[Exchange 2000 Standard] Dubbele Exchange account

Pagina: 1
Acties:

• DJ
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 15-02 17:31
Hoi,

Ik heb bij een klant het probleem dat een gebruiker twee Exchange accounts heeft. Schematisch dus zo:

code:
1
2
3
AD User          Exchange User
Piet, Paaltjes   Paaltjes, Piet
                 Piet, Paaltjes

Als je naar de Exchange User kijkt dan is Piet, Paaltjes de mailbox die de User zou moeten hebben, maar hij heeft Paaltjes, Piet. Beide zijn dus actief. Ik wil nu de mailbox Paaltjes, Piet verwijderen en de Piet, Paaltjes terug koppelen aan de AD User Piet, Paaltjes.

Hoe kan ik dit het beste aanpakken? Ik heb al gezocht hier op GoT en op google/Microsoft, maar niets kunnen vinden wat mij hierin kan helpen.

Alvast bedankt voor de suggesties.

Als er geen Religie's zouden zijn, dan waren we allemaal gewoon mensen geweest

• Rolfie
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 08:35
Deze piet snapt het niet helemaal 8)7

Maar is het niet gewoon gemakkelijk om 1 gebruider te verwijderen en de andere te renamen?

• DJ
Dat zou kunnen. Maar hoe doe je dat? In de Active Directory and Computers console zie ik de tweede Exchange User namelijk niet. Die zie ik alleen in de Exchange System Manager.

• Arno
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 21-02 08:02

Arno

PF5A

Dit is standaard Exchane werk hoor :?

Delete de mailbox (rechtsklik, exchange tasks) en dan via de Exchange system manager de mailbox cleanup wizard draaien. Hierna kun je de mailbox koppelen (reconnecten) via de Exchange system manager aan de juiste user.

"Supercars are made to mess around with G-forces, hypercars are made to mess around with G-strings"
Jeremy Clarkson

• DJ
hmmz . . . nou zo standaard is het dus niet . . .

Ik kan in de Exchange System Manager die mailbox niet wissen (optie bestaat niet, alleen Purge of Reconnect, en die zijn grijs). In de Active DIrectory and Computers console zie ik die verkeerder Exchange mailbox helemaal niet! Ook niet als ik advanced features aanzet en de Exchange zaken te zien krijg.

Want het principe dat je meldt is inderdaad wat ik wil doen, maar dat kan dus niet!

• Zoetjuh
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 10-01-2024
Je hebt dus in de Exchange System Manager 2 mailboxen staan die naar de zelfde gebruiker lijken te verwijzen? Zover ik weet kan er maar 1 box echt aan een user gekoppeld zijn.

Sowieso een paar vragen:
- Hoeveel mails staan er in beide boxen (volgende de System Manager)?
- Welke box staat er nu aan de gebruiker gekoppeld (*)

(*) Wanneer je de cleanup agent zou draaien, zou als het goed is de box die NIET wordt gebruikt gemarkeerd worden voor verwijdering. Blijkt dit nou de box te zijn die je als "hoofdbox" wilde gebruiken, dan zul je via Exchange-Tasks op de user de exchange-eigenschappen weg moeten halen. Je kan de "hoofdbox" middels "reconnect" opnieuw aan de gebruiker koppelen. Let er wel even op dat je eventuele mails uit zijn huidige box nog even exporteerd om deze daarna in zijn "hoofdbox" weer te kunnen importeren.

Ben je klaar met de boel, draai dan weer de "Cleanup Agent" en "Purge" daarna de box die weg mag.

Ofwel in stappen:

- Run de cleanup agent
- Kijk of de hoofdbox nu gemarkeerd staat voor verwijderen;
- Ja?
= Exporteer dan alle mail uit de bestaande box
= Haal de exchange-functionaliteit van de user af
= Koppel de hoofdbox aan de gebruiker
= Draai weer cleanup agent
= Purge nu de "oude" box
= Importeer de exporteerde mail; klaar

- Nee?
= Wil je de mail uit de andere box nog in de hoofdbox?
- Nee?
= Dan kan je de oude box gewoon purgen; klaar
- Ja?
= "Reconnect" de oude box
= Exporteer dan alle mail uit de oude box
= "Reconnect" de hoofdbox
= Importeer de exporteerde mail
= Draai weer cleanup agent
= Purge nu de "oude" box

• DJ
Ok,

dit ga ik eens uitproberen . . . Thanx ;)

• DJ
hmmz . . . de mailbox die weg moet wordt niet gemarkeerd door de Cleanup Agent . . . ik blijf dus zitten met twee mailboxen waarvan ik de verkeerde niet kan verwijderen.

Wat ik in feite hier heb is dus een Orphan Mailbox binnen Exchange 2000 Standard. Als ik hierop zoek in Google of Microsoft dan krijg ik alleen maar hits op een migratie van 5.5 naar 2000. Maar geen enkele hit op hoe ik zo'n mailbox moet verwijderen.

[ Voor 43% gewijzigd door DJ op 17-05-2005 14:03 ]

• Brahiewahiewa
  • Laatst online: 30-09-2022

Brahiewahiewa

boelkloedig

Doe gewoon eens zoeken in ADUC op "Paal". Als het goed is vind je dan zowel "Piet Paaltjens" als "Paaltjens, Piet". Dan kun je van elk de properties opvragen en bekijken welke je wilt houden en welke je wilt weggooien (al dan niet na het overpompen van de mail)

QnJhaGlld2FoaWV3YQ==

• DJ
dat zou betekenen dat één van de twee dus wel in de AD staat maar niet zomaar zichtbaar is? Ik ben binnenkort weer bij die klant. Ik zal dan eens kijken of dit werkt.

Thanx ;)

Verwijderd

misschien omslachtig, maar er is nog een andere manier. Uit Outlook zijn mail exporteren. Dan user verwijderen uit AD. Dan zou er op z'n minst één mailbox mee-verwijderd moeten worden. Daarna draai je de cleanup agent. Dat zou de andere mailbox om zeep moeten helpen. Dan de user opnieuw aanmaken (daarbij zou automatisch de mailbox aangemaakt behoren te worden) en de opgeslagen mail weer importeren.

Verwijderd

Ik heb precies zo,n zelfde probleem als DJ.
Ook bovenstaande allemaal geprobeerd maar in AD is alleen de juiste user te vinden.
In SM van Exchange 2000 zijn beide mailboxen zichtbaar en met geen mogelijkheid is de orphan mailbox te verwijderen, ook niet naar een cleanup agent .
Kan zelfs niet met ADSI edit deze mailbox verwijderen.
Deze "ghost"mailbox zweeft al 7 maanden rond en komen ook nog gewoon mailtjes in binnen die niet te benaderen zijn (maar dit is onbelangrijk)
Dus ik hoop dat hier iemand nog tips voor ons heeft?

Verwijderd

ook al eens die usert uit de AD verwijderd? Dus gewoon alles weggooien?

• Brahiewahiewa
  • Laatst online: 30-09-2022

Brahiewahiewa

boelkloedig

Verwijderd schreef op zondag 22 mei 2005 @ 23:15:
...komen ook nog gewoon mailtjes in binnen...
Dan is je mailbox niet orphaned; de SMTP stack vraagt aan AD waar de mailbox zit die dit email adres heeft. Als de SMTP stack 'm via AD kan vinden, moet jij dat ook kunnen. Message Tracking en/of SMTP logging aanzetten; dan vind je wat het email adres is wat er op die mailbox geplakt zit. Met dat e-mail adres kun je dan een GC query doen die de distinguishedName oplevert; iets à la

code:
1
CN=Garfield,CN=Users,DC=home,DC=brahiewahiewa,DC=org

en da's precies het pad wat je in ADUC moet aflopen om 'm te vinden.
...Kan zelfs niet met ADSI edit deze mailbox verwijderen...
Da's de manier om orphaned mailboxen te creëren, hè? |:(
Met ADSIEdit verwijder je'm wel uit AD maar niet uit de store.

QnJhaGlld2FoaWV3YQ==

Verwijderd

Ik weet precies om welk e-mail adres het gaat.
En heb ALLE items in ADUC gecontrolleerd maar geen een heeft een link naar die elendige mailbox.

Is er geen achterdeurtje om hem te verwijderen?
Pagina: 1