005-05-06 17:13 /mnt/hd/tikiwiki-1.8.5.tar.bz2 root@jerom:~# cp /mnt/hd/*bz2 . cp: reading `/mnt/hd/squirrelmail-1.4.4.tar.bz2': Input/output error cp: reading `/mnt/hd/tikiwiki-1.8.5.tar.bz2': Input/output error root@jerom:~# umount /mnt/hd/ root@jerom:~# lvremove -f /dev/raidvg/snap Logical volume "snap" successfully removed root@jerom:~# cp /tmp/*bz2 . root@jerom:~# ls -lh *.bz2 -rw-r--r-- 1 root root 458K 2005-05-17 18:56 squirrelmail-1.4.4.tar.bz2 -rw-r--r-- 1 root root 5.5M 2005-05-17 18:56 tikiwiki-1.8.5.tar.bz2 |
Uit de laatste regels blijkt dat kopieren vanaf de originele locatie wel lukt. Waarom vanaf de snapshot niet??