[SBS 2003]Gedeeld contactpersonen beheer binnen Exchange

Pagina: 1
Acties:

• WarMaster
  • Registratie: Juni 1999
  • Niet online

WarMaster

Nosce te ipsum

Topicstarter
Gegroet,

Het lijkt wel een onmogelijke taak; fatsoenlijk beheer van de contactpersonen binnen Exchange.
Je zet een domein op, met een stuk of 30 clients, en daarbinnen wil je een centrale mogelijkheid hebben tot het beheren van contactpersonen c.q. relaties. Debiteuren, crediteuren, personeel, etc.

De voordehandliggende mogelijkehd is publieke mappen met daarin contacts.
Voordelen zijn dat de mappen zijn op gebruikersrechten in te stellen, en kunnen volledig centraal beheerd worden. Wanneer je de mappentoevoegt aan je (persoonlijke) adresboek dan kan je ook nog functioneel gebruik maken in het typen van berichten e.d..

Echter daar komt het eerste probleem al om de hoek kijken, je voegt ze toe aan je persoonlijke adresboek. De inhoud van een publieke map (let op, niet het mailadres van de publieke map zelf) kan je NIET gebruiken bij de addresslists die bekend zijn in Exchange. Dus geen custom queries.

Dat heeft als gevolg dat je ook geen offline addressbook kan gebruiken, want die draaien weer volledig op die addresslists. Dus (offline) laptop gebruikers piesen al naast de pot.

En als klap op de vuurpijl moet je al helemaal geen PDA, of ander MS Active Sync apparaat gaan gebruiken, want dat werkt al helemaaaaal niet. Het zou natuurlijk niet verkeerd zijn om read-only gebruik te kunnen maken van een publieke map met contact of überhaupt een centrale verzameling van contacts. Helaas is dit niet het geval.

Nu hoor en lees ik nog wel eens wat kreten over MS Sharepoint
Modbreak:Microsoft korten we hier af als MS
, echter is me dat geheeeeel onbekend in de praktijk. Er zijn hier op GoT ook bijzonder weinig items over te vinden, dus je kan je afvragen of het levensvatbaar is wat betreft functionaliteit.

Ook las ik iets kort over de Business Contact Manager. Maar ook daar heb ik nog nooit wat van gehoord.

Het lijkt me toch niet zo'n vreemd scenario waarbij een bedrijf een praktisch centraal contactpersonen beheer wil handhaven waarbij er tevens PDA's e.d. gebruikt worden.

Het zal wel aan mij liggen.

[ Voor 2% gewijzigd door Spider.007 op 17-05-2005 15:16 ]

We live in a primitive time don't we, neither savage nor wise. Half measures are the curse of it; any rational society would either kill me or put me to some use.

• Grolsch
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 09:21
ik zit hier ook een beetje met dat probleem.

Je kunt wel een adres boek aanmaken van een public folder (properties>adresboek van outlook>deze map weergeven als een email adres boek).

Ook kun je ze offline beschikbaar maken door de map toe te voegen aan favorieten.

Maar met pda's inderdaad een mega drama, ik heb nog geen fatsoenlijke oplossing gevonden.

is meer een SA vraagje ipv WOS

[ Voor 9% gewijzigd door Grolsch op 17-05-2005 14:45 ]

PVOUPUT - 13.400WP - Twente

• mutsje
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 19-02 13:21

mutsje

Certified Prutser

je kunt in exchange alternatieve adres boeken maken zogenaamde GAL's alleen moet je dan wel contacts aanmaken voor elk contact (adres) anders kun je ze niet toevoegen. Dus is het een erg bewerkelijk en arbeidsintensief iets.

Zaken als M$ om Microsoft aan te geven worden hier trouwens absoluut niet gewaardeerd.

• Spider.007
  • Registratie: December 2000
  • Niet online

Spider.007

* Tetragrammaton

Exchange is meer iets voor SA :)

WOS > SA

---
Prozium - The great nepenthe. Opiate of our masses. Glue of our great society. Salve and salvation, it has delivered us from pathos, from sorrow, the deepest chasms of melancholy and hate

• WarMaster
  • Registratie: Juni 1999
  • Niet online

WarMaster

Nosce te ipsum

Topicstarter
mutsje schreef op dinsdag 17 mei 2005 @ 15:15:
je kunt in exchange alternatieve adres boeken maken zogenaamde GAL's alleen moet je dan wel contacts aanmaken voor elk contact (adres) anders kun je ze niet toevoegen. Dus is het een erg bewerkelijk en arbeidsintensief iets.

Zaken als M$ om Microsoft aan te geven worden hier trouwens absoluut niet gewaardeerd.
Vergis ik me of is GAL niet een Global Address List?
Ik geloof dat dat juist hetgeen wat wat niet werkte.

Wat betreft de bewerkelijkheid, zal het waarschijnlijk slaan op de LDAP query, of vergis ik me?

We live in a primitive time don't we, neither savage nor wise. Half measures are the curse of it; any rational society would either kill me or put me to some use.