[Ubuntu]Install kernel boot loopt vast tijdens booten

Pagina: 1
Acties:
  • 119 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Onderwerpen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pelleke
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 08-11-2024

pelleke

Aut viam inveniam aut faciam

Topicstarter
Ik probeer ubuntu te installeren op een Packard-Bell Spirit, en daarvoor boot ik de netboot-kernel via grub4dos vanuit windows 2k boot.ini. Mijn partitietabel is al ingedeeld voor een aanvullend linux-systeem.

Nu loopt de computer echter vast bij het booten van de installatie-kernel. De laatste regel output is "isapnp: No Plug & Play devices found". Ik ben benieuwd wat hier misgaat, maar ik zou niet weten hoe ik een kernelboot kan loggen, laat staan als ie op zo'n manier wordt gestart.

Wat ik nog wel heb is een oude debian-installatie met een kernel die wel volledig kan booten. Misschien zou het kunnen dat ik daar iets aan heb, maar het lijkt me dat ik een stuk van de hardwaredetectie niet trek als ik met een andere kernel ga werken.

Heeft iemand een idee hoe ik nu te werk moet gaan?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• irondog
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 11-05 10:49

irondog

alle dingen moeten onzin zijn

De bootloader kan parameters doorgeven aan de kernel.

Wat je door kunt geven is dit: noisapnp
Het isapnp gedeelte van de kernel wordt dan niet geladen.

Bij grub kun je kernel commandline parameters doorgeven als volgt:
kernel /vmlinuz parameter1=waarde1 parameter2=waarde2 waardelozeparameter3

Vul de kernel regel dus aan met noisapnp.

[P5B deluxe] [Core2Duo 6300] [2 X 1GB DDR2] [GF FX7300] [320 GB WD] [Gentoo] [VISTA]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pelleke

pelleke

Topicstarter
Dat levert op dat de boot op hetzelfde moment vastloopt. Nu is de laatste message echter iets als "Isa Plug & Play detection disabled" of iets soortgelijks.

Ik heb het idee dat isapnp niet het probleem veroorzaakt, maar de procedure die daarop volgt. Maar ik krijg geen output daarvan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pelleke

pelleke

Topicstarter
Ik ga hem toch even een schopje geven, ik wil hem wel graag aan de praat hebben namelijk. Is er nog iemand die een idee heeft?

//edit - Het probleem lijkt te komen bij alle 2.4 en 2.6 kernels! Ik wil er best zelf eentje bakken, maar ik weet zo gauw niet wat ik eraan moet veranderen.

[ Voor 39% gewijzigd door pelleke op 08-07-2005 11:09 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JohnR
  • Registratie: April 2003
  • Niet online

JohnR

Koffie is lekker!

Volgens mij kwam serieel na de isapnp en komt daarna ACPI. Misschien kun je het eens proberen met acpi=off als boot-parameter in plaats van noisapnp

/(bb|[^b]{2})/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pelleke

pelleke

Topicstarter
acpi=off Lost 't niet op, precies hetzelfde probleem blijft gewoon.

Ik heb nu wel een werkende 2.2 kernel, misschien dat ik die kan gebruiken in plaats van die installkernel, maar dat wil zeggen dat straks mijn hele ubuntu systeem op een 2.2 kernel moet gaan draaien... Zou dat gaan werken?

Heeft iemand nog een idee waar het probleem door zou kunnen komen?

[ Voor 21% gewijzigd door pelleke op 09-07-2005 00:36 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Boudewijn
  • Registratie: Februari 2004
  • Niet online

Boudewijn

omdat het kan

je systeem op 2.2 kernel draaien is niet slim ... althans ik zou het niet doen (SATA support?, performance? Reiser4? )

apic wil ook nog wel eens gezeik geven (hier met een gentoo 2005.0 live cd) . Gooi die ook eens uit.

i3 + moederbord + geheugen kopen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pelleke

pelleke

Topicstarter
Nee, ben zelf ook geen 2.2 fan, maar als je weinig keus hebt... Ik vind niet eens een goeie distro met een 2.2 kernel... (ja, debian potato. Maar voor desktop...)

hmm. noapic aan de kernel geven lijkt ook niks op te lossen.Gewoon exact hetzelfde. Is er niet een of andere mogelijkheid om dit te debuggen? Het is precies hetzelfde: na de isaPnP detectie staat ie gewoon stil. Er staat altijd exact hetzelfde in beeld.

Nog meer ideeën?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Boudewijn
  • Niet online

Boudewijn

omdat het kan

probeer eens een andere distro (gentoo cd is maar 60 meg ongeveer). Geeft die hetzelfde probleem?

Ram bij gentoo eens op f2. Loopt hij op hetzelfde vast?
Zo ja: gooi eens alle hardware uit je bak.... en dan opnieuw testen.

Werkt het nu wel? Het zou theorethisch een brakke pci kaart kunnen zijn oid.

i3 + moederbord + geheugen kopen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pelleke

pelleke

Topicstarter
Humm, de enige PCI kaart die er nog in zit is mijn netwerkkaart, en dat is een realtek-kaartje die het onder windows en linux 2.2 prima doet.

Ik heb het niet alleen met verschillende distros geprobeerd, maar ook met een zelfgebakken 2.6 kernel. Maar ik zal die gentoo-kernel eens booten, kijken waar ie blijft hangen. Waar wil je precies dat ik op F2 druk?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• deadinspace
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 05-09 17:21

deadinspace

The what goes where now?

pelleke schreef op zaterdag 09 juli 2005 @ 23:57:
Nee, ben zelf ook geen 2.2 fan, maar als je weinig keus hebt... Ik vind niet eens een goeie distro met een 2.2 kernel... (ja, debian potato. Maar voor desktop...)
Debian Woody's default install kernel is ook nog een 2.2 kernel, dus die zou ook moeten werken. Bovendien kun je gewoon upgraden naar Sarge, Etch of Sid.
Nog meer ideeën?
Nog meer bootopties:
code:
1
acpi=off pci=noacpi noapic nolapic

(allemaal tegelijk meegeven). Kijk verder ook eens in de BIOS of daar niks interessants te vinden is. Als er "Plug and Play OS" oid staat, verander die dan eens naar het tegenovergestelde van wat het is (Yes in No of No in Yes dus).

[ Voor 4% gewijzigd door deadinspace op 10-07-2005 22:23 . Reden: Verduidelijking ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pelleke

pelleke

Topicstarter
Zo. Na lange vakantie ook deze dingen even geprobeerd, helaas ook zonder succes. De HDD nog even op 32-bits modus gezet, want dat was ook nog niet het geval, dat leverde iig een iets snellere pc op.

Maar die boot params en die bios-setting (bestond inderdaadn, stond op yes, nu op no gezet) leveren helaas niet nog meer op. Heel irritant...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Drgn
  • Niet online
Ik ben niet bepaald een ubermaster op linux gebied, maar kan het niet zijn dat je te weinig geheugen hebt voor een netwerk boot? Of werkt dat niet zo? Via ftp install heb ik met SUSE namelijk wel eens problemen gehad wegens te weinig geheugen; toen bleef de install ook gewoon hangen...

Leave the gun, get the canoli

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mon
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 14-08 07:51

Mon

Ik weet niet of je Debian al geprobeerd hebt maar anders kun je Sarge of zelfs Woody eens proberen, en als dat werkt nog eens upgraden naar Ubuntu. Handig is het niet...
Of even kijken of Knoppix bv. boot om zeker te weten dat het niet aan alle 2.6 kernels ligt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pelleke

pelleke

Topicstarter
Tja, al die kernels al geprobeerd, plus een aantal eigen gebakken kernels. Aan geheugen ligt het niet; al mijn kernels waren kleiner dan 2 MB, terwijl dat ding 64 MB heeft. :)
Pagina: 1