Toon posts:

Nforce2 kanaal defect. hoe verder met optisch aansluiten?

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Dag mede tweakers.

Een paar dagen terug heb ik mijn PC weer eens aan mijn TV aangesloten om een filmpje te kijken. Dat is 100X goedgegaan maar deze keer niet.
Mijn recher (voor) kanaal heeft blijkbaar een statische schok gekregen en is echt helemaal dood.

Vet balen natuurlijk, games spelen en muziek is geen doen meer. :(

Ik zit er over te denken nu de optische uitgang van mijn moederboard te gaan gebruiken, wat ook nog eens een beter geluid zou moeten opleveren in vergelijking met de realtec D/A converter onboard.

een mooie oplossing zou zijn om een soundblaster extigy aan te schaffen en die aleen als D/A converter te gebruiken en mijn speakerset daarop analoog aansluiten.
(huidige speakerset logitech Z640 5.1)

Ik ben erg benieuwd wat jou mening daarover is.

Andere opties zijn:
-DD versterker kopen en de 4 JBL speakers die ik nog heb liggen gebruiken
-Compleet nieuwe speakerset met optische ingang
-PCI geluidskaart kopen (en de voordelen van de Nforce2 southbridge geluidskaart mislopen)
-het zo laten :(

Ohja, nogwat. ik weer niet of een van jullie dezelfde speakerset heeft. het lijk te op dat het subwooferkanaal helemaal geen bal doet bij dit setje. ik heb echt het idee dat hij die links laat liggen en bass weergeeft aan de hand van het linker en rechter kanaal. Is dat normaal?

• Snuffel
  • Registratie: Juni 1999
  • Laatst online: 22-02 18:58

Snuffel

Vroem!

Ik heb het idee dat jee een denkfout maakt.

Als jij je optische uitgang van je mobo gaat gebruiken, dan heb je daarna een D/A converter nodig.
Gebruik je de D/A converter van je geluidkaart, dan heb je je optische uitgang niet gebruikt.
Ergo: je zal een versterker met een optische ingang moeten hebben die je optische signaal weer analoog maakt. Een extigy heb je dan imho niet nodig.

You have to be careful if you don't know where you are going because you might not get there...

Verwijderd

Topicstarter
Die extigy wil ik juist als D/A converter gebruiken omdat mijn speakerset dat niet heeft.
Ik sluit aleen de netspannignsadapter aan. De extigy zal het optische signaal omzetten naar 6 kanaals analoog... waar ik dus mijn speakerset op aan kan sluiten.

• MikeyMan
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 09:53

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

Heb je al eens geprobeerd de creative diagnostics te draaien? Wil nog weleens wat mixer fouten oplossen, waardoor kanalen rare dingen kunnen gaan doen...

• Snuffel
  • Registratie: Juni 1999
  • Laatst online: 22-02 18:58

Snuffel

Vroem!

Ah zo, ik begin het te begrijpen.
Bedenk wel dat het en erg dure oplossing is voor wat je uiteindelijk wil bereiken.

Denk dat je op de lange termijn meer plezier hebt aan een versterker met optische ingang dan aan de Extigy.

You have to be careful if you don't know where you are going because you might not get there...

Verwijderd

Ik heb zelf in het verleden ook de combinatie van soundstorm en extigy gebruikt. Dit werkte prima samen. Maar als je ook dts-geluid wil hebben ondersteund de extigy dir niet.
Na een firmware-update was echter de extigy ook heel goed stand-alone te gebruiken. (vergt echter wel wat processorkracht)
Je zou beter kunnen overwegen om een instapmodel receiver te gebruiken (die wel dts aankan).

edit: de goedkoopste oplossing is gewoon een losse geluidskaart kopen

[ Voor 9% gewijzigd door Verwijderd op 17-05-2005 19:45 ]

• JvS
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 12:27

JvS

Ik heb hem zelf ook

ja dat laatste lijkt me ook het beste. Het voordeel van de nforce2 is het omzetten van geluid in een digitaal signaal. Dat is voor jou alleen maar onhandig. Een audigy2 kan ook prima heel mooi surround geluid weergeven (misschien wel beter?), ik zou er gewoon zoeen scoren :).

4x APsystems DS3; 4x495Wp OZO/WNW 10° ; 4x460Wp OZO/WNW 10°; Totaal 3820Wp

Verwijderd

Topicstarter
Een audigy geluidskaart kopen voel ik niet zoveel voor. slechte ervaringen met creative geluidskaartjes en bijbehorende brakke drivers

Na wat uitpluizen heb ik misschien iets leuks gevonden.
een losse D/A converter: Creative Decoder DDTS-100
kost iets van 110 euro bij een pc zaak in de buurt.

Deze heeft wel DTS en heeft ook meer uitgangen (7.1) voor toekomstige doeleinden.

Een versterker met decoder kopen lijkt mij ook wel wat maar zijn die niet veel duurder?
Ik ga dan ten eerste aleen nog de preamp gebruiken en daar mijn huidige pc-speaker set op aansluiten. voordeel is wel dat ik hem later in de huiskamer kan gebruiken.

Iemand een idee wat zo'n versterker gaat kosten en mischien een tip over welke ik kan nemen?

Ik wil binnenkort nog een TFT scherm kopen dus ik moet nog wat centjes overhouden.

[ Voor 10% gewijzigd door Verwijderd op 18-05-2005 15:18 ]

• MikeyMan
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 09:53

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

Voor rond de 250/300 euro heb je een leuke instap-receiver... Van bijvoorbeeld Yamaha... Maar daar zijn al schitterende topics over...
Pagina: 1