[Kubuntu] init cannot open dev/console

Pagina: 1
Acties:

• FiscBiker
  • Registratie: April 2003
  • Laatst online: 17:22
Ik had een HDD op primary master van 80GB volledig voor FreeBSD en een HDD op secondary master van 15 GB met 10 GB Kubuntu en 5 GB ongebruikt.

Om Windows XP op die 5 GB te installeren heb ik de HDD's master en slave gewisseld. Windows XP is uiteindelijk goed geinstalleerd en ik heb zowel in FreeBSD als Kubuntu /etc/fstab aan de nieuwe situatie aangepast. Tevens heb ik Grub aangepast en op de MBR van de nieuwe master-HDD gepropt. (het ophalen van een splashimage van de kubuntu-rootfs werkt ook zonder problemen)

Windows en FreeBSD werken nu naar behoren, maar met het booten van Kubuntu krijg ik de volgende foutmelding:
code:
1
2
3
4
pivot_root: No such file or directory
/sbin/init: 428: cannot open dev/console: No such file
Kernel panic - not syncing:
Attempted to kill init!
Er ontbreekt een slash voor dev in mijn ogen, maar of dit de fout is???

Op het (k)ubuntu-forum wordt dit probleem vaak genoemd i.c.m. met een powerpc, maar ik heb een i386 en bovendien bestaat dat probleem met die powerpc vanaf de installatie en het mijne pas sinds de HDD-wissel, dus die heb ik niet oplossing heb ik niet geprobeerd uit angst meer kwaad dan goed te doen daarmee.

Wel heb ik n.a.v. een ander topic op GoT, via de kubuntu live-cd, nog eens extra fsck gedraaid (geen bijzonderheden) en mknod losgelaten op /dev/console (van de kubuntu-installatie uiteraard) Dit ging in eerste instantie fout, omdat die al bestond, maar na het verwijderen van /dev/console zelf werd hij gewoon aangemaakt.

Het mocht echter niet baten en mijn kubuntu blijft onopstartbaar.

Ik denk allemaal dat ergens in een configuratiebestand nog hdb staat waar hda moet staan, maar buiten /etc/fstab weet ik niet waar te zoeken. Iemand?

• FiscBiker
  • Registratie: April 2003
  • Laatst online: 17:22
Is dit nu zo'n moeilijke vraag of juist niet?

Anders laat de RTFM's en UTFS's maar komen hoor (bij voorkeur vergezeld van een linkje)