[phase change] Water koelen t.b.v. bierkoeler

Pagina: 1
Acties:
  • 1.842 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• elgringo
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 22-06 10:25
Ten eerste weet ik niet waar dit topic hoort, maar dit leek me een geschikte plek

Ik wil een biersnelkoeler gaan maken. 2de hands zitten deze boven de 1000 euro (geen thuis oid). Het princip is simpel. Bak met water, laat je een leiding door slingeren welke aan een compresoor zit om het water op temperatuur te houden. De leiding is de verdamper. Verder zit er een actief gekoelde condensor in (logisch).

Omdat deze dus te duurt is en toch wel van getapt bier hou dacht ik; gôh kan hem ook wel zelf maken.
Ik wil de leidingen van buigbaar koper oid maken, geen probleem. Een bak vinden is het probleem ook niet. De compressor zal het probleem ook niet zijn. Alleen het afvullen en het dicht maken. Nu weet ik niet of dit makkelijk kan gebeuren waar ik verder nog rekening mee moet houden.

Ik hoop dat er iemand is die me hier wat info over kan geven. Wat ik namelijk gehoord heb is dat je device gekeurd moet zijn oid. En dat is een home made bierkoeler natuurlijk niet :D

if broken it is, fix it you should

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

dicht maken bedoel je denk ik mee het autogeen lassen(brazeren/hardsolderen) van de leidingen etc.

afvullen gebeurt vaak met speciale gereedschappen (meterset/ schrader ventielen/vacuum pomp). Dit is niet gemakkelijk zonder de benodigde kennis.

het is wel iets moeilijker dan je denkt ;)

offtopic:
als je topic dichtgegooid wordt omdat het geen computerkoeling is mag je me wel mailen(zie profiel) als je nog vragen heb

[ Voor 8% gewijzigd door Verwijderd op 17-05-2005 17:23 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• elgringo
Verwijderd schreef op dinsdag 17 mei 2005 @ 17:21:
dicht maken bedoel je denk ik mee het autogeen lassen(brazeren/hardsolderen) van de leidingen etc.

afvullen gebeurt vaak met speciale gereedschappen (meterset/ schrader ventielen/vacuum pomp). Dit is niet gemakkelijk zonder de benodigde kennis.

het is wel iets moeilijker dan je denkt ;)

offtopic:
als je topic dichtgegooid wordt omdat het geen computerkoeling is mag je me wel mailen(zie profiel) als je nog vragen heb
autogeen lassen is het probleem niet (pa heeft een snijbrander :D
Het gaat echt om het afvullen; of iemand hier de kennis voor heeft om het te doen zodat mijn "installtie" niet eerst gekeurd hoeft te worden

Ze zo'n vulventiel, waar kan dat gehaald worden?
Zijn er verder nog dingen waarmee ik rekening moet houden mbt ontwerp, diktes van leidingen ed. Wat naar de verdamper gaat, gaat tot in dunnere leidingen omdat dit vloeibaar is? Dan zal deze leiding tot ook dikker moeten zijn?

Is verder een autoradiator geschikt als condensor?

[ Voor 23% gewijzigd door elgringo op 17-05-2005 22:49 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

na de condensor komt een droger, daarna een cappilair (of andere vorm van expansieonderdeel) dit zorgt ervoor dat er een drukval kan worden gecreeert. Cappilair is hele dunne buis +- 0,8mm ID wordt veel gebruikt. Zuigleiding zitten niet zo heel veel eisen aan, 6-10mm ID ofzo werkt. Om heel eerlijk te zijn heb ik niet het idee dat je dit kan. Je hebt volgens mij weinig idee hoe phase-change werkt en wat er bij komt kijken.

een autoradiator kan je niet gebruiken, een autocondensor (van de airco) opzich wel maar die zijn enorm groot.

edit: ik heb wel de kennis en mogelijkheden om het af te vullen als je iets werkends weet te fabriceren. En een koeltechnicus kan jouw systeem ook afvullen, er hoeft geen speciale keuring aan vooraf te gaan.

[ Voor 18% gewijzigd door Verwijderd op 17-05-2005 18:55 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• elgringo
Verwijderd schreef op dinsdag 17 mei 2005 @ 18:52:
na de condensor komt een droger, daarna een cappilair (of andere vorm van expansieonderdeel) dit zorgt ervoor dat er een drukval kan worden gecreeert. Cappilair is hele dunne buis +- 0,8mm ID wordt veel gebruikt. Zuigleiding zitten niet zo heel veel eisen aan, 6-10mm ID ofzo werkt. Om heel eerlijk te zijn heb ik niet het idee dat je dit kan. Je hebt volgens mij weinig idee hoe phase-change werkt en wat er bij komt kijken.

een autoradiator kan je niet gebruiken, een autocondensor (van de airco) opzich wel maar die zijn enorm groot.

edit: ik heb wel de kennis en mogelijkheden om het af te vullen als je iets werkends weet te fabriceren. En een koeltechnicus kan jouw systeem ook afvullen, er hoeft geen speciale keuring aan vooraf te gaan.
Klopt ik heb geen ervaring met een phase change te bouwen.

Ik heb op die site van dabit gekeken. Ik begrijp het nut van de accumulator en de droger niet echt. Maar als ik het plaatje goed bekijk lijkt het op een wat grotere ruimte om wat expansie op te vangen oid.

zie:
Afbeeldingslocatie: http://members.home.nl/hab/imagehandler.png

Verder vraag ik me af in hoeverre een "freezer coil" nodig is. De verdampen zet (zoals de naam al zegt) alles toch al om in gas. Die accumulator doet de rest (het restantje) en dan weer terug.

De verdamper die ik wil gebruiken zal dus bestaan uit een 30*pi*10cm lange rondgedraaide buis (koper, rvs, oid). In hoeverre kan ik er dan vanuitgaan hoeveel warmte hij kwijt kan?

airco rad is goed, hoe groter hoe beter, Het moet immers een snelkoeler worden en als het ff kan redelijk passief gekoeld

[ Voor 9% gewijzigd door elgringo op 17-05-2005 19:15 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Haeg
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 20-06-2023

Haeg

Water Chiller installed

Je moet dat water wat je gaat koelen ook nog konstant voldoende in beweging houden door middel van een roerwerk motortje anders krijg je alleen maar ijs aan je verdamper te hangen en geen koud water en dus ook geen koud bier en dat laatste is nog wel het meest gemene van allemaal. :9

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• elgringo
Haeg schreef op dinsdag 17 mei 2005 @ 19:45:
Je moet dat water wat je gaat koelen ook nog konstant voldoende in beweging houden door middel van een roerwerk motortje anders krijg je alleen maar ijs aan je verdamper te hangen en geen koud water en dus ook geen koud bier en dat laatste is nog wel het meest gemene van allemaal. :9
Weet ik, heb ik ook al een oplossing voor gevonden:
een verfmengen icm met een schattig motortje.

Ik weet alleen weinig van phase change, van bier en de koelers hiervan echter genoeg.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jack
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 16-07 17:16

Jack

MHz Matters

de droger haalt onzuiverheden (vervuiling) uit het gas en de accumulator zorgt ervoor dat er geen vloeistof terug komt in de compressor.

De freezer coil is je verdamper.
Maar een zelf gemaakte coil zal ook volstaan.

je moet ook echt de airco condensor hebben en niet een radiator.
De radiator zal hoogst waarschijnlijk de druk niet aan kunnen en zal gaan lekken.

Kijk anders eens voor meer informatie hier

[Specs]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Paul Hewson
  • Laatst online: 02:35
Houd er rekening mee dat je een aantal keren per jaar de tapleiding moet laten spoelen. Is wel handig als je iemand kent die dat voor een prikkie doet, 10 euro ofzo.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Smollys
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 24-12-2024
Het is veel simpeler een midemaat ijskast af te breken zonder de leidingen en verdamper te slopen , en dan die verdamper in een bak met water te hangen . genoeg voor een biertje te tappen , je moet er zelfs de thermostaat laten tussenzitten of het wordt - 20 °C
Heb er ook vroeger zelf nog eens eentje gemaakt van een gekregen ijslast . werkte perfect tot - 25 °C al duurde het wel even eer je die temp had .
Hoef je niets te laten vullen met gas .
Als het je natuurlijk echt gaat om het zelf eens te ontwerpen en vullen heb ik niets gezegt natuurlijk :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Yofresh
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 22:22
1 woord:

beertender

"Aliena vitia in oculis habemus, a tergo nostra sunt", Seneca

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Haeg

Haeg

Water Chiller installed

elgringo schreef op dinsdag 17 mei 2005 @ 19:47:
[...]

Ik weet alleen weinig van phase change, van bier en de koelers hiervan echter genoeg.
De compressor die er gebruikt word in zo'n bierkoeler is een 1/2 PK met een koelcapaciteit van zo'n 1000 watt bij een verdampingstemperatuur van -5.
De droger zit erin om het systeem vrij te houden van vocht.
Dit vocht komt erin of omdat jij het er niet uit gehaald hebt omdat er niet goed gevacuumeerd is of omdat het koudemiddel wat je erin gestopt hebt niet vochtvrij is of omdat de olie dit afscheid bij hoge persgastemperaturen.
Met een snijbrander lijkt het me lastig zo'n capleiding in een 1/4 leiding te solderen maar wie weet hoe handig je bent.
Die accumulator ook wel vloeistofafscheider genoemd heb je niet nodig wanneer je het systeem gewoon goed afvult.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Smollys schreef op dinsdag 17 mei 2005 @ 20:26:
Het is veel simpeler een midemaat ijskast af te breken zonder de leidingen en verdamper te slopen , en dan die verdamper in een bak met water te hangen . genoeg voor een biertje te tappen , je moet er zelfs de thermostaat laten tussenzitten of het wordt - 20 °C
Heb er ook vroeger zelf nog eens eentje gemaakt van een gekregen ijslast . werkte perfect tot - 25 °C al duurde het wel even eer je die temp had .
Hoef je niets te laten vullen met gas .
Als het je natuurlijk echt gaat om het zelf eens te ontwerpen en vullen heb ik niets gezegt natuurlijk :)
gebruik je butaan als koudemiddel ;)

maar je hebt gelijk oude koelkast gebruiken is stuk eenvoudiger dan zelf maken :D

die accumulator zit daar wel op een vreemde plek btw, ik zou hem na de liquid line heat exchanger zetten als ik hem er al in zou zetten

[ Voor 15% gewijzigd door Verwijderd op 17-05-2005 20:52 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Haeg

Haeg

Water Chiller installed

Verwijderd schreef op dinsdag 17 mei 2005 @ 20:43:
[...]

gebruik je butaan als koudemiddel ;)

maar je hebt gelijk oude koelkast gebruiken is stuk eenvoudiger dan zelf maken :D

die accumulator zit daar wel op een vreemde plek btw, ik zou hem na de liquid line heat exchanger zetten als ik hem er al in zou zetten
Ik zou hem daar wel geplaatst hebben net na de verdamper .
Zo hoef je hem tenminste niet te isoleren en als er nu nog wat vloeistof in uitdampt word die warmte in de te koelen ruimte onttrokken en niet daarbuiten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

een accumulator isoleren lijkt me uberhaupt niet echt nuttig aangezien je toch wilt dat daar alle vloeistof verdampt. De liquid line HX heeft op deze manier gewoon een stuk minder zin naar mijn mening omdat er geen/nauwelijks vloeistof meer in de zuigleiding zit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• elgringo
Jack schreef op dinsdag 17 mei 2005 @ 19:50:
de droger haalt onzuiverheden (vervuiling) uit het gas en de accumulator zorgt ervoor dat er geen vloeistof terug komt in de compressor.

De freezer coil is je verdamper.
Maar een zelf gemaakte coil zal ook volstaan.

je moet ook echt de airco condensor hebben en niet een radiator.
De radiator zal hoogst waarschijnlijk de druk niet aan kunnen en zal gaan lekken.

Kijk anders eens voor meer informatie hier
wat is de evaporator dan? volgens van dale is dat de verdamper? En die freezing coil?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• elgringo
Paul Hewson schreef op dinsdag 17 mei 2005 @ 20:24:
Houd er rekening mee dat je een aantal keren per jaar de tapleiding moet laten spoelen. Is wel handig als je iemand kent die dat voor een prikkie doet, 10 euro ofzo.
Ik heb contact bij gom tapwacht, verder zijn schoonmaak balletjes niet al te duur en het systeem ervoor zo gemaakt, dat moet het probleem iig niet zijn

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• elgringo
Haeg schreef op dinsdag 17 mei 2005 @ 20:34:
[...]

De compressor die er gebruikt word in zo'n bierkoeler is een 1/2 PK met een koelcapaciteit van zo'n 1000 watt bij een verdampingstemperatuur van -5.
De droger zit erin om het systeem vrij te houden van vocht.
Dit vocht komt erin of omdat jij het er niet uit gehaald hebt omdat er niet goed gevacuumeerd is of omdat het koudemiddel wat je erin gestopt hebt niet vochtvrij is of omdat de olie dit afscheid bij hoge persgastemperaturen.
Met een snijbrander lijkt het me lastig zo'n capleiding in een 1/4 leiding te solderen maar wie weet hoe handig je bent.
Die accumulator ook wel vloeistofafscheider genoemd heb je niet nodig wanneer je het systeem gewoon goed afvult.
1/2 pk, waar moet ik dat mee vergelijken? Een grote koelkast, dikke vrieskist?
De droger en accumulator zijn toch verdikkingen oid, of zit hier nog iets in?
Zijn er geen verloopjes om een capleiding in een 1/4"leiding te solderen? Of praat ik nu onzin?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• elgringo
Te duur, en veel te weinig capaiteit. Dit ding moet zeker wel 120 l/u aan kunnen ivm feesten ed.
Verder is fust bier redelijk goedkoop (30 euro per 50L is duitsland, en das best lekker bier)

EDIT:

Ik heb net mijn pa gebeld en hij heeft nog een werkende compressor, verdampen condenser combo, verdamper is alleen losgekoppeleld geweest en moet dus nog afgevuld worden.

De verdamper is echte 1x1x0.2 meter dus groot en geschikt voor lucht. De compressor is waarschijnlijk .5pk. Groot genoeg dus. Nu is mijn vraag hoe grote verdampen (in leiding door het systeem) moet hebben. Of geld heel simpel hoe groter hoe beter?

Verder kwam hij op het idee op het water (die als warmtewisselaar dient) de laten circuleren mbv een pomp. De vraag is nu waarom er altijd gebruik wordt gemaakt van een roervlo en niet van een pomp?

[ Voor 50% gewijzigd door elgringo op 17-05-2005 22:44 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

elgringo schreef op dinsdag 17 mei 2005 @ 22:00:
[...]

wat is de evaporator dan? volgens van dale is dat de verdamper? En die freezing coil?
laat die freezing coil maar achterwegen...

accumulator is niet nodig, een droger zitten silica balletjes.
je kan de buis gewoon dichtknijpen om de cappilair heen maar om dit te lassen is het handiger om een laspit te gebruiken ipv snijbrander kop ;)

verdamperlengte? moeilijk te zeggen, groter is beter tot op zekere hoogte.

een pomp heeft waarschijnlijk een minder groot bereik van water verplaatsing dan een roergeval.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sabbi
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 23:28

Sabbi

je denkt aan mij.

erm, ik weet niet precies op welke tweedehands marktplaatsen jij allemaal komt, maar:
http://www.marktplaats.nl...oek.php3%3Fq%3Dbierkoeler

50 eurotjes, lijkt me toch wat relaxeder dan zelfbouw... Ik heb er zelf een voor 30 eur op marktplaats gekocht, pas onder je bar, fust,gas tap erop, en gaan...

Afbeeldingslocatie: http://souterrain.flatnet.tudelft.nl/sabbi/filestore/bierkoelerk.jpg

Die oude gamco bakken komen regelmatig langs, en kosten gewoonlijks weinig drol.

[ Voor 8% gewijzigd door Sabbi op 18-05-2005 11:50 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• elgringo
Sabbi schreef op woensdag 18 mei 2005 @ 11:41:
erm, ik weet niet precies op welke tweedehands marktplaatsen jij allemaal komt, maar:
http://www.marktplaats.nl...oek.php3%3Fq%3Dbierkoeler

50 eurotjes, lijkt me toch wat relaxeder dan zelfbouw... Ik heb er zelf een voor 30 eur op marktplaats gekocht, pas onder je bar, fust,gas tap erop, en gaan...

[afbeelding]

Die oude gamco bakken komen regelmatig langs, en kosten gewoonlijks weinig drol.
Te weinig capaciteit, is een thuis tap koeler en kan nooit geen 120 l/u aan...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sabbi

Sabbi

je denkt aan mij.

Ga je ook echt 120 l/uur aan koelvermogen nodig hebben? Die marktplaats gamko is idd vrij klein, maar een vergelijkbaar geval als die van mij staat ook bij m'n studentenvereniging en daar trekken ze op 3 taps toch ook wel regelmatig 5 fusten op een avond leeg zonder problemen. 120lpu wordt al snel 700 liter op een avond, als je dat gaat verbruiken kan je zonder problemen een tapinstallatie van je brouwer krijgen :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• elgringo
Sabbi schreef op woensdag 18 mei 2005 @ 13:09:
Ga je ook echt 120 l/uur aan koelvermogen nodig hebben? Die marktplaats gamko is idd vrij klein, maar een vergelijkbaar geval als die van mij staat ook bij m'n studentenvereniging en daar trekken ze op 3 taps toch ook wel regelmatig 5 fusten op een avond leeg zonder problemen. 120lpu wordt al snel 700 liter op een avond, als je dat gaat verbruiken kan je zonder problemen een tapinstallatie van je brouwer krijgen :)
120 l/u is @ delta T van 10 graden. koelwater is 2 tot 4 graden. Stel het is mooi weer (25 graden) is delta t al 20 graden... en dan is die 120 nog maar 60 of nog minder.....

en als hier een barbequet wordt met veel man moet mijn bier nog steeds koud zijn.
(in burst mode, kan ik best wel eens 5L in 3min tappen, en dan is de laatste al niet meer koud.
Ik zit ook bij een studentenvereiging en ik ben hoge drukken gewend, zo'n thuiskoeler kan dat niet aan

Die koeler van marktplaats in een thuiskoeler en kan net een koud glas bioer produceren @ lage druk, dat schiet niet op.

Plus het feit dat zelf zo'n ding bpuwn nog wel mooi is :D

[ Voor 10% gewijzigd door elgringo op 18-05-2005 13:52 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Hey,

Ik heb zojuist ook zoiets gekocht, iedereen is bezig met die setjes die voor geen meter helpen maar bne overtuigd dat dit het echte werk is. Heb een waterkoeler gekocht, zo'n apparaat met een fles erop waar je koud drinkwater uit kan halen. Deze kan je voor dat princiepe dus ook prima gebruiken. Temperatuur van 0 graden moet mogelijk zijn, nu nog testen ! >:)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sabbi

Sabbi

je denkt aan mij.

elgringo schreef op woensdag 18 mei 2005 @ 13:50:
[...]
en als hier een barbequet wordt met veel man moet mijn bier nog steeds koud zijn.
(in burst mode, kan ik best wel eens 5L in 3min tappen, en dan is de laatste al niet meer koud.
Ik zit ook bij een studentenvereiging en ik ben hoge drukken gewend, zo'n thuiskoeler kan dat niet aan
Maar heb je dan niet aan de potientiele koel-energie die opgeslagen zit in je 60 liter water (ff uitgaande van mijn bak) van 2-4 graden genoeg om een stevige burst te overbruggen? Het waterreservoir werkt zo als een koude-accu, die 60 liter @ 3 graden zal niet boven de 7 graden uitkomen als je er 5 liter bier van 20 graden in gooit toch?
Die koeler van marktplaats in een thuiskoeler en kan net een koud glas bioer produceren @ lage druk, dat schiet niet op.
true, maar soms komen er ook grotere langs
Plus het feit dat zelf zo'n ding bpuwn nog wel mooi is :D
Zeker, moet eigenlijk die van mij nog modden dat de compressor en radiator naast ipv onder het water-reservoir zitten, past hij beter onder mijn soon-to-be tot 15 graden gekoelde noordzee-aquarium van 500l 8)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Apen-nootjes
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 03-04 12:48

Apen-nootjes

aka Apen-klootjes

Even de topic titel wat duidelijker gemaakt

SmartDoDo: Ach, afhankelijk van je smaak kan het best een lekker geil ding zijn :P
You never had a date you couldn't inflate

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• elgringo
Sabbi schreef op woensdag 18 mei 2005 @ 14:57:
[...]

Maar heb je dan niet aan de potientiele koel-energie die opgeslagen zit in je 60 liter water (ff uitgaande van mijn bak) van 2-4 graden genoeg om een stevige burst te overbruggen? Het waterreservoir werkt zo als een koude-accu, die 60 liter @ 3 graden zal niet boven de 7 graden uitkomen als je er 5 liter bier van 20 graden in gooit toch?

[...]
true, maar soms komen er ook grotere langs
[...]

Zeker, moet eigenlijk die van mij nog modden dat de compressor en radiator naast ipv onder het water-reservoir zitten, past hij beter onder mijn soon-to-be tot 15 graden gekoelde noordzee-aquarium van 500l 8)
die 60L wel ja, alleen is je koelleiding te kort (dan moet je deze 2 tot 3x zo lang maken) dan is het idd mogelijk. Maar dat is niet het geval. (althans niet bij die koeler waar jij heb over hebt)

De compressor, en verdampen en het water natuurlijk hebben capaciteit zat het bier kan echter niet snel genoeg afgekoeld worden

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• elgringo
Verwijderd schreef op woensdag 18 mei 2005 @ 14:16:
Hey,

Ik heb zojuist ook zoiets gekocht, iedereen is bezig met die setjes die voor geen meter helpen maar bne overtuigd dat dit het echte werk is. Heb een waterkoeler gekocht, zo'n apparaat met een fles erop waar je koud drinkwater uit kan halen. Deze kan je voor dat princiepe dus ook prima gebruiken. Temperatuur van 0 graden moet mogelijk zijn, nu nog testen ! >:)
Voor bier koeler is deze niet geschikt, te weinig capaciteit vermoet ik, altans als je er 4L water uit haal op het lage tempootje is het lampig aan het eind

Verder stroom het amper door.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Wij hebben thuis ook een biertap. Het koelsysteem was eerst een koelkast met een emmer water erin. Dan een gat in de koelkast, dubbel koperen spiraal in die emmer, et voila: goed koud bier.
Dit is dus zonder het water in beweging te houden.

Nu is deze vernieuwd en zit er zon klein koelapperaatje tussen, die koelkast gebruiken we er niet meer voor. Ook zit hier een motortje met een klein schroefje erop zodat het water binnenin goed blijft bewegen. Dit gaat via hetzelfde principe dan de tekening die gepost is stukje geleden.
60 liter water is waarschijnljk genoeg om flink wat te tappen en ook nog koud bier eruit krijgen. Ik zou wel een fatsoenlijk spiraal maken van een koperleiding als ik jou was. Des te langer des te beter over het algemeen.

Ook hebben wij ooit een keer van een kennis een soort snel-bier-koeler gekregen. Dit is een emmer met water, waar 1 krat bier aan flesjes in kan. Hierin zitten ook koperen spiralen, die op een airco systeem is aangesloten (die man had zijn eigen aircobedrijf dus wist er redelijk wat van af). Hij zei dat een kratje zo binnen een half uur ijskoud was. Dit hebben we nooit getest maar als dat waar is heeft zon airco nogal een koelvermogen. Er zat namelijk niets in wat het water enigzins in beweging hield.
Het enige probleem ervan is, als je al een aircotje op de kop kunt tikken, dat je of heeeel voorzichtig de koperen buizen moet buigen. De andere oplossing is eerst de spiraal o.i.d maken, en later nog een keer opnieuw afvullen. Jammer dat dit erg moeilijk zelf te doen is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• elgringo
Verwijderd schreef op woensdag 18 mei 2005 @ 19:07:
Wij hebben thuis ook een biertap. Het koelsysteem was eerst een koelkast met een emmer water erin. Dan een gat in de koelkast, dubbel koperen spiraal in die emmer, et voila: goed koud bier.
Dit is dus zonder het water in beweging te houden.

Nu is deze vernieuwd en zit er zon klein koelapperaatje tussen, die koelkast gebruiken we er niet meer voor. Ook zit hier een motortje met een klein schroefje erop zodat het water binnenin goed blijft bewegen. Dit gaat via hetzelfde principe dan de tekening die gepost is stukje geleden.
60 liter water is waarschijnljk genoeg om flink wat te tappen en ook nog koud bier eruit krijgen. Ik zou wel een fatsoenlijk spiraal maken van een koperleiding als ik jou was. Des te langer des te beter over het algemeen.

Ook hebben wij ooit een keer van een kennis een soort snel-bier-koeler gekregen. Dit is een emmer met water, waar 1 krat bier aan flesjes in kan. Hierin zitten ook koperen spiralen, die op een airco systeem is aangesloten (die man had zijn eigen aircobedrijf dus wist er redelijk wat van af). Hij zei dat een kratje zo binnen een half uur ijskoud was. Dit hebben we nooit getest maar als dat waar is heeft zon airco nogal een koelvermogen. Er zat namelijk niets in wat het water enigzins in beweging hield.
Het enige probleem ervan is, als je al een aircootje op de kop kunt tikken, dat je of heeeel voorzichtig de koperen buizen moet buigen. De andere oplossing is eerst de spiraal o.i.d maken, en later nog een keer opnieuw afvullen. Jammer dat dit erg moeilijk zelf te doen is.
toon volledige bericht
Dat ding wat ik heb moet nog afgevuld worden ik weet mijn god niet hoe duur dit is. (kan iemand mij dit misschien vertellen???) Dus ik wil 2 koperen spiralen pakken (diameter 15 ongeveer) en dan een 50 cm hoog oid en verder nog 2 spiralen voor het bier.

berekeningetje:
45cm per omwenteling, leiding van 12mm, 35 omwentelingen is 2, 16 meter aan leiding voor bier en verdamper. Klinkt als redelijk veel..... En daar gaat ook veel vloeistof in, wat het afvullen erg duur maakt.....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Haeg

Haeg

Water Chiller installed

Verwijderd schreef op dinsdag 17 mei 2005 @ 21:23:
een accumulator isoleren lijkt me uberhaupt niet echt nuttig aangezien je toch wilt dat daar alle vloeistof verdampt. De liquid line HX heeft op deze manier gewoon een stuk minder zin naar mijn mening omdat er geen/nauwelijks vloeistof meer in de zuigleiding zit.
Die accumulator zou ik zeker wel isoleren wanneer je hem in een warme omgeving plaats ten eerste omdat je er anders een bakkie onder moet zetten om het water op te vangen en ten tweede zit hij er als een soort buffer waarin de vloeistof toch wel uitdampt hetzij bij een wat lagere temp omdat hij in een koude omgeving zit.
Wanneer je hem ongeisoleerd in een warme ruimte plaatst zal hij het zuiggas onnodig verder opwarmen net als je zuigleiding die isoleer je toch ook.

[ Voor 3% gewijzigd door Haeg op 18-05-2005 21:12 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Haeg

Haeg

Water Chiller installed

elgringo schreef op dinsdag 17 mei 2005 @ 19:47:
[...]

Heb je dan ook de originele bierspiralen van RVS leidingen die in het water moeten komen te hangen al ergens op de kop getikt want die bepalen dan meteen de maat van je waterbak alsmede je koelsysteem.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Epsilon
  • Laatst online: 19:53

Epsilon

Haeg schreef op woensdag 18 mei 2005 @ 21:09:
[...]

Die accumulator zou ik zeker wel isoleren wanneer je hem in een warme omgeving plaats ten eerste omdat je er anders een bakkie onder moet zetten om het water op te vangen en ten tweede zit hij er als een soort buffer waarin de vloeistof toch wel uitdampt hetzij bij een wat lagere temp omdat hij in een koude omgeving zit.
Wanneer je hem ongeisoleerd in een warme ruimte plaatst zal hij het zuiggas onnodig verder opwarmen net als je zuigleiding die isoleer je toch ook.
Als je veel verdampt in de accumulator dan klopt je systeem niet. Je hebt er dan of te veel gas in zitten, te korte captube, of een slechte suctionline heat exchanger (die vrijwel al het koelmiddel laat verdampen). Alles wat in de accumulator verdampt is onnodig, geisoleerd of niet geisoleerd

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• elgringo
Haeg schreef op woensdag 18 mei 2005 @ 21:22:
[...]

Heb je dan ook de originele bierspiralen van RVS leidingen die in het water moeten komen te hangen al ergens op de kop getikt want die bepalen dan meteen de maat van je waterbak alsmede je koelsysteem.
Zoals ik al zei, deze wil ik van koper maken (veel makkelijk en goedkoper)

Verder wil ik een snelkoeler het hoge capaciteit ff van binnen bekijken, wat voor compressor tegen h wat voor verdamper oppervlak.

En ik wil deze dus redelijk groot maken, andere kant van het verhaal is dat het dan weer duurder wordt om hem af te vullen. Ik weet niet wat zo'n grapje kost en hoeveel dit per liter/kilogram kost (zal natuurlijk ook van het gas afhangen) Die koelers zullen wel redelijk simpel/goedkoop gas gebruiken vermoet ik

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Epsilon

Epsilon

elgringo schreef op woensdag 18 mei 2005 @ 22:45:
[...]

Zoals ik al zei, deze wil ik van koper maken (veel makkelijk en goedkoper)

Verder wil ik een snelkoeler het hoge capaciteit ff van binnen bekijken, wat voor compressor tegen h wat voor verdamper oppervlak.

En ik wil deze dus redelijk groot maken, andere kant van het verhaal is dat het dan weer duurder wordt om hem af te vullen. Ik weet niet wat zo'n grapje kost en hoeveel dit per liter/kilogram kost (zal natuurlijk ook van het gas afhangen) Die koelers zullen wel redelijk simpel/goedkoop gas gebruiken vermoet ik
Propaan voldoet (en mag door de hobbyist gebruikt worden)
Dat kost geen drol

R507 kost 15euro/kg

1kg zit er echt niet in ;)

http://www.rabtherm.co.uk/b-gas-refrigerants.html

voor wat meer prijzen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Epsilon schreef op woensdag 18 mei 2005 @ 22:31:
[...]

Als je veel verdampt in de accumulator dan klopt je systeem niet. Je hebt er dan of te veel gas in zitten, te korte captube, of een slechte suctionline heat exchanger (die vrijwel al het koelmiddel laat verdampen). Alles wat in de accumulator verdampt is onnodig, geisoleerd of niet geisoleerd
nou, het is gewoon een buffer dat er geen vloeibaar koudemiddel in je systeem komt en is bij sommige systemen best nuttig ookal zijn ze goed ontworpen(veel load fluctuaties)

maar wat haeg zegt verbaasd me een beetje eigenlijk :D bedoel als je de accumulator isoleert dan kan die al snel niet genoeg energie meer afgeven aan het koudemiddel om te verdampen, dan zit je alsnog met vloeibaar koudemiddel toch?! maar ja dit is erg offtopic :D.

@elgringo: een koeltechneut zal er denk ik r134a in gooien(r507 is een tamelijk duur gas en wordt niet zoveel gebruikt volgens mij) (haeg heb jij trouwens al gevolgen gemerkt in prijzen omdat 134a niet meer gemaakt wordt?) Een hobbyist kan er inderdaad propaan in gooien.
wat ga je gebruiken om de drukval te creeeren? cappilair?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• elgringo
Epsilon schreef op woensdag 18 mei 2005 @ 23:14:
[...]

Propaan voldoet (en mag door de hobbyist gebruikt worden)
Dat kost geen drol

R507 kost 15euro/kg

1kg zit er echt niet in ;)

http://www.rabtherm.co.uk/b-gas-refrigerants.html

voor wat meer prijzen
Wat is de soortelijk dichtheid dan van R22 oid (ik dacht dat er r22 in zat)?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• elgringo
Verwijderd schreef op donderdag 19 mei 2005 @ 01:35:
[...]

nou, het is gewoon een buffer dat er geen vloeibaar koudemiddel in je systeem komt en is bij sommige systemen best nuttig ookal zijn ze goed ontworpen(veel load fluctuaties)

maar wat haeg zegt verbaasd me een beetje eigenlijk :D bedoel als je de accumulator isoleert dan kan die al snel niet genoeg energie meer afgeven aan het koudemiddel om te verdampen, dan zit je alsnog met vloeibaar koudemiddel toch?! maar ja dit is erg offtopic :D.

@elgringo: een koeltechneut zal er denk ik r134a in gooien(r507 is een tamelijk duur gas en wordt niet zoveel gebruikt volgens mij) (haeg heb jij trouwens al gevolgen gemerkt in prijzen omdat 134a niet meer gemaakt wordt?) Een hobbyist kan er inderdaad propaan in gooien.
wat ga je gebruiken om de drukval te creeeren? cappilair?
Zoals ik al zei, heeft mijn pa een bestaand losgekoppeld systeem en daze ga ik gebruiken; heb hem nog niet gezien.
Was is dan het voornamelijkse verschil tussen, R134a, R22 en propaan. Ik koelcapaciteit vooral

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• El Snorro
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 30-03-2024
elgringo schreef op donderdag 19 mei 2005 @ 08:07:
[...]

Wat is de soortelijk dichtheid dan van R22 oid (ik dacht dat er r22 in zat)?
R22 mag tegenwoordig toch niet meer gebruikt worden?
Dat is gevaarlijk voor het mileu ofzo (CFK)

E6600||Gigabyte P35C-DS3R||2x1gb Crucial Pc8500||Sapphire X1900XTX||2xSamsung Spinpoint F1 750GB RAID-0

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Epsilon

Epsilon

El Snorro schreef op donderdag 19 mei 2005 @ 11:06:
[...]

R22 mag tegenwoordig toch niet meer gebruikt worden?
Dat is gevaarlijk voor het mileu ofzo (CFK)
R12, R22, R502 enz breken ozon af, daarom mogen die niet meer gebruikt/gemaakt worden. R22 wordt nog wel gebruikt geworden. Het is super goedkoop vergeleken met andere gassen en dat is de reden waarom dit gas nog veel gebruikt wordt. Ook is het de minst schadelijke voor de ozonlaag.

R134a, r404a, r507 etc Breken geen ozon meer af maar zijn nog steeds een zwaar broeikasgas (10.000 keer zo erg als CO2). Daarom mogen deze niet geloost worden in de lucht.

Propaan, ethyleen, ethaan, butaan etc zijn vrij (dus zonder licenties). Dit zijn ook broekgasgassen, maar dat is minimaal vergeleken met R507 etc.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• elgringo
Epsilon schreef op donderdag 19 mei 2005 @ 12:38:
[...]

R12, R22, R502 enz breken ozon af, daarom mogen die niet meer gebruikt/gemaakt worden. R22 wordt nog wel gebruikt geworden. Het is super goedkoop vergeleken met andere gassen en dat is de reden waarom dit gas nog veel gebruikt wordt. Ook is het de minst schadelijke voor de ozonlaag.

R134a, r404a, r507 etc Breken geen ozon meer af maar zijn nog steeds een zwaar broeikasgas (10.000 keer zo erg als CO2). Daarom mogen deze niet geloost worden in de lucht.

Propaan, ethyleen, ethaan, butaan etc zijn vrij (dus zonder licenties). Dit zijn ook broekgasgassen, maar dat is minimaal vergeleken met R507 etc.
en propaan is daarom waarschijnlijk ook minder effectief oid al Rzoveel ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Twynn
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 16-07 05:19
elgringo schreef op donderdag 19 mei 2005 @ 13:09:
en propaan is daarom waarschijnlijk ook minder effectief oid al Rzoveel ?
Propaan is effectiever dan R134a. (En propaan is trouwens ook gewoon een echt koelmiddel, geregistreerd onder de naam R290).
't verschil is dat R134a/R410a/R507/R22 etc allemaal kuntmatig gemaakte koelmiddelen zijn (vaak ook nog blends van verschillende middelen waardoor je een kooktraject hebt) waardoor ze op die middelen wel regulatie kunnen laten plaatsvinden dmv stek licenties.
Propaan wordt veel meer voor andere doeleinden gebruikt, en is dus vrij in gebruik.

Overigens, als je tegenwoordig een gemiddelde koelkast / diepvries koopt dan zit daar gewoon R600a in, wat ook wel bekend is als iso-butaan. Dus dit soort dingen worden gewoon toegepast.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

propaan kan bij dezelfde temperatuur meer warmtevermogen onttrekken dan r134a maar om dit allemaal gedetailleerd te kunnen bekijken heb je mollier grafieken nodig. Nou heb ik wel mollier grafieken maar ik ben niet echt een ster in het uitlezen ervan :D Haeg kan je misschien een kleine uitleg geven hoe je mollier grafieken uitleest?

alkanen als koudemiddel wordt steeds populairder overigens. Een bedrijf als "care-refrigerants" beweert dat propaan of een propaan ethaan mix 10% energiezuiniger is dan de standaard middelen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Twynn
Verwijderd schreef op donderdag 19 mei 2005 @ 13:50:
alkanen als koudemiddel wordt steeds populairder overigens. Een bedrijf als "care-refrigerants" beweert dat propaan of een propaan ethaan mix 10% energiezuiniger is dan de standaard middelen.
Care probeert het wel aardig, maar ik heb het idee dat die hele koeltechniek markt nogal terughoudend is. Waarom dat care-spul gebruiken als er ook R404a, R507, R410a etc. is. Dat spul kennen de ontwerpers ook ;)
Ik verwacht dus dat er niet snel zal worden overgestapt.

Overigens zit er voor sommige installaties dus ook een nadeel aan die propaan/ethaan mixen. Ze kunnen namelijk gescheiden raken waardoor de drukken skyhigh kunnen gaan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

het scheiden van propaan ethaan mixen hoop ik binnekort zelf te kunnen gaan testen, zowel in me autocascade als in een single stage.

ik denk dat de meeste koeltechnici ook beetje huiverig zijn voor brandbare koudemiddelen, als ik die amerikanen soms hoor.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Twynn
Verwijderd schreef op donderdag 19 mei 2005 @ 14:07:
ik denk dat de meeste koeltechnici ook beetje huiverig zijn voor brandbare koudemiddelen, als ik die amerikanen soms hoor.
Amerikanen zijn per definitie paranoide qua brandbare koudemiddelen.

En waarom zouden ze daar ook moeilijk doen? R22 koop je daar bijna op de hoek van de straat voor een prikkie :)

Ik heb zelf nog ooit op het punt gestaan om een paar kg van dat spul te kopen ('t is hier ook vrij goedkoop), maarja, dat stek-gebeuren.....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• elgringo
Stel die compressor is geschikt voor r22, kan ik er dan zo propaan in gooien of moeten en dan nog aanpassingen gedaan worden?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

nee je hoeft niks aan te passen.

@twynn: weet je wat pas apart is, ik heb een offerte aangevraagd voor ethaan. Op 5 liter ethaan zit 10 euro milieu toeslag :( terwijl 12 liter propaan in totaal maar iets van 10 euro kost. inclusief fles ed kost 5 liter ethaan bijna 500 euro :( ik probeer nog wat van de prijs af te lullen :D

[ Voor 109% gewijzigd door Verwijderd op 19-05-2005 15:10 ]

Pagina: 1