Toon posts:

[XP] Defragmentatie corrupt?

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Ik heb een probleem met het defragmentatie programma van winXP.
Volgens mij zonder enige aanleiding (geen andere drivers, hardware, software oid.) gaat de analyse van de schijfdefragmentatie fout. Als je in het plaatje kijkt zie je dat ik over de 100GB in gebruik heb, echter in het kleuren schema is dit niet weer te zien. Het rood omcirkelde gedeelte was voorheen geheel blauw, nu zitten er allemaal 'niet beschreven' stukken in. Als ik vervolgens wil defragmenteren gaat die analyseren, begint met defrag en 2 sec later geeft het progr. aan dat het klaar is met het volgende rapport (zie plaatje).
Ook wel handig om te vermelden is, is dat ik geen data kwijt ben.
Echter mijn pc wordt steeds trager doordat er hws toch gedurende de tijd dat ik dit probleem heb al heel wat data gefragmeteerd is.
Kent iemand dit probleem of is er een ander defragmentatie programma dan dat van windows, bvd. :)

Afbeeldingslocatie: http://img149.echo.cx/img149/315/defrag6dc.th.jpg

• KatirZan
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 20-03 15:50

KatirZan

Wandelende orgaanzak

heb je ook al geprobeert defrag te verwijderen (dmv config.scherm -> software -> windows onderdelen) en het daarna opnieuw te installeren op dezelfde manier als verwijderen?

Wabbawabbawabbawabba

Verwijderd

Topicstarter
@katirZan
Ik zie defrag. prog. niet staan onder windows onderdelen.
Had verwacht dat die onder bureau acc. en hulp progs. zou staan maar daar staat ook niets..
Kijk ik er overheen?

• OneUp
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 08-05-2024
Heb je al is een andere defrag progje geprobeerd? Om te kijken wat hij daar aangeeft.

Probeer bijvoorbeeld O&O Defrag is: meuktracker: O&O Defrag 8.0 build 1341

People are just like trees. They fall down when you hit them mutiple times with an axe.

• FrankGuthrie
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 05-01 21:36

FrankGuthrie

I Wanna Be Kate

Ik heb juist het omgekeerde probleem :(

Dat probleem heb ik helaas onder windows 2000 SP4 (English), Maxtor 60 GB HD.

Afbeeldingslocatie: http://img188.echo.cx/img188/4929/defrag6mo.jpg

En dat terwijl er toch 10% leeg is, geen enkele witte vlak te bekenen. Ook met meer ruimte (op dit moment kan ik even niks weggooien), bijv. 25% geeft disk defragmenter een compleet rode balk aan. Dit heb ik al een hele tijd, maar noot echt moeite gedaan om een oplossing te zoeken. Nu dit topic langskomt wil ik er even gebruik van maken. Ik heb al meedere keren CHKDSK gerund voor de H: (en overige partities), en heb Diskkeeper gebuikt, maar hetzelfde probleem bij het programma. Windows is ook meerdere keeren opnieuw geinstalled (niet vanwege dat probleem, maar gewoon fresh install ;)).

[ Voor 60% gewijzigd door FrankGuthrie op 17-05-2005 17:13 ]

Russian Blue Neji
Kate Bush
Blue Horizon(a website about Star Trek & Babylon 5)

• KatirZan
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 20-03 15:50

KatirZan

Wandelende orgaanzak

systeemwerkset zou je dan moeten verwijderen :) en deze opnieuw installeren (op de manier waarop ik gezegd had) ik heb hier zelf (pro en home edition) nooit problemen gehad met defrag van windows zelf, ben onlangs wel overgestapt op O&O en ben hier zeer tevreden over, het werkt gewoon een stuk beter dan defragmentatie van windows

Wabbawabbawabbawabba

Verwijderd

Volgens mij komt t vooral omdat je een dynamisch volume gebruikt.(je schrijft data op verschillende HD's weg)

edit: typo

[ Voor 10% gewijzigd door Verwijderd op 17-05-2005 17:05 ]

Verwijderd

Topicstarter
@katirZan.
Bij mij staat er onder windowsonderdelen toevoegen/verwijderen GEEN systeemwerkset.
Op m'n werk (win98) staat het er wel tussen. Ik heb gekeken in de veilige modus, onder mijn login, onder login admin maar niets. Ik heb de windows cd erin gedouwt, op windows onderdelen toevoegen geklikt, maar hier staat ook geen systeemwerkset tussen. Ben ik nou de enige met winXPsp2 die geen systeemwerkset kan toevoegen of verwijderen...

@oneup.
Ik heb O&O defrag geprobeerd, maar na 25 % van de analyse van de schijf verdwijnt mijn fysieke schijf (C) uit het programmavenster en kan ik verder niets meer. Na het programma opnieuw te starten komt deze met een melding dat de doelcomputer actief toegang heeft geweigerd (code 10061). Verder staat er dat ik in windows service management handmatig de service kan starten.
Na wat zoekwerk vind ik in de servises lijst o&odefr.exe en deze staat ingesteld op automatisch maar staat uit. Service gestart, defrag. gestart, station C is er weer, analyseren, na 25% daarvan weg is station C weer. Kijk in de service lijst, service staat uit.
Vervolgens service op handmatig aan gezet, zelfde gedaan maar service stopt weer.
Ik niet meer schnappie. 8)7

• Rayzilt
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 31-03 12:37
FrankGuthrie schreef op dinsdag 17 mei 2005 @ 16:55:
Ik heb juist het omgekeerde probleem :(

Dat probleem heb ik helaas onder windows 2000 SP4 (English), Maxtor 60 GB HD.

[afbeelding]

En dat terwijl er toch 10% leeg is, geen enkele witte vlak te bekenen. Ook met meer ruimte (op dit moment kan ik even niks weggooien), bijv. 25% geeft disk defragmenter een compleet rode balk aan. Dit heb ik al een hele tijd, maar noot echt moeite gedaan om een oplossing te zoeken. Nu dit topic langskomt wil ik er even gebruik van maken. Ik heb al meedere keren CHKDSK gerund voor de H: (en overige partities), en heb Diskkeeper gebuikt, maar hetzelfde probleem bij het programma. Windows is ook meerdere keeren opnieuw geinstalled (niet vanwege dat probleem, maar gewoon fresh install ;)).
Maar als je defragmenteerd, krijg je dan geen witte vlakken? Het kan namelijk zijn dat je te maken hebt met slackspace. (of zo iets)

Verwijderd

Topicstarter
schop
_/-\o_

@katirZan.
Bij mij staat er onder windowsonderdelen toevoegen/verwijderen GEEN systeemwerkset.
Op m'n werk (win98) staat het er wel tussen. Ik heb gekeken in de veilige modus, onder mijn login, onder login admin maar niets. Ik heb de windows cd erin gedouwt, op windows onderdelen toevoegen geklikt, maar hier staat ook geen systeemwerkset tussen. Ben ik nou de enige met winXPsp2 die geen systeemwerkset kan toevoegen of verwijderen...

@oneup.
Ik heb O&O defrag geprobeerd, maar na 25 % van de analyse van de schijf verdwijnt mijn fysieke schijf (C) uit het programmavenster en kan ik verder niets meer. Na het programma opnieuw te starten komt deze met een melding dat de doelcomputer actief toegang heeft geweigerd (code 10061). Verder staat er dat ik in windows service management handmatig de service kan starten.
Na wat zoekwerk vind ik in de servises lijst o&odefr.exe en deze staat ingesteld op automatisch maar staat uit. Service gestart, defrag. gestart, station C is er weer, analyseren, na 25% daarvan weg is station C weer. Kijk in de service lijst, service staat uit.
Vervolgens service op handmatig aan gezet, zelfde gedaan maar service stopt weer.
Ik niet meer schnappie.

:'( Niemand? :'(

[ Voor 98% gewijzigd door Verwijderd op 20-05-2005 03:48 ]

Verwijderd

Topicstarter
Heb 't gefixed.
Re. muis op fysieke schijf, eigenschappen, scandisk met alles erop en eraan, moest opnieuw opstarten, tijdens boot begon schijfcontole, deze heeft een aantal corrupte dll's gerepareerd (weet niet meer welke), vervolgens doorstart en defrag werkt weer.

Kan dicht.

[ Voor 5% gewijzigd door Verwijderd op 22-05-2005 16:45 ]

• FrankGuthrie

FrankGuthrie

I Wanna Be Kate

Harley538 schreef op woensdag 18 mei 2005 @ 20:38:
[...]

Maar als je defragmenteerd, krijg je dan geen witte vlakken? Het kan namelijk zijn dat je te maken hebt met slackspace. (of zo iets)
heb intussen wat opgezocht over de door jou genoemde 'slackspace' en gevonden wat het is: http://www.pcpitstop.com/privacy/tracks.asp

Maar hoe kan ik deze slackspace verwijderen, of is dit niet aan te raden? Deze slackspace zorgt ervoor dat ik mijn HD niet goed kan defragmenteren :(. Scandisk heb ik al meerdere malen geprobeerd, geen resultaat.

hmmm, nu ik verder lees zie ik dat het een probleem is wat vooral bij FAT32 voorkomt. Het gaat hier om een NTFS schijf.

[ Voor 11% gewijzigd door FrankGuthrie op 26-05-2005 12:10 ]

Russian Blue Neji
Kate Bush

• leuk_he
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 22-03 16:47

leuk_he

1. Controleer de kabel!

FrankGuthrie schreef op donderdag 26 mei 2005 @ 12:05:
eb intussen wat opgezocht over de door jou genoemde 'slackspace' en gevonden wat het is: http://www.pcpitstop.com/privacy/tracks.asp

Maar hoe kan ik deze slackspace verwijderen, of is dit niet aan te raden? Deze slackspace zorgt ervoor dat ik mijn HD niet goed kan defragmenteren :(. Scandisk heb ik al meerdere malen geprobeerd, geen resultaat.

hmmm, nu ik verder lees zie ik dat het een probleem is wat vooral bij FAT32 voorkomt. Het gaat hier om een NTFS schijf.
Slackspace: dit gaat om kleine stukjes die in blokken over zijn. dus als je een file het van 10 bytes heb je op NTFS een slackspace van 512-10=502 bytes. (in de praktijk nog minder, maar dan wordt dit verhaal te technisch). deze hoeveelheden, ook als is het FAT32 zijn niet zichtbaar in je defragment tools map

dus om te defragmenteren hoef je je hier geen zorgen om te maken.

En verder: meer defragment tooltjes zijn goed te vinden.

defrag utils. De default van windows is een afgeleide van diskkkeeper/perfect disk, die hoef je dus niet te proberen.

Heb je genoeg geheugen?

Verder is het zo dat je defragmenteren ook niet hoeft te overdrijven. je zou eignelijk moeten benchmarken of het zoveel uitmaakt. 10 uur defragmenteren om de opstart van een programma 2 seconden sneller te maken noem ik nou niet bepaald effectief.

Need more data. We want your specs. Ik ben ook maar dom. anders: forum, ff reggen, ff topic maken
En als je een oplossing hebt gevonden laat het ook ujb ff in dit topic horen.

• FrankGuthrie

FrankGuthrie

I Wanna Be Kate

leuk_he schreef op donderdag 26 mei 2005 @ 12:52:
[...]

Slackspace: dit gaat om kleine stukjes die in blokken over zijn. dus als je een file het van 10 bytes heb je op NTFS een slackspace van 512-10=502 bytes. (in de praktijk nog minder, maar dan wordt dit verhaal te technisch). deze hoeveelheden, ook als is het FAT32 zijn niet zichtbaar in je defragment tools map

dus om te defragmenteren hoef je je hier geen zorgen om te maken.

En verder: meer defragment tooltjes zijn goed te vinden.

defrag utils. De default van windows is een afgeleide van diskkkeeper/perfect disk, die hoef je dus niet te proberen.

Heb je genoeg geheugen?

Verder is het zo dat je defragmenteren ook niet hoeft te overdrijven. je zou eignelijk moeten benchmarken of het zoveel uitmaakt. 10 uur defragmenteren om de opstart van een programma 2 seconden sneller te maken noem ik nou niet bepaald effectief.
Ja, ik he OO defrag al geprobeerd, maar ook in dit programmaatje word een compleet rode balk aangegeven. Ik wil weten wat hier de oorzaak van is. Alle andere schijven geven wel de vrije ruimte als een witte stuk aan. op de H schijf van mij niet. Als in analyze doe zie ik voordat de balk een compleet rode kleur aangeeft in een split second wet de vrije ruimte. Maar als het analyseren klaar is niet. Heb net eraser eroverheen gehaald, heeft niet gewerkt. windows is al meerder keren geinstalled dus daar ligt het neit aan. Ik denk zelf aan een fout ergens op de schijf. Maar heb al meerder keren een chkdsk /f/r gerund.

Russian Blue Neji
Kate Bush

• leuk_he

leuk_he

1. Controleer de kabel!

FrankGuthrie schreef op donderdag 26 mei 2005 @ 13:19:
[...]
aangegeven. Ik wil weten wat hier de oorzaak van is. Alle andere schijven geven wel de vrije ruimte als een witte stuk aan.
Bij een defrag geeft hij ook altijd (onder XP) aan dat je minimaal 15% vrij moet hebben omdat een deel gereserveerd is voor de windows systeem files ($MFT/ $LOG). op het moment dat een schijf (even) 100% vol is geweest wordt het heel problematich hem weer goed te defragmenteren.

1 ding wat ik WEET dat uitmaakt is of je files gecomprimeerd zijn. Windows defrag lijkt moeite te hebben gecomprimeerde files goed te defraggen. Aangezein er toch veel divx files op die schijf staan (gezien de naam) zou ik DIE in ieder geval niet comprimeren met windows NTFS.

(ik neem aan dat je defragmenteren in safe mode ook al geprobeerd hebt)

Uiteraard is de ultieme werkerdende defrag tool: Copieer alle files naar een andere media. Formateer schijf. Copieer files terug (met explorer, en sequentieel, dus niet meer copieer sessies tegelijk) :+ (ok, was niet je vraag, maar wel een oplossing)

Need more data. We want your specs. Ik ben ook maar dom. anders: forum, ff reggen, ff topic maken

• FrankGuthrie

FrankGuthrie

I Wanna Be Kate

leuk_he schreef op donderdag 26 mei 2005 @ 13:54:
[...]

Bij een defrag geeft hij ook altijd (onder XP) aan dat je minimaal 15% vrij moet hebben omdat een deel gereserveerd is voor de windows systeem files ($MFT/ $LOG). op het moment dat een schijf (even) 100% vol is geweest wordt het heel problematich hem weer goed te defragmenteren.

1 ding wat ik WEET dat uitmaakt is of je files gecomprimeerd zijn. Windows defrag lijkt moeite te hebben gecomprimeerde files goed te defraggen. Aangezein er toch veel divx files op die schijf staan (gezien de naam) zou ik DIE in ieder geval niet comprimeren met windows NTFS.

(ik neem aan dat je defragmenteren in safe mode ook al geprobeerd hebt)

Uiteraard is de ultieme werkerdende defrag tool: Copieer alle files naar een andere media. Formateer schijf. Copieer files terug (met explorer, en sequentieel, dus niet meer copieer sessies tegelijk) :+ (ok, was niet je vraag, maar wel een oplossing)
Heb geen gecomprimeerde files op de schijf staan. dit alles gebeurt onder W2K. Net in safe mode geprobeerd te defraggen, maar dit maakt helaas geen bal uit. Nog steeds een doorlopende rode balk. Waarom ohw waarom geeft ie dat niet goed aan 8)7 Ik heb 10% vrij op de MP3 schijf, en daar worden wel gewoon witte vlakken weergegeven :/. ook al is het maar 10% wordt het goed weergegeven, en defrag is geen probleem.

Krijg de volgende melding bij het gebruik van het programma eraser: Failures:
Failed: H:\RECYCLER\NPROTECT\NPROTECT.LOG

Zou dat het bestand zijn wat voor de problemen zorgt?

Met OOdefrag zelfde probleem:
Afbeeldingslocatie: http://img194.echo.cx/img194/3078/verkeerdweergave6qm.th.jpg

Als ik de drive scan met een proggie als easy cleaner geeft 'ie um wel goed aan:
Afbeeldingslocatie: http://img194.echo.cx/img194/2549/welgoed9mz.jpg

[ Voor 26% gewijzigd door FrankGuthrie op 26-05-2005 15:52 ]

Russian Blue Neji
Kate Bush

• FrankGuthrie

FrankGuthrie

I Wanna Be Kate

Niemand die hiervan een mogelijke oorzaak weet?

Russian Blue Neji
Kate Bush

• Ru__
  • Registratie: Juni 2004
  • Niet online
NPROTECT.LOG? Dan gebruik je dus de Norton Protected Recycle Bin.
Heb je die al eens leeggegooid?

• alt-92
  • Niet online

alt-92

ye olde farte

Beter nog, flikker die hele Norton Utilities zooi ervanaf.

ik heb een 864 GB floppydrive! - certified prutser - the social skills of a thermonuclear device

• FrankGuthrie

FrankGuthrie

I Wanna Be Kate

Nou, ik heb laatst nortonghost geinstalled, maar het probleem, met defragmentatie is van al maanden. Ghost heb ik pas sinds donderdag geinstalled, dus daar ligt het in ieder geval niet aan.

Russian Blue Neji
Kate Bush

• leuk_he

leuk_he

1. Controleer de kabel!

FrankGuthrie schreef op donderdag 26 mei 2005 @ 15:19:
[...]
Krijg de volgende melding bij het gebruik van het programma eraser: Failures:
Failed: H:\RECYCLER\NPROTECT\NPROTECT.LOG

Zou dat het bestand zijn wat voor de problemen zorgt?
Norton protected recycle bin ofzo? affijn Met norton defraggen of alle norton meuk ervan af?

/edit: NIET norton ghost, maar een andere norton die jeer in het verleden wel eens opgezet hebt.

[ Voor 13% gewijzigd door leuk_he op 30-05-2005 21:02 ]

• Ultraman
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 02-04 12:51

Ultraman

Moderator Harde Waren

Boefje

BackSlash32 schreef op maandag 30 mei 2005 @ 00:28:
Beter nog, flikker die hele Norton Utilities zooi ervanaf.
Norton Utilities, maakt meer kapot dan je lief is...
Vroeger onder MSDOS en Win95/98 had je nog wat aan ze. Maar daarna is alles steeds onstabieler en zelfs ook overbodig geworden. Wat Speeddisk kan kan Defrag ook, wat Windocter met registry kan kan menig freeware tooltje, Diskdocter -> Scandisk, etc etc. Onder Win2k/XP is het simpelweg niet verstandig om norton utils erop te zetten. De Protected Recycle Bin kun je ook vervangen door een freeware undelete/recover tool ofzo.
Maak idd die prullebak eens leeg.

Als je stil blijft staan, komt de hoek wel naar jou toe.

• FrankGuthrie

FrankGuthrie

I Wanna Be Kate

Nogmaals mensen, het probleem heeft dus niks te maken met Norton. Probleem heb ik al maanden. Norton(Ghost) staat er niet eens een week op. Oke dat ik die log niet kwijt kan heeft inderdaad te maken met norton. Maar het probleem van verkeerder weergave van de defragmentatie lost hiermee niet op. Nogmaaaallllssss. Het probleem bestaat al maanden.

Iemand anders dan met een oplossing dan de mogelijke Norton eraf flikkeren?

Russian Blue Neji
Kate Bush

Verwijderd

Heb je al eens geprobeerd om de defrag in safe mode te draaien?

• beascob
  • Registratie: Juli 2004
  • Laatst online: 00:05
al meedenkend:
is het mogelijk om de file "dfrgntfs.exe" uit /windows/system 32, op een bootdisk als BARTPE te zetten en zo je ntfs partities op je harddisk te defragmenteren?
zo zit je zelfs niet in de veilige modus.

gewaarwordingshorizon

• alt-92
  • Niet online

alt-92

ye olde farte

Dat zit al standaard in BartPE aangezien dat een windows-on-CD is.

ik heb een 864 GB floppydrive! - certified prutser - the social skills of a thermonuclear device

Pagina: 1