[Ubuntu] Booten vanaf mijn raid-0 wil niet.

Pagina: 1
Acties:

Onderwerpen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rempage0611
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 08-07 15:19

Rempage0611

9405 WP @ 2x SMA Sunny Boy

Topicstarter
Haloa,

Ik heb nu dus een Ubuntu install gemaakt op een aparte hd. Zover alles goed. Nou wil ik deze dus op mijn raid-0 array zetten (via een HPT374 controller). Ik heb het programma dmraid gedownload, gecompiled en met dmraid -ay -v mijn partities in de /dev/mapper gekregen.

Alle data overgepompt op de partities, werkte ook nog prima,

Hierna heb ik met ./dmraidinitrd linuxrc initrd een initrd gemaakt welke dus m`n kernel kan laden vanaf m`n /dev/mapper/hpt37x_cfghfbacib3 partitie. Mijn lilo.conf:

code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
lba32

boot=/dev/mapper/hpt37x_cfghfbacib3
map=/boot/.map

#use this to set the correct bios device code, lilo is unable to guess it accurately.
disk=/dev/mapper/hpt37x_cfghfbacib bios=0x80

prompt
timeout=150
delay = 50
default=2.6.9

image = /boot/vmlinuz-2.6.10
        initrd=/boot/initrd #created by dmraidinitrd
        root = /dev/ram0
        append="init=/linuxrc real_root=/dev/mapper/hpt37x_cfghfbacib4"
        label = "2.6.9"

other = /dev/mapper/h

Hierna reboot. Alles gaat goed, ook de hpt374 controller wordt gezien, alleen als hij root wil mounten gaat het fout..

Determining root device...
Mounting root...
/linuxrc: cannot open dev/console: No such file or directory

Waar kan dit nou weer aan liggen????

Thnx.

[ Voor 23% gewijzigd door Rempage0611 op 16-05-2005 14:08 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• irondog
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 11-05 10:49

irondog

alle dingen moeten onzin zijn

/dev/console bestaat niet in de nieuwe root. /linuxrc heeft dat (en een aantal andere devices) echter wel nodig om het booten voort te kunnen zetten.

Ubuntu gebruikt normaal waarschijnlijk devfs en heeft /dev/console nu waarschijnlijk niet omdat devfs niet gemount is in de nieuwe root. Het kan natuurlijk ook dat jij in je migratiestap /dev niet hebt overgezet naar de raid.

Nu ben ik niet echt een debian kenner, maar mij lijkt het het slimst om udev te gaan gebruiken. Udev vereist dat een minimum aan nodes in /dev/ gewoon aanwezig is. Dit is in tegenstelling tot devfs: het pseudo filesystem kan namelijk door de kernel gemount kan worden, zelfs voordat /sbin/init uitgevoerd wordt.

Ik zou even de dmraid livecd gebruiken om /dev te voorzien van de nodige device nodes.
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
# mkdir /mnt/debian
# mount /dev/mapper/jeroot /mnt/debian
# mount -t proc proc /mnt/debian/proc
# chroot /mnt/debian/ /bin/bash
# soure /etc/profile
# cd /dev
# /sbin/MAKEDEV generic-i386
# ls -la

Nu is /dev voorzien van een zeer nette set aan device nodes. Als je nu opnieuw boot, zul je verder moeten kunnen komen.

[P5B deluxe] [Core2Duo 6300] [2 X 1GB DDR2] [GF FX7300] [320 GB WD] [Gentoo] [VISTA]