Toon posts:

[9800 Pro] Meegeleverde passieve koeling niet voldoende?

Pagina: 1
Acties:
  • 216 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Verwijderd

Topicstarter
Ik heb/had een sapphire ati radeon 9800 pro ultimate edition.

Afbeeldingslocatie: http://www.pclabs.gen.tr/reviews/vga/sapphire/atlantis9800pro/fr.jpg

Zoals jullie zien een passieve koeling. Iets wat geen probleem zou moeten zijn met een juiste airflow in je kast.. Denk je. Helaas hebben mijn 2 grote fans het niet eens gered hem koel te houden. Doormiddel van 2 extra fans heb ik hem nog een beetje normaal kunnen laten draaien. Maar spellen zoals need for speed underground 2 draaide ik op 800 x 600 met de instellingen low kon ik niet draaien. Doom 3 werd ook niet leuk gevonden. Met een 3d mark van 1000 punten (3dmark 2005), en een slechte koeling is dit een aankoop die ik mensen niet zou aanraden. Liever heb ik niet dat nog iemand de fout maakt die ik gemaakt heb ;)..

mvg

• Erkens
  • Registratie: December 2001
  • Niet online

Erkens

Fotograaf

dan zet je er toch een actieve koeling op :?

• ChangeLife4Ever
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 15:24

ChangeLife4Ever

owned by above

Erkens schreef op dinsdag 17 mei 2005 @ 09:25:
Lijkt me erg onzinnig. Zoiets moet toch gewoon goed werken, anders dienen ze het niet te verkopen, mijns inziens.

Je verkoopt toch ook geen auto met poreuze banden... Als u er echt me wilt gaan rijden meneer, zet er dan even goede banden onder... 8)7

remember your end, someone owns us

• asfaloth_arwen
  • Registratie: Februari 2005
  • Laatst online: 17:53
Kan het niet zijn dat je kaart gewoon slecht is? waarop baseer je dit alles? 1 kaart wat niet werkt of heb je er meer ervaring mee? Het is altijd rot als je iets koopt en dat werkt niet zoals je hoopt/verwacht, maar kan een heleboel oorzaken hebben, hoeft niet aan manier van koelen te liggen

Specs

Verwijderd

Topicstarter
Erkens schreef op dinsdag 17 mei 2005 @ 09:25:
Kan idd.
Maar niet iedereen heeft zin om een nieuwe kaart meteen aan te passen omdat de constructie niet klopt....

Iig dat lijkt mij niet. Hij is bij mij al overleden btw.

• Bergen
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 31-07 21:25

Bergen

Spellingscontroleur

Dit is een Zalman ZM80? De fan op mijn 9600XT heeft nogal veel lawaai en hapert regelmatig, terwijl hij verder wel schoon/stofvrij is. Ik was toevallig vandaag van plan zo'n ZM80 te halen, ook omdat ik van een geruisloos systeem houd.

Nu begin ik toch te twijfelen. Weet je nog hoe warm jouw kaart werd met actieve koeling? Heb je 'm ook overgeclocked? Mijn kaart wordt zo'n 37 graden als de fan wel goed draait. Als hij begint te haperen zie ik in het CCC de temperatuur langzaam stijgen naar zo'n 50 graden. Hij is niet overgeclocked. Meer mensen die 'm afraden? Of zou hij in mijn situatie wèl toepasbaar zijn?

[ Voor 19% gewijzigd door Bergen op 17-05-2005 09:32 ]

Verwijderd

Topicstarter
asfaloth_arwen schreef op dinsdag 17 mei 2005 @ 09:30:
Kan het niet zijn dat je kaart gewoon slecht is? waarop baseer je dit alles? 1 kaart wat niet werkt of heb je er meer ervaring mee? Het is altijd rot als je iets koopt en dat werkt niet zoals je hoopt/verwacht, maar kan een heleboel oorzaken hebben, hoeft niet aan manier van koelen te liggen
vriend van mij heeft de zelfde kaart. Hij draait normaal maar na een tijdje word die dusdanig warm dat je de koelribben eigenlijk niet aan kan raken. De resenties van deze kaart zijn ook niet geweldig, maar ja niet iedereen let daar op.

• -=bas=-
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 17-07 05:15
Het is niet dat de heatpipe kapot is die erop zit. Alhoewel die bijna niet stuk te krijgen zijn, kan het natuurlijk een productiemisser zijn. :)

Sommige systemen hebben een CPU fan die behoorlijk hard in de richting van de videokaart staat te blazen. misschien dat ze hem in zo'n uitzonderlijk systeem getest hebben.

Maar bedankt voor de tip want zo'n videokaart overweeg ik net aan te schaffen omdat 'ie zo lekker stil zou zijn'. :)

Senile! Senile Oekaki

• BertV
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 30-07 17:00

BertV

Handgemaakt

De 9600XT warmt zo'n tosti-ijzer nauwelijks op. Met een 9800 pro is dat misschien anders.

Maar je kunt er echt vanuit gaan dat die koeling vanuit de producent goed getest is.
Mocht je in je kast geen airflow hebben, en dat ding wordt gloeiend. (geloof dat nooit) kun je er altijd nog een actieve koeling opzetten.

[ Voor 11% gewijzigd door BertV op 17-05-2005 09:34 ]

Voorouders net boven de Neder-Rijn? Doe een DNA-test.

Verwijderd

Topicstarter
Bergen schreef op dinsdag 17 mei 2005 @ 09:31:
Dit is een Zalman ZM80? De fan op mijn 9600XT heeft nogal veel lawaai en hapert regelmatig, terwijl hij verder wel schoon/stofvrij is. Ik was toevallig vandaag van plan zo'n ZM80 te halen, ook omdat ik van een geruisloos systeem houd.

Nu begin ik toch te twijfelen. Weet je nog hoe warm jouw kaart werd met actieve koeling? Heb je 'm ook overgeclocked? Mijn kaart wordt zo'n 37 graden als de fan wel goed draait. Als hij begint te haperen zie ik in het CCC de temperatuur langzaam stijgen naar zo'n 50 graden. Hij is niet overgeclocked. Meer mensen die 'm afraden? Of zou hij in mijn situatie wèl toepasbaar zijn?
Mijn exkaart die begon vaag te doen rond de 72 graden. Niet overgeclockt.

De kaart zou priema zijn als je er waterkoeling of iets dergelijks op zou zetten.

• Bergen

Bergen

Spellingscontroleur

BertV schreef op dinsdag 17 mei 2005 @ 09:33:
De 9600XT warmt zo'n tosti-ijzer nauwelijks op. Met een 9800 pro is dat misschien anders.

Maar je kunt er echt vanuit gaan dat die koeling vanuit de producent goed getest is.
Mocht je in je kast geen airflow hebben, en dat ding wordt gloeiend. (geloof dat nooit) kun je er altijd nog een actieve koeling opzetten.
Dat is waar, tnx. Ik denk niet dat ie de 72 graden gaat halen, dus dat zit wel goed dan.

[ Voor 10% gewijzigd door Bergen op 17-05-2005 09:38 ]

• Ryceck
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 21-07 18:06

Ryceck

Constants and Variables

Ik denk dat je gewoon een rot exemplaar hebt gehad dan, want mijn 9700Pro draait al bijna anderhalf jaar op precies eenzelfde koeling... Ding is 10% oc'ed (geheugen en core) en kan alles nog steeds draaien op 1280x1024 met alles max, zonder problemen...

Dus het probleem zit mijn inziens iig *niet* in de koeling in het algemeen, maar zal eerder in een rot onderdeel van je kaart of het koelblok zitten.

If everything is working perfect, break something before someone else fucks up.

• Arnout
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 04-08 22:42
Ik heb hetzelfde probleem met een Sapphire Radeon 9600 256MB. (plaatje)

Wordt te warm bij menig spelletje. Ik heb er nu een extra case fan in geplaatst, maar blijf het maar raar vinden dat deze kaart standaard gewoon vastlopers geeft. Een echte miskoop als je het mij vraagt.

Verwijderd

lijkt mij ook onwaarschijnlijk dat een dergelijke kaart zou worden uitgebracht 'in de toen high-end reeks' en dat ze dan een slechte koeling gaan opzetten waardoor je games niet meer presteren dan een radeon 9500 ofzo.

kijk toch eens naar de airflow in je kast. 2 koelers bijplaatsen heeft enkel nut als ze goed geplaatst zijn. eentje vanvoor die de lucht intrekt, en 1tje achterkant die het weer uitblaast.

eventueel bovenin de kast nog een die de lucht uittrekt.

(sidenote: wat zeggen ze in de pcshop ervan? je probleem daar al eens uitgelegd?)

Verwijderd

Topicstarter
Dit is ook enkel een waarschuwing. Een blijk van goede wil. :P

Dit is wat ik en een vriend merken aan deze kaart. Iets wat mij erg tegen valt. Ik draai nu een X800 pro met aktieve koeling zonder problemen (duh :P).

• Bergen

Bergen

Spellingscontroleur

Heeft iedereen die er problemen mee heeft ook netjes een laagje koelpasta hier en daar gesmeerd, zoals in 't flashfilmpje op de site wordt aangeraden?

Verwijderd

Topicstarter
Verwijderd schreef op dinsdag 17 mei 2005 @ 09:39:
lijkt mij ook onwaarschijnlijk dat een dergelijke kaart zou worden uitgebracht 'in de toen high-end reeks' en dat ze dan een slechte koeling gaan opzetten waardoor je games niet meer presteren dan een radeon 9500 ofzo.

kijk toch eens naar de airflow in je kast. 2 koelers bijplaatsen heeft enkel nut als ze goed geplaatst zijn. eentje vanvoor die de lucht intrekt, en 1tje achterkant die het weer uitblaast.

eventueel bovenin de kast nog een die de lucht uittrekt.

(sidenote: wat zeggen ze in de pcshop ervan? je probleem daar al eens uitgelegd?)
De mycom die heb ik er mee geconfronteerd idd. Maar die wisten niks/viel buiten de garantie en hadden er verder geen kennis van.

• charrel
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 06-08 19:52

charrel

Cortisol4life..

Bergen schreef op dinsdag 17 mei 2005 @ 09:42:
Heeft iedereen die er problemen mee heeft ook netjes een laagje koelpasta hier en daar gesmeerd, zoals in 't flashfilmpje op de site wordt aangeraden?
Kaart van de topicstarter koop je zo in de winkel...........

Verwijderd

Topicstarter
charrel schreef op dinsdag 17 mei 2005 @ 09:44:
[...]

Kaart van de topicstarter koop je zo in de winkel...........
Idd zoals je op het koelblok al ziet staat er gewoon sapphire op ;)

Verwijderd

Verwijderd schreef op dinsdag 17 mei 2005 @ 09:43:
[...]

De mycom die heb ik er mee geconfronteerd idd. Maar die wisten niks/viel buiten de garantie en hadden er verder geen kennis van.
jammer van dit leuke kaartje, wat ga je nu doen? deze vervangen door een nieuwer model, of deze modden met een actieve koeling?

Verwijderd

Topicstarter
Verwijderd schreef op dinsdag 17 mei 2005 @ 09:50:
[...]

jammer van dit leuke kaartje, wat ga je nu doen? deze vervangen door een nieuwer model, of deze modden met een actieve koeling?
Hij is overleden helaas :'( De strepen kwamen zelfs toen ik gewoon in windows zat.

Heb nu een X800 pro gekocht (agp)

Verwijderd

Ik heb het anders opgelost:

In de bovenste rails heb ik 2 m3 moertjes gedaan, toen heb ik een ventilator gepakt en deze met 2 boutjes vastgezet in de moertjes.

nu blijft de videokaart prima op temperatuur.

ik zal eens zoeken naar wat plaatjes van de oplossing.

• dhr. banuyn
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 28-04-2021

dhr. banuyn

Dat gaan we doen...

Bergen schreef op dinsdag 17 mei 2005 @ 09:31:
ik heb de ZM80 nu 1,5 jaar draaien op een 9600XT. stresstemp < 55. Ik ben tevreden!

Advies of actie nodig in de boomverzorging? Pruning boomverzorging

Verwijderd

Topicstarter
Verwijderd schreef op dinsdag 17 mei 2005 @ 10:03:
Ik heb het anders opgelost:

In de bovenste rails heb ik 2 m3 moertjes gedaan, toen heb ik een ventilator gepakt en deze met 2 boutjes vastgezet in de moertjes.

nu blijft de videokaart prima op temperatuur.

ik zal eens zoeken naar wat plaatjes van de oplossing.
Die oplossing ken ik idd...
Maar laat dat nou net niet in mijn termoltake skull passen ;)

Verwijderd

mm.. oke, hoeveel ruimte heb je over dan?
probeer het met een cpu fannetje, die zijn maar 1,5 cm hoog ofzo...

• iH8
  • Laatst online: 17-06-2024

iH8

als de interne temperatuur van je kast gewoon al heet is omdat je een oc-er bent of een crappy cpu-cooler hebt, je airflow niet goed is, heel je kast bomvol zit met flatcables, drives en kaarten, dan wordt die kaart natuurlijk ook alleen maar warmer en warmer. sapphire gaat er gewoon van uit dat die kaart in een NORMAAL systeem gewoon z'n hitte goed afgeven kan. beetje makkelijk om een compleet merk/kaart/oplossing af te branden omdat je zelf niet weet waar je mee bezig bent. als ik hier mijn mobo en cpu boekkie erbij pak staat er keurig bij wat de normale operating temperatuur is. sapphire gaat daar van uit. niet van mensen waar de complete bak al bijvoorbaat 40c+ is.

:Z

Aunt bunny is coming to get me!

Verwijderd

Topicstarter
Verwijderd schreef op dinsdag 17 mei 2005 @ 10:38:
mm.. oke, hoeveel ruimte heb je over dan?
probeer het met een cpu fannetje, die zijn maar 1,5 cm hoog ofzo...
[img]ttp://www.thg.ru/howto/20031228/images/img_4046.jpg[/img]

Nog geen 5 mm ;)

(btw die fan die in die kast zit op de plek van de vidiokaart doet geen &^&^^%% ook niet als ik er een gewoone coolermaster fan in doe)

Verwijderd

Topicstarter
iH8 schreef op dinsdag 17 mei 2005 @ 10:46:
als de interne temperatuur van je kast gewoon al heet is omdat je een oc-er bent of een crappy cpu-cooler hebt, je airflow niet goed is, heel je kast bomvol zit met flatcables, drives en kaarten, dan wordt die kaart natuurlijk ook alleen maar warmer en warmer. sapphire gaat er gewoon van uit dat die kaart in een NORMAAL systeem gewoon z'n hitte goed afgeven kan. beetje makkelijk om een compleet merk/kaart/oplossing af te branden omdat je zelf niet weet waar je mee bezig bent. als ik hier mijn mobo en cpu boekkie erbij pak staat er keurig bij wat de normale operating temperatuur is. sapphire gaat daar van uit. niet van mensen waar de complete bak al bijvoorbaat 40c+ is.

:Z
CPU draait op 25 graden 30 graden stress (H2O)
nordbrige draait op 35 graden.
HDD op 30 graden.

Alleen die videokaart was niet koud te krijgen

• Pollewob
  • Registratie: December 2000
  • Niet online
Topictitel aangepast, gaat zo meer over de inhoud van het topic :)

Verwijderd

Topicstarter
Pollewob schreef op dinsdag 17 mei 2005 @ 10:52:
Topictitel aangepast, gaat zo meer over de inhoud van het topic :)
Thnx wou het zelf ook doen maar kon niet meer :P

• TLer
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 18:03
Zalman raad aan om voor de 9800PRO en hoger actieve koeling te plaatsen.
Zelf heb ik deze cooler ook en die functioneerd al ruim een jaar vlekkeloos. Ook in de mooie zomer van vorig jaar. Passief koelen kan wel, maar een goeie airfow is dan een eis.

Ik heb de cooler van Zalman er op zitten. Deze hoor ik totaal niet op de silent stand.

• iH8

iH8

Verwijderd schreef op dinsdag 17 mei 2005 @ 10:51:
[...]

CPU draait op 25 graden 30 graden stress (H2O)
nordbrige draait op 35 graden.
HDD op 30 graden.

Alleen die videokaart was niet koud te krijgen
da's dan idd vet minder. misschien tijd om hem mee te koelen in je wc-cyclus?

Verwijderd

Topicstarter
iH8 schreef op dinsdag 17 mei 2005 @ 11:02:
[...]

da's dan idd vet minder. misschien tijd om hem mee te koelen in je wc-cyclus?
[herhaaling] Ik heb ondertussen een nieuwe videokaart aangezien de 9800 pro overleden is [/herhaaling] :P

• iH8

iH8

Verwijderd schreef op dinsdag 17 mei 2005 @ 11:07:
[...]

[herhaaling] Ik heb ondertussen een nieuwe videokaart aangezien de 9800 pro overleden is [/herhaaling] :P
B) tijd voor een brilleke, excuseer me...

• Bergen

Bergen

Spellingscontroleur

Zo, na een paar uurtjes sleutelen en de handleiding bestuderen zit mijn koeler er omheen. Meesterlijke kwaliteit trouwens, erg uitgebreide en duidelijke handleiding op glossy papier, allemaal reserve-onderdelen en koelpasta erbij en zelfs een schroevendraaier, alsof mijn gereedschapskist nog niet vol genoeg was. :)

De GPU is nu idle 39 graden, waar hij eerst 37 was. Ik zal zo es 10 minuten HL2 gaan spelen, kijken hoe warm ie dan is.

Ik heb er meteen ook een Zalman passieve hd-koeler bijgekocht, samen met m'n Enermax voeding en el-cheapo (maar erg stille!) Speeze CPU-koeler is m'n systeem nu fluisterstil. Heerlijk. :)

[edit]
Dan wordt ie 45 tot 50 graden, netjes dus.

[ Voor 8% gewijzigd door Bergen op 17-05-2005 15:27 ]

Verwijderd

Topicstarter
Bergen schreef op dinsdag 17 mei 2005 @ 15:00:
Zo, na een paar uurtjes sleutelen en de handleiding bestuderen zit mijn koeler er omheen. Meesterlijke kwaliteit trouwens, erg uitgebreide en duidelijke handleiding op glossy papier, allemaal reserve-onderdelen en koelpasta erbij en zelfs een schroevendraaier, alsof mijn gereedschapskist nog niet vol genoeg was. :)

De GPU is nu idle 39 graden, waar hij eerst 37 was. Ik zal zo es 10 minuten HL2 gaan spelen, kijken hoe warm ie dan is.

Ik heb er meteen ook een Zalman passieve hd-koeler bijgekocht, samen met m'n Enermax voeding en el-cheapo (maar erg stille!) Speeze CPU-koeler is m'n systeem nu fluisterstil. Heerlijk. :)

[edit]
Dan wordt ie 45 tot 50 graden, netjes dus.
10 min HF2 spelen...

Ik test mijn hardware altijd door 3dmark 2005 in een loop een nacht door te laten draaien.. Heb ik ook gedaan toen ik mijn pc overclockte..

• Bergen

Bergen

Spellingscontroleur

Ja, om de stabiliteit te testen, maar het gaat mij even om de warmte... en na 10 minuten spelen is de kaart wel lekker opgewarmd. Maargoed, 't was maar ff een uitprobeersel...

Verwijderd

Topicstarter
Bergen schreef op dinsdag 17 mei 2005 @ 16:09:
Ja, om de stabiliteit te testen, maar het gaat mij even om de warmte... en na 10 minuten spelen is de kaart wel lekker opgewarmd. Maargoed, 't was maar ff een uitprobeersel...
Stabiliteit + warmte.
Want met 10 min heeft een videokaart niet zijn top aan temp gehaald.. al helemaal niet met passieve koeling...

• Bergen

Bergen

Spellingscontroleur

You might be right... Nu eerst werken, test 't later vanavond wel.

• AntonH
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 13-08-2022
Ik kan btw niet opmaken uit je verhaal wat precies je probleem was. Kreeg je artifacts, waardoor je de kaart moest onderklokken, met als gevolg dat je maar 1000 punten kreeg in 3dmark05? Of was ie gewoon traag zonder verdere problemen?

• o-fiel
  • Registratie: Mei 2002
  • Niet online

o-fiel

Prof. Gek

Ik heb die kaart van Sapphire ook gehad. Meteen een doa. Allemaal strepen in m'n scherm. Teruggestuurd naar Alternate, wie overigens vrij traag reageerde.
Het tweede exemplaar wat ik kreeg deed het redelijk, maar werd snel warm. Te warm, je kon er een eitje op bakken.

Ik zit nu weer met m'n oude ti 4200...

• Bolis
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 26-11-2025
Ook voor je 9800 pro kan je deze http://www.zalman.co.kr/e...view.asp?idx=149&code=013 zalman VF700 cu gebruiken. Silent (6v) of full (12v). Ik bestel em binnenkort voor mijn 9800 pro. Dat wordt fun :P

• Corona
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 30-07 18:26
Ik heb hier ook een Sapphire 9800 pro,en heb zelf de zalman ZM80D-HP zonder de bijbehorende koeler van zalman zelf.Er zit wel in mijn case aan de zijkant terhoogte van de videokaart een koler,dus hij word wel actief gekoeld.
Maar nu lees ik met ati tool de temp uit,en je kan er uit 2 kiezen,maar waar staan die 2 nou voor,1 zoals bij een cpudiode,en de andere in de "socket"??

Temps zijn bij mij @ idle 41/61 graden en stressed max 46/65 graden.

Verwijderd

Topicstarter
anton121 schreef op dinsdag 17 mei 2005 @ 17:58:
Ik kan btw niet opmaken uit je verhaal wat precies je probleem was. Kreeg je artifacts, waardoor je de kaart moest onderklokken, met als gevolg dat je maar 1000 punten kreeg in 3dmark05? Of was ie gewoon traag zonder verdere problemen?
Hij was al zo traag zonder oververhitting.

uiteindelijk ging die strepen. Kleuren mixen.. (sinds wanneer is de vloer ban De Dust (Cs:s) roze?).

Toen die dat ook in windows deed begon het wel erg vervelend te zijn..

• Titusvh
  • Registratie: Juli 2004
  • Laatst online: 03-08 23:35
Er zijn twee zaken die ik niet begrijp.

1.
Als die kaart redelijk nieuw is (de topicstarter zal hier vast niet mee komen als hij de kaart al twee jaar heeft), waarom is dit geen garantie? Binnen het jaar moet de leverancier bewijzen dat jij hem zelf veneukt hebt. Als de fabrikant zelf een passieve koeling levert, dan mag je er vanuit gaan dat dit voldoende is en niet zo krap bemeten dat als jouw kast 1 graad hoger is het ding meteen niet meer werkt.

2.
Zit er gpu throttling op ofzo? Waarom zou anders de kaart maar 1000 punten halen. Een radeon 9800 pro hoor meer dan het dubbele te halen. Ik zou aannemen dat de kaart gewoon maximaal presteert en door de hitte crasht. Het feit dat ie maar 1000 haalt lijkt erop dat of de prestaties zowieso ruk zijn, of dat de gpu vanwege de temperatuur op lagere snelheid gaat draaien.
Pagina: 1