Toon posts:

Nieuwe PC of Upgraden

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Beste mensen,
Ik heb een vraag over mijn pc. Ik heb em in 2002 gekocht en heb upgrades begaan van mijn videokaart.
Nu heb ik het volgende systeem:
Processor: AMD Athlon XP 1900+ (1.60 Ghz)
Moederbord: Gigabyte GA-7VTXE+ (5 PCI, 1 AGP, 3 DIMM, Audio)
HDD: 40 GB.
RAM: 512 MB
Video Kaart: Radeon 9700
Nu denk ik dat mijn video kaart nog lang mee kan (???). Wat ik wil is zo in zo nog 512 MB/1 GB RAM geheugen erbij. Een harde schijf van rond de 100 GB erbij. En ik denk dat mijn processor ook niet erg lang meer mee gaat.
En ik denk dat als ik een nieuwe processor wil ook een nieuw moederbord moet kopen.
Wat ik vooral op mijn pc doe is gamen en internetten/downloaden e.d.
Zou ik het best een nieuw systeem kunnen kopen of zou ik kunnen upgraden?
Bedankt alvast :).
Groeten

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• asfaloth_arwen
  • Registratie: Februari 2005
  • Laatst online: 14:29
Ik zou voor een nieuwe pc gaan en oude houden als reserve en testbak, omdat je toch nieuw mobo + proc+ geheugen + hdd moet hebben, en je videokaart, het is wat je ermee wilt gaan doen natuurlijk. Als je vooruit wilt kunnen met spellen zou ik daar, binnenkort ook een van halen maar dan kan ook bijv. over paar maanden om nu geld te sparen.

[ Voor 45% gewijzigd door asfaloth_arwen op 15-05-2005 19:56 ]

Specs

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GeniusJennis
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 13-10 23:30
Je systeem kan er nog best mee door zeker als ik zie wat je er mee doet.
Of ben je echt een DieHard gamer ?

Specs: http://specs.tweak.to/14067

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PD2JK
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 15:58

PD2JK

ouwe meuk is leuk

Als je gaat upgraden heb je feitelijk al een nieuw systeem wanneer je een moederbord en processor upgrade doet.

Neem bijvoorbeeld een MSI K8N Neo2, een snelle socket939 en nog een reepje 512MB. Heb je nu één reepje 512MB in je huidige systeem? Neem er dan nog één bij en je kan dual channel draaien. Zelfs PC2100 geheugen werkt op dit moederbord i.c.m. met een snelle cpu.

Aan de hand van je budget kun je je processor kiezen. :)

Heeft van alles wat: 8088 - 286 - 386 - 486 - 5x86C - P54CS - P55C - P6:Pro/II/III/Xeon - K7 - NetBurst :') - Core 2 - K8 - Core i$ - Zen$

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
GeniusJennis schreef op zondag 15 mei 2005 @ 19:55:
Je systeem kan er nog best mee door zeker als ik zie wat je er mee doet.
Of ben je echt een DieHard gamer ?
Games zoals de nieuwe GTA en The Godfather zou ik er graag op willen spelen. Ben momenteel bezig met brothers in Arms :).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rb338
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 05-01 12:58
Je hebt het erover dat je hardware "niet lang meer meegaat".
Wacht dan totdat je écht het idee hebt dat je spellen niet meer lekker lopen of je cpu power niet meer voldoet. Ik zie namelijk ook geen echte onderbouwing voor je mogelijke geheugenuitbreiding, die voor jouw bezigheden niet veel verschil gaat maken.

Maar ik zou inderdaad deze bak niet meer upgraden, kan je 'm beter voor een paar euro doorverkopen en een compleet nieuw systeem halen.

[ Voor 4% gewijzigd door rb338 op 15-05-2005 20:09 . Reden: typo ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
En is het dan goedkoper om een heel systeem te kopen of em zelf in elkaar te zetten? :D

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• robbert
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 08:01
Verwijderd schreef op zondag 15 mei 2005 @ 20:14:
En is het dan goedkoper om een heel systeem te kopen of em zelf in elkaar te zetten? :D
Meestal is het wel wat goedkoper om alle onderdelen los te bestellen op internet, vooral vergeleken met de lokale computerboer. Het grote voordeel is dat je meer vrijheid in je keuzes hebt als je alles los koopt, maar je hebt natuurlijk wel enige kennis nodig.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• makje
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 14:15

makje

Professioneel prutser

Er zijn denk ik 2 vragen die je jezelf moet stellen: Wat voor processor zou je dan willen nemen en is die Radeon 9700Pro videokaart inderdaad nog goed genoeg?

Voor de eerste vraag: Je huidige moederbord kan tot maximaal een AMD XP 2600+ (De 266FSB variant). Is dit snel genoeg neem dan zo'n processor, koop de harde schijf en eventueel geheugen erbij en ga naar vraag 2. Is die 2600+ niet een groot genoeg verschil en wil je een snellere processor dan moet je ook minimaal een nieuw moederbord. Om dan het verschil echt significant te maken zou ik -net als een paar mensen hierboven- zeggen dat je het beste voor een AMD64 processor kan gaan, een 3000+ ofzo. Dan moet je dus ook een nieuw moederbord, maar kan je ook gelijk een s-ata schijf erbij nemen ipv weer een p-ata (s-ata is nog niet echt sneller, maar kan voor de toekomst geen kwaad).
Helaas heeft de AMD64 wel 1 potentieel nadeel: je geheugen moet wel PC3200 geheugen zijn. Ik weet niet wat voor geheugen je nu hebt, maar PC2100 geheugen kun je niet meenemen, PC2700 zou nog wel kunnen, maar is ook niet echt geweldig daar dat langzamer is dan je FSB (Bij AMD64 heet dat HTT Frequency, maar het idee is ongeveer hetzelfde). Overstappen op AMD64 is dus wat duurder, maar vergeleken bij je XP 1900+ of eventueel een 2600+ is het wel een stuk betere upgrade met veel meer toekomst erin.

Voor vraag 2 kun je het beste even wat reviews opzoeken over videokaarten en hun prestaties. Voor huidige spellen voldoet hij zeker nog wel, maar al lang niet meer op de beste settings en over een tijdje al helemaal niet meer. Je zou je dus kunnen afvragen of je dan niet ook gelijk je videokaart zou gaan vervangen, met daarbij de opmerking dat ALS je nu ook je mobo vervangt je dan eventueel ook zou KUNNEN kiezen voor een PCI-E mobo+videokaart combo ipv een AGP combo.

Maar goed, dat is allemaal jouw overweging en het hangt er maar net vanaf wat je ermee wilt gaan doen en wat je ervoor over hebt :)

Als je inderdaad vind dat zowel mobo+cpu + de rest alsook videokaart vervangen gaan worden dan kun je dus net zo goed een compleet nieuw systeem bestellen. Ikzelf vind het leuker om ze zelf in elkaar te zetten, maar ieder zijn hobby :P

offtopic:
Ikzelf heb net een nieuw moederbord besteld aangezien ik te weinig s-ata aansluitingen heb op mijn huidige. Omdat ik nu toch mijn mobo verving moest ik ook gelijk kiezen of ik weer een AGP mobo zou nemen of dat ik ook gelijk op PCI-E zou overstappen en dat laatste ga ik dus wel doen (ook al vind ik mijn 9800Pro ook nog wel snel genoeg). Of jij op AGP blijft of op PCI-E overstapt is jouw keuze, als je er nu maar wel alvangst rekening houdt met het feit dát je nu misschien al bewust moet kiezen tussen die 2...

[ Voor 5% gewijzigd door makje op 15-05-2005 20:21 ]

9800x3d

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Borromini
  • Registratie: Januari 2003
  • Niet online

Borromini

Mislukt misantroop

Voor een upgrade zou ik een Athlon 64 2800+ of hoger gaan - ik weet niet wat je budget is - en bijpassend mobo (liefst S939).
512 MB erbij is geen slecht idee, al weet ik niet hoe snel je huidige RAM loopt... Is dat PC2700 of PC3200?

Je videokaart kan inderdaad nog wat mee, toen ik FarCry begon te spelen had ik last van schokkende beelden (op hoge settings), maar toen ik de aanbevolen 1 Gig geheugen had, liep het vloeiend :), en de settings staan zeker niet lager. Je 9700 kan dus nog wel wat aan. Zelf denk ik dat ik een generatie ga overslaan. Als reactie op de post hierboven: ik heb niet de max settings met mijn 9700 Pro, maar dat hoeft ook niet... Het is zo al mooi genoeg die FarCry :). Ik heb gelezen/gehoord dat een 9700 ongeveer op het niveau van een 6600 zit, en dat is best nog goed!

Extra schijfruimte is trouwens, zoals hierboven gezegd, inderdaad een goed idee :). 200 Gb kost bijv. niet zo gek veel meer.

[ Voor 26% gewijzigd door Borromini op 15-05-2005 20:32 ]

Got Leenucks? | Debian Bookworm x86_64 / ARM | OpenWrt: Empower your router | Blogje

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Ik wou wel nog even zeggen dat mijn budget niet echt veel is :P.
Mijn RAM geheugen is 512 MB PC2700.
En als ik een nieuwe processor koop ga ik toch liever voor een wat betere variant dan de 2600.
Wat is dan zo het verschil tussen de AMD 64 en de Pentium 4?Als je de prijzen en het aantal Ghz compenseert komt de pentium toch beter uit de kast?
Mijn video kaart laat ik nog even wat het is. Moet ik nog rekening houden met het kopen van een moederbord?Als er dus iets is waar ik geen verstand van heb is dat het moederbord.
En als het niet duurder is koop ik liever zelf losse onderdelen. Vind het zelf ook leuk om er wat aan te rammelen :P.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• swampy
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 18-09 17:39

swampy

Coconut + Swallow = ?

Verwijderd schreef op zondag 15 mei 2005 @ 19:58:
[...]

Games zoals de nieuwe GTA en The Godfather zou ik er graag op willen spelen. Ben momenteel bezig met brothers in Arms :).
Upgraden gaat moeilijk worden, want je praat over moederbord, processor, geheugen..etc.... Ben je behoorlijk wat voor kwijt!

Het kan wel maar of het de moeite waard is, en of je kast wel geschikt is voor een systeem wat behoorlijk wat heter kan lopen in bepaalde gevallen ;-)

GTA he, ik vertrouw rockstar erop het speelbaar te houden zelfs op de GF440MX bij mijn vader thuis ( cheap ass 17" scherm met ghosting yuck )

GTA is nooit een grafische knaller geweest, gaat daarbij meer om vrijheid en speelbaarheid! ;-)

Nieuwe PC is een good idee om voor te gaan sparen? Eigenlijk zodra je merkt dan upgrade mogelijkheden van je huidige pc minder worden dan moet je al gaan sparen!

There is no place like ::1

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• robbert
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 08:01
Verwijderd schreef op zondag 15 mei 2005 @ 21:48:
Als je de prijzen en het aantal Ghz compenseert komt de pentium toch beter uit de kast?
Het aantal Ghz'en zegt in deze tijd niks meer, daarom is amd een hele tijd geleden al overgestapt op rating en intel laatst ook. Helaas is het hierdoor niet echt duidelijker geworden want de ratio's van intel en amd zijn niet echt te vergelijken.
Je moet vooral naar reviews kijken en dan zie je bij welke taken een bepaalde processor er beter uitkomt. Discussies over wat beter is zal hooguit tot flames leiden denk ik.

Let er wel op dat als je een nieuwe proccessor (amd64 oid) neemt je gelijk een nieuw moederbord moet nemen. Neem je een socket 939 dan zit je ook gelijk aan pci-express vast wat weer een nieuwe videokaart betekend. PATA harddisks gaan er ook uit, dus zal je ook een nieuwe SATA schijf moeten nemen. Ik weet niet wat voor een geheugen je hebt, maar er is een kans dat je dat ook zal moeten vervangen.

[ Voor 26% gewijzigd door robbert op 15-05-2005 21:56 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tim_R
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 16-06 16:27
Laatst heb ik wat zitten rekenen en kwam erop uit dat het financiële voordelen heeft je systeem wat vaker te upgraden/een nieuw systeem te kopen en het oude spul 2ehands te verkopen. Bijkomend voordeel is dat je hardware altijd up-2-date is.

Stel je koopt een pc van 1500 euro.
Je doet hier ongeveer 3 jaar mee, dan zal hij nog 250 euro waard zijn.
Dan koop je weer een systeem voor 1500 euro.
Afgeschreven waarde is dan 1250 euro.

Stel je koopt diezelfde pc van 1500 euro.
Het jaar erop verkoop je eea voor 350 euro en koopt weer voor 500 euro.
Het jaar erop verkoop je weer eea voor 700 euro en koopt voor 1000 euro.
Na 3 jaar verkoop je je systeem voor 900 euro en je koopt weer dat nieuw van 1500 euro.
Afgeschreven waarde is dan 1150 euro.

Je ziet, hier heb je financieel voordeel bij en ook heb je altijd een up-2-date systeem.

Volgens mijn theorie dus altijd upgraden ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Ik wou wel nog even zeggen dat mijn budget niet echt veel is .
En als ik een nieuwe processor koop ga ik toch liever voor een wat betere variant dan de 2600.
Wat is dan zo het verschil tussen de AMD 64 en de Pentium 4?Als je de prijzen en het aantal Ghz compenseert komt de pentium toch beter uit de kast?
Mijn video kaart laat ik nog even wat het is. Moet ik nog rekening houden met het kopen van een moederbord?Als er dus iets is waar ik geen verstand van heb is dat het moederbord.
En als het niet duurder is koop ik liever zelf losse onderdelen. Vind het zelf ook leuk om er wat aan te rammelen .

En wat verstaan we tegenwoordig onder upgraden? Wat mijn plan dus eigenlijk is is het kopen van een kast, een moederbord, een processor en geheugen. netwerkkaart, videokaart, HDD heb ik al....en ook een cd-rom + DVD speler is al aanwezig :D.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Borromini
  • Niet online

Borromini

Mislukt misantroop

Verwijderd schreef op zondag 15 mei 2005 @ 21:48:
Ik wou wel nog even zeggen dat mijn budget niet echt veel is :P.
En als het niet duurder is koop ik liever zelf losse onderdelen. Vind het zelf ook leuk om er wat aan te rammelen :P.
Voor 300 euro heb je S754 mobo + AMD 64 2800+ + 1 Gb geheugen. Anders toch nog ff wachten?

Got Leenucks? | Debian Bookworm x86_64 / ARM | OpenWrt: Empower your router | Blogje

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• swampy

swampy

Coconut + Swallow = ?

Ik zou geen S754 nemen, want die word uitgefaseerd!

Met een S939 heb je tenminste ook in de toekomst nog wat upgrade mogelijkheden!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Borromini
  • Niet online

Borromini

Mislukt misantroop

swampy schreef op zondag 15 mei 2005 @ 22:21:
Ik zou geen S754 nemen, want die word uitgefaseerd!

Met een S939 heb je tenminste ook in de toekomst nog wat upgrade mogelijkheden!
Als zijn budget ruim genoeg is, raad ik hem ook S939 aan, maar een 3000+ S939 is 25 euro meer... Hoe het met de prijsverschillen tussen de mobo's zit weet ik niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Ik wacht zo in zo tot na mijn zomervakantie....ben namenlijk nog maar een jongeman :P dus zoek voor in de vakantie wat werk. Dan denk ik dat ik rond de 400 euro kom met nog werk van mijn vaste baantje.
Dan kom ik hier zo in zo wel weer op terug maar een beetje informatie kan nooit kwaad natuurlijk :D.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• swampy

swampy

Coconut + Swallow = ?

@Borromini Dual Channel is toch wel fijn, en dat gaat nu net niet met S754!

@meneer_m 400 euro, dan zal ik de kast en fans behouden, voeding als die sterk genoeg is moet nog best meegaan!

Een leuke S939 moederbordje met een goedkope AMD 64bitter ( let op S939 ) en twee reepjes geheugen past vast wel in 400 euro ;-) Dat is 2x256Mb dat wel.. maar genoeg om mee te starten!

Pagina: 1