Presenteren van grote Visio-tekeningen?

Pagina: 1
Acties:
  • 240 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

• Motrax
  • Registratie: Februari 2004
  • Niet online

Motrax

Profileert

Topicstarter
Een vraag waar ik al een tijdje geen antwoord op heb:
--> Hoe presenteer je grote Visio-tekeningen? <--

Het probleem is namelijk dat de diagrammen groot zijn (meestal meer dan A3) en om dat in z'n geheel op een beamer te zetten is geen strak idee, tenzij je aan het publiek verrekijkers geeft :P

Wat wil ik precies?
- Grote diagrammen presenteren
- Geen kwaliteitsverlies, dus niet naar jpg enz in bijvoorbeeld Powerpoint zetten, hiermee gaat de scherpte verloren. Dus of letterlijk overzetten, of als emf.
- Het liefst de diagrammen in z'n geheel kunnen laten tonen, maar ook ingezoomd
- Een must in ieder geval is Ingezoomd heen- en weer kunnen scrollen, omdat ik niet van te voren weet waar de aandacht van het publiek naar toegaat
Een workaround zou zijn om het in meerdere sheets op te delen, maar dat werkt toch niet lekker
- Eventueel een ander programma dan Powerpoint of Visio is mogelijk, maar welke?

Gevonden maar niet denderend:
- Visio zelf heeft geen andere mogelijkheid dan 'volledig scherm' en dan in- uitzoomen met ctrl+muiswiel
- In Powerpoint behaal ik wel voldoende detail, maar kan ik niet meer heen- en weer scrollen, de afbeelding wordt afgekapt

☻/
/▌
/ \ Analyseert | Modelleert | Valideert | Solliciteert | Generaliseert | Procrastineert | Epibreert |

• F_J_K
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

F_J_K

Moderator CSA/PB/AI

Front verplichte underscores

Eerlijk gezegd zou ik een andere insteek gebruiken: pas de diagrammen aan zodat je hapklare brokken overhoudt (dus eerst de verhouding tussen een paar black boxes en dan per stuk inzoomen). Of gebruik het niet in een presentatie aangezien dat toch niet werkt, mensen volgen dat niet.

'Multiple exclamation marks,' he went on, shaking his head, 'are a sure sign of a diseased mind' (Terry Pratchett, Eric)

• Motrax
  • Registratie: Februari 2004
  • Niet online

Motrax

Profileert

Topicstarter
Was het maar waar om het in een versimpeld schema te krijgen :) . Het probleem is dat het schema al versimpeld is en dat de normale versie inderdaad alleen voor ‘ingewijden’ te lezen is, of voor mensen die tien minuten de moeite nemen om te luisteren.

Het probleem is eigenlijk tweeledig:
- Ik heb niet genoeg tijd om iedere keer voor elke nieuwe versie of ander diagram een versimpelde versie te maken, waar vervolgens vaak ook niet genoeg diepgang inzit
- Het diagram waar ik nu mee werk is dusdanig van opzet dat het nauwelijks op te delen is zonder dat het verwarring veroorzaakt, ik moet namelijk dan met de basisindeling van het diagram gaan rommelen

Om een idee te geven hoe het schema eruit ziet:
http://www.tmsgroep.nl/images/model_rasci_hoofdproces.jpg
Met een verdieping van de black-boxen met Rasci-schema's:
http://www.tmsgroep.nl/images/model_rasci.jpg

Overigens ben ik een keer verantwoordelijk geweest voor een ketenmodel van de gehele organisatie dat niet kleiner te krijgen was dan 31 (!) hoofdprocessen. De ondersteunende processen zoals finance, hrm, pdm/edm niet meegerekend... Dat hebben we opgelost door het zo groot uit te printen dat op een muur paste. Helaas heb ik daar nu niet de tijd en faciliteiten voor :( .
Het zou wel een optie zijn, maar dat was m’n vraag niet ;) Ik zal nog zat schema’s te presenteren hebben en ben eigenlijk op zoek naar een manier om de digitale documenten op een gemakkelijke manier te presenteren, zonder dat ik veel tijd kwijt ben aan lay-out en vormgeving (vooropgesteld dat de digitale versie ansich vergroot/ingezoomd begrijpbaar&leesbaar is).

[ Voor 9% gewijzigd door Motrax op 17-05-2005 15:31 ]

☻/
/▌
/ \ Analyseert | Modelleert | Valideert | Solliciteert | Generaliseert | Procrastineert | Epibreert |

• Black Piet
  • Registratie: April 2005
  • Niet online
Haha.. Toevallig ben ik voor mijn scriptie ook bezig om processen uit te werken in Visio, ik werk alleen met een ander model. Jouw probleem is technisch gezien niet heel moeilijk op te lossen

- Geen kwaliteitsverlies, dus niet naar jpg enz in bijvoorbeeld Powerpoint zetten, hiermee gaat de scherpte verloren. Dus of letterlijk overzetten, of als emf.

Ik converteer mijn Visiobestanden naar PDF [acrobat 6].
Voordelen:
1: goed te beveiligen
2: Makkelijk in te zomen zonder verlies van kwaliteit.
3: Iedereen heeft Adobe Acrobat

Voor de afzonderlijke procedurebeschrijvingen [dus inclusief de beschrijvende tekst] heb ik gewoon alle documenten electronisch gehouden [zijn gekoppelde bestanden met Word -> aanpassen Visio is automatisch aanpassen in Word :P ]

Als je echter deze details wilt presenteren, zou ik persoonlijk handhouts maken die in detail weergeven wat je wilt presenteren. Komen er vragen over, kan je altijd via adobe altijd inzoomen/scrollen...wat je dan ook wilt doen.

Succes alvast!

Mooooooeeeee......

• sanfranjake
  • Registratie: April 2003
  • Niet online

sanfranjake

Computers can do that?

(overleden)
SA > OFF

Mijn spoorwegfotografie
Somda - Voor en door treinenspotters