6800ultra condensator kapot

Pagina: 1
Acties:
  • 152 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

• zneek
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 08-02-2025
Ik moest mijn mobo los hebben vanmiddag, dus alle kaarten eruit. Ik wil mijn videokaart loshalen (XFX 6800Ultra PCIx) maar dat irritante clipje van het pcix slot werkte niet mee. Ik dus mijn hand onder de kaart friemelen om dat clipje open te duwen ** krak **

Godgloeiende, ik de kaart eruit, goed kijken, zie ik dat ik tegen een condensator aan gekomen ben, en die is welwillend aan 1 kant los van de printplaat gesprongen.

2 vragen:

1. Garantie claimen zal zinsloos zijn neem ik aan?
2. Is zoiets te solderen? Ik kan het zelf niet, heb niet eens een soldeerbout, maar wie kan dat wel?

• Daros
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 02:18
Heb jeal geprobeert of je kaart het nog doet?
Wat staa er op de condensator?

• Fairy
  • Registratie: Januari 2001
  • Niet online

Fairy

13kWp - Zendure 2400AC+ 16kWh

1. garantie claimen als je iets zelf molt is laf
2. iemand met een soldeerbout :P

• iH8
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 17-06-2024

iH8

ik zou juist niet proberen of ie 't doet. voor 't zelfde geld springt ie dan echt kapot. maak eens een fotootje van dat ongelukje. klinkt als iets wat wel gefixed kan worden zelf, door een beetje goed aangelegd soldeerder.

Aunt bunny is coming to get me!

• zneek
VerkerkSander schreef op dinsdag 17 mei 2005 @ 00:10:
Heb jeal geprobeert of je kaart het nog doet?
Wat staa er op de condensator?
456
svp (of 5vp)
330
16

En nee, niet getest. Ik ga niet een kaart met half loszittende onderdelen onder stroom zetten :)

• jhu
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 06-05 23:19

jhu

Ik zou het eens navragen in het Casemodding en Elektronica forum, daar zitten gasten tussen die bij wijze van spreken van een blik soep een condensator kunnen klussen.

Casemodding en Elektronica: Casemodding & Elektronica

Die kunnen je direct vertellen waar dat type condensator meestal voor wordt gebruikt en ze weten vast ook wel een hobbyist die het kan solderen voor je.

[ Voor 3% gewijzigd door jhu op 17-05-2005 00:18 ]

Zet de cv maar uit moe, die AMD draait nu stabiel

• Daros
zneek schreef op dinsdag 17 mei 2005 @ 00:13:
[...]

456
svp (of 5vp)
330
16

En nee, niet getest. Ik ga niet een kaart met half loszittende onderdelen onder stroom zetten :)
Waarom niet ... als hij kapot is kan je toch weer een nieuwe kopen..zo duur zijn ze niet }:O
Maar zoek anders is deze types op op internet of bij Conrad.. kan je zien waarvoor hij dient.

Verder zou een foto erg handig zijn om misschien te kunnen zien wat er allemaal loopt...

• iH8
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 17-06-2024

iH8

VerkerkSander schreef op dinsdag 17 mei 2005 @ 00:17:
[...]

Waarom niet ... als hij kapot is kan je toch weer een nieuwe kopen..
die ene condensator zal 't probleem niet zijn maar als er door die brakke cond. meer spul op z'n kaart kapot springt is die jongen veel verder van huis. better be safe than sorry.

[ Voor 3% gewijzigd door iH8 op 17-05-2005 00:20 ]

Aunt bunny is coming to get me!

• zneek
jhu schreef op dinsdag 17 mei 2005 @ 00:17:
Ik zou het eens navragen in het Casemodding en Elektronica forum, daar zitten gasten tussen die bij wijze van spreken van een blik soep een condensator kunnen klussen.

Casemodding en Elektronica: Casemodding & Elektronica

Die kunnen je direct vertellen waar dat type condensator meestal voor wordt gebruikt en ze weten vast ook wel een hobbyist die het kan solderen voor je.
Goed idee, zou een modje deze willen moven?
[...]

Waarom niet ... als hij kapot is kan je toch weer een nieuwe kopen..zo duur zijn ze niet }:O
Maar zoek anders is deze types op op internet of bij Conrad.. kan je zien waarvoor hij dient.

Verder zou een foto erg handig zijn om misschien te kunnen zien wat er allemaal loopt...
Als ik hem test, en de hele kaart fikt weg ..... liever niet :)

[edit] morgen eerst maar eens bellen met NoRRoD, daar komt ie weg. Misschien hebben zij een soldeerguru.

[ Voor 6% gewijzigd door zneek op 17-05-2005 00:22 ]

• _Ernst_
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 01:58

_Ernst_

Mark It Zero!

[...]

Waarom niet ... als hij kapot is kan je toch weer een nieuwe kopen.
een nieuwe kopen omdat er een C'tje los zit? mwa beetje zonde

Maar maak er eens een pic van als dat kan, dan is het wat duidelijker. Aan de 330 16 zou ik zeggen een elco van 330 uFarad 16 volt, of 330 nicoFarad, maar dat is makkelijker te zeggen aan de hand van een foto :)

Last.fm

• Daros
_Ernst_ schreef op dinsdag 17 mei 2005 @ 00:22:
[...]

een nieuwe kopen omdat er een C'tje los zit? mwa beetje zonde

Maar maak er eens een pic van als dat kan, dan is het wat duidelijker. Aan de 330 16 zou ik zeggen een elco van 330 uFarad 16 volt, of 330 nicoFarad, maar dat is makkelijker te zeggen aan de hand van een foto :)

quote:
[...]

Waarom niet ... als hij kapot is kan je toch weer een nieuwe kopen..
die ene condensator zal 't probleem niet zijn maar als er door die brakke cond. meer spul op z'n kaart kapot springt is die jongen veel verder van huis. better be safe than sorry.

Als ik hem test, en de hele kaart fikt weg ..... liever niet

[edit] morgen eerst maar eens bellen met NoRRoD, daar komt ie weg. Misschien hebben zij een soldeerguru.
MENSEN !!!
Even voor de duidelijkheid het was een grapje !!! Omdat hij 1 van de duurste kaarten heeft die er is...

Lekkere }:O }:O }:O Tjes van me...

• Satch
  • Registratie: Mei 2004
  • Niet online
VerkerkSander schreef op dinsdag 17 mei 2005 @ 00:33:
[...]

MENSEN !!!
Even voor de duidelijkheid het was een grapje !!! Omdat hij 1 van de duurste kaarten heeft die er is...

Lekkere }:O }:O }:O Tjes van me...
Volgens mij is hij best serieus hoor. :?
Snap niet echt waar jouw post op slaat 8)7

@ topicstarter: Kan je niet de originele condensator er weer op solderen of is die foetsie? :)

• iets
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 03-08 09:19
Wat je ook doet, verbind de +/- van de missende condesator niet door! Die fout maakte ik ook toen er een condesator van een NF7-S af was en een vervangende condensator niet werkte.

Een missende condensator kan de kaart afaik niet mollen. Volgens mij worden die condensatoren gebruikt om een signaal te ontstoren. Misschien kan een echte elektro-dude dit bevestigen?

tvw

• nIghtorius
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 17-07 11:29

nIghtorius

Poef!

iets schreef op dinsdag 17 mei 2005 @ 00:58:
Wat je ook doet, verbind de +/- van de missende condesator niet door! Die fout maakte ik ook toen er een condesator van een NF7-S af was en een vervangende condensator niet werkte.

Een missende condensator kan de kaart afaik niet mollen. Volgens mij worden die condensatoren gebruikt om een signaal te ontstoren. Misschien kan een echte elektro-dude dit bevestigen?
+ en - doorverbinden resulteert in een kortsluiting. en condensators zitten vaak bij de voedingscircuit van een grafische kaart. Nee, dat lijkt me geen verstandige plan. Als je een beetje pech blaas je je PSU erbij op.

een condensator word meestal gebruikt om:

• hoge spanningspiek te creeëren (denk aan flits van fototoestellen)
• spanning afvlakken.
• etc

bij de grafische kaart denk ik direct aan "spanning afvlakken" en hierbij dus direct aan het voedingcircuit van de grafische kaart. De functie van je condesator zal ongetwijfeld iets te maken hebben voor een nette strakke voedingslijn.

in het meest gunstige geval zal je grafische kaart gewoon functioneren maar misschien minder goed overklokken.

in het meest ongunstige geval is je grafische kaart zo onstabiel dat je alleen maar 2D werk kunt doen.

en de worst case scenario is dat je grafische kaart helemaal niks meer doet.

[ Voor 10% gewijzigd door nIghtorius op 17-05-2005 12:46 ]

Ryzen 9 5900X @ 5.1Ghz | MPG B550 GAMING CARBON | 96GB DDR4-3200 | RTX 4070TI | 2TB + 1TB m.2 SSD | 3x 1TB HDD | 1x 2TB SATA SSD | 32" G3223Q (4K/144Hz)

Verwijderd

bij de XFX'en valt er wel vaker een condensator eraf, ik vind de 6*00 serie van XFX echt brak

maar daarom doet hij het nog wel, maar het er weer opsloderen zal het beste zijn

• Brainless-NL
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 26-03 15:54

Brainless-NL

lolkipo

echt een kwestie van terug solderen. Ik had ooit een 9800pro waar ook een condensator vanaf was geknikkerd. Ik had toen nog nooit een soldeerbout in mn handen gehad maar had em toch gefixed. (wel na 15 minuten kloten, omdat dat spul te snel opdroogde kon ik et er niet onder krijgen. Toen maar vanaf de zijkant gedaan :P)

• FDMK
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 21:07
Ik zou m gewoon lekker RMA'en , dan maar laf maar dan heb je wel kans op een nieuwe ;)

Any job you can do in your pajamas is not the hardest job in the world.

Verwijderd

Ik heb op mijn werk hier ook wel eens de zelfde condensator kapot gehad, gewoon weer vast solderen en klaar. Als het pootje tot onder de condensator is afgebroken, even verlengen en solderen maar weer.

edit: in de post hier onder zie je een oudere en mindere qualiteit model condensator als je op jouw ultra zal vinden, die is waarschijnlijk kleiner en met een plastic vierkant voetje er onder.

[ Voor 33% gewijzigd door Verwijderd op 17-05-2005 16:31 ]

• Bergen
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 31-07 21:25

Bergen

Spellingscontroleur

Same here, condensator op m'n 9600XT was lek, zelf een nieuwe erop gesoldeerd. Je moet letten op de capaciteit, die moet gelijk zijn. Het voltage mag best wat hoger zijn, dat is alleen maar beter.

Links van 't fan-stekkertje zie je een rondje met 2 contacten, daar zat de lekkende:

Afbeeldingslocatie: http://www.gerbs.net/external/tweakers.net/gathering/2005/05/17/cond1.jpg

Daar rechtsboven zie je de nieuwe, het was makkelijker om hem op de onderkant te solderen. (Zonet genomen, terwijl ik m'n Zalman-koeler aan 't bevestigen was. En ja, het lijkt alsof ik er en stortvloed van pasta op heb zitten maar dat valt wel wat mee. ;))

Afbeeldingslocatie: http://www.gerbs.net/external/tweakers.net/gathering/2005/05/17/cond2.jpg

Woon je in Sneek? (Aan je naam te zien...) In dat geval kunnen we wel es wat regelen als je 't zelf niet aandurft, m'n ouders wonen vlak onder Sneek.

[ Voor 22% gewijzigd door Bergen op 17-05-2005 15:48 ]

• DaMightyWackO
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 15:57

DaMightyWackO

-=Think Twice=-

Eerdergister nog een los geraakte condensator op mn broertjes XFX6600GT vast gesoldeerd. Dus solderen is meestal geen probleem.

the funniest thing about this particular signature is that by the time you realise it doesn't say anything it's too late to stop reading it

• FDMK
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 21:07
die dingen zitten altijd irritant dicht bij het slot hendeltje :( ik kom er ook elke keer tegenaan. Maar hij zit gelukkig nog

Any job you can do in your pajamas is not the hardest job in the world.

• zneek
Bergen schreef op dinsdag 17 mei 2005 @ 15:43:
Same here, condensator op m'n 9600XT was lek, zelf een nieuwe erop gesoldeerd. Je moet letten op de capaciteit, die moet gelijk zijn. Het voltage mag best wat hoger zijn, dat is alleen maar beter.

Links van 't fan-stekkertje zie je een rondje met 2 contacten, daar zat de lekkende:

[afbeelding]

Daar rechtsboven zie je de nieuwe, het was makkelijker om hem op de onderkant te solderen. (Zonet genomen, terwijl ik m'n Zalman-koeler aan 't bevestigen was. En ja, het lijkt alsof ik er en stortvloed van pasta op heb zitten maar dat valt wel wat mee. ;))

[afbeelding]

Woon je in Sneek? (Aan je naam te zien...) In dat geval kunnen we wel es wat regelen als je 't zelf niet aandurft, m'n ouders wonen vlak onder Sneek.
Nee, ik woon niet in Sneek (gelukkig :) ) Het is Zneek als in een verbastering van Snake.

Overigens is de kaart inmiddels onderweg naar XFX om gerepareerd te worden, met behoud van garantie :)

• Bergen
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 31-07 21:25

Bergen

Spellingscontroleur

offtopic:
Och, Sneek is best mooi hoor, maar het uitgaansleven is nogal irritant, kroegen zijn *veel* te vol. Niet dat ik er zou willen wonen ofzo...
Pagina: 1