Linux schijf onvindbaar bij nieuwe install

Pagina: 1
Acties:

• deepbass909
  • Registratie: April 2001
  • Laatst online: 21:33

deepbass909

[☼☼] [:::][:::] [☼☼]

Topicstarter
Ik zit met een bijzonder vaag probleem.

Ik heb een raid array van 4 logische drives, en een bootschijf op een extra controller. Ik ben er al een tijdje mee bezig, maar zit nu met een echt vaag iets.

Ik heb de installatie gekopieerd vanaf een andere schijf die werkte en nu ben ik 1 schijf kwijt.

De schijven waar ik de beschikking over heb zijn:

/dev/sda* (op de geïntergreerde controller)
/dev/sdb* (op de Raid controller)
/dev/sdc* (op de Raid controller)
/dev/sdd* (op de Raid controller)

Er is op de Raid controller nog een 4de schijf, die onder een andere install wel benaderbaar is, maar onder deze niet... Ik heb geen flauw idee hoe ik wel beschikbaar kan maken...

Waarschuwing, opperprutser aan het werk... en als je een opmerking van mij niet snapt, klik dan hier

• irondog
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 11-05-2025

irondog

alle dingen moeten onzin zijn

* Merk moederbord?
* Welke ide-, scsi-, sata- chips?

[P5B deluxe] [Core2Duo 6300] [2 X 1GB DDR2] [GF FX7300] [320 GB WD] [Gentoo] [VISTA]

• deepbass909

deepbass909

Topicstarter
Ok, het is wat exotische hardware.
Het betreft namelijk een IBM pc server 330 met een onboard adaptec aic-7880 controller en een IBM ServeRaid raid controller (ook op basis van de aic-7880).

Het probleem doet zich voor als ik vanaf de ServeRaid controller opstart. Met een verse install op een schijf vanaf de onboard zijn wel alle schijven benaderbaar.
Ik heb vervolgens een 1 op 1 kopie gemaakt van de werkende install die op de Raid draaide, om toch alle services te kunnen gebruiken (samba is bij mij nogal belangrijk vanwege mail bestanden en m'n printer), en vanaf het moment dat ik die opstart vanaf de onboard, dan is de 4de (logische) schijf op de raid controller niet langer zichtbaar of benaderbaar.
Ik vermoed dat er ergens in mijn install een bestand staat (anders dan fstab of mtab) waar de schijf configuratie in is opgeslagen. Ik zou alleen niet weten waar ik deze kan vinden.

Om te zorgen dat alle schijven bereikbaar zouden zijn, heb ik een iets aangepaste kernel gemaakt, waarin de IPS (voor de ServeRaid), aic-7xxx en aic-7xxx_old modules zijn mee gecompileerd.
Deze kernel werkte dus wel correct met een verse install, maar niet na het klonen van het systeem.

Ik had al eerder een dergelijk probleem, maar dat was met de cd-rom speler, die ook op de onboard zit. Deze kan ik namelijk ook niet benaderen.
Wat mij vooral is opgevallen, dat wanneer ik van de raid controller opstart, de onboard wel gezien wordt, maar niet meer benaderbaar is.

Nou zou een oplossing kunnen zijn om de onboard controller te gebruiken op van op te starten, alleen heb ik daar helaas fysiek niet de ruimte voor in de systeemkast (er zit een hotswap bay ingebouwd voor de Raid controller, die samen met de cd-rom alle beschikbare plekken in beslag neemt en de interne bay is nodig voor een 50Gb schijf die 1,5 unit hoog is en ook aan de raid controller moet hangen).

Waarschuwing, opperprutser aan het werk... en als je een opmerking van mij niet snapt, klik dan hier

• Sprite_tm
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 30-01 01:49

Sprite_tm

Semi-Chinees

Ik kan het zo 123 niet terugvinden in mijn eigen kernel, maar er staat me vaag iets bij dat er ergens een instelling is bij het kernel-compilen waar je op kan geven hoeveel SCSI-schijven 'ie maximaal ondersteunt. Heb je die niet misschien gewoon nog op 4 staan?

Relaxen und watchen das blinkenlichten. | Laatste project: Ikea Frekvens oog

• deepbass909

deepbass909

Topicstarter
Die instelling ken ik ook, ik dacht dat dat een specifieke instelling bij bepaalde controllers was... Dat is iig niet iets waar ik wat aan gewijzigd heb. Ik zal daar eens naar kijken (ik neem haast aan dat dat dan bij device drivers/scsi zal moeten staan)