[HP spul] Zwarte vlakken op beeld Thin Clients *

Pagina: 1
Acties:
  • 414 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 57690

Topicstarter
Bij het bedrijf waar ik werk is er een nieuwe HP server aangeschaft, er draait windows 2003 server op.
We maken gebruik van een 5tal (nu nog) Thin Clients van HP. We draaien er een ERP applicatie op, ook af en toe Word. Het volgende probleem treed alleen op:

Na langere tijd werken met de Thin Client ontstaan er spontaan zwarte vlekken op het beeld, deze verdwijnen af en tie als je verder werkt, of ze verspringen. Er loopt een 1 Gbit lijn naar een 16 poorts router, deze is ook goed van snelheid. De server is ook nieuw. Waar kan het probleem zitten? En hoe kan ik het probleem met de zwarte vlekken oplossen?

De enige optie die we van onze HW leverancier krijgen is, snellere Clients aanschaffen.

Jullie andere opties.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 37691

Iets meer informatie had wel gemogen ;)

Watvoor HP server heb je? Hoeveel geheugen / cpukracht heeft die? Watvoor bekabeling ligt er tussen de server en de clients? Is dan Cat5(e) en ook volgends de Cat5(e) standaard aangesloten?
Zwarte vlekken doet me denken aan een te hoge load op je server / netwerk, ik heb het thuis/werk ook als ik langere tijd werk met terminal service (alla mstsc) op mijn server's. Dat ligt er meestal aan dat er veel gebruikers met die server bezig zijn (geheugengebruik, bv).

Ga anders even het geheugen/netwerk monitoren, en kijk op momenten van "zwarte vlekken" hoeveel geheugen/netwerk er nog beschikbaar is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
Server informatie:

HP Proliant ML350
2x Intel Xeon 3.00GHz
2.00 Gb of RAM

Deze heeft een (volgens mij CAT5 ? 1GB?) kabel naar een router, en daar zijn dan 5 Thin Clients op aangesloten, van de HP T5000 serie.

Het geheugen loopt volgens mij niet vol. Het netwerk ga ik nog monitoren. Maar ik vermoed dat het toch in de clients zelf zit, misschien in 1 of andere instelling. Want als we via een terminal service inloggen op het systeem komen de problemen niet voor.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• neographikal
  • Registratie: Januari 2001
  • Niet online
Dan kun je de server wel uitsluiten, is er geen firmwareupgrade of iets dergelijks beschikbaar voor die thin-clients? :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
Jawel, 3 versies zelfs,

1 oude versie
1 standaard versie
1 nieuwe versie

Standaard, het probleem is er af en toe, en het scrollen verloopt traag, blijft ook hangen
Nieuwe versie, scrollen is veel verbeterd, alleen veel sneller zwarte vlekken
Oude versie, scrollen is niet geweldig, maar minder kans op zwarte vlekken

Dus we draaien nu op een down-grade van de standaard firmware.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 37691

Welke versie ML350's heb je daar staan? Gezien config lijkt het op de G3. Mocht dat zo zijn dan heeft hij idd een gigabit netwerkpoort. Watvoor kabels gebruik je voor het gigabit netwerk? Is dat zelf gemaakt of door een bedrijf geknipt/aangelegd? Ik vertrouw voor gigabit netwerken de zelfgemaakte kabels niet geheel (gevoeliger dan 100mbit). En dan moet het ook nog volgends de goeie standaard gemaakt zijn.

Btw watvoor "router" heb je? Daar kan het nl ook nog in zitten ;)
Ik ga er van uit dat je de thin-clients op de router aansluit via de interne switch? En niet via het internet (WAN)? Goeiekopere routers die kan je beter niet vertrouwen, zeker niet als het aankomt op gigabit (neem daarvoor Cisco of 3Com). 3Com Gigabit switches kosten iets van 150 euro voor een 8 poorts.

[ Voor 32% gewijzigd door Anoniem: 37691 op 17-05-2005 14:46 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Acmosa
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 01-05 19:06

Acmosa

...no comment.

Ik heb zelf last gehad van een zwart scherm (dus niet zwarte vlekken) maar bij was het probleem dat mijn ip pakketjes gefragmenteerd raakte.
Hier is een MS artikel
http://support.microsoft....aspx?scid=kb;en-us;314825
die met het probleem te maken heeft.
Mijn oplossing was de mtu size aanpassen in mijn router.

But then again, I could be wrong..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 35417

Move NT > PNS + lichte titelfix

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• richard_kraal
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 24-03 09:14
heb dit ook gehad, bleek dat mijn wyse 1200le terminals een foute firmware hadden
nieuwe firmware erop en klaar, alles goed werken

je zegt dat je een hp 5000 hebt, kun je zeggen welke, er zijn er zoveel van

linux/xp embedded/ce

wat je ook zou kunnen doen is de caching op de client hoger of juist lager zetten, miss lagere kleur diepte proberen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jwpmzijl
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 03-05 16:42
Pinky => Het door jou opgegeven KB artikel gaat over een héél ander probleem, nl. packet loss, en dat heeft weinig tot niets met het probleem van de topic-starter te maken :)
Pinky schreef op dinsdag 17 mei 2005 @ 14:52:
Ik heb zelf last gehad van een zwart scherm (dus niet zwarte vlekken) maar bij was het probleem dat mijn ip pakketjes gefragmenteerd raakte.
Hier is een MS artikel
http://support.microsoft....aspx?scid=kb;en-us;314825
die met het probleem te maken heeft.
Mijn oplossing was de mtu size aanpassen in mijn router.
@TS => dit probleem is mij bekend, in een iets andere setting. Ik had diverse fat-cliënts (WinXP) waarbij sommige gebruikers ook het verschijnsel hadden dat delen van teksten zwart werden. Een echte oplossing heb ik niet maar ik kan wel vertellen dat ik het probleem kon beïnvloeden door te spelen met de grafische drivers en de gebruikte lettertype's. Ook kon ik door het regelmatig rebooten van de Terminal server het probleem verkleinen. Niet echt wetenschappelijk onderbouwd maar wellicht dat je er iets aan hebt.

Hans van Zijl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Abom
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 06-05 12:55
Dit probleem zit waarschijnlijk in de thin-client, watvoor thin-client heb je? 5300,5500 of 5700?
Hoe oud zijn de thin-clients en heb je al geprobeert de firmware te update?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 31605

Nog even een paar vraagjes:

* Draai eens netio tussen een thin client en een server. Hoe is de doorvoer met name bij de pakketjes van 1 KB?
* Treedt het probleem ook op zodra je een thin client direct op de switch bij de server plaatst?
* Als je ipv een thin client een gewone Windows 2000 machine gebruikt icm een rdp client. Werkt het dan wel correct?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
Update:

Thin Clients zijn van Sep. 2004 van het type T5000.
De Switch is van het type 3com baseline Switch 2816-STP Plus

Ik ben niet zo thuis is het proff. netwerken dus als jullie dingen van me vragen leg het alsjeblieft goed uit.

Door de Firmware te veranderen wordt het probleem niet verholpen, er zijn wel veranderingen in de frequentie van het optreden na het veranderen. De kabels 2x 1Gbit zijn getrokken door een professionele hardware leverancier. Deze heeft de installatie ook afgeleverd. Ik denk dus ook niet dat het in de bekabeling zit. Deze is echter wel vrij lang, van de server naar de Switch +- 100 meter.

Alvast bedankt

[ Voor 45% gewijzigd door Anoniem: 57690 op 18-05-2005 13:58 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 74303

Al eens geexperimenteerd met je MTU size? Zet 'm eens op 1300 of lager.
Stond er al bij dus.

[ Voor 29% gewijzigd door Anoniem: 74303 op 18-05-2005 12:52 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PsychoG
  • Registratie: Augustus 1999
  • Laatst online: 22-04 12:03

PsychoG

Pumpin' on your stereo...

Zet de bitmap caching eens uit. Dit is de oplossing volgens HP. Zoek zo de site er wel ff bij.

Tada: http://h20000.www2.hp.com...bjectID=PSD_DO041202_CW01

[ Voor 46% gewijzigd door PsychoG op 18-05-2005 14:47 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
Het lijkt idd heel erg veel op het probleem wat wij hier hebben op het bedrijf. Ik zal de bitmap chaching uitzetten en testen wat het effect zal zijn.

Update:

Het probleem is niet meer opgetreden. Hartelijk dank !

[ Voor 19% gewijzigd door Anoniem: 57690 op 20-05-2005 08:33 ]

Pagina: 1