Is een iceberg ib-60 beter dan een spire 5D21B3?

Pagina: 1
Acties:

• Wreckerrm
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 30-07 21:44

Wreckerrm

Rock Me Amadeus

Topicstarter
Ik heb nu een spire 5D21B3 en wil een iceberg ib-60 aanschaffen. De airflow van deze cooler is 25.45 bij 29 dBA, van de spire maar 17 cfm ook bij 29 dBA.

Maar is deze ook echt beter? Volgens funprice is ie wel beter dan een coolermaster dp5-6h51. Zij hebben hem getest op een T-bird 1100 en met de iceberg was ie 15 graden cooler, aldus funprice groningen.

Wreckerrm

Verwijderd

Moelijk te beoordelen.

Aan de luchtverplaatsing te zien zou hij wel beter moeten zijn. Maar ik ken die koeler niet.. wat voor een koelblok zit er op ?

Misschien heb je een link gevonden met een plaatje erbij ???????

• Wreckerrm

Wreckerrm

Rock Me Amadeus

Topicstarter
Nee, ik heb er geen plaatje van helaas.
Dit zijn volgens Funprice de specs:

Fan dimensions: 50x50x25 mm
Rated voltage: 12v dc
Starting voltage :7.0v dc
Rated speed :5500 rpm
Max airflow: 25.45 cfm
Max static pressure: 6.2 mm H2O
Noise level 29 dBA
Locked protection: 72 hours
Input power: 2.16w
Lifetime: 50000 hours
Deze koeler beschikt over een hoge kwaliteit ventilator welke kogelgelagerd
is. Dit reduceert het geluid en verlengt de levensduur aanzienlijk. De hoogte
van het koelelement is 40mm.
Geschikt voor AMD Duron en Athlon Thunderbird CPU'S UL/CSA/TUV/CE
goedgekeurd.

Iceberg heeft wel een site http://www.iceberg.to maar de ib-60 staat er niet bij.

Wreckerrm

Verwijderd

Ik heb naar die site gekeken, en ik vindt het allemaal een vaag hoor.

Wat in de beschrijving volgens mij al niet klopt is dat er een fan van 50x50 mm staat. Dat kan dus helemaal niet bij 5100 toeren en 23 cfm.

Verder, ik heb geen idee. D'r staat ook al niet bij hoe groot het koelblok is..

:?

• Wreckerrm

Wreckerrm

Rock Me Amadeus

Topicstarter
Ik weet het ook niet hoor. Ik laat em door mijn vriendin uit Groningen meenemen en dan zien we het wel. Volgens funprice is ie echt beter dan de coolermaster dp5-6h51

Wreckerrm

Verwijderd

Wat kost'ie eigenlijk? Ik zie hem namelijk niet bij hun website staan, en als ie echt goed is en goedkoop is dat zeer mooi.

:P

• Wreckerrm

Wreckerrm

Rock Me Amadeus

Topicstarter
Ik mailde ze om te vragen welke coolermaster ze hebben. Dit is de dp5-6h51. De verkoper melde mij dat ze nog een betere, zwaardere cooler hebben, de Iceberg cooler IB60. Hij schijnt op de Chrome Orb te lijken en kost 45 piek. Deze communicatie heb ik met Funprice Groningen gehad.

Je hebt trouwens gelijk, hij staat niet op de site.

Wreckerrm

Verwijderd

:? Tsjah

:) Dan wachten we gewoon wat jouw ervaring ermee is. Laat ons maar horen hoe dat ding bevalt.

Hooi.

• Wreckerrm

Wreckerrm

Rock Me Amadeus

Topicstarter
Zo, ik heb mijn IB-60. De specs die ik eerder gepost heb, staan op het doosje.
De koeler is zwaarder dan mijn spire en lijkt beter.

Ik heb gisteren geen tijd gehad om em op mijn cpu te monteren. (ff naar de sneakpreview geweest) Ik heb nog wel mijn 2e 80 mm fan aangesloten. Dit scheelde al weer 2 graden idle (42 graden), stressed had ik geen tijd voor.

Deze koeler lijkt erg veel op een chrome orb, maar heeft een vierkante bodem. Er is een circel die gepolijst is. Deze circel is net zo hoog als de rest van de bodemplaat. Maar nu zit er een randje tussen de circel en de rest. Deze is helaas wel ca 0.5 mm hoger dan de rest. Dus mijn copper shim kan ik niet meer gebruiken.

Ik ga dit weekend wel ff proberen hoe de cooler het doet. Mijn spire draait op ca. 4800 toeren, de IB-60 ca 5500 toeren.

Ik hou jullie op de hoogte.

Wreckerrm

• Wreckerrm

Wreckerrm

Rock Me Amadeus

Topicstarter
Ik zie nu bij thermaltake op de site dat mijn IB-60 wel heel heel erg lijkt op de chrome orb. De thermische weerstand, toerental is bijvoorbeeld hetzelfde. De clip is ook hetzelfde.

Wreckerrm

Verwijderd

Mhh .. wat is die thermische weerstand dan.. 0,56 of 0,78....

Maar dat randje staat toch hoger ? Hoe kan dat dan een probleem met de shim opleveren. Als ik het goed begrepen heb (en dat is uiterst twijfelachtig :) ) kan je een shim onder elke Socket A koeler zetten.

Verwijderd

O ik heb al bij Thermaltake gekeken.

Ik snap niet dat ze kunnen beweren dat deze met een thermische waarde van 0,81 beter zou zijn dan een Spire21B3.. die heeft een waarde van 0,56 en zou dus beter moeten koelen.

Ach ja de waardes die fabrikanten aangeven zijn niet altijd de absolute waarheid :)

Wachten we gewoon weer af wat de praktijk laat zien :Y)

• Wreckerrm

Wreckerrm

Rock Me Amadeus

Topicstarter
als je de cooler op de kop houdt, is het randje hoger. Dus eigenlijk is het lager. Als ik die shim ga gebruiken, komt dat randje eerst tegen de shim en de cooler niet op de core.

Tja, de thermische weerstand is hoger dan een spire, maar de cfm ook. Ze zijn bijna evengroot, maar de IB-60 is in gewicht duidelijk zwaarder.

Wreckerrm

Verwijderd

Theoretisch koelt de spire dus beter.
0,56 C/W
Intel 1 GHz Max. Heat Dissipation 26,4W
AMD TB 1 GHz Max. Heat Dissipation 61W
Dus bij max. vermogen stijgt de intel 15 graden en AMD 34 graden.

• Wreckerrm

Wreckerrm

Rock Me Amadeus

Topicstarter
Ja, maar die weerstand zegt enkel hoe makkelijk je warmte opneemt, niet hoe makkelijk ie het afgeeft. Ook de fan is redelijk belangrijk in dit verhaal.

Verwijderd

Ik heb al een mailtje gestuur naar Iceberg voor de precieze specs van de IB-60 en IB-70
Ik wil nl. weten wat de thermal resistance is.

• henksnap
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 28-10-2021
heb de iceberg ib60,
duron 700
mbm wijst 31c aan
bios wijst 35 à 36 c aan
hij is stiller dan de globalwin(weet niet meer de waarde in Cel. die hij aangaf)
meer kan ik je niet vertellen.

Epox 8rda+,512mb Kinston pc2700,80GB 7200rms Maxtor Liquid,XP2400+,Club 9500 @ 9700, Lite-on 52*32*52,Acer AL732, WIN XP prof.etc

• Wreckerrm

Wreckerrm

Rock Me Amadeus

Topicstarter
Mijn comclusie is dat de IB-60 beter koelt dan de Spire 5D21B3 Met de Spire werd mijn cpu na 15 minuten UT 51 graden. Met de IB-60 slechts 41 graden na 30 minuten. De idle temp scheelt niet zoveel. Spire ca 43 graden, de IB-60 38 graden.

De fan moet volgens specs echter op 5500 toeren lopen, de mijne draait 5000 toeren. Het moet dus nog beter kunnen. Ik weet echter niet of de koeler niet 100% is, of dat dit toch binnen de specs ligt. De koeler kan mijn core eigenlijk niet vernielen. er wordt goed gebruik gemaakt van de rubber pads op de Thunderbird.

De thermische weerstand is gelijk aan een chrome orb, 0.81 c/w

Wreckerrm

• psychotic
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 05-11-2025

psychotic

Nixs

Ik heb ook de IB-60 gekocht, ik had de Cooler Master dp5-6h51. Ik moet zeggen dat het verschil in koeling niet om over naar huis te schrijven is. Met mijn Cooler MAster werd mijn Duron onder een koe 61 graden, nu met de Ice Berg is ie zo'n 58 graden..

De IB-60 draait bij mij op gem 5200 toeren.

MSI K7T266 Pro2 RU, XP 2400+@2600+ 52Gr stressed. Aopen HQ08 gemod met div Panaflo fans, Case 43 Gr. Sapphire Radeon 9500 Pro 330@310 Catlist 3.4, Compaq 8020 TFT 18,1" DVI, 768Mb Crucial@CAS 2-2T-5T-2T-4way, 2*Maxtor D740X-6L Raid

• Sick Nick
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 00:55

Sick Nick

Drop the top!

Ik heb zo'n IB-60 erop zitten en ik vind het een K*T koeler, hij houdt mijn TB1200 idle op 60 graden, stressed zelfs 70!!!

• Mastakilla
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 12-08 00:35
ik heb voor mijn nieuw systeempje een iceberg extreme cooler voor 1.2ghz+ socket A processors...

aangezien deze via groothandel is besteld heb ik dus niets extra informatie over de cooler (het was gewoon de beste die ze hadden (en dat voor 20gld :) ))
ik vraag me dan ook af welk model deze is...
zou het de IB-80 zijn?

ik vraag me ook af of er eigelijk al reviews over verschenen zijn...

ik hoop dat iemand me hierbij kan helpen

thx

• nova
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 13-08 16:20
Iceberg zuigt! Te heet core breaker

"Like almost everyone who uses e-mail, I receive a ton of spam every day. Much of it offers to help me get out of debt or get rich quick. It would be funny if it weren't so irritating." - Bill Gates

Pagina: 1