Toon posts:

[XP] Computer reboot voordat hij helemaal opgestart is*

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
hallo,

Ik heb sinds een paar dagen nu dat als ik de computer opstart (win-xp) hij voordat ie zelfs helemaal uitgeladen is met de achtergrondprogramma's rechtsonderin de taakbalk meteen reboot :?
Echt heel raar, ik heb sinds paar dagen een XFX6600GT erin zitten en daarnaast zaten er al 2 optische drives, 2 harde schijven, en een athlon xp 1800+ in. Ik heb op de site van XFX gelezen dat hij minimaal een 300watt voeding vereist en mijn voeding is dan ook precies 300watt, maar nou heb ik m'n 2e harde schijf eruit gehaald om te kijken of het lag aan het stroomverbruik of zo en nog steeds reboot ie bij het opstarten |:( Ik heb toen gekeken in het logboek van xp naar de foutmelding en dit is wat ie telkens zegt:

AMLI: ACPI BIOS probeert op het ongeldige I/O-poortadres 0x75 te lezen, dat in het beschermde 0x74 - 0x76-adresbereik ligt. Dit leidt mogelijk tot een instabiel systeem. Neem voor technische ondersteuning contact op met de leverancier van het systeem.

Zie Help en ondersteuning op http://go.microsoft.com/fwlink/events.asp voor meer informatie.

Weet iemand wat dit kan betekenen of waar het aan kan liggen?

• Martin
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 23-02 18:49
Probeer eens memtest86? Klinkt bij mij namelijk als een geheugen-error...

ps: je moet je sig nog bijwerken... :)
edit: je sig is een andere comp... :X

[ Voor 18% gewijzigd door Martin op 15-05-2005 22:42 ]

Verwijderd

Het enige dat ik uit de foutmelding kan opmaken is dat een apparaat (waarschijnlijk de grafische kaart) probeert gegevens te lezen/schrijven naar een plaats in de cache v.d. CPU die door windows XP wordt gebruikt. maw: enkel het os mag erbij en niets anders. Wat ik in dit geval zou doen is in veilige modus opstarten en de driver van de grafische kaart vervangen door "standaard pci/agp grafische adapter". Dan heb je een default driver met enkel de basismogelijkheden die zeker geen rare dingen gaat uithalen. Daarna alle gegevens backuppen die van belang zijn. (je weet nooit wat er allemaal mis kan gaan) daarna kun je gaan zoeken naar drivers die geen problemen geven

Verwijderd

Heb je ook op google gezocht op die foutmelding?
http://www.google.com/sea...oe=UTF-8&q=ACPI+BIOS+AMLI
Verder, krijg je misschien een blauw scherm? Kijk even in de FAQ hoe je aan kan zetten dat de computer niet reboot bij een blue screen.

Ik pas ook je titel nog een beetje aan zodat deze voldoet aan Windows Operating Systems - Policy

Verwijderd

Topicstarter
Nee ik krijg geen blauw scherm hij reboot gewoon direct, heel raar want voordat ik die videokaart erin had had ie dat niet dus ik vrees indd dat het daar aan ligt maar er is nog iets dat me opviel, namelijk; met m'n vorige videokaart (gf4 mx) kon ik m'n monitor op 75 hertz zetten, als ik dat nu doe ziet het beeld er heel wazig uit en alleen op 70 hertz is ie dan scherp. Maar wat zijn aan te raden drivers voor de XFX6600GT? want mischien word ie indd van de standaar drivers instabiel of zo :?

ps: thnx voor de titeledit ;)

[ Voor 6% gewijzigd door Verwijderd op 15-05-2005 22:58 ]

Verwijderd

Topicstarter
update:

jesus ik zie nu net dat net als bij m'n vorige xp installatie m'n geluid het ook niet meer doet!! want hij kan geen afspeelapparaten vinden. kortom hij herkent m'n geluidskaart niet meer of zo wat is dit toch??!!! :(

op dit soort momenten kijk altijd nog erg blij naar m'n cube 8)7

later op de avond:

haha in m'n bios stond boot from: op pci en dat moet agp zijn natuurlijk dus dat heb ik veranderd (heb ik een x zo gezet om een andere videokaart om te flashen naar een Mac-versie ;) ) en nu doet ie et weer, hoelang weet ik niet maar m'n geluidskaart doet et nu ineens ook weer :? kortom dit moet te maken hebben met m'n voeding of nieuwe videokaart. feit is dat hij niet 100% stabiel draait maar dat gaf die foutmelding ookal aan, maar ik twijfel ook vanwege dat verversingsfrequentieprobleem wat ik eerder heb beschreven of de standaard drivers die erbij zaten wel zo goed zijn...

nog later op de avond

hij starte net gewoon op maar toen ik in newsbin pro een groep ging openen (dan download ie dus de posts en zo) terwijl hij al wat aan et downloaden was, kreeg ik een blauw scherm van windows dat ik inmiddels al 2x had gezien met de melding: bad_pool_caller bovenaan, terwijl ik helemaal geen zwembad heb :? maar anyway daaronder stond dat als ik de melding een 2e keer zou krijgen (wat dus et geval is) ik moet kijken of m'n hardware wel de juiste drivers heeft en of alles goed geinstalleerd is blablabla. maar wat me opviel toen ik in de bios zat was dat m'n processor 68 graden warm was is dat uberhaupt gezond? (dan kan ik dingen uitsluiten namelijk). the search continues... |:(

[ Voor 110% gewijzigd door Verwijderd op 16-05-2005 01:11 ]

Verwijderd

Lees de BSOD FAQ even door en ook http://www.microsoft.com/...t/en-us/prmd_stp_czgw.asp voor die zwembad melding :)

Verwijderd

Topicstarter
heb ik gedaan... mijn foutmelding stond er niet bij, ook op die microsoft-link niet maar daar stond wel in het algemeen dat dit soort foutmeldingen meestal te maken heeft met slechte installaties van drivers of slechte drivers, dus ik heb nu inmiddels de nieuwste forceware drivers eroverheen gegooid maar nog steeds etzelfde probleem. vooral als ik in newsbin pro terwijl ie aan het downen is een andere groep open reboot ie onmiddelijk 8)7

Verwijderd

Als het alleen tijdens het downloaden is zou het misschien aan je netwerk kaart kunnen liggen. Daar al eens de laatste drivers voor gedownload?
Is die BIOS melding inmiddels weg trouwens? Zo nee, zou je nog kunnen overwegen om je bios up te daten.

Verwijderd

Topicstarter
Verwijderd schreef op maandag 16 mei 2005 @ 15:01:
Als het alleen tijdens het downloaden is zou het misschien aan je netwerk kaart kunnen liggen. Daar al eens de laatste drivers voor gedownload?
Is die BIOS melding inmiddels weg trouwens? Zo nee, zou je nog kunnen overwegen om je bios up te daten.
hmm denk eerlijk gezegd niet dat et aan m'n netwerkdrivers ligt maar goed ik heb op de realtek site gekeken en daar stonden geen specifieke drivers bij voor mijn NIC-model, en bedoel je met die bios melding het blauwe scherm? nou de computer doet het nu alweer de hele dag behalve vanochtend toen reboote hij 1x maar dat was dus nadat ik een groep opende in newsbin. ik ga nu eerst denk ik met memtest kijken of het aan m'n geheugen ligt want dan ik dingen gaan uitsluiten. en pas in het allerlaatste geval doe ik een bios-update want ben veel te bang dat ik em mol anders :X

Verwijderd

Topicstarter
ik heb inmiddels de failsafe en de optimized defaults geprobeerd in de bios maar het maakte geen verschil en ik denk ook niet dat het aan m'n geheugen ligt, maar wat ik wel zag was dat m'n agp-poort op 1.5 volt stond, en ik heb gekeken en die kon ik maximaal op 1.8 volt zetten. hetzelfde geldt voor m'n intern-geheugen die kan van 2.5 naar 2.8 of zoiets, maar ik weet niet hoeveel volt een 6600GT standaard vereist maar mischien dat het dus daar aan ligt? hmm ga ik toch eff zoeken met google...

• roelio
  • Registratie: Februari 2001
  • Niet online

roelio

fruitig, en fris.

Over de foutmelding in je startpost: dit zie je meestal bij verouderde BIOSen, bijvoorbeeld op plankjes uit het i440BX (P2/P3) tijdperk enzo, echter dan met andere IO adressen.

De melding geeft alleen maar aan dat Windows de betreffende actie geblokkeerd heeft, wat verder geen kwaad kan. Dat je PC vastloopt of reboot heeft hier absoluut niet mee te maken :)

Wil je de melding weghebben: zoek een nieuwere BIOS :) Als je de nieuwste al hebt, geen probleem.

Zie: http://support.microsoft....spx?scid=kb;en-us;Q283649

[ Voor 12% gewijzigd door roelio op 17-05-2005 15:14 ]

AMD Phenom II X4 // 8 GB DDR2 // SAMSUNG 830 SSD // 840 EVO SSD // Daar is Sinterklaas alweer!!

Verwijderd

Topicstarter
limoentje schreef op dinsdag 17 mei 2005 @ 15:09:
Over de foutmelding in je startpost: dit zie je meestal bij verouderde BIOSen, bijvoorbeeld op plankjes uit het i440BX (P2/P3) tijdperk enzo, echter dan met andere IO adressen.

De melding geeft alleen maar aan dat Windows de betreffende actie geblokkeerd heeft, wat verder geen kwaad kan. Dat je PC vastloopt of reboot heeft hier absoluut niet mee te maken :)

Wil je de melding weghebben: zoek een nieuwere BIOS :) Als je de nieuwste al hebt, geen probleem.

Zie: http://support.microsoft....spx?scid=kb;en-us;Q283649
okee...dan denk ik dat ik toch maar m'n bios eerst ga updatten en dan ga kijken wat ie doet al doe ik het wel met tegenzin

Verwijderd

Topicstarter
Allright!!! de eerste tekenen laten zien dat het bios updaten heeft geholpen, ik heb namelijk de Nalu demo van Nvidia geinstalleerd (die zeemeermin) en als ik die dus draaide daarstrax nog kreeg ik weer het blauwe scherm en moest ik rebooten en nu dus niet!! :D _/-\o_ hij draait zelfs beter dan eerst (zal wel komen doordat ie nu op agp4x staat en zo) maar newsbin precies hetzelfde hij trekt alles nu makkelijk ineens, zelfs tegelijk haha :*)

helaas is het beeld op 75 herzt nog steeds wazig maar dat zoek ik nog wel uit dan, als zich er nog problemen voordoen dan zal ik et weer posten maar voor zover bedankt voor jullie hulp! _/-\o_
Pagina: 1