Toon posts:

Voordelen van meer geheugenbandbreedte?

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Nu heb ik bij wijze van probeersel mijn nieuwe systeem uitgerust met de 2 extra geheugenmodules uit mijn vorige systeem. AIDA32 vertelt mij dat de nieuwe bandbreedte 5323MB/s voor lezen en 1673 voor schrijven. Voorheen was dit respectievelijk 2990 en 1090.

Nu vraag ik me af wat de effectieve "real-life" voordelen hiervan zijn.

Het systeem is een Athlon64 3800+ X800XL en met nu dus 2048MB geheugen, in hoeverre is dit nuttig?

Het zijn geen "performance-latjes", zoals dat heet, ze draaien alle 4 op 2.5-4-4-8 .

Verwijderd

niet veel want een amd 64 heeft meer baat bij vet lage timings zoals 2-2-2-5-t1
maar je hebt er wel baat bij ongeveer 5 % :) !

Verwijderd

Topicstarter
met andere woorden: het levert dus meer op om over te schakelen op 2x 512MB performance geheugen dan 4x 512MB CL2.5 geheugen ?

Verwijderd

Verwijderd schreef op maandag 16 mei 2005 @ 11:30:
met andere woorden: het levert dus meer op om over te schakelen op 2x 512MB performance geheugen dan 4x 512MB CL2.5 geheugen ?
Ja, tenzij je zwaar aan foto- of videobewerking doet. Je moet bij de zwaarste applicaties/games die je draait eens kijken naar je geheugengebruik in taakbeheer, als je niet over de gigabyte komt zou ik die 4 reepjes verkopen en 2 high-performance reepjes in de plaats kopen (met lage timings).

• TERW_DAN
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

TERW_DAN

Met een hamer past alles.

Verwijderd schreef op maandag 16 mei 2005 @ 11:30:
Tenzij je die 2GB ook daadwerkelijk voltrekt, maar dat lijkt me eerlijk gezegd niet met standaard gebruik :)
sneller geheugen zul je meer performance uithalen

Verwijderd

Topicstarter
mijn zwaarste app slorpt net 1GB geheugen.

dus ff uitkijken naar betaalbare performance modules dan maar...
overigens mijn moederbord laat weinig settings toe (bvb 1T command timing) toevallig weet niemand een gemodde bios voor de MSI RS480? ik heb gelezen dat de 1.0 bios versies op de (p)review-borden deze opties wel ondersteunden. ik weet dus niet in hoeverre dit nodig is of wordt meegegeven door de SPD van de modules zelf ?

• rapture
  • Registratie: Februari 2004
  • Nu online

rapture

Zelfs daar netwerken?

Als je wat programma's door elkaar draait, dan krijg je een gieg wel vol. Belangrijkste is natuurlijk voldoende ram, de snelheid is daaraan ondergeschikt (niks is irritanter dan swappen).

AMD Athlon64 is zuinig met bandbreedte zodat er reviews zijn die zeggen dat er niet veel verschil is tussen single en dual channel. Dus zo'n AMD heeft maar single channel nodig, maar als ze binnenkort dual-cores uitbrengen, dan hebben we die extra bandbreedte nodig. Latency is ook belangrijk, wat heb je aan snel geheugen als deze wakker moet worden en beginnen te snappen wat het moet doen.

[ Voor 5% gewijzigd door rapture op 16-05-2005 13:14 ]

Verwijderd

Topicstarter
rapture, het is mij allemaal een beetje voorbijgegaan sinds DDR ram (misschien wordt ik te oud ;), misschien wordt er teveel op de "cas2 hype" ingespeeld, ...)

mijn systeem behoort een goed all-round systeem te zijn, dat wil zeggen dat ik er games op speel, dat ik er foto's en dvds mee bewerk en dat het de kleinere dingen doet (internet, office, ...)

concreet nu de mogelijkheden:

1. ik behoud de volle 2048MB CL2.5 ram (negatief: overbodige hoeveelheid? negatief: vorig systeem zonder geheugen verkopen)
2. ik behoud 1024MB CL2.5 ram en verkoop de overige mee met het oorspronkelijke moederbord en cpu waar ze mee gedraaid hebben (negatief: prestatieverlies tov CL2 of 2048MB? positief: ietwat geld van verkoop)
3. ik verkoop de volle 2048MB en koop in de plaats een 1024MB CL2 setje (negatief: prestatiewinst tov prijs gerechtvaardigd? postief: ietwat geld van 2048MB te verkopen)

• Borromini
  • Registratie: Januari 2003
  • Niet online

Borromini

Mislukt misantroop

Heb je al es geprobeerd of je je latjes niet op CAS2 kan laten draaien? Ik weet niet wat voor kwaliteit het is, maar soms lukt dat wel :). Zelfs al zou het maar met 2 latjes lukken ipv met alle 4, dan heb je nog altijd centen uitgespaard hé. Als het lukt, wel nog es MemTest draaien, om na te gaan of je RAM dan geen fouten genereert :)

Got Leenucks? | Debian Bookworm x86_64 / ARM | OpenWrt: Empower your router | Blogje

• BalusC
  • Registratie: Oktober 2000
  • Niet online

BalusC

Carpe diem

Verwijderd schreef op maandag 16 mei 2005 @ 11:12:
Nu heb ik bij wijze van probeersel mijn nieuwe systeem uitgerust met de 2 extra geheugenmodules uit mijn vorige systeem. AIDA32 vertelt mij dat de nieuwe bandbreedte 5323MB/s voor lezen en 1673 voor schrijven. Voorheen was dit respectievelijk 2990 en 1090.
Volgens mij heb je voorheen de reepjes in verkeerde sloten gedrukt, waardoor het boeltje in single channel modus draaide :) Met alle 4 de sloten gevuld, heb je 100% kans dat je Dual Channel draait ;) Wanneer je 2 reepjes hebt, dan moet je deze in specifieke sloten drukken om de Dual Channel modus te benutten en zo de geheugenbandbreedte te verdubbelen. Vaak zijn de Dual Channel slots te herkennen aan dezelfde kleuren. Raadpleeg anders de handleiding van je mobo B)
mijn zwaarste app slorpt net 1GB geheugen.
Dan is het zinvol om voor minimaal 1,5GB te gaan :)

De lagere CAS latencies zijn leuk voor de benchmarks, maar in real world merk je er weinig tot niets van. Wellicht zal Photoshop 0,5 seconde sneller starten, maar of dat jou boeit .. ;) Tenzij je overclockt natuurlijk. Met laag-latentie geheugen kun je in wezen verder overclocken, omdat je meer headroom hebt om de latenties te instellen.

[ Voor 22% gewijzigd door BalusC op 16-05-2005 14:17 ]

Verwijderd

Topicstarter
Het is een MSI RS480 bord, er zijn dus geen opties voor geheugentimings. overclocken is ook niet echt de bedoeling.
Wanneer je 2 reepjes hebt, dan moet je deze in specifieke sloten drukken om de Dual Channel modus te benutten en zo de geheugenbandbreedte te verdubbelen. Vaak zijn de Dual Channel slots te herkennen aan dezelfde kleuren.
ik dacht dat dit in orde was, maar nu ik het nalees zitten ze inderdaad in het foute slot! |:( ... wat zou de normale bandbreedte zijn die ik mag verwachten bij DDR CL2.5? ondertussen ga ik een module verplaatsen en zien wat het geeft.

• rapture
  • Registratie: Februari 2004
  • Nu online

rapture

Zelfs daar netwerken?

Verwijderd schreef op maandag 16 mei 2005 @ 13:40:
rapture, het is mij allemaal een beetje voorbijgegaan sinds DDR ram (misschien wordt ik te oud ;), misschien wordt er teveel op de "cas2 hype" ingespeeld, ...)

mijn systeem behoort een goed all-round systeem te zijn, dat wil zeggen dat ik er games op speel, dat ik er foto's en dvds mee bewerk en dat het de kleinere dingen doet (internet, office, ...)

concreet nu de mogelijkheden:

1. ik behoud de volle 2048MB CL2.5 ram (negatief: overbodige hoeveelheid? negatief: vorig systeem zonder geheugen verkopen)
2. ik behoud 1024MB CL2.5 ram en verkoop de overige mee met het oorspronkelijke moederbord en cpu waar ze mee gedraaid hebben (negatief: prestatieverlies tov CL2 of 2048MB? positief: ietwat geld van verkoop)
3. ik verkoop de volle 2048MB en koop in de plaats een 1024MB CL2 setje (negatief: prestatiewinst tov prijs gerechtvaardigd? postief: ietwat geld van 2048MB te verkopen)
Ik zou de 2GB ram gewoon behouden, die CL2 of CL2,5 zal in praktijk niet voelbaar zijn. Als je zwaarste applicatie 1GB ram nodig hebt, dan duurt het niet lang of je hebt meer dan 1GB ram nodig hebben. Het laatste dat je wilt is dat men swapt op de harddisk. Ik heb met veel ram op CAS2 en CAS3 gespeeld, naast wat benchmarkresultaten merk ik geen verschil.

Latency is meer van belang als je moet kiezen tussen soorten ram en processor. AMD processors hebben graag lage latency, dus DDR en liefst geen DDR2. Intel P4 hebben hoge bandbreedte nodig en trekken niet veel van latency aan, dan kan DDR2 ook wel draaien.

[ Voor 5% gewijzigd door rapture op 16-05-2005 21:53 ]

Verwijderd

Topicstarter
Bedankt voor al het advies,

Ondertussen draait hij dus wel op DDR en is de bandbreedte inderdaad meer wat ik had verwacht, en zelfs iets meer met 1024MB dan met 2048MB geheugen.

Ik ga zien wat het geeft voor de verkoop van het oude moederbord en CPU. Ik neem aan dat iemand daar ook graag het geheugen bij heeft... we zien wel.

Voorlopig laat ik me dus ook niet teveel ophitsen door het CAS2 gebeuren en de opgehitste prijzen daarvan ;-)

Thanks!
Pagina: 1