Het Home Control Project introductie |
Misschien is dit een veel te uitgebreide startpost voor een idee dat iemand allang uitgevoerd heeft, en anders wordt dit een leuk en leerzaam project. Lijkt het jou ook niet geweldig om vanuit je luie stoel met je PDA al je lampen in huis te kunnen bedienen, nooit meer naar boven/beneden te hoeven lopen omdat je een lamp bent vergeten, de koffiepot via internet te bedienen, enz... Voor dat soort dingen is dit project! |
Geschiedenis |
Nadat we een stuk aan ons huis hadden gezet, moest ikzelf de binnenkant van m'n nieuwe ruime kamer verzorgen, verfen, aftimmeren, vloerbedekking, enz... en de electra! Als tweaker zijnde op zoek gegaan naar iets leuks en de Velleman K8000 gevonden, samen met 2x K8003 wat kabel, 2 knopjes met ingebouwde leds en wat programmeer werk (VB6 & PHP) later had ik 2 lampen die d.m.v. drukknoppen en via het web gedimd kunnen worden. (Als het nodig is wil ik hiervan wel een schema maken) |
Toekomst |
Aangezien ik wel een keer van plan ben op mezelf te gaan wonen wil ik alvast iets leuks maken voor de toekomst. Als ik met de K8000 verder wil gaan voor een heel huis zou ik veel te veel kabels moeten trekken, daarom iets nieuws! Ik heb er eens over nagedacht, het mooiste is om een aantal slaves in huis te plaatsen en daarbij 1 master (Computer). De slaves moeten
|
Uitvoering |
Dit alles wordt te moeilijk om in mijn eentje te maken, de software schrijven gaat me wel lukken, maar ik heb weinig verstand van IC's programmeren, en dit zal wel nodig zijn voor dit project, daarom ben ik op zoek naar een paar tweakers die mij hiermee willen helpen. Om alvast een idee te geven van een slave, heb ik een simpel schema gemaakt van waaruit we verder kunnen werken, of waarvanuit ik voor gek kan worden verklaard. Het eerste schema van de slaves: ![]() Op de het IO / analoog IC kom(t)(en) de knop(pen) en led(s) (niet getekend). De 6 schakelaars op het communicatie IC is voor de adres instelling 6bits = 64 adressen. Ik heb de 2e data kabel (aan het filter) aan deze kant van de lamp geplaatst, omdat dat de kant is die je binnenkrijgt in de inbouw doos (de fase en de schakeldraad). Als dat een probleem is/wordt zit er niets anders op dan naar ieder inbouwdoos een 0-draad te trekken. Als de slaves gelukt zijn, is de master niet zo moeilijk meer, dit wordt een gewone PC met een USB "dingetje". Een scherm met programma vanwaaruit alles te bedienen valt, en een php server die een webpagina serveert waar veel te bedienen is. |
Afsluitend |
Ik heb al wat gezocht naar 230V communicatie en bij Maxim IC uitgekomen, maar dat is overkill denk ik. Tot zover deze post, ik ben erg benieuwd naar jullie mening, en of jullie kunnen helpen. |
[ Voor 5% gewijzigd door NielsNL op 16-05-2005 19:15 ]
M'n Oma is een site aan het haken.