Toon posts:

Geheugen Voltages

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Ik heb 2 x 512MB Mushkin enhanced memory ze draaien nu dual channel met 2-2-2-5 Timings.
Ik maak me nogal zorgen over dit setje omdat het niet stabiel draait als ik het niet op 2.9v zet in de Bios.

Er staat dan ook in de bios dat het aan te raden is om de standaard voltages te gebruiken, 2.6v?
In een review las ik zelfs dat het op 2.5v mogelijk is om dit setje te draaien, zonder OC. Het gekke is ik draai op 200Mhz zonder enige OC. Maar het moet op 2.9v anders draait het onstabiel. Heb trouwens Memtest86 gedaan en op lage voltages gaf ie errors, 2.9v geen problemen.

Ik vroeg me af of dit aan mijn moederbord ligt of elders.

Specs:

AMD 2500+@3200+
ASUS A7N8X-Deluxe
Mushkin Enhanced 2x 512MB 2-2-2-5
2x WD Raptor 36GB Raid 0
Ati Radeon 9800Pro

voeding vervangen: Tagan 460W
Moederbord is het oudste onderdeel, vreemde is ook in CPU-Z geeft het de versie 1007 (BIOS) aan
in de Bios zelf 1004 :?

• TERW_DAN
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

TERW_DAN

Met een hamer past alles.

Test die reepjes eens in een ander systeem en kijk of ze daar ook instabiel zijn. Mocht het daar ook niet goed blijken te werken dan gewoon lekker RMAen omdat het niet draait binnen de specificaties.

Verwijderd

Topicstarter
RMAen?

• Kawaii
  • Registratie: Oktober 2002
  • Niet online
Als het nog binnen de garantie valt zou ik zeggen maakt er een RMA van. Mochten de nieuwe reepjes ook niet goed functioneren deze omruilen voor een ander merk.

Wat je desnoods kan proberen is minder strakke timings.

• TERW_DAN
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

TERW_DAN

Met een hamer past alles.

Retour Met Afval (ofwel, de officiele term Return Material Authorisation). Gewoon terug met die meuk als het niet deugt.

Verwijderd

Topicstarter
Ik heb nog enkele maanden garantie gelukkig. Maar hoe kan dit? wel op 2.9v maar niet op anders
een van die mensen van iComputers vertelde me dat dit normaal is. Maar ik heb me geheugen niet eens OC'ed.

Dit geheugen heeft standaard timings van 2-2-2-5

[ Voor 13% gewijzigd door Verwijderd op 15-05-2005 22:50 ]

• AdB
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 12-04 17:17

AdB

De A7N8X staat bekend om zijn kieskeurigheid m.b.t. geheugen. Gebruik de search eens, er zijn een heleboel threads over. Staat het setje bij de door Asus goedgekeurde modules?

Op zich is het niet netjes, maar mushkin moet m.i. 2.9 V wel aankunnen. Risico bij omwisselen is dat je nog minder compatible geheugen terugkrijgt. Trouwens met een Tagan 460 Wt krijg je mij nog steeds niet heel erg enthousiast.

Oplossingen: heb je al een bios flash geprobeerd? De latere biossen waren m.n. gericht op de geheugen compatibiliteit. De problemen met dual channel zouden ook bekend moeten zijn, dus zet dat ook maar uit. Er is trouwens een faq voor geheugen, lees die ook even door.
De timings vind ik wel heel erg strak. Best leuk dat het geheugen het zou moeten kunnen, maar misschien vind je mobo dit minder grappig. Ik zou je settings wat hoger schroeven naar normalere settings.
Testen van de modules op andere systemen lijkt me ook verstandig, kun je het eea uitsluiten.

[ Voor 11% gewijzigd door AdB op 16-05-2005 14:14 ]

AdB

• jotheman
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 10:17

jotheman

Was like that when I got here!

http://www.nforcershq.com/forum/viewforum.php?f=13

Zoek daar eens zou ik zeggen, staan veel problemen in die mensen (met name met geheugen) hebben gehad. In die stickies staan volgens mij ook geheugen compatibiliteitslijsten als ik 't me goed herinner.

edit:

Bedenk me net ineens: probeer eens van die 5 een 11 te maken bij je timings. 't Scheelt niets qua performance of 't wordt er zelfs (nihiel) sneller van, aldus veel mensen zou 11 de "sweetspot" van de A7N8X series moederborden zijn.

[ Voor 33% gewijzigd door jotheman op 16-05-2005 14:41 ]

I see dead pixels...

• bvk
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 01:45

bvk

Het gaat nooit snel genoeg!

Ik adviseer je om het geheugen eens op 2-2-2-11 te zetten. Ik heb dit bordje ook en weet dat ie die "11" heel lekker vindt....... ;) Blijkt ook vaak voor andere nForce2 borden te gelden trouwens.

Edit: had Jotheman's edit niet gezien, maar hij heeft dus gelijk;)

[ Voor 19% gewijzigd door bvk op 16-05-2005 16:35 ]

Specs

• ikman
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 10-11-2025
ahahah laat ook maar ik heb echt ander ogen nodig

[ Voor 158% gewijzigd door ikman op 16-05-2005 16:46 ]

• peke
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 04-08 22:12
2,9V is normaal en niet schadelijk voor je ram.
Je timing daarintegen zijn niet optimaal, je hoort 2-2-1-11 in te stellen, die 1 is de precharge en de 11 de active precharge.

• Wolfboy
  • Registratie: Januari 2001
  • Niet online

Wolfboy

ubi dubium ibi libertas

corpseflayer schreef op maandag 16 mei 2005 @ 19:50:
2,9V is normaal en niet schadelijk voor je ram.
2,6V is normaal, 2,9V absoluut niet.
Afhankelijk van het geheugentype zal het er prima tegen kunnen of het zelfs wel prettig vinden maar de standaard is 2.6V.

Blog [Stackoverflow] [LinkedIn]

Verwijderd

Topicstarter
Ik heb met AWDFlash mijn bios geflashed, de versie 1007 uber.
Verbazend is dat ik nu met timings van 2-2-2-6 op 2.6V draai, alles tot nu toe stabiel.
Ik zal memtest86 nogmaals draaien om te kijken of er ook fouten zijn.

Ik probeerde in eerste instantie 2-2-1-11, maar hierbij boot'e ie niet en moest ik mijn cmos resetten.
Het vreemde is dat het met de vorige bios niet eens met 2.6v opstartte wilde.

Inmiddels Memtest86 gedraaid. Ik kreeg na een tijdje een scherm vol error berichten.
op 2.6v en op 2.7v

morgen test ik het op 2-2-2-11, op verschillende voltages.
mocht het dan nog niet goed zijn, probeer ik het te testen in een andere computer.

[ Voor 27% gewijzigd door Verwijderd op 17-05-2005 22:20 ]

Verwijderd

Topicstarter
Ik heb de tests gedaan op timings van 2-2-2-6 en 2-2-2-11
vervolgends na elke test de voltage veranderd. Ik heb daarbij gebruik gemaakt van Memtest86.

Op voltages van 2.6v en 2.7v gaf het een scherm vol errors. Op 2.8v en 2.9v functioneerde het goed en kreeg geen error berichten.

Ik munt het hierop me moederbord wat nogal geheugen gevoelig blijkt te zijn :P
ik zal binnenkort het geheugen in een andere pc laten testen.
Pagina: 1