Het Home Control Project

Pagina: 1
Acties:
  • 1.001 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NielsNL
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 08-09 20:14
Het Home Control Project
introductie
Misschien is dit een veel te uitgebreide startpost voor een idee dat iemand allang uitgevoerd heeft, en anders wordt dit een leuk en leerzaam project. :)
Lijkt het jou ook niet geweldig om vanuit je luie stoel met je PDA al je lampen in huis te kunnen bedienen, nooit meer naar boven/beneden te hoeven lopen omdat je een lamp bent vergeten, de koffiepot via internet te bedienen, enz...
Voor dat soort dingen is dit project!

Geschiedenis
Nadat we een stuk aan ons huis hadden gezet, moest ikzelf de binnenkant van m'n nieuwe ruime kamer verzorgen, verfen, aftimmeren, vloerbedekking, enz... en de electra! Als tweaker zijnde op zoek gegaan naar iets leuks en de Velleman K8000 gevonden, samen met 2x K8003 wat kabel, 2 knopjes met ingebouwde leds en wat programmeer werk (VB6 & PHP) later had ik 2 lampen die d.m.v. drukknoppen en via het web gedimd kunnen worden. (Als het nodig is wil ik hiervan wel een schema maken)

Toekomst
Aangezien ik wel een keer van plan ben op mezelf te gaan wonen wil ik alvast iets leuks maken voor de toekomst.
Als ik met de K8000 verder wil gaan voor een heel huis zou ik veel te veel kabels moeten trekken, daarom iets nieuws!
Ik heb er eens over nagedacht, het mooiste is om een aantal slaves in huis te plaatsen en daarbij 1 master (Computer).
De slaves moeten
  • Communiceren over de 230V kabel
  • In de bestaande muur-inbouwdoos passen
  • minstens 1 led, 1 knop en een dimmer bevatten
De master moet:
  • een USB naar 230Vdata apparaat hebben.
  • Een Webserver + "Home Control"-programma draaien

Uitvoering
Dit alles wordt te moeilijk om in mijn eentje te maken, de software schrijven gaat me wel lukken, maar ik heb weinig verstand van IC's programmeren, en dit zal wel nodig zijn voor dit project, daarom ben ik op zoek naar een paar tweakers die mij hiermee willen helpen.
Om alvast een idee te geven van een slave, heb ik een simpel schema gemaakt van waaruit we verder kunnen werken, of waarvanuit ik voor gek kan worden verklaard. :+ We zullen zien.
Het eerste schema van de slaves:
Afbeeldingslocatie: http://www.tweakers.net/ext/f/58618/full.jpg
Op de het IO / analoog IC kom(t)(en) de knop(pen) en led(s) (niet getekend).
De 6 schakelaars op het communicatie IC is voor de adres instelling 6bits = 64 adressen.
Ik heb de 2e data kabel (aan het filter) aan deze kant van de lamp geplaatst, omdat dat de kant is die je binnenkrijgt in de inbouw doos (de fase en de schakeldraad). Als dat een probleem is/wordt zit er niets anders op dan naar ieder inbouwdoos een 0-draad te trekken.

Als de slaves gelukt zijn, is de master niet zo moeilijk meer, dit wordt een gewone PC met een USB "dingetje". Een scherm met programma vanwaaruit alles te bedienen valt, en een php server die een webpagina serveert waar veel te bedienen is.

Afsluitend
Ik heb al wat gezocht naar 230V communicatie en bij Maxim IC uitgekomen, maar dat is overkill denk ik.
Tot zover deze post, ik ben erg benieuwd naar jullie mening, en of jullie kunnen helpen.

[ Voor 5% gewijzigd door NielsNL op 16-05-2005 19:15 ]

M'n Oma is een site aan het haken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Aardig idee. Je schema klopt echter niet. Er komt zo 0 volt over het "filter en spanning voor ic" te staan. Niet echt de bedoeling lijkt me.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NielsNL
Dat klopt, dan zou je bijvoorbeeld 10V over moeten laten en maar 220V naar je lamp sturen.
Als eerste wilde ik eigenlijk de communicatie regelen, en ik ben wel benieuwd of dat goed gaat door spaarlampen, en trafo's. En 0V maakt dat ook lastig.
Ik zou het het liefst op deze manier doen, en pas als het echt niet anders kan extra (nul-)draden trekken.

[ Voor 2% gewijzigd door NielsNL op 16-05-2005 01:24 . Reden: 0 -> nul ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• moser
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 26-03-2022

moser

And then there was silence

je wilt dus data versturen over je 230VAC 50Hz net heen.

Je zal voor verschillende zaken moeten opletten:
je zal harmonische van 50Hz moeten gebruiken om te communiceren.
je kan geen TL-lampen en andere transfo's gebruiken omdat die het net zodanig verstoren dat je geen sinussignaal meer hebt (tenzij met een goede scheidingstransfo).
Als de signalen ook naar buiten kunnen gaan, let erop dat veel bedrijven niet met zo een soort netvervuiling kunnen lachen en de netbeheerders ook niet.
Je nul geleider moet voor verschillende installatie's tussen de 0 en de 10 Volt varieren (bvb vlamdetectie in een Centrale verwarming)
De schakelaars moeten in zo een geval allemaal dubbelpolig worden uitgevoerd.

Over welk net hebben we het?
3fasig 380VAC met nulgeleider
3fasig 230VAC zonder nulgeleider
enkelfasig 230VAC

bij nummer twee heb je dus geen echte nulgeleider.

het sturen van een belasting door een DC of AC componente erbij te voegen gaat niet altijd op (zeker niet in een 3fasig net)

A busstation is where a bus stops,a trainstation is where train stops
On my desk, I have a workstation,
... No further comment.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NielsNL
Dit is uitsluitend bedoeld voor thuis gebruik, over 1 fase.
Met in de meterkast een filter. Dus niemand heeft er last van, en ik ben niet van plan verder nog soortgelijke (netwerk apparatuur) over de 230 te laten lopen.
Dat had ik wel al bedacht, anders wordt het véél te lastig.

Ik ben eigenlijk naar iemand op zoek die zo'n schema (filter + communicatie IC) in elkaar kan zetten. Zodat we samen, of met een groep dit project kunnen doen. Want ik weet bijna zeker dat er meer mensen geïnteresseerd zijn hierin.

[ Voor 18% gewijzigd door NielsNL op 16-05-2005 02:06 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AcouSE
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 15-09 15:51

AcouSE

Swedish Chef

http://www.elektuur.nl/Default.aspx?tabid=28 en dan zoeken op "mains remote" in de rubriek "Huis/tuin"

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Waarom gebruik je geen X10??

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• virus.elektro
  • Laatst online: 12:51

virus.elektro

profesionele monitor sloper

kan je niet gewoon de signalen op de netspanning moduleren. bijvoorbeeld zo 235 volt is 1 en 230 volt is 0. apparaten kunnen namelijk best wat meer dan 230 hebben hoor.

bij mijn vorige stagebedrijf hadden ze ook zo iets, zoek het even op Xanura heet het is van holec http://www.transtec.nl/article.php?id=9097. maar dat is geen zelfbouw dus een stuk minder leuk

[ Voor 8% gewijzigd door virus.elektro op 16-05-2005 13:56 ]

elektrotechniek is leuk (nog wel). ik ga dus weer verder met leuke dingen ontwerpen. amd 2200+ 256mb 333mhz,gf4 440mx, 120gb,16X dvd. jarr-url

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NielsNL
AcouSe: Goede tip, helemaal vergeten, de elektuur, ik zal die ook eens goed napluizen op USB, in 2000 stond daar wat over in geloof ik. Ik ga eens kijken of ik die andere artikelen kan vinden, is in ieder geval een goed uitgangspunt.

Felony: De X10 is geen zelfbouw, en nog niet helemaal wat ik wil. Ze hebben wel een leuk Schema trouwens.

virus.elektro: over het moduleren van de 230, hoe wil je daarmee 64 apparatan gaan aansturen, en weer data van ze terugontvangen? :)
Xanura gaat met infrarood, waarbij je dul altijd zicht moet hebben op de ontvanger, niet helemaal wat ik wil.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• virus.elektro

virus.elektro

* virus.elektro denkt aan een soort netwerk protocol uit het coax tijdperk. soort token ring kan goed maar ik denk dat tcp/ip simpeler is. ik weet alleen niet of je dan ook terminators nodig hebt. je zal ook iets moeten verzinnen tegen collissions, die gaan namelijk vaak gebeuren op zo'n 2 draads verbinding

elektrotechniek is leuk (nog wel). ik ga dus weer verder met leuke dingen ontwerpen. amd 2200+ 256mb 333mhz,gf4 440mx, 120gb,16X dvd. jarr-url

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NielsNL
Het word inderdaad een token ring, maar niet met TCP/IP hiervoor is het makkelijker een eigen protocol te schrijven.
De host roept 1 voor 1 de slaves (1 byte), die antwoorden met hun inputs (1byte), en de geselecteerde slave krijgt 2 bytes voor z'n output, zoiets zal het worden.
(Er hoeft namenlijk geen netwerkverkeer overheen, alleen een hoop I/O voor de ledjes, knoppen, en dimmers.)
Hiermee krijg je geen collisions.
En waar wilde je een terminator opzetten? Een kortgesloten stekker "ergens" in een stopcontact? :+

[ Voor 14% gewijzigd door NielsNL op 16-05-2005 15:56 . Reden: (uitleg toegevoegd) ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• moser
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 26-03-2022

moser

And then there was silence

De X10 en de A10 maken gebruik van de harmonische van de frequentie van het lichtnet om data te versturen.
om zo een toepassing te installeren moet je in principe na of voor je meterkast een transfo plaatsen met filters (de filter in een meetkast is normaal niet voldoende. zulke systemen moeten volledig gescheiden zijn)
Dit zorgt ervoor dat je geen netvervuiling binnenhaalt die je communicatie aardig stoort en dat jij geen netvervuiling gaat doen.
Voor industrie zijn dit standaard zaken maar voor huisinstallaties niet, daarom is de A10/X10 geen zelfbouw.

A busstation is where a bus stops,a trainstation is where train stops
On my desk, I have a workstation,
... No further comment.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NielsNL
Ik heb even gelezen, in de documentatie van de X10, en volgens mij gaat dat te langzaam werken ik wel elke slave wel 50 keer per seconde uitlezen. (tenminste, dat doe ik nu met m'n K8000).
50*64*6bytes = 19,2KB/s die snelheid wil ik halen, en dat zie ik met de X10 nog niet lukken.

Ik zal eens kijken of/wat er bij ons voor filter inzit, en kijken wat er nodig is.
Even gekeken, en nagevraagd bij m'n broertje (electro-monteur), het wordt gewoon proberen. En als het nodig is toch maar een filter inbouwen.

[ Voor 17% gewijzigd door NielsNL op 16-05-2005 16:54 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SA007
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 20-09 19:02

SA007

Moderator Tweaking
ipv VEEL keer uitlezen is dan interrupting geen beter idee?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NielsNL
Wat bedoel je met interrupting?
Ik lees zoveel keer uit omdat je dan:
1) de slave simpel kunt houden.
2) je ook dingen als dubbelklikken of (kort-lang codes) kunt uitlezen met de master.
Ik heb het in m'n kamer op deze manier:
* enkel klik = (gedimd aan + led op de knop uit) of (uit + led op de knop aan).
* dubbelklik = (vol aan + knopled uit) of (uit + knopled aan).
* 1 seconde indrukken = alle lampen en leds uit.
en hier kun je makkelijk codes aan toevoegen.

[ Voor 12% gewijzigd door NielsNL op 17-05-2005 00:33 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Agilent HCPL-800J
Dit is een ic dat kan zenden en ontvangen over de powerline in je huis.
http://www.home.agilent.c.../-25668.536884377/pd.html

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NielsNL
Ik heb ondertussen even naar de electuur projecten gekeken, en dat ziet er goed uit!
Ik weet alleen in hoeverre daar copyright op zit, en hoe moeilijk ze daarmee doen.
Ik ben nu naar de HCPL-800J aan het kijken.
Nieuw linkje naar de HCPL-800J.

[ Voor 24% gewijzigd door NielsNL op 30-07-2006 04:08 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

waarom al dat werk?
plaats domotica, wel duur, maar echt uitgebreid. Toch bied het tal van voordelen. je hebt geen internet nodig, je kan het via GSM doen. je kunt overal touchscreens plaatsen ipv schakelaars. je gebruikt een afstandbediening vanuit le luie zetel ipv van die PDA met een beperkte autonomie vanwege de batterij.
Zoals ik al zei, is domotica wel duur. zeker als je dit laat plaatsen en programmeren.
Ma persoo,lijk vind ik toch wel dat domotica er boven gaat :9

edit: typo. als je nog meer wilt weten over die "eindeloze" functionaliteit, dan moede het maar eens opzoeken.

[ Voor 11% gewijzigd door Verwijderd op 26-05-2005 17:23 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NielsNL
Domotica is inderdaad uitgebreid, en vooral duur.
Daarnaast vind ik het leuk alles zelf te maken. En dat is heel goed mogenlijk, alleen een kwestie van de juiste onderdelen samenvoegen, plus een beetje hulp van een tweaker. O-)
Omdat m'n vriendin niet supertechnisch is, moet het vooral zonder PC, AB, of PDA te bedienen zijn.

De Agilent HCPL-800J is een heel ideaal ding, goedkoop en heel compact.
Nu moet ik nog een AVR of PIC kiezen en daar kan ik wel wat hulp voor gebruiken.

Het USB gedeelte gaat me zelf lukken, daar staat een heel goede tutorial voor in de electuur (okt + nov 2002).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• virus.elektro

virus.elektro

domotica hou toch op. je wil niet weten wat daar mee kan. bijna alles wat jij bedenkt kan, vorige stage bedrijf deed daar in. maar dat is veel te duur voor dit

voor een terminator zou je gewoon een lamp kunnnen nemen

[ Voor 9% gewijzigd door virus.elektro op 26-05-2005 20:05 ]

Pagina: 1