Toon posts:

[XP] Problemen oa met afsluiten, harde schijf / geheugen?*

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Beste mensen,

ik heb nu enkele weken last van rare kuurtjes op mijn PC. Korte beschrijving van de belanrijkste hardware:

AMD Athlon, 1,2 ghz
MSI K7 (?) moederbord
256 SD Ram
2 schijfen, 1x 40 GB en 1x 120 GB

Schijfindeling
2 partitities op 40 GB voor windows en programma's, 120 voor date.

Het begon eigenlijk allemaal met het feit dat windows XP spontaan na mijn verhuizing niet meer wilde afsluiten in de snelheid waarin hij altijd afsloot. Het leek echt vanaf het moment te zijn dat ik op mijn nieuwe adres woon. Raar genoeg had ik geen nieuwe software geinstalleerd voor zover ik mij herinner.
Ik heb vervolgens op Tweakers gezocht naar mogelijke oplossingen. Beetje getweakt in register zoals stond beschreven. De ene keer sluit hij echt ontzettend snel af (meestal als ik maar heel kort op mijn pc heb gezeten) terwijl als ik wat langer op mijn pc heb gezeten, dit echt nog enkele minuten (!) kan duren. Ik heb eens goed opgelet, hij blijft dan even stil staan met het 'opslaan van de instellingen'.

Wat mij zorgen maakte was dat ik tevens een vreemd geluid hoorde. Direct als ik op afsluiten klikte, leek het erop dat de hardware 'probeerde' af te sluiten. Ik hoor namelijk de fan een halve seconde ongeveer stoppen en een soort van klik, die ik altijd al heb gehoord bij het afsluiten. Een klik is misschien niet helemaal de goede omschrijving, maar net alsof de knop wordt ingedrukt om hem af te sluiten. Dat, en het uitgaan van de fan, wordt dus zo'n 3 a 5 keer geprobeerd. Ben nogal bang dat dit niet echt goed kan zijn.
Wie weet komt dit door de aanpassingen in de register...

Daarbij komt er sinds een week ongeveer de melding dat er onvoldoende virtueel geheugen is, in een ballonnetje. Het lijkt er dus op dat de 256 inmiddels te weinig is geworden.

Zojuist gebeurde nog iets vreemders wat al 1 keer eerder is voorgekomen: mijn harde schijf van 120 Gb werd opeens niet meer gezien door windows..

Maar wat kan dit precies allemaal zijn? Ben beetje bang dat als ik dit door laat gaan, er iets niet helemaal goed gaat aan de hardware kant of dat ik verschillende data kwijt raak.
Verder nooit problemen gehad met deze pc.

Alvast heel erg bedankt voor de hulp! :)

• EricJH
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 02-04 02:15
Ik zou de pagefile door Windows zelf laten beheren. Dan wordt die standaard op 1,5 keer je RAM geheugen gezet, in jouw geval dus 384 MB.

Download TuneXP eens en kijk of de clear pagefile at shutdown optie aanstaat. Zoja, uitzetten. Misschien dat je nog wat kunt met de andere optimaliseeropties van het programma.

Verwijderd

Topicstarter
EricJH schreef op maandag 16 mei 2005 @ 23:03:
Ik zou de pagefile door Windows zelf laten beheren. Dan wordt die standaard op 1,5 keer je RAM geheugen gezet, in jouw geval dus 384 MB.

Download TuneXP eens en kijk of de clear pagefile at shutdown optie aanstaat. Zoja, uitzetten. Misschien dat je nog wat kunt met de andere optimaliseeropties van het programma.
Zojuist gedownload: hij staat op disabled.. Beetje huiverig om er zelf mee te gaan spelen :X

Edit: ik heb wel nog eventjes Optimize prefetch uitgezet, net als de register zaken die ik heb veranderd. Het rare fan en klik geluid hoorde ik niet meer bij het afsluiten..
Is het nu wijs om nog meer te veranderen via bijv tunexp? Ben er echt beetje huiverig voor om zelf dingen uit te gaan proberen.

Ben sowieso van plan om binnenkort over te gaan op een laptop. Nieuw geheugen kopen lijst me dan ook niet heel slim. Ben er nog niet zeker van of ik deze Pc zal houden..

[ Voor 46% gewijzigd door Verwijderd op 16-05-2005 23:27 ]

• EricJH
Verwijderd schreef op maandag 16 mei 2005 @ 23:14:
[...]

Zojuist gedownload: hij staat op disabled.. Beetje huiverig om er zelf mee te gaan spelen :X

Edit: ik heb wel nog eventjes Optimize prefetch uitgezet, net als de register zaken die ik heb veranderd. Het rare fan en klik geluid hoorde ik niet meer bij het afsluiten..
Is het nu wijs om nog meer te veranderen via bijv tunexp? Ben er echt beetje huiverig voor om zelf dingen uit te gaan proberen.
.
De registerwijzigingen zijn in het verleden uitgebreid getest op het forum van Driverheaven en kun je gerust toepassen.

Ik zou ook de pagefile grootte nog op door Windows beheerde grootte zetten.

[ Voor 6% gewijzigd door EricJH op 16-05-2005 23:56 ]

Verwijderd

Topicstarter
Dus het is echt alleen al op te lossen met enkele tweaks? Of raden jullie mij nog meer zaken aan?
Kun je me misschien tevens vertellen waar ik de pagefile grootte kan vinden? :)

• EricJH
Verwijderd schreef op dinsdag 17 mei 2005 @ 11:30:
Dus het is echt alleen al op te lossen met enkele tweaks? Of raden jullie mij nog meer zaken aan?
Kun je me misschien tevens vertellen waar ik de pagefile grootte kan vinden? :)
Of het is op te lossen met enkel de tweaks durf ik niet te zeggen maar ze zijn wel de moeite van het overwegen waard. Ik heb geen kant en klare diagnose wat er aan de hand is maar heb wel wat medicijnen die geen kwaad kunnen.... :7

De grootte van de pagefile stel je hier in: Start --> Configuratiescherm --> Systeem --> Geavanceerd --> Prestaties --> Geavanceerd --> Hier kun je het wisselbestand aanpassen selecteren.

Bekijk ook de logs van Windows eens. Soms kan het afsluiten vertragen als DCOM twee minuten wacht op iets wat zich niet op tijd gemeld heeft. Hier zijn de logs: Start --> Configuratiescherm --> Systeembeheer --> Logboeken.
Pagina: 1