Toon posts:

Processor kapot?

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
De laatste tijd had ik nogal last van de herrie die mijn PC produceerde. Ik had het idee dat dat de ventilator was dus heb ik die er eens afgehaald en al het stof verwijderd. Vervolgens heb ik hem weer teruggeplaatst, en de PC weer aangesloten. Toen ik de PC weer opstartte bleef het beeld op mijn monitor echter zwart.

Ik de ventilator weer verwijderd en mijn processor die daar onder zit (1 groot geheel) bekeken. Bleek een aantal pinnetjes omgebogen te zijn. Geschrokken alle pinnetjes weer netjes teruggebogen en ventilator heel voorzichtig teruggezet. Alles weer aangesloten maar nog steeds geen resultaat.

Voor de zekerheid heb ik nog even geprobeerd met een andere videokaart, ook geen beeld. Lijkt mij dus niet aan de videokaart te liggen. Ook nog een andere PC aan me monitor gehangen, daar kreeg ik wel gewoon beeld. Kan ik er nu dus van uitgaan dat mijn processor gesloopt is?

Verwijderd

Wat voor processor is het?

Verwijderd

Type processor? Type mobo?

• mad-dog
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 10:05
Verbogen pinnetjes is niet zo'n probleem, als ze er tenminste nog allemaal opzitten :)

Weet je zeker dat je niet de core hebt gesloopt(in het geval van socket-a en in mindere mate socket 370) ?

Verwijderd

volgens mij is je processor niet stuk alleen doordat die pinnetjes zijn verbogen..
probeer je geheugen anders eens in een andere pc..
hoor je ook geen piepjes van je mobo??
verdere specs? het zou theoretisch volgens mij ook je voeding kunnen zijn doordat door die pinnetjes je proc een paar watt extra lekt en je voeding het niet meer trekt, dus verdere specs zoude fijn zijn..:)

[ Voor 38% gewijzigd door Verwijderd op 16-05-2005 16:04 ]

• mimic
  • Registratie: Februari 2002
  • Niet online

mimic

O ja joh?

Zet alles weer ik elkaar en sluit je pc speaker aan. Haal dan je videokaart of geheugen eruit, zet dan de pc aan. Hoor je dan piepjes, is er niks aan de hand met je proc, hoor je geen piepjes is de kans groot dat ie kapot is.

Wat voor merk is het? AMD of Intel?

Ik gok een amd, want die zijn makkelijker te slopen :)

Verwijderd

Topicstarter
Het is zo'n Aldi PC Medion 8080XL met als enige extra een audigy 2 ZS. Ik ga is aan de slag met die piepjes. Als er meer tips zijn graag!

Hier nog wat specs:
Intel Pentium 4 3,00GHz (S478, 512KB, 800MHz FSB, Boxed)
MSI-7012 (Medion OEM)
ATi Radeon 9800 XL
Meegeleverde voeding 340 watt
2x Siemens 256 MB @ 200 MHz

EDIT:
Ik heb gedaan wat er tot nu toe voorgesteld was. Geheugen deruit gehaald en opgestart, computer maakt de gebruikelijke herrie, maar ik hoor geen piepjes. Videoplank deruit gesloopt, zelfde verhaal, allebei deruit, zelfde verhaal.

Alleen op zo'n moment ga je toch twijfelen of er ooit wel eens piepjes te horen waren. Ik heb ook geen idee waar de speaker zou moeten ziten. :|

EDIT 2:
Ook opmerkelijk, ik kan de PC niet meer uitzetten met de powerknop. Alleen door de stroom der af te gooien.

[ Voor 91% gewijzigd door Verwijderd op 16-05-2005 17:39 ]

• peke
  • Laatst online: 04-08 22:12
<quote>
Ook opmerkelijk, ik kan de PC niet meer uitzetten met de powerknop. Alleen door de stroom der af te gooien.</quote>
Toevallig je ati drivers geupdate de laatste tijd? Zoja doe dan de roll back of installeer oudere 3.x drivers.
Ik had nl hetzelfde probleem en dat is met de 3.8 omega opgelost (vanaf 4.x had ik het probleem; x ben ik vergeten).

• TERW_DAN
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

TERW_DAN

Met een hamer past alles.

Je zou bijna verwachten dat je mobo defect is als ikd it zo zie.
Test het mobo eens in een ander systeem of hang je cpu eens in een ander systeem.

• BalusC
  • Registratie: Oktober 2000
  • Niet online

BalusC

Carpe diem

mimic schreef op maandag 16 mei 2005 @ 16:07:
Ik gok een amd, want die zijn makkelijker te slopen :)
Ben je blijven hangen in de jaren 2000? De Athlons hebben tegenwoordig een heatspreader ;)

• Vorkie
  • Registratie: September 2001
  • Niet online
corpseflayer schreef op maandag 16 mei 2005 @ 19:43:
<quote>
Ook opmerkelijk, ik kan de PC niet meer uitzetten met de powerknop. Alleen door de stroom der af te gooien.</quote>
Toevallig je ati drivers geupdate de laatste tijd? Zoja doe dan de roll back of installeer oudere 3.x drivers.
Ik had nl hetzelfde probleem en dat is met de 3.8 omega opgelost (vanaf 4.x had ik het probleem; x ben ik vergeten).
Dit gaat niet werken als zijn pc helemaal niet aangaat dude :)

Kan je toevallig heel voorzichtig de CPU eruit halen een een foto maken van de onderkant en dan deze posten hierzo?

• Kawaii
  • Registratie: Oktober 2002
  • Niet online
BalusC schreef op maandag 16 mei 2005 @ 20:04:
[...]
Ben je blijven hangen in de jaren 2000? De Athlons hebben tegenwoordig een heatspreader ;)
Nou de athlons misschien wel, maar de semprons werden vorig jaar iig nog zonder heatspreader verkocht. Ik weet overigens niet of dat nu nog steeds gebeurt.

• zetje01
  • Registratie: Augustus 1999
  • Laatst online: 08-08 19:59
[...]
De athlon-xp in ieder geval niet...
Zie ook bijvoorbeeld BalusC's site...

[ Voor 8% gewijzigd door zetje01 op 16-05-2005 21:18 ]

• mad-dog
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 10:05
[...]
Wel beetje voorbarig, ik heb nog nooit een socket-a CPU gezien met heatspreader(maar dat ligt dan aan mij denk ik :Z :Z :Z)

• dion_b
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 10:17

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

mad-dog schreef op maandag 16 mei 2005 @ 21:17:
[...]

Wel beetje voorbarig, ik heb nog nooit een socket-a CPU gezien met heatspreader(maar dat ligt dan aan mij denk ik :Z :Z :Z)
BalusC reageerde op iemand die niet aangaf of het om SlA, SoA, So754, 939 940 of wat dan ook was. En van bovenstaande rij heeft alles behalve de SoA, en specifieker alle Athlons die je nu zou kopen, een heatspreader :z

Oslik blyat! Oslik!

Verwijderd

Topicstarter
Terw_Dan schreef op maandag 16 mei 2005 @ 19:57:
Je zou bijna verwachten dat je mobo defect is als ikd it zo zie.
Test het mobo eens in een ander systeem of hang je cpu eens in een ander systeem.
Dit zou ik idd graag willen testen, maar die mogelijk heb ik niet helaas.
Vorkie schreef op maandag 16 mei 2005 @ 20:08:
[...]

Dit gaat niet werken als zijn pc helemaal niet aangaat dude :)

Kan je toevallig heel voorzichtig de CPU eruit halen een een foto maken van de onderkant en dan deze posten hierzo?
Dat gaat idd niet werken :) maar ik heb ook geen drivers vervangen. Morgen zal ik even een foto schieten van me CPU. Dat systeem is echt gemaakt om verbogen te worden lijkt wel :S.

Als iemand verder nog een idee heeft graag, anders ga ik vandeweek maar eens naar een winkel om om hulp te vragen. En owja, het is geen Athlon dus die discussie mag wel stopppen hoor :P.

• PeaceNlove
  • Registratie: Juni 2004
  • Nu online

PeaceNlove

Deugleuter

Verwijderd schreef op maandag 16 mei 2005 @ 16:27:
EDIT 2:
Ook opmerkelijk, ik kan de PC niet meer uitzetten met de powerknop. Alleen door de stroom der af te gooien.
Dan zou ik het toch eens proberen met een andere voeding. Mss is die wel kapot vanwege dat hij niet meer soft uit wil.

• Matias
  • Registratie: Augustus 2004
  • Niet online
Je moederbord is vrijwel zeker kapot als je aanknop niet werkt (tenzij je t stekkertje verwijdert hebt bij het rommelen met je piepjes?). Maar wat nog vervelender is is dat je proc ook kapot kan zijn, ik zou zeggen probeer je mobo/proc apart in een ander systeem.

• BalusC
  • Niet online

BalusC

Carpe diem

dion_b schreef op maandag 16 mei 2005 @ 22:00:
BalusC reageerde op iemand die niet aangaf of het om SlA, SoA, So754, 939 940 of wat dan ook was. En van bovenstaande rij heeft alles behalve de SoA, en specifieker alle Athlons die je nu zou kopen, een heatspreader :z
Ik doelde inderdaad op de Athlon64. Ik dacht dat iedereen wel snapte dat "Athlon" + "tegenwoordig" op de nieuwste Athlons slaat, de Athlon 64/Sempron/Opteron familie dus :)

En die semprons zonder Heatspreader zijn de SocketA Athlon-XP klonen. De Socket754 Semprons hebben weldegelijk een heatspreader :)

Maargoed, we gaan offtopic.

• Sjeepee
  • Registratie: Maart 2005
  • Laatst online: 02:07
Het lijkt mij dat bij het initieel verwijderen van de koeler de processor is meegekomen :X
Dit verklaart iig de gebogen pinnetjes. Gebeurt wel vaker: de standaard pad van de intel HSF laat de processor (heel hard) plakken aan de CPU.

Problemen kom je wel tegen als je de boel (CPU + HSF) in 1 keer wilt gaan terugplaatsen... dit krijg je nl nooit goed voor elkaar, gezien het hendeltje van de socket (waarmee je de CPU vastzet) niet bedient kan worden...

Gok dus dat de proc nu nog veel meer verbogen pinnetjes heeft :'(

Hoe kun je hem dan wel terugplaatsen: Fan van de heatsink halen: heatsink (met CPU) op zijn kop in een laagje kokend-heet water leggen -> CPU drooghouden dus :), maar door de temp wordt de pas zacht, en wordt je processor "losgelaten".
Pinnetjes processor weer terugbuigen (zonder te breken), processor in voetje (vergeet het hendeltje niet :P), heatsink afdrogen, fan monteren, dan HSF plaatsen...

Of ik zit er helemaal naast natuurlijk :+

Love Hardware!

• BalusC
  • Niet online

BalusC

Carpe diem

Sjeepee schreef op dinsdag 17 mei 2005 @ 12:17:
heatsink (met CPU) op zijn kop in een laagje kokend-heet water leggen -> CPU drooghouden dus :), maar door de temp wordt de pas zacht, en wordt je processor "losgelaten".
Nylondraad is handiger en veiliger ;)

• mimic
  • Niet online

mimic

O ja joh?

[...]
offtopic:
Ehm hij heeft niet gezegt wat voor een cpu hij had erboven, dus ik heb maar gegokt :) Aangezien Intel al headspreaders hadden...

En mijn sempron socket A cpu heeft geen heatspreader hoor :-)

Maar dat zei al iemand hierboven zie ik net :o

[ Voor 7% gewijzigd door mimic op 17-05-2005 20:01 ]

Verwijderd

Topicstarter
Even een update, ik heb mijn PC maar naar een bedrijfje van een kennis gebracht en die kijkt er nu even naar. Ik heb dus geen foto's kunnen maken.

Hetgene wat Sjeepee schets zou best is kunnen kloppen. Het lijkt mij zo raar dat het de bedoeling is dat enorme geheel weer in 1 keer terug te stoppen, dan moet je namelijk die pinnetjes wel slopen.

Als ik die kennis het onderzocht en hopelijk gemaakt heeft zal ik nog wel even posten wat nou het probleem was.
Pagina: 1