Toon posts:

[beginner]Is dit nou de veel besproken ruis?

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Ik heb nog niet zo lang een digicam, maar ben een beetje aan het expirimenteren met de camera die ik heb. Heb net een plaatje geschoten, op het schermpje zag het er prima uit. Maar op de pc niet helemaal. Komt dit nou omdat ik de instelling iso200 heb gebruikt?
Zoja, kun je dit ook wegwerken met photoshop?

Hier de foto waar ik het over heb:
Afbeeldingslocatie: http://img216.echo.cx/img216/2941/crop1ey.jpg

[ Voor 5% gewijzigd door Verwijderd op 16-05-2005 23:14 ]

• messi
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 23:22
Dat is idd de ruis ja, en misschien kun je een url naar je foto maken? dit laad nogal langzaam :P

Onze excuses voor het ontbreken van de ondertiteling.

• Ursamajor
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 21-01 17:38

Ursamajor

Astrofotograaf

messi schreef op maandag 16 mei 2005 @ 23:05:
Dat is idd de ruis ja, en misschien kun je een url naar je foto maken? dit laad nogal langzaam :P
En misschien beter om er een 100% crop van te maken, oftewel niet de hele foto, maar een deel ervan uitknippen en hier posten, met een link naar het origineel...

Gadgets FTW!

• Twisted
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 17-12-2025

Twisted

Mogli <3

Een mooi 1MB plaatje. Wil je die alsjeblieft resizen zodat mensen die niet gezegend zijn met een breedband verbinding dit topic ook kunnen lezen?

du -ba --max-depth=1| sort -nr | awk ' {printf("%20.2f MB %-s %-s %-s %-s %-s %-s\n", $1 / (1024*1024)+"MB\n", $2,$3,$4,$5,$6,$7)}'

• Justawitte
  • Registratie: Juni 2004
  • Niet online
Ik vind de ruis eigenlijk nog meevallen. Welke iso heb je gebruikt?

• Matias
  • Registratie: Augustus 2004
  • Niet online
Ruis wegwerken met photoshop lijkt me not done, er zijn wel trucjes om de ruis te verminderen maar dit is niet zo 123 gedaan. Trouwens, zie ik daar een vinger in de linkerbovenhoek? ;) Je kan trouwens in het donker het beste een hogere ISO waarde nemen, alhoewel de camera waarschijnlijk tot 400 gaat?
justawitte schreef op maandag 16 mei 2005 @ 23:10:
Ik vind de ruis eigenlijk nog meevallen. Welke iso heb je gebruikt?
Staat notabene in de TS B)

[ Voor 38% gewijzigd door Matias op 16-05-2005 23:12 ]

Verwijderd

Topicstarter
Heb het een stukje gecropped...
Ik vind het eigenlijk niet meevallen. Heb je hem wel aangeklikt en volledig op 100% gezien? Op iso400 is het nog meer.

• Kwintessens
  • Laatst online: 06-01 22:25
Gebruik een programma als neat-image of noise-ninja, dan krijg je die ruis prima weg.

• Justawitte
  • Niet online
Heb ik blijkbaar overheen gelezen.
Ik zou zeker geen iso 400 kiezen. Dat maakt je foto's echt bijna onbruikbaar als je ze niet door photoshop heenhaalt. Een foto zoals deze zou ik mooi op iso 50 schieten met een lange sluitertijd en camera op statief mits het rad stilstaat.

Verwijderd

Topicstarter
justawitte schreef op maandag 16 mei 2005 @ 23:17:
[...]

Ik zou zeker geen iso 400 kiezen. Dat maakt je foto's echt bijna onbruikbaar als je ze niet door photoshop heenhaalt. Een foto zoals deze zou ik mooi op iso 50 schieten met een lange sluitertijd en camera op statief mits het rad stilstaat.
Statief heb ik niet...heb je nog tips? Welke 'f' waarde moet ik gebruiken? Ik heb nu 2.6 gebruikt, daarboven wordt alles heel donker. Ga er zo weer heen, kijken of ik het beter krijg nu.

Het rad staat met geluk een keer in de paar minuten even stil...

[ Voor 8% gewijzigd door Verwijderd op 16-05-2005 23:19 ]

• Ale-Gu
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 21-07-2025

Ale-Gu

'Eel Goe'

Verwijderd schreef op maandag 16 mei 2005 @ 23:19:
[...]

Statief heb ik niet...heb je nog tips? Welke 'f' waarde moet ik gebruiken? Ik heb nu 2.6 gebruikt, daarboven wordt alles heel donker. Ga er zo weer heen, kijken of ik het beter krijg nu.

Hoe lager de F-waarde, hoe beter, en in het geval van de Canon A510 is dat inderdaad F2.6 de enige manier om de foto beter te krijgen is een lagere iso, en langere sluitertijd, waarbij je inderdaad misschien een statief nodig hebt.

Hier zou uw advertentie kunnen staan

• Justawitte
  • Niet online
Verwijderd schreef op maandag 16 mei 2005 @ 23:19:
[...]

Neem een zo groot mogelijk diafragma. Dus een laag f getal. Ik meen dat de A510 als grootste diafragma F/2.6 heeft. Dus dan zit je zeker goed. En probeer (omdat je geen statief hebt) de camera op een muurtje te zetten/rusten. Dan krijg je ook wat minder last van beweging. Ik zou zeker nu wel iso 200 kiezen. En later een ruis verwijderaar zoals noise ninja oid eroverheen halen. Anders kiest je camera alleen maar langere sluitertijden die weer meer beweging met zich meebrenden.

Ondertussen half spuit11

[ Voor 3% gewijzigd door Justawitte op 16-05-2005 23:32 ]

• Stereotomy
  • Registratie: Juni 2003
  • Niet online

Stereotomy

Dus.

Ik zou een ministatiefje kopen (5 EUR bij de fotoboer), vlakke ondergrond zoeken (bankje ofzo) en dan ISO 50, f 4 (oid) nemen, en dan camera sluitertijd laten bepalen.

De reden voor geen f 2.8 is dat blooming en flare daardoor meer vermeden kan worden.

Alors.

Verwijderd

Topicstarter
justawitte schreef op maandag 16 mei 2005 @ 23:32:
[...]

[...]

Neem een zo groot mogelijk diafragma. Dus een laag f getal. Ik meen dat de A510 als grootste diafragma F/2.6 heeft. Dus dan zit je zeker goed. En probeer (omdat je geen statief hebt) de camera op een muurtje te zetten/rusten. Dan krijg je ook wat minder last van beweging. Ik zou zeker nu wel iso 200 kiezen. En later een ruis verwijderaar zoals noise ninja oid eroverheen halen. Anders kiest je camera alleen maar langere sluitertijden die weer meer beweging met zich meebrenden.

Ondertussen half spuit11
En waarom nu wel iso 200? Je zei in je eerste post iso 50..

Verwijderd

Topicstarter
Stereotomy schreef op maandag 16 mei 2005 @ 23:36:
Ik zou een ministatiefje kopen (5 EUR bij de fotoboer), vlakke ondergrond zoeken (bankje ofzo) en dan ISO 50, f 4 (oid) nemen, en dan camera sluitertijd laten bepalen.

De reden voor geen f 2.8 is dat blooming en flare daardoor meer vermeden kan worden.
Hoe doe je dat? Je camera de sluitertijd laten bepalen, maar wel iso en diafragma instellen? Als ik hem op manual zet, dan moet ik alles zelf instellen...

• j-a-s-p-e-r
  • Registratie: December 2004
  • Laatst online: 09-11-2025
Tv of Av meestal. Bij Tv bepaal je zelf de sluitertijd waarna je camera het diafragma instelt. Bij Av vice verssa maar dan bepaal je zelf het diafragma.

Manual kan ook, maar dan ben jij meer tijd kwijt.

• Justawitte
  • Niet online
Verwijderd schreef op dinsdag 17 mei 2005 @ 00:01:
[...]

En waarom nu wel iso 200? Je zei in je eerste post iso 50..
Je hebt geen statief. En het is buiten donker, dus kiest je camer een langere sluitertijd om het rad goed te belichten. Als je een statief zou hebben dan kon je rustig op iso 50 fotograferen en een iets langere sluitertijd nemen. Maar aangezien je die niet hebt, moet je proberen die zo kort mogelijk te houden, omdat je anders last hebt van bewegingsonscherpte. Met iso 200 neemt je camera een kortere sluitertijd dan bij iso 50.

• Acid_Burn
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 02-02 16:04

Acid_Burn

uhuh

Ruis valt toch wel mee? Ooit analoog geschoten en de foto dan zo groot laten afdrukken als dat ie is als je deze 1:1 op je scherm ziet? Goed, korrel en ruis is niet helemaal hetzelfde. Maar mensen moeten niet te paniekerig doen over ruis vind ik.

Glass Eye Photography | Zelfbouw wireless fightstick | Mijn puzzel site

Verwijderd

Topicstarter
Dat noiseninja werkt idd erg goed.... Tnx for the tip.

Zie hier het resultaat. Er is nog wel wat te bespeuren, maar dan zal de foto toch echt op iso 50 gemaakt moeten worden denk ik...

Afbeeldingslocatie: http://img251.echo.cx/img251/6300/noisninja5ga.jpg

• Kwintessens
  • Laatst online: 06-01 22:25
Verwijderd schreef op dinsdag 17 mei 2005 @ 02:27:
Dat noiseninja werkt idd erg goed.... Tnx for the tip.

Zie hier het resultaat. Er is nog wel wat te bespeuren, maar dan zal de foto toch echt op iso 50 gemaakt moeten worden denk ik...

[afbeelding]
Zo ziet hij er prima uit, ik vond eigenlijk de oorspronkelijke foto al ok. Op een afdruk zou je die ruis denk ik niet gezien hebben. Maar zoals je ziet, NN doet zijn werk. :)

• semicon
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 20-08-2025
Paint Shop Pro 9 heeft echt een super anti-ruis functie, werkt echt PERFECT :)
een ruis als dit wordt bijna volledig verwijdert, met behoud van alle lijnen enzo, asnap niet hoe, maar ik gebruikt het nu wel vaker bij fotos in het donker.

• Orion84
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 21:37

Orion84

Admin General Chat / Wonen & Mobiliteit

Fotogenie(k)?

semicon schreef op dinsdag 17 mei 2005 @ 10:28:
Paint Shop Pro 9 heeft echt een super anti-ruis functie, werkt echt PERFECT :)
een ruis als dit wordt bijna volledig verwijdert, met behoud van alle lijnen enzo, asnap niet hoe, maar ik gebruikt het nu wel vaker bij fotos in het donker.
Alleen merk ik regelmatig dat daarbij kleurverloop in grote min of meer egaal gekleurde vlakken vaak wat ranzig wordt (vlekken en scherpe randen, ipv vloeiend verloop).

The problem with common sense is that it's not all that common. | LinkedIn | Flickr

Pagina: 1