[Kubuntu] die zichzelf herstelt bij een restart naar normaal

Pagina: 1
Acties:

• lasermen
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 10-01 14:30
Sorry voor de gekke titel maar hij zegt wel precies wat ik bedoel.
Voor de mensen die illusion kennen als programma dat gene zoek ik voor linux of een manier omdat na te bootsen voor de mensen die :? krijgen leg ik het uit.

Ik heb een pc met Kubuntu hoary erop die meteen doorstart naar de desktop en met bepaalde achtergrond en aangepast startmenu.
Maar ik wil dat het ook zo blijft en geen rommel achterblijft in de home/desktop.
Dus als de gebruiker flink heeft lopen huishouden en de pc uitzet dat de volgende een desktop voor z'n neus krijgt zoals ik dat wil.
Ze mogen alleen Firefoxen en Openoffice gebruiken.

Wat heb ik al geprobeerd:
Ik heb al een cpio aangemaakt met de hele homedir erin en bij het opstarten de homedir leeg te maken en de cpio dan in de homedir zichlaten uitpakken.
Effect ervan: de bestanden in de home/desktop zijn dan wel weg alleen kunnen ze wel aan het startmenu en achtergrond zitten die dan zo blijft :( .
Dus probleem nog niet helemaal opgelost.
Ik heb ook met tar.gz geprobeerd maar wilde ook niet helemaal.

Waar en hoe heb ik gezocht:
Ik heb hier op het forum de volgende zoekwoorden losgelaten: linux dichttimmeren, kde dichttimmeren, linux middelbare school, linux voortgezet onderwijs. En deze zoekwoorden ook op google losgelaten maar zonder weinig effect.

Ik hoop dat iemand mij kan helpen met dit probleem :)
Alvast bedankt voor het doorlezen :)

Ohja vergeten waar de pc staat 8)7
Het is bedoelt voor in een mediatheek in een school waar ik als vrijwilliger dingen voor doe.
De leerlingen mogen daar alleen internetten en Openoffice enzo gebruiken (beetje internet cafe idee)

[ Voor 8% gewijzigd door lasermen op 16-05-2005 23:36 . Reden: Waar de pc stond ]

• Spider.007
  • Registratie: December 2000
  • Niet online

Spider.007

* Tetragrammaton

Ik begrijp er niet veel van; maar als je na het opstarten inderdaad de homedirs schoont ben je klaar? Verder kun je waarschijnlijk ook heel snel de HDD read-only mounten en wat zaken in tmpfs opslaan; ben je toch ook klaar? :)

---
Prozium - The great nepenthe. Opiate of our masses. Glue of our great society. Salve and salvation, it has delivered us from pathos, from sorrow, the deepest chasms of melancholy and hate

• lasermen
De homedir heb ik al tmpfs gehad maar dan wilt kde niet meer starten.
En in deze situatie zit ik alleen met het startmenu en de achtergrond

• Nakebod
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 22:07

Nakebod

Nope.

Ik neem aan dat illusion een Windows iets is, die hetzelfde doet als een JustBoot of Reborn hardware kaart? Alleen dan software matig?
Software zou ik zo niet weten, misschien dat je wel wat met cronjobs steeds kunt terug kopieren ofzo.
Maar misschien dat een JustReboot of Reborn kaart ook gewoon met Linux kan werken.
Geen idee hoe die precies werken.
Maar zo voorkom je iig dat ze op welke manier dan ook de software kunnen omzeilen.

Blog | PVOutput Zonnig Beuningen

• lasermen
We willen het juist op de "linux" manier doen dus linux echt dichttimmeren en dat hij zichzelf restored.
En illusion is een windows oplossing die ze nu gebruiken maar ze willen over op linux ivm licentie kosten en ook om de leerlingen te prikkelen voor linux ;)

Verwijderd

De term die je zoekt is waarschijnlijk "kiosk mode". Ik weet niet welke desktop je gebruikt, maar ik weet dat je XFCE in kiosk mode kan laten draaien en dan kan je precies aangeven wat gebruikers in mogen stellen en wat niet.

• Keeper of the Keys
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 14-01 12:20
Heb je ooit skole linux getest? Dat is een debian-based distro die special op scholen is gericht, ik kan je niet zeggen of die zo'n mode hebben maar misschien hebben ze dat ingebouwd.

Een andere oplossing die ik ooit heb gehoord is de gebruikers zijn schrijfrechten naar de homedir ontnemen, of dat werkt kan ik je niet zeggen....

edit:

de site van skole-linux is www.skolelinux.org helaas krijg je die (nog) niet meteen bovenaan te zien bij een google search.

edit:

Ik heb net het veranderen van permissions geprobeerd op de homedir van een test user aan te passen en voor mij werkte gnome en kde toen niet, ik heb geprobeerd de homedir read only te maken (chmod 444) en ik heb geprobeerd de homedir van root te maken ipv van de gebruiker (chown root:root), in alle gevallen werkten gnome/kde niet, dus die oplossing is niet goed.

[ Voor 49% gewijzigd door Keeper of the Keys op 17-05-2005 01:29 ]

• Sprite_tm
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 30-01 01:49

Sprite_tm

Semi-Chinees

Hmmm. In principe moet een usert alleen naar /tmp (en misschien /var/tmp) kunnen schrijven, maar die worden iirc bij elke zichzelf respecterende distro laar verloop van tijd / een reboot leeggehaald. Verder heeft 'ie z'n homedirectory, en dat is het wel wat beschrijfbare plaatsen betreft. Volgens mij zou je er dan ook moeten zijn met een user inrichten en daarna z'n homedir tarren en leeghalen. Tijdens een boot dan een tmpfs eroverheen mounten en daar je tar weer in unpacken en het zou moeten werken.

Het startmenu enzo zou ook in /home/$user moeten staan, maar dan wel meestal in hidden directories, die beginnen met een . in de naam. Weet je zeker dat je die ook goed weghaalt/backupt/terugzet? Voor als je het nog niet wist: je kan hidden spul met een ls -la zien.

[ Voor 5% gewijzigd door Sprite_tm op 17-05-2005 01:31 ]

Relaxen und watchen das blinkenlichten. | Laatste project: Ikea Frekvens oog

Verwijderd

Kun je dan niet gewoon het startmenu en desktop met user rechten "alleen lezen" dicht zetten ofzo?
Pagina: 1