Toon posts:

Dell Dimension 4100 vertoont kuren

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Vrienden van me hebben problemen met hun Dell Dimension 4100. Tijdens de verhuis heb ze de pc netjes in de doos terug gestopt en verhuisd. Er is niets mee gebeurd, niet gevallen of zo maar ie is wel een paar maanden in de doos blijven staan in de garage (nie vochtig of koud of zo).

Nu start deze pc opeens nie meer op. De ventilator begint te draaien maar bv het lichtje aan de aan-knop brandt niet. Achteraan op de pc zijn er vier klein controle-lichtjes die groen of oranje branden. Aan de hand van de combinatie van kleuren kan je dan een foutcode opzoeken. Maar ook die geven geen kik. Als ik de kast opendoe, zie ik wel een groen lichtje branden op het bord. Er is wel nog ergens anders activiteit want als ik de pc dan uitzet (door op de aan-knop te blijven drukken) hoor ik een tik in mijn scherm dat het scherm zichzelf uitschakelt.

Als je de pc een minuut of tien zo laat "aan"staan (dus enkel ventilator en da groen lichtje), schiet ie opeens wel in gang. Dan start ie gewoon op, geen enkele foutmelding. Maar na een kleine vijf minuten schakelt ie zichzelf opeens weer uit. Ook zonder foutmelding, gewoon elektriciteit uit.

De batterij was plat, dus heb ik die vervangen. Ook al reset van bios gedaan (door jumper te verzetten) maar niets lijkt te helpen. Ik vrees een beetje voor de voeding maar als niet-kenner wou ik toch even vragen aan de experten.

Ik heb gezocht met de zoekfunctie hier maar nie echt iets tegengekomen. Dit is mijn allereerste post ooit, dus als er beetje meer informatie nodig is, laat maar weten

• Thandor
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 08:07

Thandor

SilverStreak

Zat de PC eerder op een geaard stopcontact en zit de PC nu nog steeds op een geaard stopcontact ? :)

Profiel | https://thandor.net - hardware
And the rest of us would be carousing the aisles, stuffing baloney.

Verwijderd

Topicstarter
Nu zit ie zeker op een geaard stopcontact. Ze weten eigenlijk zelf nie of het voordien een geaard stopcontact was :?

• Thandor
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 08:07

Thandor

SilverStreak

Verwijderd schreef op dinsdag 17 mei 2005 @ 11:29:
Nu zit ie zeker op een geaard stopcontact. Ze weten eigenlijk zelf nie of het voordien een geaard stopcontact was :?
Als 'ie nu op een geaard stopcontact zit is dat waarschijnlijk het probleem niet. Sommige PC's draaien niet lekker op een niet-geaard stopcontact.

Profiel | https://thandor.net - hardware
And the rest of us would be carousing the aisles, stuffing baloney.

Verwijderd

Topicstarter
Ze hebben nu eens gebeld naar de mensen die wonen in hun oude huis en daar was het stopcontact niet geaard maar nu dus wel. Ik weet niet of dit verschil kan uitmaken maar allé, ik zeg het er toch maar eens bij.
Ik heb ergens een vermoeden dat het de voeding is die rare kuren heeft maar ja, kan wel beetje programmeren en rommelen in windows maar voor de rest ... Het enigste dat ik daarvan ken, is via deze site. Soms beetje moeilijk om volgen met al die "vaktermen" maar ik geraak er wel :*)

Verwijderd

Topicstarter
jammer, blijkbaar niemand die hetzelfde probleem heeft meegemaakt. Of eigenlijk misschien net goed dat niemand dit meegemaakt heeft.

• Selfdefence
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 10-01-2022
Ik heb hier een HP vectra Pentium III 1000 staan die iets soortgelijks doet. Daar zijn de condesatoren op het moederbord lek. Dat zou bij die Dell ook best zo kunnen zijn.

Zie hier voor voorbeelden van lekkende condesatoren.

Hp heeft mij, hoewel de garantie al verlopen was, een nieuw moederbord opgestuurd.

• NNF
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 13-05 21:17

NNF

Dell -> garantie? Laat hen het maar oplossen ;)

Verwijderd

Topicstarter
Garantie??
De pc dateert van 2001, zo veel garantie krijg je niet denk ik.
Morgen krijg ik via via een multi-meter. Da woord zal wel niet echt vakjargon zijn maar allé, ik kan toch meten é :)
Het bord ziet er helemaal goed uit dus veronderstel ik dat het met de voeding te maken heeft. Verschillende "kenners" zeggen dat het enkel maar aan de voeding kan liggen aangezien ie nu en dan wel opstart. Het zou moeten aan het bord liggen, hij zou niet opstarten. En aangezien ie uitvalt na paar minuten, da zou zijn omdat de voeding de voltages nie kan leveren en daardoor schakelt de pc zichzelf uit. Vind het allemaal beetje rare uitleg maar wie ben ik om te twijfelen.
Zijn er mensen die direct kunnen zeggen van "dat is allemaal grote zever"?
Pagina: 1