Stille DVD speler

Pagina: 1
Acties:

• inquestos
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 23:42
Ik ben bezig met een stil (doch betaalbaar en zonder limitaties) systeem aan het samenstellen. Hierbij heb ik al verschillende onderdelen geselecteerd, maar een dvd speler is toch iets lastigs. Een dvd speler lijkt toch iets te zijn wat vandaag de dag niet veel aandacht krijgt hierbij, al mijn resultaten zijn toch wat gedateerd. Iedereen wil wel een stille voeding, harde schijf, en vooral koelers, maar men schijnt zich in het algemeen niet zoveel zorgen te maken om een DVD-drive.

Wat ik gevonden heb is het volgende:
- Op GoT was men zo'n 4 jaar geleden vooral lovend over de pioneer, die qua geluidsproductie vaak als beste werd beoordeeld
- op hardware.info wordt momenteel de MSI speedstar D16 geadviseerd vanwege zijn snelheid en geringe geluidsproductie
- met CD Bremse of met Nero Drive speed kan de snelheid van de DVD-drive worden aangepast. Bij mij werkt dit eerlijk gezegd niet fantastisch, en ik heb liever ook gewoon een DVD-speler die standaard vrij "rustig" is.
- c't heeft een jaar geleden wel wat getest, waar de AOpen DVD1648, mijn huidige dvd-speler, als beste naar voren kwam (ik kwam dit tegen op het forum van silentpcreview.com). Eerlijk gezegd vind ik mijn speler juist helemaal niet zo stil :/ . Als ik een dvd afspeel maakt deze een hoop lawaai, vooral omdat de kast meetrilt (wat natuurlijk te verhelpen is).
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
Maker / model          noise 1x      noise max
1. AOpen DVD1648/AAP    0.4             8.4
2. Toshiba SD-M1802     1.0             7.0
3. LiteON XJ-HD166S     1.7            10.2
4. LG GDR-8162B         3.1             6.3
5. BenQ DVP1650S        3.3             8.6
6. Mitsumi DM-2000TE    3.8             8.9
7. Philips PCDB5016G    3.8             8.9
8. Plextor PX-116A      4.4             7.8
9. Pioneer DVD-120SZ    7.4             8.2

- in het maart nummer van de BBG werd de plextor 116A aangeraden. Ik heb hier verder niks over gelezen. wel is deze speler ook getest in c't (zoals in de bovenstaande tabel te zien is). Daarin komt deze er helemaal niet zo goed uit.
- in de productsurvey heeft iemand een review van een pioneer-DVD-speler geplaatst. Hij/zij was zeer te spreken over de geluidsproductie, en er is zelfs een tool beschikbaar om een nog zachter te krijgen

Nou is mijn vraag natuurlijk of iemand mij hierbij kan helpen met ervaringen of reviews wat betreft de geluidsproductie van dvd-spelers. De DVD-brander wordt gewoon een NEC-3540, die slechts incidenteel gebruikt zal worden...

(Overigens, mijn voorkeur gaat uit naar een zwarte dvd speler, aangezien deze in een coolermaster centurion 5 zal worden geplaatst.)

Fotografie: | Flickr | Canon 5DII + 20mm + 35mm + 50mm + 100mm || Hardlopen: Strava PR 5km: 20:26 10km: 44:35 HM 1:39:58

Verwijderd

Ik heb een Asus en een Aopen DVD drive zitten. Ik heb er nog nooit 1 geluidje horen uitkomen dat storend was. Zeker niet tijdens het afspelen van een film. Tijdens het rippen is de Aopen duidelijk stiller (en sneller, maar dat kan aan andere hardware liggen. Er zijn natuurlijk soms schijven die meer lawaai maken.

Verwijderd

Mag ik uit die bovenstaande code opmaken dat de A-Open 1648 goed werkt - lees: te verlagen is naar 1X of 2X speed - met Nero Drivespeed? Ben namelijk zelf van plan om een nieuwe speler te kopen dus voor mij geldt ongeveer dezelfde vraag als TS. Zou wel leuk zijn om te horen welke DVD-drives goed werken met Drivespeed.:)

• Twister336
  • Registratie: Juli 2004
  • Niet online
inquestos schreef op zondag 15 mei 2005 @ 23:21:- met CD Bremse of met Nero Drive speed kan de snelheid van de DVD-drive worden aangepast. Bij mij werkt dit eerlijk gezegd niet fantastisch, en ik heb liever ook gewoon een DVD-speler die standaard vrij "rustig" is.
Nero DriveSpeed werkt prima met de AOpen DVD1648/AAP.
Er zijn wel een 8-tal verschillende AOpen DVD1648 drives gemaakt en het is dus mogelijk dat jij een ouder type hebt dan de /AAP.
Nu heb ik al verschillende DVD-ROM drives gehad en ze maken allemaal lawaai. Dat is nu eenmaal het nadeel van de hogere snelheden.
De enige manier om zo'n ding echt stil te krijgen is dmv. tools zoals DriveSpeed.

• survivor
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 31-12-2021
Ik had vroeger een Plextor PX-116A2,en die maakte heel weinig geluid...nu heb ik een PX-130A en die maakt nog minder geluid en is sneller. :)

En draait op UDMA 5 en is helemaal niet duur.

[ Voor 15% gewijzigd door survivor op 16-05-2005 14:46 ]

Asus A8N-SLI SE,AMD X2 4200+,2 x 1024MB Apacer,Nvidia GeForce 8500GT,Plextor PX-708A,Plextor Premium,Plextor PX-116A2,Seagate ST3320620AS 320 GB(Vista),Seagate ST3250410AS 250GB x 2 raid0(XP),Samsung HD502IJ 500GB(Open Suse 11.0)

• inquestos
Zijn DVD-drives ook makkelijk stil te krijgen met iets van rubbertjes ofzo. Ik zie regelmatig wat voor HD's, maar voor DVD-drives zie ik ze eigenlijk nooit...
btw. Heeft iemand ervaring met de BENQ 1650V?
Twister336 schreef op maandag 16 mei 2005 @ 13:12:
[...]

Nero DriveSpeed werkt prima met de AOpen DVD1648/AAP.
dat valt toch best tegen. Hij gaat zowel met CD Bremse als met Drivespeed niet lager als 5, en dan is het soms de vraag of hij nog echt ronddraait (hij is dan wel stil dus, al hoor je 'm soms dan weer wel, vreemd). Werkt dan ook niet echt lekker (als je er een DVD instopt reageert ie niet altijd.. vreemd).
Er zijn ook maar 2 standen beschikbaar in Drivespeed: maximum (16x maar soms weergeeft ie 14x), en 1x, 2x, 4x (wat dus toch allemaal 5x is). CD bremse kent meer standen.
Er zijn wel een 8-tal verschillende AOpen DVD1648 drives gemaakt en het is dus mogelijk dat jij een ouder type hebt dan de /AAP.
Nu heb ik al verschillende DVD-ROM drives gehad en ze maken allemaal lawaai. Dat is nu eenmaal het nadeel van de hogere snelheden.
De enige manier om zo'n ding echt stil te krijgen is dmv. tools zoals DriveSpeed.[/quote]
Ik heb versie 1.04. Natuurlijk is het zo dat ze allemaal lawaai maken, maar de een toch meer als de ander.
survivor schreef op maandag 16 mei 2005 @ 14:43:
Ik had vroeger een Plextor PX-116A2,en die maakte heel weinig geluid...nu heb ik een PX-130A en die maakt nog minder geluid en is sneller. :)

En draait op UDMA 5 en is helemaal niet duur.
Niet duur is natuurlijk relatief, aangezien ze allemaal goedkoop zijn. Plextor is toch 50% duurder dan vele andere spelers, en is vooral slecht leverbaar (slechts enkele winkels bieden ze aan). Verder bleek de 116 dus helemaal niet zo stil te zijn, maar dat is ook natuurlijk relatief en afhankelijk van je kast...

Fotografie: | Flickr | Canon 5DII + 20mm + 35mm + 50mm + 100mm || Hardlopen: Strava PR 5km: 20:26 10km: 44:35 HM 1:39:58

Verwijderd

Ik ben ook een asus dvd speler en die is echt wel stil ! Deze heeft zogenaamd "Quitetrack" . Hij is iig een stuk stiller dan die samsung dingen die echt tering veel lawaai maken :)

• Twister336
  • Registratie: Juli 2004
  • Niet online
inquestos schreef op maandag 16 mei 2005 @ 16:50:
Hij gaat zowel met CD Bremse als met Drivespeed niet lager als 5, en dan is het soms de vraag of hij nog echt ronddraait (hij is dan wel stil dus, al hoor je 'm soms dan weer wel, vreemd). Werkt dan ook niet echt lekker (als je er een DVD instopt reageert ie niet altijd.. vreemd).
Dan zul je wel een ander type hebben.

Als je een andere drive gaat kopen zou ik IceFreak's raad opvolgen en een Asus QuieTrack kopen.
Ik denk niet dat je een stillere drive gaat vinden. Ik heb het dan wel over de DVD-E616P2. Er bestaan nog twee andere versies van dit model.

Een Plextor zou ik niet kopen. Ik heb de PX-116A3 gehad (jaja, ook daar heb je 3 verschillende versies van ;) ) en die maakte toch redelijk veel lawaai.
Plextor maakt zijn DVD-ROM drives overigens niet zelf. De oudere versies zijn Pioneers, de nieuwere zijn gemaakt door BenQ.

• inquestos
Bedankt! Dat wordt 'm dan dus, de asus quitetrack. Ik zag hem ook al staan op azerty.nl (waar ik waarschijnlijk een deel ga bestellen) maar daar stonden vervolgens wel de specificaties van de DVD-E616P1

• BalusC
  • Registratie: Oktober 2000
  • Niet online

BalusC

Carpe diem

inquestos schreef op maandag 16 mei 2005 @ 16:50:
Zijn DVD-drives ook makkelijk stil te krijgen met iets van rubbertjes ofzo. Ik zie regelmatig wat voor HD's, maar voor DVD-drives zie ik ze eigenlijk nooit...
De 3,5" HDD's met rubbertjes moet je in een 5,25" bay vastschroeven, omdat het anders niet past ;) En daar er geen grotere bays zijn dan 5,25", bestaan er geen rubbertjes voor de 5,25" brede CD/DVD drives.

• ernst
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 14-06-2025
BalusC schreef op woensdag 18 mei 2005 @ 12:31:
[...]
De 3,5" HDD's met rubbertjes moet je in een 5,25" bay vastschroeven, omdat het anders niet past ;) En daar er geen grotere bays zijn dan 5,25", bestaan er geen rubbertjes voor de 5,25" brede CD/DVD drives.
Tenzij je een kast hebt met 'trays' waar je de hdd in kunt schuiven, dan heb je aan beide kanten nog een paar mm ruimte voor een mooie doe het zelf oplossing

Every day is a start of something new, and every evening ends with the splendid dawn of a new day

Pagina: 1