Toon posts:

[Terminal Service] Ervaring/ Hulp nodig

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Geachte Tweakers,

Ik had een klein vraagje wat beterft een terminal server omgeving. Wat ik graag zou willen realiseren is een dedicated terminal server omgeving voor een aantal van 40/50 users. In deze omgeving wil ik Office,Telebankieren en Pluriform (databasepakket) gaan draaien. Nu was ik al op zoek gegaan naar wat geschikte hardware daar voor toen kwam ik dus op deze pagina van Microsoft deze leek mij echter out of date.

1)Nu zou ik graag willen weten wat de specificaties minimaal moeten zijn van deze omgeving.

2)Het maximum aantal users per TS zodat ik weet of ik er 1 of 2 aan moet schaffen. In dit geval lijkt me 2 server het beste omdat overal staat 20 users maximaal met 4GB. Dan zit je al krap maar goed.

3)Scheelt het in preformance als ik gebruik maak van een TS omgeving omdat ik nu namelijk in een gewoon w2k omgeving zit en daar is het database programma (pluriform) echt een bottleneck is het neemt veel cpu zowel als van de client en server.

Punt nummer drie was het punt waardoor ik na ging denken over de TS omgeving omdat de prestaties zodanig slecht zijn atm.

Ik heb al rond gezocht heb nog niks kunnen vinden. Ik zou fijn vinden als u (mede tweakers) mij zouden kunnen helpen/ervaring delen

Tyvm alvast

• redguy
  • Registratie: Augustus 2000
  • Niet online

redguy

Can Cow come out to to play ?

Die database server zou dan zowiezo op een losse server terecht komen.. Denk er aan dat een TS oplossing best leuk is maar dat deze best gevoelig is voor slechte WAN verbindingen.

De bandbreedte valt over het algemeen wel mee maar delays (met name variabele delays) kunnen het leven behoorlijk zuur maken bij een TS verbinding.

De vraagis ook of je gaat voor de windows TS of voor een citrix omgeving, Citric werkt toch net ff anders.. Terwijl je met Ms TS echt inlogt en een complete desktop voor je neus krijgt kun je met Citrix b.v. alleen een applicatie remote laten draaien. Je krijgt dan b.v. alleen een window waarin word remote draait.

Kortom, iets waar je eens serieus onderzoek naar zal moeten doen.. Buggy WAN lijnen zijn niet op te lossen met een TS oplossing, neem dat maar van me aan. Ik hem meer dan eens wanhopige klanten aan de lijn gehad i.v.m. Citric/TS applicaties over snelle maar delay onderhevige lijnen. (denk kabelmodems etc.)

Met QoS kun je wellicht nu al heel wat oplossen trouwens !

IP Rocks

Verwijderd

Wij hebben op kantoor ook een TS.

De specs:

-Intel Xeon 2,00 Ghz
- 2 Gb intern geheugen
-40 Gb hdd
- Win2ks

Op dit systeem loggen op dit moment zo'n 20 - 30 users in en alles werkt perfect!!

Verwijderd

Topicstarter
Verwijderd schreef op dinsdag 17 mei 2005 @ 11:30:
Wij hebben op kantoor ook een TS.

De specs:

-Intel Xeon 2,00 Ghz
- 2 Gb intern geheugen
-40 Gb hdd
- Win2ks

Op dit systeem loggen op dit moment zo'n 20 - 30 users in en alles werkt perfect!!
Wat voor applicaties draai je daarop ?

Ik ben nu een schets aan het maken zodat jullie misschien iets meer kunnen met mijn idee

• jwpmzijl
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 05-05 23:38
Er zijn erg veel variabelen die bepalen hoeveel gebruikers je maximaal op één Terminal server kunt laten werken. Ik heb zelf een TS onder beheer die gebruikt wordt door maximaal 6 accountants die minimaal 5 applicaties tegelijk open hebben staan (Outlook, Excel, Unit4 Audition, Unit4 uren & declaratie, Exact voor Dos, Exact voor Windows - de 16-bit variant).
Als zij alle 6 zijn ingelogd dan gaat het geheugengebruik naar 700 Mb. De processor belasting komt zelden boven de 50% en gemiddeld tussen de 5% tot 10%. Dit is (gelukkig) zéér-stabiel maar het wordt dan ook via een LAN gebruikt. Wat anderen ook al aangeven, zodra je TS via een WAN gebruikt is het belangrijk dat de verbinding stabiel is. Snelheid is minder van belang!

Op basis van mijn situatie zou ik het aandurven om het aantal gebruikers op deze server op te voeren naar 20 stuks (er komt dan wel 2 Gig. memory bij). In dat geval wordt er wel een 2de TS-server geplaatst om te voorkomen dat het hele bedrijf plat ligt als de server voor onderhoud off-line moet gaan ;)

Specificaties:
Windows 2003
dual XEON 2.4Ghz.
1 Gig mem

Hans van Zijl

Verwijderd

Waarom kies je er voor om via TS te gaan werken en niet die applicatie op een eigen server neer te zetten? Als je een hoge load hebt vanwegen die database applicatie, dan zou ik er aan gaan denken om voor die database een aparte server neer te zetten ipv via terminal service te gaan werken. Dat is kwa licenties stukken goedkoper (CAL's + 2 nieuwe servers = duurder dan 1 nieuwe server voor die applicatie).

Denk er maar eens aan, die load op de client krijg je dan ook op de server. Dit zou ik persoonlijk op de client houden ;)

1) Scheelt licentiekosten (CAL's) voor de Terminal Service
2) Scheelt veel dure hardware (1 nieuwe server voor de database ipv veel nieuwe servers)

Wij draaien hier Citrix op een Dual P3 600 met 2GB ram, daarop werken ~10 gebruikers, met soms wat vertraging (server wordt binnen 1 maand vervangen). Werkt opzich goed, maar af-en-toe uitvallers omdat de server het dan "net" niet aankan.

Verwijderd

Verwijderd schreef op dinsdag 17 mei 2005 @ 11:35:
[...]

Wat voor applicaties draai je daarop ?

Ik ben nu een schets aan het maken zodat jullie misschien iets meer kunnen met mijn idee
Hier worden voornamelijk office applicaties op uitgevoerd, maar ook programma's met zware databases. Dit alles is geen probleem. De enige belemmering die er is, is de snelheid van de ISP.
Pagina: 1