Asus A8N-E NB koeling paranoia

Pagina: 1
Acties:
  • 339 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

• Dubbeldrank
  • Registratie: Maart 2002
  • Niet online
Ik ben de 'gelukkige' eigenaar van een Asus A8N-E moederbord, erg fijn bordje maar die NB koeler op 8000 rpm begint na een weekje draaien zelfs boven mijn TV uit te komen. Nou kan ik natuurlijk Asus aanschrijven voor een nieuwe koeler maar ik vrees dat ik dan een week later weer hetzelfde probleem heb.

Nou zag ik dat er van die mooie passieve Zalman NB koelers zijn maar ik ben bang dat deze net in de weg komt te zitten met mijn videokaart, nou is er ook een kleinere versie van maar ik ben bang dat die echt te heet wordt. Kortom ik onderga op dit moment een brainwash van die koeler, iemand een idee? Ik neem aan dat ik niet de enige ben, misschien een idee om samen een actie tegen Asus te beginnen voor een adequate oplossing aangezien je in groepsverband een stuk sterker staat.

It takes one to know one...

• Spixo
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 09:05
Waarom koop je die Zalman NB47J niet gewoon? Voor 3 euro kan je moeilijk een miskoop begaan.. en mocht ie niet passen dan knip je met een tang gewoon de pinnetjes een klein beetje af die in de weg zitten.

Wel zou ik voor een goede airflow zorgen :)

• mad-dog
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 00:58
Gewoon een fan-mate van Zalman er tegenaan gooien en je hebt nergens meer last van, dit is een probleem wat voorkomt bij de meeste Nforce4 borden

• Dubbeldrank
  • Niet online
Ricardo87 schreef op maandag 16 mei 2005 @ 13:41:
Waarom koop je die Zalman NB47J niet gewoon? Voor 3 euro kan je moeilijk een miskoop begaan.. en mocht ie niet passen dan knip je met een tang gewoon de pinnetjes een klein beetje af die in de weg zitten.

Wel zou ik voor een goede airflow zorgen :)
Ik heb een Antec Sonata met een 120mm fan de dus airflow zou wel goed moeten zijn zeker ook omdat m'n Zalman VF-700 er langs blaast, maar ja zijn er al mensen die dit werkend hebben zonder dat de NB te heet wordt? Ik neem aan dat ze niet voor niks een 8000 rpm stofzuiger erop zetten.

Verwijderd

Jah idd 3 euro is wel te verkrijgen denk ik ;) Maar zoveel koeling is je NB toch niet nodig dat je daar een 8000 RPM koeler op MOET hebben?:S

• Dubbeldrank
  • Niet online
mad-dog schreef op maandag 16 mei 2005 @ 13:41:
Gewoon een fan-mate van Zalman er tegenaan gooien en je hebt nergens meer last van, dit is een probleem wat voorkomt bij de meeste Nforce4 borden
Nou ja eigenlijk vind ik dat Asus maar met een oplossing moet komen, zij leveren per slot van rekening een slecht product af(alleen dat koelertje dus).

Verwijderd

Is dat de niet-SLI versie van het populaire moederbord?

• mad-dog
  • Laatst online: 00:58
Dubbeldrank schreef op maandag 16 mei 2005 @ 13:45:
[...]

Nou ja eigenlijk vind ik dat Asus maar met een oplossing moet komen, zij leveren per slot van rekening een slecht product af(alleen dat koelertje dus).
Asus zal hier niks aan doen, dit komt namelijk voor met alle A8N borden, in de specs staat nergens een max geluidsproductie. Dus als het koelertje niet aanloopt is er niks met het ding aan de hand en zullen de spreekwoordelijke middelvinger naar je opsteken.

• Tele
  • Registratie: November 2000
  • Niet online
Ik heb ook een A8N-E, ik heb deze nog nooit aangehad met het bijgeleverde koelertje, bij het inbouwen heb ik gelijk de NB47J erop gezet. Je hebt wel een beetje airflow in je kast nodig, want hij wordt best warm.

• Dubbeldrank
  • Niet online
Verwijderd schreef op maandag 16 mei 2005 @ 14:21:
Is dat de niet-SLI versie van het populaire moederbord?
Bijna, het is een bord nForce 4 Ultra chipset

• Kingeling
  • Registratie: November 1999
  • Laatst online: 18-04 16:08
Pffff, nou ik heb dit herriebeestje ook sinds een weekje in huis en het geluid is inderdaad indrukwekkend te noemen :(
Iemand Asus al aangeschreven hierover? Ik heb de NB47J klaar liggen voor inbouw, maar vind het ergens niet kunnen dat ze zo'n wan-product op hun moederborden schroeven.

• Tomcat84
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 23-02-2025
tja hb het zelfde, gisteren de computer gebouwd, heb er meteen die zalman opgezet, in een sonata, 120mm fan ervoor.

Maar maak me toch nog eenb eetje zorgen want die heatsink wordt wel best warm om aan te raken. Kan mn vingers er nog wel tegen aan houden(dus niet gloeiennnnd heet) maar tis close. Is ie danal te warm of niet? lol.

Misscihen toch een andere 120 mm fan ervoor want nu eentje van coolermaster (die 13 db) die is wel erg stil maar nauwelijks flow. De default antec fan achtrin produceert veel meer luchtstroom.

moet ik alleen wel weer met die vervloekte rubberen dingen aan de gang wat en gekloot was dat om die fan te bevestigen zeg ik dacht dat ik gek werd!

• Erik070
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 22-05 16:34
Heb hier een A8N-sli. Voordat ik deze kocht had ik gelukkig al gelezen dat die NB fan een "piep" herie maakte.

Eeen Zalman NB47J erop samen met een 40mm papst fan (aan de zijkant vast getierapped :P , zou ook met schroefjes kunnen natuurlijk). Heatsink wordt wel warm, maar volgens een temp sensor die ik erin heb gestopt wordt ie niet warmer dan 41 graden.

Na 2 weken nog geen problemen mee gehad (nooit te warm of losse tieraps), en kunnen overclocken zonder dat de NB warmer werd.

Dus ik ben er zeer te vreden mee (afgezien dat de 40mm op 12v nog best veel lawaai maakt, maar fan controller of zalman fanmate verhelpt dat probleem).

Verwijderd

Is dit probleem niet opgelost in de Premium uitvoering?

• Tomcat84
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 23-02-2025
Heb jij die al in een winkel gezien dan? :P :)

• Dubbeldrank
  • Niet online
Ik heb er ondertussen een Zalman NB47J op geschroeft en die wordt lekker koel gehouden door de Zalman VF700Cu die er tegenaan blaast :)

• 1st_Ro
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 07-01-2022
<edit>
Ik wou dus doorlinken naar nieuws: Asus A8N-SLI Premium-moederbord heeft heatpipe, maar ik zag te laat dat de TS een A8N-E heeft. 8)7
</edit>

[ Voor 69% gewijzigd door 1st_Ro op 06-06-2005 14:05 ]

• jelbo
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 21-05 13:08

jelbo

Hij doet het niet!

Hmm, ik stond op het punt een Asus A8N SLi Deluxe aan te schaffen, maar ik zie in the thread [Ervaringen] Het Asus A8N-SLI topic Deel 8 dat er nogal wat problemen met dat bord zijn (evenals deze A8N-E).

Voor de North Bridge werd door meerdere Tweakers de Zalman ZM-NB47J geadviseerd. Toch heb ik hierover enkele negatieve reacties gelezen. Het zal wel per systeem verschillen of die passieve koeling voldoende is. Maar als je Zalman VGA koeler er overheen blaast moet het geen probleem zijn? Ik ben namelijk van plan een Sapphire X800XL Ultimate 256 MB, DDR3, PCI Express x16 aan te schaffen, en die heeft al een dergelijke Zalman koeler. Zou dat in combinatie met een Coolermaster Stacker en een Asus A8N-SLI Deluxe met een ZM-NB47J blokje dus geen problemen opleveren?

AMD Phenom II X4 955BE 960~3720MHz @ 1,4V | Scythe Mugen 2 Rev. B | Gigabyte GA-770TA-UD3 R1.0 F2 | GeIL DDR3 Black Dragon DC 8GB GB34GB1600C8DC @ 1,6V 1600MHz 8-8-8-28 2T tRC34 | Asus nVidia GeForce GTX670 DC2OG | Intel X-25M 80GB | Corsair TX650W

• Cpt00kirk
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 22:43
[b][message=23534793,noline] Zou dat in combinatie met een Coolermaster Stacker en een Asus A8N-SLI Deluxe met een ZM-NB47J blokje dus geen problemen opleveren?
Ben hier in het bezit van een CoolerMaster Stacker (black) _/-\o_ voorzien van 3x 4-3 modules met 120mm fans en een A8N-SLI de Luxe met een ZM-NB47J blokje (zonder fan) en een 6800GT met een Zalman VF-700 koeler en heb GEEN problemen met temperatuur.... DUS antwoord NEE!!!! })

Verwijderd

het is heel simpel, draai je sli --> dan een koelblok + fan, draai je geen sli, dan kan het net met alleen koelblok, (47j dus), maar een goede airflow is vereist. anders ook gewoon fannejte erop

• jelbo

jelbo

Hij doet het niet!

Voor de zekerheid zet ik er ook een fannetje op. Het is wel de eerste keer dat ik een PC in elkaar zet, dus ik hoop dat het allemaal goed gaat. Ik heb gehoord dat je het best een klein Papst fannetje erop zet. Is een Papst 412F/2H 40mm geschikt? Afbeeldingslocatie: http://www.azerty.nl/files/1618.gif

Model: 412F/2H
Rotatiesnelheid: 6000 rpm
Airflow: 5,3 CFM
Geluid: 26 dB(A)
Toepassing: 40 x 40 x 10 mm casefan
Materiaal: Plastic

AMD Phenom II X4 955BE 960~3720MHz @ 1,4V | Scythe Mugen 2 Rev. B | Gigabyte GA-770TA-UD3 R1.0 F2 | GeIL DDR3 Black Dragon DC 8GB GB34GB1600C8DC @ 1,6V 1600MHz 8-8-8-28 2T tRC34 | Asus nVidia GeForce GTX670 DC2OG | Intel X-25M 80GB | Corsair TX650W

• star-saber
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 20-05 19:27

star-saber

Ryzen

ik heb fannetje gewoon op 5v draaien.
draait en koelt prima.
hoef je niets te doen dat garantie in gevaar brengt :)

• jelbo

jelbo

Hij doet het niet!

Je bedoelt het fannetje wat gewoon standaard op het moederbord zit? Want als ik die ZM-NB47J erop zet vervalt de garantie heb ik gelezen. Wel lastig.

//offtopic: Heb ik trouwens een fancontroller nodig? Ik ben echt een n00b op dit gebied.

• Martin
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 12-05 19:37
jelbo schreef op maandag 06 juni 2005 @ 22:37:
Je bedoelt het fannetje wat gewoon standaard op het moederbord zit? Want als ik die ZM-NB47J erop zet vervalt de garantie heb ik gelezen. Wel lastig.

//offtopic: Heb ik trouwens een fancontroller nodig? Ik ben echt een n00b op dit gebied.
Een fancontroller is nooit nodig, maar je kan het fannetje er wel langzamer mee laten draaien, en dat is stiller...

• Robin4
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 05:08
Ik snap het probleem niet zo, als je een beetje goed op het internet kijkt, vind je genoeg oplossingen voor de north bridge koeling. En aan een zalman passief blokje zou ik niet aan beginnen, want dan word ie gloeiend heet.

http://specs.tweak.to/12249 Nieuwe stuff, zie link links.

• LordLynx
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 20-05 21:01
Coolmaster schreef op maandag 06 juni 2005 @ 23:03:
Ik snap het probleem niet zo, als je een beetje goed op het internet kijkt, vind je genoeg oplossingen voor de north bridge koeling. En aan een zalman passief blokje zou ik niet aan beginnen, want dan word ie gloeiend heet.
Nou, geef dan eens een paar van die oplossingen zou ik zeggen....

• Mentalist
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 21-05 18:23

Mentalist

[avdD]

Ik heb er een Coolermaster blokje opzitten :

Afbeeldingslocatie: http://www.ikbenstil.nl/images/7967-a.jpg

Koop er dan een Arctic cooling silencer bij, zaag daar een gat in en je hebt prima stille koeling :)

Afbeeldingslocatie: http://crew.tweakers.net/W3ird_N3rd/pics/nForce_silencer320_0606.jpg
(clickable)

[ Voor 8% gewijzigd door Mentalist op 06-06-2005 23:15 ]

Verstuurd vanaf mijn Computer®

• jelbo

jelbo

Hij doet het niet!

Coolmaster schreef op maandag 06 juni 2005 @ 23:03:
Een goeie tip. Hier hoor ik iedereen bezig over dat Zalman blokje en een Papst fan erop. Misschien zijn er wel betere oplossingen voor. Ik ga morgen eens op zoek.

Verwijderd

ik heb er gewoon een 40mm fannetje van papst op gezet (12V) en dat op 5V gezet, nu op 2000 rpm en je hoort em niet, en het koelt goed (a8n sli deluxe). nooit last gehad van vastlopers (stress em wel veel). Om er nu een silencer op te zetten die straks ook aanloopt ben ik nog niet zo happig op :P

• Mentalist

Mentalist

[avdD]

Offtopic (ja foei), maar kan iemand me vertellen waar dat gerucht vandaan komt dat Silencers aanlopen? Mijn VGA silencer heb ik maandenlang gebruikt en die liep niet aan, ik weet niet waarom m'n NV Silencer dat nu straks opeens wel zou doen? Arctic geeft 6 jaar garantie op die dingen, ik betwijfel dat ze zo lang blijven draaien als ze na korte tijd al gaan aanlopen.

Verwijderd

Is dit misschien ook een goeie oplossing voor die luidruchtige NB koeler:
Afbeeldingslocatie: http://www.4launch.nl/shop/images/producten/001785s.jpg

een Spire JACS07 Chipset koelertje, 4500 RPM, 23 dBa, 5.4CFM

Of als ik een Antec 3700BQE kast heb, met vanvoor en vanachter een 120mm fan (wel een trage fan met niet zo veel CFM vrees ik, want ik wil graag een stille pc!), en de andere componenten ook goed gekoeld (Zalman CPU en VGA koeler) kan het mobo dan overleven met zo'n passieve Zalman heatsink?

• inquestos
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 00:25
Verwijderd schreef op maandag 06 juni 2005 @ 23:41:
ik heb er gewoon een 40mm fannetje van papst op gezet (12V) en dat op 5V gezet, nu op 2000 rpm en je hoort em niet, en het koelt goed (a8n sli deluxe). nooit last gehad van vastlopers (stress em wel veel). Om er nu een silencer op te zetten die straks ook aanloopt ben ik nog niet zo happig op :P
Hoe heb je die fan erop gezet? Als dat een beetje te doen is, wordt dat ook mijn oplossing...

Fotografie: | Flickr | Canon 5DII + 20mm + 35mm + 50mm + 100mm || Hardlopen: Strava PR 5km: 20:26 10km: 44:35 HM 1:39:58

• sjongenelen
  • Laatst online: 22-05 13:51
mijn NB fannetje was vastgeslagen op mn A8N SLi Deluxe, en ik kreeg gelijk vage graphics in mijn games. ik zou asap een koelertje halen (al kun je m zelf ook fixxen, gewoon ff schroeven en spuiten)

you had me at EHLO

Verwijderd

gewoon 4 schroeven wil perfect, dat gerucht weet ik niet, maar wat ik wel weet is dat 2 nvsilencers bij mij zijn aangelopen na 6 maanden op 5V zelfs.

• jelbo

jelbo

Hij doet het niet!

Martinator schreef op maandag 06 juni 2005 @ 22:39:
[...]

Een fancontroller is nooit nodig, maar je kan het fannetje er wel langzamer mee laten draaien, en dat is stiller...
Okay. En om een fan op een lager voltage te laten draaien?

Verwijderd

dat is dus een fancontroller of je soldeert er een weerstandje tussen, ik neem dat je wel eens van U = I.R hebt gehoord :/

• ToFast
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 22-02 15:08
Een Zalman NB47J gaat wel passen joh, deze kan je in elke richting erop zetten, zodat je de juiste stand vind dat hij past.

Mochten er toch nog stukjes zijn die er tegenaankomen, of in de weg zitten, kan je die er gewoon afdremelen/zagen, of bij buigen. Het is niet perse nodig om er een fan op te zetten. De airflow in je kast of van je cpu komt er wel langs.

Wil je er toch een fan op zetten, neem dan geen kleintje. Gewoon een 60/80mm die zijn veel stiller en hebben meer luchtverplaatsing. Deze kan je van bovenaf laten blazen, of van een zijkant.

• ToFast
een Spire JACS07 Chipset koelertje, 4500 RPM, 23 dBa, 5.4CFM ???????

Wat denk jezelf 4500rpm is snel....
23db is hard...
alles boven de 16db is echt goed hoorbaar.

Zet er een dik koelblok op, de zalman of coolermaster. En laat daar van bovenaf of van de zijkant een 60/80mm fan op blazen(desnoods op 7volt.)

Een fan is geen eens nodig met zon dik koelblok. Tenminste ik heb op mn ZM-NB47J geen fan zitten, en de fsb erg hoog geclockt (215mhz ipv 166) epox 8k3a. . Hetzelfde geldt voor mn broertjes pc op de abit at7 fsb200 ook geen problemen zonder fan.

Zelfs niet nu op de DFI infinity @ +250mhz fsb zonder fan. De standaard nforce2ultra heatsink van de Northbridge werd best warm, deze zalman een stuk minder. De northbridge zit nu op de southbridge geplakt, want die heatsink daarvan was echt te klein en met termaltape :r vastgeplakt door DFI

• MeMoRy
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 08-05 16:42
mad-dog schreef op maandag 16 mei 2005 @ 13:41:
Ik weet niet of de northbridge koeler wordt, als je er een fancontroller tegenaan gooit...

/edit: oh, een beetje oude reply. Mijn excuus

[ Voor 7% gewijzigd door MeMoRy op 07-06-2005 16:00 ]

U vraagt, wij antwoorden.

• ToFast
MeMoRy schreef op dinsdag 07 juni 2005 @ 16:00:
[...]

Ik weet niet of de northbridge koeler wordt, als je er een fancontroller tegenaan gooit...

/edit: oh, een beetje oude reply. Mijn excuus
Jawel elke vorm van airflow zal helpen om het koelblok zn warmte af te geven. Een fan op 5 volt kan nog genoeg airlfow veroorzaken. Een fan is geen eens noodzakelijk. Misschien voor hoge fsb's +250 en veel voltage op de northbridge..

Alhoewel een koele kast met airflow die langs de nb komt, ook voldoet.

• HansH
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 11-05 22:28
Dubbeldrank schreef op maandag 06 juni 2005 @ 13:55:
Ik heb er ondertussen een Zalman NB47J op geschroeft en die wordt lekker koel gehouden door de Zalman VF700Cu die er tegenaan blaast :)
Ik heb de A8N-E in bestelling staan + Zalman NB47J, daarnaast een Asus 6600GT + VF700AlCu.

Als ik de lay-out van de A8N-E bekijk dan zit de NB vrij dicht bij het uiteinde van de videokaart, hoogte van NB47J en de grootte van de VF700 zouden elkaar misschien kunnen bijten..

Heeft er iemand ervaring met deze combo (gezien lengte 6600GT)?

• thumblex.
  • Registratie: Maart 2005
  • Laatst online: 19-04 08:14
Ik heb zelf een MSI K8N Neo4 Platinum mobo, maar de lay-out is vrijwel hetzelfde als van de A8N-E. Je zult wat pinnetjes van de NB47J moeten verwijderen omdat deze de 6600GT anders zal raken, maar de VF700CU en de NB47J zullen vrij van elkaar blijven. Ik heb geloof ik 4 pinnetjes voor de helft afgeknipt, maakt dus niks uit en met een beetje flow goed het allemaal goed genoeg.

• BovenHond
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 08:18
ik heb speciaal voor deze reden de Gigabyte K8NF9 gekocht. Hier zit een passieve chipset-heatsync op. Maar let op: deze wordt maarliefst 80 graden. Kennelijk laat de N-force 4 dat dus toe. Dus maak je om de temperatuur van de chipset niet te veel zorgen.

• HansH
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 11-05 22:28
Ik heb zelf een MSI K8N Neo4 Platinum mobo, maar de lay-out is vrijwel hetzelfde als van de A8N-E. Je zult wat pinnetjes van de NB47J moeten verwijderen omdat deze de 6600GT anders zal raken, maar de VF700CU en de NB47J zullen vrij van elkaar blijven. Ik heb geloof ik 4 pinnetjes voor de helft afgeknipt, maakt dus niks uit en met een beetje flow goed het allemaal goed genoeg.
Ze verschillen idd vrij weinig. Bij vergelijking van de beide borden lijkt de NB bij de A8N-E nog iets verder naar onderen te zitten. Met een beetje geluk past het helemaal en anders is beetje bijwerken ook geen probleem. Thx. :)
ik heb speciaal voor deze reden de Gigabyte K8NF9 gekocht. Hier zit een passieve chipset-heatsync op. Maar let op: deze wordt maarliefst 80 graden. Kennelijk laat de N-force 4 dat dus toe. Dus maak je om de temperatuur van de chipset niet te veel zorgen.
Ik heb de mogelijkheid om een 120mm intake fan te plaatsen, kijk eerst ff de temperatuur aan, mocht het te warm worden dan moet de airflow van die fan wel genoeg zijn om de NB koel te houden.

• Brainless-NL
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 26-03 15:54

Brainless-NL

lolkipo

Dubbeldrank schreef op maandag 06 juni 2005 @ 13:55:
Past dat goed? Welke videokaart heb je?

Verwijderd

W3ird_N3rd schreef op maandag 06 juni 2005 @ 23:15:
Ik heb er een Coolermaster blokje opzitten :

[afbeelding]

Koop er dan een Arctic cooling silencer bij, zaag daar een gat in en je hebt prima stille koeling :)

[afbeelding]
(clickable)
klinkt h4wt, maar welke silencer heb je hier gebruikt en waar heb je deze opgehangen? :/ t ziet er namelijk niet uit dat je hem op je VGA hebt geplaatst :P

• Mentalist

Mentalist

[avdD]

Verwijderd schreef op maandag 12 september 2005 @ 23:08:
[...]

klinkt h4wt, maar welke silencer heb je hier gebruikt en waar heb je deze opgehangen? :/ t ziet er namelijk niet uit dat je hem op je VGA hebt geplaatst :P
NV Silencer 6 gewoon op de 6600GT.

Verwijderd

Ik heb ook gewoon de Zalman NB47-J erop gezet. Samen met een asus 6600GT. Past prima. Moet wel zeggen dat de zalman warm word, maar ik heb tot nu toe nog geen problemen. Maar het verschil qua geluid tussen dat asus fannetje en zalman coolertje is enorm.

Verwijderd

Oplossing hiervoor is zelf een kleine mod te maken, een zalman ZM-NB32BJ te kopen samen met een Papst 412 en deze erop te schroeven en je NB zal een stuk stiller zijn

Verwijderd

Ik heb de 2e revisie van dit mobo (A8N-E) en bij mij draait de NB-koelfan op ongeveer 5000 - 5500 RPM.
Dat is al een pak beter dan de 8000 RPM van de eerste revisie, maar nog steeds te luid...
Weet iemand toevallig op hoeveel volt dit fannetje draait?
Want anders zou ik het bijvoorbeeld op 5-volt kunnen aansluiten, ipv op die aansluiting van het mobo zelf, zodat het trager gaat draaien...
Of is dat geen goed idee?

• The__Virus
  • Laatst online: 14-05 20:45
Je kan er een Zalman Fanmate tussenhangen, zodat ie op 5-12V kan draaien. Kun je het zelf instellen. Want 5V zal misschien een beetje te weinig zijn.

Verwijderd

Een extra fanmate heb ik niet meer liggen, enkel zo'n splittertje waar ik kan kiezen tussen 5v of 12v... (maar niks ertussen :))

[ Voor 15% gewijzigd door Verwijderd op 14-11-2005 20:58 ]

• Bor
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 09:21

Bor

Coördinator Frontpage Admins / FP Powermod

01000010 01101111 01110010

Hoe hard is die fan nou eigenlijk? Waar kan ik het mee vergelijken? Ik zit er over na te denken om dit plankje ook te kopen maar schrik nogal van de vele klachten over het geluid wat de fan maakt. Direct modden (en daarmee garantie verliezen) vind ik zelf geen optie.

Is deze fan zo veel harder dan de northbridge fans op andere (non Nforce 4) bordjes?

Over Bor | Vraag & Aanbod feedback | Frontpagemoderatie Forum

• Dubbeldrank
  • Niet online
Bor de Wollef schreef op maandag 14 november 2005 @ 21:16:
Hoe hard is die fan nou eigenlijk? Waar kan ik het mee vergelijken? Ik zit er over na te denken om dit plankje ook te kopen maar schrik nogal van de vele klachten over het geluid wat de fan maakt. Direct modden (en daarmee garantie verliezen) vind ik zelf geen optie.

Is deze fan zo veel harder dan de northbridge fans op andere (non Nforce 4) bordjes?
Wat je kan doen is een bord bestellen en meteen Asus bellen dat je fan herrie maakt, zij sturen je dan een nieuw model fan. Probleem opgelost. :)

• Bor

Bor

Dubbeldrank schreef op maandag 14 november 2005 @ 22:48:
[...]

Wat je kan doen is een bord bestellen en meteen Asus bellen dat je fan herrie maakt, zij sturen je dan een nieuw model fan. Probleem opgelost. :)
Die nieuwe fan maakt dus inderdaad veel minder herrie dan de eerste versie van deze fan?

• s441558
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 23-05 17:03
Nou, bij mij begon die nieuwe fan (nieuw model) ook een takkeherrie te maken na een aantal weken. Heb uiteindelijk toch gekozen voor een zalman blokje + 12V papst fannetje, die ik vervolgens op 5 V heb laten draaien. Zo weet ik iig zeker dat ik genoeg airflow heb, en je hoort het echt niet, zeker omdat ie op 5 V draait.

Garantie verliezen zal toch wel meevallen. Als je je oude fan bewaart, kan je die er altijd weer opzetten. Of zouden ze dat zien?

[ Voor 18% gewijzigd door s441558 op 15-11-2005 08:57 ]

Nefit EnviLine IDU Monoblock E 7 E-S, Boiler 200 L, Buffervat 50L. BQQKees

• Bor

Bor

Kun je die Zalman NB47J makkelijk monteren en zit alles erbij of moet ik zelf voor koelpasta zorgen?

• The__Virus
Koelpasta zit erbij en het ging bij mij wel redelijk gemakkelijk. Alleen bij mij zit er speling op het blokje: zodra ik hem een redelijk klein duwtje geef, kan ie kantelen. Een beetje aandrukken en hij zit weer goed, de koeling is bij mij verder prima. Heb ik het soms foutgedaan?

Verwijderd

Bij mij zit ie ook een beetje los. Let wel, hij kan alleen 'schuiven' dus niet in de hoogte, maar wel 'over het NB oppervlak heen'.
Als ie in de hoogte kan schuiven maakt ie niet genoeg contact met de chip dus dan zou ik hem effe opnieuw monteren.
Ik heb hem er vanaf augustus op zitten, klein druppeltje AS3 er tussen.
Draait vanaf augustus al goed, dus ook met die 35 graden toen.
Ik heb wel een goede airflow dat wel. (Antec P180 alle fanholes gebruikt met low speed 120mm fans)

• max247
  • Registratie: November 2005
  • Niet online
ik heb nu al een tijdje de zalman heatsink op mijn northbridge en ben hier uittermate tevreden over. Het systeem is superstabiel ondanks dat de heatsink goed warm is.

• Soldaatje
  • Registratie: Juni 2005
  • Niet online
Ik heb even gezocht naar de chipset temperatuur meter. Die bestaat dus niet. Er bevindt zich echter wel een temperatuur meter op 1 cm afstand van de chipset.

http://www.nforcershq.com...e-vt63083.html?highlight=

• Bor

Bor

Soldaatje schreef op zaterdag 26 november 2005 @ 18:08:
Ik heb even gezocht naar de chipset temperatuur meter. Die bestaat dus niet. Er bevindt zich echter wel een temperatuur meter op 1 cm afstand van de chipset.

http://www.nforcershq.com...e-vt63083.html?highlight=
Dat klopt, er is geen NB sensor zoals ik al eerder in A8N-E topics heb gemeld. De moederbord temperatuur geeft dus alleen een indicatie van de warmte maar is geen echt goede maatstaaf.

• Kingeling
  • Registratie: November 1999
  • Laatst online: 18-04 16:08
Nog even een reply op originele starter;

Bij een kennis heb ik ook de originele NB cooler vervangen door een passieve koeler van zalman, maar ik denk dat door gebrek aan voldoende kastkoeling deze chip toch te warm is geworden. De onboard soundcard, die volgens mij in deze chip is ondergebracht, doet het dan ook niet meer.
Zorg dus voor genoeg indirecte koeling van dit zalmal koelertje.

• Avalaxy
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 12-03 15:40
Dat heeft er niets mee te maken, de geluidschip zit echt niet in de southbridge hoor ;)

• The__Virus
En de geluidschip is sowieso brak: ik en een buurjongen hebben de A8N SLI en bij ons beide is er wel wat mis met het geluid (de eerste van hem deed het helemaal niet).
Pagina: 1