[satelliet+digiTV] meerdere vragen en wie heeft er ervaring?

Pagina: 1
Acties:
  • 1.093 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

• vso
  • Registratie: Augustus 2001
  • Niet online

vso

tja...

Topicstarter
na een beetje op GOT en sat4all.com gesurft te hebben zie ik door de bomen het bos niet meer.

het gaat over sataliet schotels / digitale tv via kabel / digitale TV via de ether

verhaal:
iemand in mijn kennissen kring kwam met een verhaal dat hij voor 150,- digitale tv van UPC kon bekijken. via een Dreambox.

dat klinkt leuk maar ik heb helaas geen UPC maar Caiway (andere tv provider dus)

dit topic is niet bedoeld voor het dan wel niet gratis ontvangen !!! ik heb geen zin in een slot

nu heb ik gelezen dat het mogelijk is via een dreambox en en/of digitale tv/sataliet meuk te ontvangen en er zijn mogelijkheden om dit dan wel niet via linux meuk te doen en wat speciale hardware zoals een speciale DVB-s kaart en een smart-card-reader. als ik begin wil ik goed beginnen en niet later extra dingen moeten aanschaffen ik ben wel extreem handig maar op de satalliet pagina's word ik een beetje overweldigd door alle aanbod aan informatie nergens vind ik zender lijsten terug teminste ik zie ze niet in het bos van pagina's van welke zenders ik exact kan ontvangen HELP !!! en het kanaal waar het mij omgaat is het SCI-FI channel dan moet ik in engeland wonen het kost me 780 euro ofzo om dit aan te schaffen maar heeft er iemand ervaring mee ?

nu lijkt het me wel intressant om een dreambox of zelf een pc met DVB-S kaart te kopen/in elkaar te schroeven en installeren. maar gezien de prijzen ben ik best wel huiverig.
wat ik dus nodig heb is en waar mijn vragen gelijk bij zitten:
- DVB-S ontvanger (PC kaart of speciale hardware)
- tv-kaart ?
- smart-card reader(s)?
- pc kast
of !! een kant en klare oplossing

daarnaast:
- satalliet schotel + LNB (meerdere LNB's?)
- actuators/motoren/positioners ?

o ja ik woon in een flat met onder en boven buren + balkon waar ik zicht heb op het Zuid-oosten met geloof ik geen bomen richting hemel. die kunnen blokkeren..

mijn meest belangrijke vraag is:
ondanks de aanschafkosten van alle nodige hardware is het op termijn goedkoper ? dan kabel, heb ik bv zenders (SCI-FI channel is mijn meest gewenste zender) en wat zijn jullie ervaringen?

dus ik ben op zoek naar ervaringen van mensen die satalliet hebben
die terug gegaan zijn naar kabel ./ overgestapt naar digitale TV
mensen die tips hebben (niet wat elke verkoper aansmeert of zoiets)
graag!!! zender lijsten die je kan ontvangen (links)

als dit topic handige info teweeg brengt zal ik uiterraard de startpost aanpassen en er meer info inbrengen

LINKS

msat.nl : koop site voor satallieten
sat4all : een leuke info site met handige links (tip)
[url=satalliet.pagina.nl] satalliet,pagina : een algemene site met allerlei links voor en over satallieten

Tja vanalles

• job
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 21-02 23:14

job

Je zou inderdaad een dreambox kunnen kopen om gratis te kijken.
Digitale tv, en schotel maken op dit moment onder andere gebruik van viacces en irdeto.
Deze systemen zijn gekraakt, en daardoor kan je gratis tv kijken.

Ik zou zeggen, leuk om te proberen maar je hebt er weinig plezier van.
Canal digital is nu al over aan het schakelen op irdeto II, en de kabelmaatschappijen zijn ook al druk bezig om viacces II te introduceren (en alle nieuwe abbonnee's zijn al irdeto II)
Irdeto II en viacces II zijn systemen die (nog) niet gekraakt zijn. En daar kan je gratis kijken dus vergeten.

Hoe duur het wordt is geheel van jezelf afhankelijk.
Je kan een decoder kopen van 1000 euro.
Of je koopt een decoder van 150e waarmee je ook kan kijken.
Net welke eisen jij aan de decoder eist.

Voor de pc, vervang decoder door dvb-s kaart (vanaf 150e) en je zult de pc moeten gebruiken om te decoderen.

Als je schotel neemt is het inderdaad op de termijn goedkoper.
Maar gezien de hoge aanschafkosten duurt het wel een paar jaar voordat je goedkoper uit bent.
Het verradelijke van schotel is dat er veel en veel meer zenders te verkrijgen zijn.
Neem jij veel extra betaal zenders, dus zul je nooit goedkoper uit zijn.
Maar de basiszenders (en bij schotel zijn dat er veel) die kosten bijna niets (30e per jaar)

zenderlijst: zie www.canaldigtal.nl
Wat die specifieke zender betreft.
ik weet niet welke aanbieder die zender doorgeeft.

En ervaringen.. Ik heb op dit moment een decoder voor dvb-c en kijk naar tvhome.
Decoder koste 150e (nu 99e) maandelijks kost het mij 7.95 extra en dan heb ik 90 zenders.
Genoeg topics te vinden:
TV Home van Essent; is het wat? o.a.

[ Voor 77% gewijzigd door job op 16-05-2005 01:55 ]

• Hennie-M
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 23-02 18:12
over schotel televisie. Er zijn grote groepen mensen helemaal enthousiast over de dreambox producten om tv via schotel te kijken, Maar er zijn ook mensen die je van harte een humax aan kunnen raden.
Ik heb een Humax 5400 met schotel,bekabeling en lnb+automagisch draaiende kop(geen idee hoe het heet)

voor 300euro gekocht(2de hands)
Alles goed laten uitrichten door de verkoper en daarna weinig omkijken naar.
Volgens de verkoper de voordelen van een humax tegenover een dreambox, Sneller zappen en betere beeldkwaliteit.

nadeel, alles interactie tussen de decoder en de pc (zoals het updaten van de zendertabel en de updaten van de Emu) gaat over een kabeltjes via de compoort dus betrekkelijk langzaam. En nieuwe pc's hebben geen compoorten meer...

• vso
  • Niet online

vso

tja...

Topicstarter
kort antwoord
hennie-mbetreft comporten heb je ook usb-to-serial

ik heb geen UPC/ @home Casema maar 1 of ander KLEIN lokaal kabelbedrijf (vergeleken met de grote spelers in nederland... ze bieden ook Voip Digitale TV en dergelijke meuk aan maar het is duur vergeleken met het aanbod van andere tv-kabelaars-leveranciers om over de service van het bedrijf zelf maar niet te spreken... (en met service bedoel ik als je problemen/vragen hebt of andere zaken van hun dan betaal je blauw aan service nummers en je wacht meer dan 10 minuten
ben blij(*kuch*) met hun analoge kabel lijntje maar ik zoek beter .. KPN of digitenne kan hier sinds kort .. maar ja sataliet of dergelijke ? wat is nu aantrekkelijk

maar voor de basis pakket welke zenders heb je ? want wat ik wel begrepen heb is dus dat je meerdere "satallieten" uit de lucht kan plukken met een rotterende LNB kop die automagisch zich in kan stellen .. waardoor het zender aanbod groter word ?

zijn er nog meer mensen met een mening / ervaring die dit willen delen ?

Tja vanalles

• job
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 21-02 23:14

job

Voor de pakketten zou je kunnen kijken op www.canaldigital.nl

Het standaard pakket heeft de volgende zenders: http://www.canaldigital.n...d=20&t=pakketten&pakket=7
Als je het daar bij houdt ben je goedkoper uit dan de analoge kabel.
Wil je meer zenders dan moet je daar grof voor betalen.

Een andere aanbieder die ik ken is sky digital.
Ik heb het even opgezocht, en daar kan je het sci-fi channel ontvangen.
Maar omdat dit in een pakket zit krijg je er veel andere zenders bij, en moet je er aardig voor betalen.
www.sky.com
Ik geloof dat je hier een abo af kan sluiten bij de betere satshops.

Aangezien het toch zeker 10 jaar geleden is dat ik via de schotel heb gekeken, en ik me daar toen niet echt in verdiept hebt weet ik niet welke aanbieders er nog meer zijn.

[ Voor 45% gewijzigd door job op 16-05-2005 13:00 ]

• funrider
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 02-02 12:08
Caiway + gewone ontvanger (helaas in digitale kabel tv nog geen ontvangers met Harde Schijf gesignaleerd) is beste optie qua zender aanbod en prijs en het is hopen dat SciFI ook snel op de digitale kabel gaat komen.

Op schotel zit wel veel maar vooral Duits en op Astra 2 kun je wel het nodige gratis Engelse spul ontvangen (met extra LNB) is qua aanschaf ook vrij prijzig. Dé Engelse en Duitse versie van SciFi zitten beiden gecodeerd via schotel as far as I know en er moet dus een duur kaartje voor aangeschaft worden. Via de schotel is overigens wel al mogelijk een Topfield met HD te nemen maar blijft beperkingen houden van 1 tv kijken (of max 2 Pace Puma)

[ Voor 41% gewijzigd door funrider op 26-05-2023 15:01 ]

• Bigfoot
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 20-02 12:29
Hennie-M schreef op maandag 16 mei 2005 @ 01:59:
Volgens de verkoper de voordelen van een humax tegenover een dreambox, Sneller zappen en betere beeldkwaliteit.
Jouw verkoper was duidelijk niet objectief. De Humax staat bekend vanwege de mindere beeldkwaliteit (al is het verschil vaak moeilijk te zien), de Dreambox is op dat gebied juist een topper. Ook zapt de Dreambox sneller, dit heb ik zelf eens getest overigens. Bij de Dreambox hangt het wel af van de gebruikte "EMU" natuurlijk.

Verder maken de meeste actuele toepassingen gebruik van internet dus een netwerkaansluiting zoals op de Dreambox is onontbeerlijk voor de hobbyist.

Sci-fi zit idd op zowel het Duitse Premiere betaalpakket als op het Engelse Sky UK pakket.

Ik ben zelf best wel een Dreambox fan geworden. Maar als ik kijk bij de andere sat-hobbyisten, degenen die er echt veel mee doen hebben er bijna allemaal eentje.

• vso
  • Niet online

vso

tja...

Topicstarter
funrider schreef op dinsdag 17 mei 2005 @ 12:37:
Caiway + gewone ontvanger (helaas in digitale kabel tv nog geen ontvangers met Harde Schijf gesignaleerd) is beste optie qua zender aanbod en prijs en het is hopen dat SciFI ook snel op de digitale kabel gaat komen (zie ook mijn verhaal op mn weblog)

[afbeelding]

Op schotel zit wel veel maar vooral Duits en op Astra 2 kun je wel het nodige gratis Engelse spul ontvangen (met extra LNB) is qua aanschaf ook vrij prijzig. Dé Engelse en Duitse versie van SciFi zitten beiden gecodeerd via schotel as far as I know en er moet dus een duur kaartje voor aangeschaft worden. Via de schotel is overigens wel al mogelijk een Topfield met HD te nemen maar blijft beperkingen houden van 1 tv kijken (of max 2 Pace Puma)
ter info
in mijn inleiding staat dat er een kennis is die via een dreambox digitale tv van upc kan bekijken

een dreambox heeft de mogelijkheid voor een HD

de Decoders voor digitale tv/sat tv/via de lucht tv zijn eigenlijk allemaal gebaseerd op een DVB-S of DVB-c? systeem er zit alleen een verschil tussen codering en verzending ... maar dit kan allemaal via 1 kastje ontvangen worden .. mits je in sommige gevallen de schotel en/of antenne erbij prikt ..

Tja vanalles

• Bigfoot
vso schreef op woensdag 18 mei 2005 @ 02:25:
[...]

ter info
de Decoders voor digitale tv/sat tv/via de lucht tv zijn eigenlijk allemaal gebaseerd op een DVB-S of DVB-c? systeem er zit alleen een verschil tussen codering en verzending ... maar dit kan allemaal via 1 kastje ontvangen worden .. mits je in sommige gevallen de schotel en/of antenne erbij prikt ..
DVB-sat, DVB-cable, en DVB-terrestial hebben allemaal hun eigen tuner nodig. Er zijn enkele combi-receivers op de markt, dat zijn dan twin-tuners die bijv. 1 dvb-sat en 1 dvb-t tuner ingebouwd hebben.

• Native
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 15:00
Hier 2 sites met alle zenders die je kan ontvangen op de verschillende satellieten:

www.satcodx.com (Kies regio2)

www.lyngsat.com

• Hennie-M
Bigfoot schreef op dinsdag 17 mei 2005 @ 14:42:
[...]

Jouw verkoper was duidelijk niet objectief. De Humax staat bekend vanwege de mindere beeldkwaliteit (al is het verschil vaak moeilijk te zien), de Dreambox is op dat gebied juist een topper. Ook zapt de Dreambox sneller, dit heb ik zelf eens getest overigens. Bij de Dreambox hangt het wel af van de gebruikte "EMU" natuurlijk.
Ik geloof je gelijk :) Maar ik ga geen dreambox kopen omdat ik zelf niet zoveel verstand heb van linux en het is altijd handig om bekende te hebben die je kunnen helpen als het weer eens niet werkt.

Is het nou trouwens mogelijk om ABC en CBS e.d. te ontvangen in nederland?
Al die geweldige amerikaanse series zou ik natuurlijk het liefste op mijn tv willen kijken!

• Archie_T
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 22:51
Een vriend van mij heeft ook een dreambox om digitaal via de kabel (multikabel) tv te kijken. Ik heb er even mee gespeeld en het is een heel leuk speeltje. Beeldkwaliteit was goed en de EPG is erg makkelijk, toch zijn er wel een paar nadelen vond ik.

1. Je hebt een apart kastje om te zappen, je tv is dus beeldbuis en je hebt weer 2 afstandbedieningen
2. Volume was bij hem erg zacht tegenover het standaard analoge TV signaal, maar dat kan ook aan hem liggen
3. Het opstarten duurt vrij lang met de linux distributie.
4. Hij liep bij veel zappen af en toe vast.
5. De knoppen van de afstandsbediening kwamen niet overeen met de functie.

Toch heb ik besloten om ook zo'n ding aan te schaffen eigenlijk om een paar redenen.

1. Netwerk aansluiting, dus volgens mij kan je leuke dingen doen met die linux distributie in een netwerk.
2. Beeldkwaliteit is goed.
3. Meer kanalen (zodat je langer zapt voordat je door hebt dat er nog niets op tv is ;))
4. Persoonlijke reden, ik kreeg nog geld van iemand die de dingen levert, en ach dit is ook wel leuk.

Ik zou het niet zonder meer kopen als reden 4 er niet was, daar vind ik de nadelen te groot voor, maar als een leuke gadget is dit wel weer grappig.

Ook ik was op zoek naar wat sites met info over dit apparaat, maar ik vond weinig nederlands (wel veel duits, maar mijn duits is net zo goed als een fransman zijn engels)
Dus eigenlijk wil ik zeggen na dit verhaal, bookmark van mij en ook ik ben benieuwd of er meer mensen met ervaringen zijn.

• Bigfoot
Hennie-M schreef op zondag 22 mei 2005 @ 22:06:
[...]

Ik geloof je gelijk :) Maar ik ga geen dreambox kopen omdat ik zelf niet zoveel verstand heb van linux en het is altijd handig om bekende te hebben die je kunnen helpen als het weer eens niet werkt.

Is het nou trouwens mogelijk om ABC en CBS e.d. te ontvangen in nederland?
Al die geweldige amerikaanse series zou ik natuurlijk het liefste op mijn tv willen kijken!
Van Linux hoef je in principe niks te weten als je met een Dreambox aan de slag gaat. Dat is alleen als je zelf applicaties wilt ontwikkelen, of voor gecompliceerde setups.

ABC en CBS zoals in de USA te ontvangen zijn krijg je hier niet (sats zitten achter de horizon), maar er zijn wel andere zenders die bepaalde programma's brengen, naast live feeds van programma's.

• Hennie-M
Ik heb op bepaalde sites gelezen dat als je bepaalde programma's op dreambox aan de gang wil krijgen, zoals het opnemen en dat soort zaken dat je zelf bepaalde programma's moet gaan compileren en invoegen.. daar heb ik dus absoluut geen kaas van gegeten.

• Bigfoot
Hennie-M schreef op maandag 23 mei 2005 @ 14:59:
Ik heb op bepaalde sites gelezen dat als je bepaalde programma's op dreambox aan de gang wil krijgen, zoals het opnemen en dat soort zaken dat je zelf bepaalde programma's moet gaan compileren en invoegen.. daar heb ik dus absoluut geen kaas van gegeten.
Zou best kunnen dat er een bepaald progr is waar je dat voor moet doen, maar om de normale functies te gebruiken zal je dat soort zaken niet snel tegenkomen. Ook weet ik (en jezelf ook niet vermoed ik) niet goed waar je het nu over hebt.

Als ik wil opnemen druk ik op de rode opnameknop en hij neemt op. Dat is alles. Verder heb ik niks hoeven te compileren.

• Hennie-M
Ja klopt ik weet ook niet precies hoe het zat, het is ook alweer een aantal maanden geleden.
Pagina: 1