[S939] Nieuwe PC

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• b19a
  • Registratie: September 2002
  • Niet online
Goedemorgen,

Na tijden sparen heb ik dan eindelijk genoeg gespaart om een nieuw systeem te bestellen. Ik heb al een tijdje in de Pricewatch lopen sneupen en heb daar het volgende bij elkaar gesprokkeld:

512MB x 2 (1GB) PC3200 DDR
Aangeraden door een vriend van mij, vanwege goede cache latency.
Corsair VS1GBKIT400, € 96,-

AMD Athlon 64 3000+
Liever had ik iets meer vermogen gehad, maar voor een 3200+ betaal je weer 50 euro meer! Het gaat hier dus wel om de Winchester zodat ik aardig kan overklokken.
S939, 1,8GHz, 512KB, € 124,95

DFI Lanparty nF4 SLI-DR, nForce4 Ultra
Dit moederbord geniet mijn voorkeur, vooral vanwege de SLI-mogelijkheid (goedkoop upgraden) en de Ultra vanwege de extra moederbordaansluitingen.
PCI-e, Sound, LAN, SATA II, RAID, 1394, € 192,90

Maxtor DiamondMax 10, 200GB
Deze schijf heeft naar mijn idee een goede prijs/kwaliteitsverhouding.
7200rpm, SATA, 8MB, NCQ, € 92,-

XFX GeForce 6600 GT
Deze kaart is (een van de) enige met 2x DVI, dit wil ik graag hebben omdat ik waarschijnlijk over een half jaartje 2 TFT schermen ga kopen.
128MB DDR3 (PCI-e,2x DVI, TV-out), PVT43GNDF7, € 176,90

Zalman CNPS7000B-AlCu
Voor aardige koeling, als ik me niet vergis is dit toch geen helikopter? ;)
Socket A/478/754/939/940, € 22,49

Dat was het voor nu, zodra ik een extra centje heb wil ik nog een Audigy 2 en een 5.1 setje kopen; ik vermaak me tot die tijd met de onboard of m'n huidige soundblaster.

Waar gebruik ik deze pc voor?
Games, website ontwerp, ontwerpen van applicaties, school etc etc. Heel divers dus!

Overklokken?
Is wel de bedoeling ja ;).

Ik zie jullie commentaar tegemoet!

Importeer deze configuratie in je winkelmandje

[ Voor 14% gewijzigd door b19a op 17-05-2005 10:50 . Reden: extra info (vergeten... oeps) ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AntonH
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 13-08-2022
Prima systeem, maar ik zou persoonlijk een Seagate hardeschijf nemen, want:
a) mijn ervaringen met Seagate zijn zeer goed (sinds 20mb schijf; geen enkele heeft een bad sector)
b) ze zijn zeer stil
c) 5 jaar fabrieksgarantie

Wel zijn ze over het algemeen iets trager dan maxtor en iets duurder, hoewel ik de betrouwbaarheid van een schijf veel belangrijker vind (met maxtor heb ik slechte ervaringen ;)).

Verder een top systeem!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gunner
  • Registratie: Oktober 1999
  • Niet online

Gunner

Invincibles

Harde schijf keuze is persoonlijk. Zo kan ik vast zat mensen vinden met horror verhalen over Seagate schijven. Ik heb dus nooit problemen met een Maxtor hdd gehad *klopt af *

Still warm the blood that courses through my veins. | PvOutput | ARSENAL FC

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dailyleaf
  • Registratie: December 2004
  • Laatst online: 02-10 08:48

dailyleaf

...

Je hebt het over 2 dingen:
In de toekomst misschien/waarschijnlijk de SLI mode gebruiken en over 2 TFT Schermen.

Ik heb al meerdere malen gelzen dat dual screen en SLI niet samengaan.

Nu weet ik alleen niet of dat gaat om 2 schermen op 2 kaarten of of dat ook geldt voor 2 schermen op 1 kaart.

Mijn post is interessanter dan mijn Sig..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tdn135
  • Registratie: December 2003
  • Niet online
Persoonlijk had ik een venice core gekocht, die clocken beter over. En een A8N Sli (deluxe). Dat tweede moederbord is stukken goedkoper.
Ik weet niet hoeveel aansluitingen er op zitten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AJ1815
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 15-08-2021
Je zou inderdaad misschien beter voor de A8N SLI Deluxe kunnen gaan. Je hebt dan ook een SLI aansluiting en volgens mij verder dezelfde moederbordaansluitingen. Volgens mij kan je met de nieuwste BIOSsen ook flink aan het overclocken. Het geld wat je bespaart zou je weer kunnen gebruiken om voor een 3200+ te gaan ipv een 3000+. Nadeel is natuurlijk dat je dan niet alle extra's die je wel bij de DFI krijgt mist...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MrBarBarian
  • Laatst online: 07-03-2023
Je hebt blijkbaar nogal overclock plannen.. dan zou ik wat beter geheugen nemen dan Corsair VS1GBKIT400. Ik zou dan voor g.skill oid gaan.. en serieus denken aan een pc4000 setje..

iRacing Profiel

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• b19a
  • Niet online
nljagfan schreef op dinsdag 17 mei 2005 @ 11:04:
Persoonlijk had ik een venice core gekocht, die clocken beter over. En een A8N Sli (deluxe). Dat tweede moederbord is stukken goedkoper.
Ik weet niet hoeveel aansluitingen er op zitten.
Ik hoor nogal wat horrorverhalen over de A8N Sli (deluxe), dat is mijn grote bezwaar om niet voor dat moederbord te kiezen. Ik zou graag in het ongelijk worden gesteld zodat ik dan geld kan besparen op het moederbord.
dailyleaf schreef op dinsdag 17 mei 2005 @ 11:00:
Ik heb al meerdere malen gelzen dat dual screen en SLI niet samengaan.

Nu weet ik alleen niet of dat gaat om 2 schermen op 2 kaarten of of dat ook geldt voor 2 schermen op 1 kaart.
Ik weet dat 2 schermen op 2 kaarten niet gaat werken, die aansluitingen op de tweede kaart zijn gewoon "dood". Maar 2 schermen op 1 kaart moet toch wel lukken (in SLI)? Mocht dat niet gaan dan gaat het ook niet werken om een TV-Out aan te sturen lijkt me. Wie weet hier meer over?
MrBarBarian schreef op dinsdag 17 mei 2005 @ 11:09:
Je hebt blijkbaar nogal overclock plannen.. dan zou ik wat beter geheugen nemen dan Corsair VS1GBKIT400. Ik zou dan voor g.skill oid gaan.. en serieus denken aan een pc4000 setje..
Bedoel je zoiets? 512MB x 2 (1GB) PC3200 DDR, CL2 (G.Skill, F1-3200PHU2-1GBZX)
Zoiets valt nog te betalen (120 vs 96).

PC4000? 512MB x 2 (1GB) PC4000 DDR, CAS2.5, GEIL Ultra SeriesDC
Wat is het voordeel van PC4000 boven PC3200? Klokt het beter op hogere snelheden? Is het dan ook de meerrpijs waard? (150 vs 96)?

[ Voor 8% gewijzigd door b19a op 17-05-2005 11:17 . Reden: quote foutje ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MrBarBarian
BoukeHaarsma schreef op dinsdag 17 mei 2005 @ 11:17:
Bedoel je zoiets? 512MB x 2 (1GB) PC3200 DDR, CL2 (G.Skill, F1-3200PHU2-1GBZX)
Zoiets valt nog te betalen (120 vs 96).

PC4000? 512MB x 2 (1GB) PC4000 DDR, CAS2.5, GEIL Ultra SeriesDC
Wat is het voordeel van PC4000 boven PC3200? Klokt het beter op hogere snelheden? Is het dan ook de meerrpijs waard? (150 vs 96)?
Laat ik het zo zeggen:
Ik heb hetzelfde geheugen als jij wilt, en dat wil ik kwijt omdat het niet goed genoeg meeklokt. pc4000 is sneller en kan dus gemakkelijker 1-op-1 lopen met je overclockte cpu. Wel moet ik zeggen dat het bekend is dat goedkope Corsair slecht overclockt op een a8v (had ik at maar eerder geweten)

Naar mijn mening kan je beter wat meer geld neerleggen voor goed geheugen ipv voor een 3200+ te kiezen ipv een 3000+

iRacing Profiel

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

pc4000/8=500mhz ddr

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• b19a
  • Niet online
MrBarBarian schreef op dinsdag 17 mei 2005 @ 11:23:
[...]

Laat ik het zo zeggen:
Ik heb hetzelfde geheugen als jij wilt, en dat wil ik kwijt omdat het niet goed genoeg meeklokt. pc4000 is sneller en kan dus gemakkelijker 1-op-1 lopen met je overclockte cpu. Wel moet ik zeggen dat het bekend is dat goedkope Corsair slecht overclockt op een a8v (had ik at maar eerder geweten)

Naar mijn mening kan je beter wat meer geld neerleggen voor goed geheugen ipv voor een 3200+ te kiezen ipv een 3000+
Bedankt voor je tip! Is deze bovengenoemde 1GB van GEiL wel aanbevolen? De eerstvolgende notering in de pricewatch is 190 euro voor OCZ. Ook prima spul, maar dat is alweer 40 euro extra!

Iemand anders nog over het moederbord en videokaart? BoukeHaarsma in "[S939] Nieuwe PC"

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• b19a
  • Niet online
*kickje

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Je kan beter voor een AMD Althon 64 3000+ (Venice) kiezen, hij is zuiniger, klokt beter over en heeft een paar vernieuwingen (betere geheugencontroller etc.).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ilya
  • Niet online
Processor, Venice
Hardeschijf, Samsung Spin Points

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Borromini
  • Registratie: Januari 2003
  • Niet online

Borromini

Mislukt misantroop

Ik vraag me af of de 'prestatiewinst' die SLI levert wel zijn geld waard is.Dubbel zoveel euro's voor 20-30% prestatiewinst? Ik zou het niet doen...

Got Leenucks? | Debian Bookworm x86_64 / ARM | OpenWrt: Empower your router | Blogje

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• b19a
  • Niet online
Borromini schreef op woensdag 18 mei 2005 @ 20:07:
Ik vraag me af of de 'prestatiewinst' die SLI levert wel zijn geld waard is.Dubbel zoveel euro's voor 20-30% prestatiewinst? Ik zou het niet doen...
Dat vermoeden begin ik na het lezen van flink wat reviews ook te krijgen. Bepaalde games leveren 50% extra prestaties, maar of dit een dubbele investering waard is...

Eens zoeken naar een ander moederbord dan (geen SLI, wel deluxe uitvoering oid).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ilya
  • Niet online
offtopic: Waar was die gene die mij belachelijk probeerde te maken en beweerde dat SLI 80% prestatie winst geeft? :Z

SLI werkt trouwens ook niet goed met schermen oid..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Borromini
  • Registratie: Januari 2003
  • Niet online

Borromini

Mislukt misantroop

BoukeHaarsma schreef op woensdag 18 mei 2005 @ 20:18:
[...]

Dat vermoeden begin ik na het lezen van flink wat reviews ook te krijgen. Bepaalde games leveren 50% extra prestaties, maar of dit een dubbele investering waard is...

Eens zoeken naar een ander moederbord dan (geen SLI, wel deluxe uitvoering oid).
50% prestaties - maar dan moet je dat spel ook nog spelen hé. En het is niet zo dat de huidige topkaarten te zwaar zijn voor de nieuwste spellen (tenzij je een enorm hoge resolutie nodig hebt). Ik denk dat een enkele kaart - nu en in de toekomst - nog altijd het meest praktisch is. Het schijnt dat heel wat SLI-systemen alweer te koop staan :). In X850 XT Platinum vs. 2 6800GT's in SLI opstelling staan een paar interessante dingen over SLI. ATI komt trouwens met een eigen variant, waar je geen identieke kaarten voor zou nodig hebben.

Got Leenucks? | Debian Bookworm x86_64 / ARM | OpenWrt: Empower your router | Blogje

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• b19a
  • Niet online
Ok, na de nodige aanpassingen staat het volgende in m'n winkelmandje

GEIL Ultra Series, 512MB x 2 (1GB)
PC4000 dus voor het "betere" overclockwerk.
PC4000 DDR, CAS2.5, GEIL Ultra SeriesDC, € 149

AMD Athlon 64 3000+ Venice
Venice core omdat deze beter clocken, zuiniger en koeler zijn.
S939, 1.8GHz, 512KB, € 135,-

DFI Lanparty UT nF4 Ultra-D, nForce4
Vergeleken met de Asus verwacht ik meer waar voor m'n geld te krijgen. Dit moederbord is eventueel te modden naar een SLI moederbordje en de plaatsing van het geheugen zit boven de processor wat mij handiger lijkt.
PCI-e, Sound, LAN, SATA II, RAID, 1394, € 131

XFX GeForce 6600 GT
Deze kaart is (een van de) enige met 2x DVI, dit wil ik graag hebben omdat ik waarschijnlijk over een half jaartje 2 TFT schermen ga kopen.
128MB DDR3, PCI-e,2x DVI, TV-out), PVT43GNDF7, € 176,90

Zalman CNPS7000B-AlCu
Cool'n'quiet
Socket A/478/754/939/940, € 22,49

Samsung Spinpoint SP2004C, 200GB
Ter vervanging van de eerder genoemde Maxtor, ten compensatie van de herrie die de NB-fan maakt ;).
7200rpm, SATA II, 8MB, NCQ, € 103,01

>> Naar je winkelmandje

Wat vinden jullie van deze configuratie?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• janklp
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 12-10 20:21

janklp

FortyTwo Capital

* janklp is best jaloers op dat systeem

Mooie configuratie hoor, het is tenminste ook nog te betalen. Het is wel een super pc maar dan ook weer geen high-end pc. Ik zou wel willen ruilen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Intergalactrick
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 06:48
Heb je ook al aan een goede voeding gedacht? :)

Ik denk, ik zeg het maar even

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• b19a
  • Niet online
Intergalactrick schreef op donderdag 19 mei 2005 @ 11:34:
Heb je ook al aan een goede voeding gedacht? :)

Ik denk, ik zeg het maar even
* b19a krabt zich achter de oren, trekt z'n kast eens open:

AOpen DC Output: 350 W.
(Is eentje met een 20-pins ATX aansluiting, dus convertertje erbij.)

Deze kan zoiets toch wel trekken?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PD2JK
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 06:12

PD2JK

ouwe meuk is leuk

BoukeHaarsma schreef op donderdag 19 mei 2005 @ 12:07:
[...]

* PD2JK krabt zich achter de oren, trekt z'n kast eens open:

AOpen DC Output: 350 W.
(Is eentje met een 20-pins ATX aansluiting, dus convertertje erbij.)

Deze kan zoiets toch wel trekken?
Moet kunnen, AOpen heeft haar voedingen van de FSP Group, die zeer sterke voedingen maken. :)

Heeft van alles wat: 8088 - 286 - 386 - 486 - 5x86C - P54CS - P55C - P6:Pro/II/III/Xeon - K7 - NetBurst :') - Core 2 - K8 - Core i$ - Zen$

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• D-Three
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 13-10 21:45
Mijn systeem lijkt heel erg goed op deze configuratie.
Als je wil overclocken moet je zeker een zwaardere voeding nemen. Ik heb een Zalman ZM400B, een voeding van 400W dus. De 12V van deze voeding is relatief aan de zwakke kant, zeker voor het grote overclockwerk. Op stock-speeds heb ik er totaal geen problemen mee. Als ik de CPU wil overclocken en dan stress met Prime, zakt de 12V toch wel een stuk. Maar de voeding blijkt kranig zijn best doen :D Het beperkt natuurlijk wel mijn overclock. Ik weet niet hoe die voedingen van AOpen presteren maar waarschijnlijk zal het wel lukken op stock speeds.

Aangezien je ook wat stilte wenst, kan je er misschien aan denken om de koeler van de 6600GT te vervangen door een Zalman VF700. Stil en in combinatie met die 6600GT kan je dan tevens mooie overclockresultaten behalen :)

[ Voor 8% gewijzigd door D-Three op 19-05-2005 13:16 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AJ1815
  • Laatst online: 15-08-2021

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• b19a
  • Niet online
Laagvliegerke schreef op donderdag 19 mei 2005 @ 13:14:
Mijn systeem lijkt heel erg goed op deze configuratie.
Als je wil overclocken moet je zeker een zwaardere voeding nemen. Ik heb een Zalman ZM400B, een voeding van 400W dus. De 12V van deze voeding is relatief aan de zwakke kant, zeker voor het grote overclockwerk. Op stock-speeds heb ik er totaal geen problemen mee. Als ik de CPU wil overclocken en dan stress met Prime, zakt de 12V toch wel een stuk. Maar de voeding blijkt kranig zijn best doen :D Het beperkt natuurlijk wel mijn overclock. Ik weet niet hoe die voedingen van AOpen presteren maar waarschijnlijk zal het wel lukken op stock speeds.

Aangezien je ook wat stilte wenst, kan je er misschien aan denken om de koeler van de 6600GT te vervangen door een Zalman VF700. Stil en in combinatie met die 6600GT kan je dan tevens mooie overclockresultaten behalen :)
Dan draai ik voorlopig even op stock en koop ik een zwaardere voeding zodra er een ander geluidssetje komt. De zalman koeler heb ik net ook al extra bijbesteld...

Over 2 weken zal alles arriveren, ik ben benieuwd!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• b19a
  • Niet online
Type of Memory Supported

PC3200, PC2700, PC2100 and PC1600 DDR unbuffered memory
Dit staat op AMD.com over de processor en het geheugen. Dit betekend toch niet dat PC4000 niet gaat werken (platgezegd klokt het reepje zichzelf toch terug?)
bron

[edit]
DFI.com wil ook nog wat roet in het eten gooien?
Supports DDR266, DDR333 and DDR400 DDR SDRAM DIMM
Hier dezelfde vraag; gaat mijn GeIL PC4000 geheugen (waarschijnlijk) werken?
bron

[ Voor 31% gewijzigd door b19a op 20-05-2005 18:13 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MrBarBarian
Gaat wel werken. Je hebt immers aangegeven dat je gaat overklokken.. Dan ga je je fsb verhogen waardoor alles op een hogere frequentie gaat draaien (agp, pci (al wil je die waarschijnlijk locken) mem en cpu..)

Om te voorkomen dat je geheugen het overclocken beperkt neem je dus geheugen dat sneller is dan 200mhz. Het geheugen zal zich idd 'terugklokken'

Controleer trouwens wel even of het geheugen dat je wilt kopen compatible is met je moederbord.

[ Voor 14% gewijzigd door MrBarBarian op 20-05-2005 18:23 ]

iRacing Profiel

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• b19a
  • Niet online
MrBarBarian schreef op vrijdag 20 mei 2005 @ 18:15:
Gaat wel werken. Je hebt immers aangegeven dat je gaat overklokken.. Dan ga je je fsb verhogen waardoor alles op een hogere frequentie gaat draaien (agp, pci (al wil je die waarschijnlijk locken) mem en cpu..)

Om te voorkomen dat je geheugen het overclocken beperkt neem je dus geheugen dat sneller is dan 200mhz. Het geheugen zal zich idd 'terugklokken'
Ok bedankt voor je uitleg! :)

Pff ik kan wel merken dat ik er een tijd uit heb gelegen... :z
MrBarBarian schreef op vrijdag 20 mei 2005 @ 18:15:
Controleer trouwens wel even of het geheugen dat je wilt kopen compatible is met je moederbord.
Niet bepaald geupdate deze lijst. Ook de manual van het moederbord biedt geen soelaas.

DFI zegt in het algemeen over PC4000:
Yes, You can run Corsair DDR466 TWINX512-3700 or DDR500 TWINX1024-4000 on this model. It will still post DDR400 on booting screen. When doing overclocking, you can detect the actual working speed of memory module from BIOS though it still posts DDR400 on booting screen.
bron
Ik zag verder nog dat alle GeIL (DDR400) modules werden geaccepteerd, dus ik hoop dat deze PC4000 ook werkt.

UPDATE!
Yes, GEIL PC4000 (DDR500) works perfect on our motherboard. It will be detected as DDR400 at booting up POST. Upon doing overclock, you can check the actual speed from the BIOS. In addition, you can check the increased transfer rate from test software like CPU-z or Aida32.
Na nog wat sneupen heb ik het antwoord kunnen vinden. Het gaat dan wel niet om hetzelfde mobo, maar het lijkt mij afdoende ;).

[ Voor 62% gewijzigd door b19a op 20-05-2005 19:02 ]

Pagina: 1