Random BSOD na processor upgrade

Pagina: 1
Acties:

• ChangeLife4Ever
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 23:24

ChangeLife4Ever

owned by above

Topicstarter
Mijn systeem:

Tyan Tiger 100 (dual P3 support up to 850MHZ slot 1 met revisie F of later (die heb ik))
(http://www.tyan.com/products/html/tiger100.html)
dual P3 800MHZ Coppermine SL3Z6 (http://www.overclockers.com/tips81/ moeten dual kunnen draaien)
(http://www.hardwareforumz...est-CPU-ftopict30729.html Hij kan het wel ;()
Promise Fasttrack 100 controller
Radeon 9000 AGP 2x-4x 64MB (draaide op 2X)
Maxtor 40GB 7200RPM 2MB cache
PHILIPS CD-ROM
2*64MB Kingstom PC133 RAM
1*256MB Kingston PC133 RAM (dual sized)
Huntkey 300Watt

Hiervoor had ik een tweetal P3 500MHZ (Katimai?) draaien.

Mijn probleem:

Bij installatie van dit systeem (Legale Windows XP (2 verschillende CD-rommen gebruikt)) slaat de computer vast met de volgende meldingen:

IRQL_NOT_LESS_OR_EQUAL
DRIVER_IRQL_NOT_LESS_OR_EQUAL
PAGE_FAULT_IN_NONPAGED_AREA

Een (paar) keer is het met toch gelukt om Windows te installeren. Zaterdag ook. Ik heb toen alle updates gedownload, PCMark2002 gedraaid, een paar uur een Wolfenstein ET server gedraaid en toen ik 's avonds (omdat ik maar 1 monitor heb die ik op mijn "normale" computer had aangesloten) even de monitor aansloot en met de muis de computer van de schermbeveiliging haalde was het weer raak met een BSOD.

Hierna was hij niet meer op te starten... ;(

Wat ik geprobeerd heb

Ik heb gegoogled op de verschillende meldingen.

de IRQ melding heb ik proberen te verhelpen door de PCI kaarten zodanig te plaatsten dat ik bij het opstart scherm zag, dat geen enkele kaart de IRQ van een andere kaart gebruikte.

de page fault heb ik geprobeerd te verhelpen door de computer te installeren zonder de Promise kaart. Verder heb ik ook nog een andere harde schijf geprobeerd.

Mijn geheugen zou goed moeten werken, aangezien ik het pas getest heb in een ander systeem, omdat ik dacht dat het stuk was. Dat systeem kon echter maar 3 geheugenbanken aan.

Ik heb de nieuwste driver van de Promise kaart gedownload. Dit ging wel omslachtig. Ik zag namelijk dat in de Windows XP setup 4 kaarten als optie stonden, die met dezelfde driver werkte. Toen heb ik de verschillende kaarten gecheckt op de nieuwste versie. Zodoende heb ik de nieuwste driver gevonden.

De voeding heb ik gekocht vanwege de betrouwbaarheid. In de bios stonden de waarden ook ver boven de vereisten.

Ik heb natuurlijk de nieuwste bios geflasht...

Wat kan ik er nog aan doen. Ik heb namelijk geen idee meer... ;(

Ik herinner mij dat ik wel een 8 piepjes hoorde... dat kan duiden op een kappotte videokaart. Kan dit de oplossing zijn? Andere videokaart geprobeerd (die in een ander systeem werkte)... geen oplossing.. IRQ-probleem...

[ Voor 15% gewijzigd door ChangeLife4Ever op 17-05-2005 00:02 ]

remember your end, someone owns us

• Thandor
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 22:41

Thandor

SilverStreak

De Pentium !!! 500MHz met een Slot 1 connector is de Katmai ;)
Werkt het systeem nog wel goed met de oude processoren :?

Profiel | https://thandor.net - hardware
And the rest of us would be carousing the aisles, stuffing baloney.

• PD2JK
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 00:02

PD2JK

ouwe meuk is leuk

Zijn er misschien oudere biossen beschikbaar voor dit moederbord? Probeer die dan eens.

De spanningswaarden van je huidige voeding zijn niet té hoog of wel? Post de waarden van de 3.3, 5 en 12V lijnen eens voor de gein. :)

Toen waren beige computers heel gewoon.

Verwijderd

Waarom lezen we dit soort dingen altijd bij multi-proc configuraties? Dat valt me echt op, je zou zeggen, de 2e processor is volledig transparant (net zo als extra geheugen) maar de praktijk is helaas weerbarstiger.

Sorry, geen oplossing, maar ik wou dit toch even kwijt. Heb al meerdere malen gelezen dat mensen hun OS moesten reinstallen na het bijprikken van een CPU...

• iH8
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 17-06-2024

iH8

Verwijderd schreef op dinsdag 17 mei 2005 @ 01:45:
Heb al meerdere malen gelezen dat mensen hun OS moesten reinstallen na het bijprikken van een CPU...
hij heeft niet bijgeprikt. hij heeft beide cpu's vervangen door een andere core en speed, maar nogsteeds P3. mag geen hout uitmaken in mijn opinie.

Aunt bunny is coming to get me!

• ChangeLife4Ever

ChangeLife4Ever

owned by above

Topicstarter
Verwijderd schreef op dinsdag 17 mei 2005 @ 01:45:
Waarom lezen we dit soort dingen altijd bij multi-proc configuraties? Dat valt me echt op, je zou zeggen, de 2e processor is volledig transparant (net zo als extra geheugen) maar de praktijk is helaas weerbarstiger.

Sorry, geen oplossing, maar ik wou dit toch even kwijt. Heb al meerdere malen gelezen dat mensen hun OS moesten reinstallen na het bijprikken van een CPU...
Ik heb het systeem wel 20 * (geprobeerd) te re-installeren... Lukte niet, of had uiteindelijk toch geen resultaat...
Thandor schreef op dinsdag 17 mei 2005 @ 00:40:
Dat weet ik niet. Ik ben nu even een memtest aan het draaien (ten overvloede...). Later deze dag zal ik het even proberen...
Prutz0r schreef op dinsdag 17 mei 2005 @ 01:37:
Zijn er misschien oudere biossen beschikbaar voor dit moederbord? Probeer die dan eens.

De spanningswaarden van je huidige voeding zijn niet té hoog of wel? Post de waarden van de 3.3, 5 en 12V lijnen eens voor de gein. :)
Ik moest juist de nieuwste bios gebruiken, wilde ik gebruik kunnen maken van de Coppermine processoren. :|

[ Voor 19% gewijzigd door ChangeLife4Ever op 17-05-2005 08:46 ]

Verwijderd

Misschien was het makkelijker geweest om FC-GPA processoren op zogenaamde slockets te gebruiken, dan kun je onafhankelijk van het BIOS het voltage/snelheid regelen.

Je hebt wel de FSB op 100Mhz en het voltage op 1,65v ?

Volgens mij kun je beter even kijken in de fora van www.2cpu.com daar zijn veel posts over de tiger 100 te vinden.

Een ouder BIOS hoef je echt niet te proberen, dat levert niks op behalve het verliezen van het Coppermine support

[ Voor 27% gewijzigd door Verwijderd op 17-05-2005 09:20 ]

• ChangeLife4Ever

ChangeLife4Ever

owned by above

Topicstarter
Verwijderd schreef op dinsdag 17 mei 2005 @ 09:14:
Misschien was het makkelijker geweest om FC-GPA processoren op zogenaamde slockets te gebruiken, dan kun je onafhankelijk van het BIOS het voltage/snelheid regelen.

Je hebt wel de FSB op 100Mhz en het voltage op 1,65v ?

Volgens mij kun je beter even kijken in de fora van www.2cpu.com daar zijn veel posts over de tiger 100 te vinden.

Een ouder BIOS hoef je echt niet te proberen, dat levert niks op behalve het verliezen van het Coppermine support
Ik heb de FSB op 100 (of op Auto) en de voltage is (automatisch) op +/- 1,65. Er zit ook een onboard VRM op, dus daar hoef ik ook niet op te letten...

• dodo79
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 22:53

dodo79

witte dikke tonnie

IRQL_NOT_LESS_OR_EQUAL heb ik vaker gezien bij veel pc's
Komt meestal doordat er teveel apparaten gebruik maken van 1 irq.
Dit kan komen door een 'vol' systeem of bios verkeerd ingesteld.
Heb je last van een "vol" systeem, gooi dan eens de serieele poorten en de paralelle poort uit in je bios. Scheelt je toch weer 3 irq plaatsjes.
Deze oplossing is voor mij altijd nog afdoende geweest

omdat het kan!

• ChangeLife4Ever

ChangeLife4Ever

owned by above

Topicstarter
Thandor schreef op dinsdag 17 mei 2005 @ 00:40:
Het lijkt dat het systeem nu wel werkt met de twee oude processoren.

In hoeverre is de kans reeel aanwezig dat dit systeem, ondanks het feit dat het volgens de website van tyan zou moeten kunnen, toch geen coppermine proc slikt?

En.. in hoeverre is de kans reeel dat zo'n proc kapot is (ik heb hem van een e-bay power seller gekocht...)
dodo79 schreef op dinsdag 17 mei 2005 @ 14:53:
IRQL_NOT_LESS_OR_EQUAL heb ik vaker gezien bij veel pc's
Komt meestal doordat er teveel apparaten gebruik maken van 1 irq.
Dit kan komen door een 'vol' systeem of bios verkeerd ingesteld.
Heb je last van een "vol" systeem, gooi dan eens de serieele poorten en de paralelle poort uit in je bios. Scheelt je toch weer 3 irq plaatsjes.
Deze oplossing is voor mij altijd nog afdoende geweest
Ik denk dat ik het nog wel even ga proberen, maar zoals je kon zien, was dit maar een van de vele fouten ;(

Het vreemde is en blijft dat ik er een dag goed mee kon werken...

[ Voor 7% gewijzigd door ChangeLife4Ever op 17-05-2005 15:13 ]

Verwijderd

en toen ik 's avonds (omdat ik maar 1 monitor heb die ik op mijn "normale" computer had aangesloten) even de monitor aansloot en met de muis de computer van de schermbeveiliging haalde was het weer raak met een BSOD.
Ehm, ik neem aan dat ik het verkeerd begrijp, maar heb je hier de monitor aangesloten terwijl je pc aanstond ??

• ChangeLife4Ever

ChangeLife4Ever

owned by above

Topicstarter
Verwijderd schreef op dinsdag 17 mei 2005 @ 15:24:
[...]

Ehm, ik neem aan dat ik het verkeerd begrijp, maar heb je hier de monitor aangesloten terwijl je pc aanstond ??
Ik heb 2 computers. 1 monitor. Wil je op beide wat zien, dan moet je een kmv-switch (oid) hebben ;) of gewoon even je monitor aansluiting van de een halen en bij de ander er in stoppen...

Dat heb ik gedaan ja...

EDIT:

Zojuist een brak reepje geheugen eruit gehaald, maar nog fouten. Nadat ik de oude processoren erin heb gestopt, heb ik zonder prblemen Windows XP kunnen installeren... nu nog testen...

[ Voor 18% gewijzigd door ChangeLife4Ever op 17-05-2005 15:35 ]

Verwijderd

Zover ik weet zijn VGA Monitoren niet hot-swappable en kan je daar je systeem ernstig mee naar de hel helpen. Maar goed, dat lijkt me het probleem hier niet.

[ Voor 19% gewijzigd door Verwijderd op 17-05-2005 15:39 ]

• nhimf
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 12-07 19:24

nhimf

Lekker belangrijk allemaal

Verwijderd schreef op dinsdag 17 mei 2005 @ 15:38:
Zover ik weet zijn VGA Monitoren niet hot-swappable en kan je daar je systeem ernstig mee naar de hel helpen. Maar goed, dat lijkt me het probleem hier niet.
Dat heb ik al zo vaak gedaan, nooit problemen mee gehad.
Wat je ook het beste kan doen, is de monitor uitzetten, dan swappen en dan weer aan, das de meest veilige manier en werkt gewoon.

Maar theoretisch zou je heel eventueel mogelijk eea kunnen opblazen met een hotswap van monitoren, praktijk laat zien dat het prima kan.

Ik stink niet, ik ruik gewoon anders

Verwijderd

nhimf schreef op dinsdag 17 mei 2005 @ 15:59:
[...]

Dat heb ik al zo vaak gedaan, nooit problemen mee gehad.
Wat je ook het beste kan doen, is de monitor uitzetten, dan swappen en dan weer aan, das de meest veilige manier en werkt gewoon.

Maar theoretisch zou je heel eventueel mogelijk eea kunnen opblazen met een hotswap van monitoren, praktijk laat zien dat het prima kan.
offtopic:
Ik voorkom eventueel mogelijke schade aan mijn dure kwetsbare hardware altijd door geen dingen te doen waarvoor het niet ontworpen is. Dat is vragen om problemen.

• ChangeLife4Ever

ChangeLife4Ever

owned by above

Topicstarter
Goed... Oude processoren schijnen goed te werken. Zouden al deze BSOD veroorzaakt kunnen zijn door de processoren?

Zo ja, wat is het waarschijnlijkst:

A ) Een processor werkt niet (ga ik morgen/overmorgen testen...)

B ) Het moederbord kan ze ondanks alle positieve meldingen toch niet aan

C ) De processoren kunnen niet samenwerken.

Optie C zou kunnen, dat heb ik namelijk gezien op tweakers.net (nieuws: MSI Dual FC-PGA review @ HardwareZone) maar op Intel.com heb ik gezien dat ze toch met elkaar moeten kunnen werken (ftp://download.intel.com/...III/specupdt/24445354.pdf bladzijde 15(volgens mij...))

Wat denken jullie? Ik heb geen idee, omdat geen van deze opties volgens info op internet klopt :O

• Quasar-
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 13-04 15:30
ik heb er niet zo veel verstand van maar ik kreeg precies dezelfde meldingen bij installatie van windows een tijdje terug. Wat bleek na alles uitsluiten, de processor werd te heet. Ik heb nieuwe coolpasta tussen proc en blok gezet en alle problemen waren gelijk verdwenen. Dus misschien is dit nog een optie om te bekijken?

• ChangeLife4Ever

ChangeLife4Ever

owned by above

Topicstarter
Quasar- schreef op donderdag 19 mei 2005 @ 11:59:
ik heb er niet zo veel verstand van maar ik kreeg precies dezelfde meldingen bij installatie van windows een tijdje terug. Wat bleek na alles uitsluiten, de processor werd te heet. Ik heb nieuwe coolpasta tussen proc en blok gezet en alle problemen waren gelijk verdwenen. Dus misschien is dit nog een optie om te bekijken?
Tja, die optie heb ik ook vaker gezien, maar het vreemde is dat ik hem koud opstart en hij geeft die melding.

En, toen ik eens geluk had, draaide hij een hele dag en kreeg ik de hele dag (met enige stresstestjes) die melding niet

• nwagenaar
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 08-08 11:28

nwagenaar

God, root. What's the differen

De BSOD meldingen :

IRQL_NOT_LESS_OR_EQUAL
DRIVER_IRQL_NOT_LESS_OR_EQUAL
PAGE_FAULT_IN_NONPAGED_AREA

Kunnen komen door meerdere zaken. Over het algemeen zie ik deze meldingen wanneer er sprake is van defecte en/of niet toereikende hardware of wanneer er sprake is van een geheugen probleem. Echter, mijn kennis van Dual configuratie is wat beperkt dus houdt mij hier niet op vast ;)

Zaken die je extra zou kunnen checken zijn :

- Voeding ( wellicht dat de nieuwe CPU's meer wattage nodig hebben )
- Geheugen ( testen met memtest, misschien zijn de CPU's wat pickier met geheugen instellingen of met het geheugen zelf )

Dit is het eerste wat er bij mij naar binnen schiet. Uiteraard is worst case scenario een defect CPU of comptabiliteitsproblemen met je CPU's icm je moederbord.

Mijn Neo Geo MVS collectie

• ChangeLife4Ever

ChangeLife4Ever

owned by above

Topicstarter
'k Heb eergisteren een nieuw dual P3 setje gekocht... Wil ik de computer opstarten, beland hij in een loop :|

Opnieuw Windows XP erop willen zetten, krijg ik een BSOD. Een kernel fout. Nog een keer het erop willen zetten, kan hij het bestand modem.sys (oid) er niet op krijgen en slaat weer uit.

Derde keer lukt wel, maar het probleem zal dus wel niet geheel in de combi mobo-cpu's zitten :/

Pagina: 1