Scartkabel: Monster vs. Profigold

Pagina: 1
Acties:
  • 1.679 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 144306

Topicstarter
Hoi

Ik heb laatst een nieuwe home cinema set gekocht, en de verkoper in de winkel heeft me zeer aangeraden een kwalitatief goede scartkabel te kopen.
Aangezien die dingen zo verschrikkelijk duur kunnen zijn dacht ik, laat ik maar eerst even onderzoeken wat nou de beste is.

Er waren eigelijk 2 merken die vooral opvielen en dat zijn Monster Cable en Profigold

Ze hebben allebij verschillende kwaliteiten kabels, in verschillende prijsklassen.

Ik had vooral gekeken naar de kabel van ongeveer rond de 50 - 100 euro maar vroeg me eigelijk gewoon af of het uberhaupt het geld waard is om zo veel geld te besteden aan 1 zo'n kabeltje...

Dus even op een rijtje:

Wat raad je aan? Monster of Profigold?
Zijn er nog andere merken die ook goed zijn?
Is het het uberhaupt waard om zo veel geld uit te geven voor een scartkabel?
En als laatste, welke kwaliteit (Hoog/Hoger/Hoogst ;) ) raad je aan?

PS de beste kabel van Monster cable is iets van 150 euro ofzo, maar dat is dus niet de prijsklasse waar ik in zoek...

ALVAST BEDANKT!!!

[ Voor 8% gewijzigd door Anoniem: 144306 op 15-05-2005 18:52 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Xander
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 17:21
Anoniem: 144306 schreef op zondag 15 mei 2005 @ 18:50:
Wat raad je aan? Monster of Profigold?
Monster staat bij mij bekend om dure kabels, Profigold staat bij mij bekend als merk dat goede kabels maakt voor een zeer redelijke prijs. Verschilt per type natuurlijk, maar dat is een beetje de algemene indruk die ík van de merken heb.
Zijn er nog andere merken die ook goed zijn?
Er zijn echt verschrikkelijk veel merken, en zeker bij de wat duurdere kabels kom je niet echt meer 'slechte' kabels tegen imo.
Is het het uberhaupt waard om zo veel geld uit te geven voor een scartkabel?
En als laatste, welke kwaliteit (Hoog/Hoger/Hoogst ;) ) raad je aan?
Is het het waard? Uh, mij niet. Ik heb zelf het liefste niet van die lullige dropvetertjes, heb het liefste wel wat betere kabels, maar merken boeien mij persoonlijk vrij weinig. De laatste kabels die ik kocht waren van "HQ*" oid, niet duur ofzo. Of het het waard is moet je zelf even overwegen, en je moet het even relatief zien. Als je een HC setje van 250 euro hebt voor alles bij elkaar zou ik never nooit een scartkabel van 100 euro kopen. Heb je voor 10000 euro aan apparatuur staan, tja waarom zou je dan bezuinigen op kabels?
Ik zou er zelf niet te veel geld aan uitgeven ofzo, met een kabel van Monster/Profigold heb je iig geen slechte kabel, je kunt je er geen buil aan vallen lijkt me. Misschien kan het beter, maar merk jij dat en is het verschil jou geld waard? Geen idee ;)

[ Voor 4% gewijzigd door Xander op 15-05-2005 18:57 ]

PC specs!---Pulse mee voor GoT!
[22:49:37] <@Remy> ik wil een opblaasbare dSLR :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JvS
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 15:00

JvS

Ik heb hem zelf ook

Nou mijn mening? Bij video aansluitingen is het zeker belangrijk dat je goede kabels neemt. Zowiezo is een RGB signaal kwalitatief goed zichtbaar veel beter dan een composiet of s-video signaal. Wat je nodig hebt voor een RGB signaal is een DVD speler die het ondersteunt, een TV toestel dat het ondersteunt én een 21 aderige scartkabel.

Mijn mening? Geef liever 130 euro extra uit voor een betere DVD speler met betere video processing (als dat al nodig is) en koop voor 11 euro bij electronica-online een nette goed afgeschermde scartkabel. Je kan daar desnoods een extra dure unit kopen, die nog beter is afgeschermd.

Afbeeldingslocatie: http://elektronica-online.nl/productimages/2745.jpg

Als je gelooft in audio kabels (en dus verschillen meent te horen tussen verschillende kabels), dan zou ik ook dit soort kabels nemen, want dan zie je waarschijnlijk ook verschil tussen die kabels.

ik zou het in elk geval nooit zomaar doen. Wat ik zou doen is afspreken dat je de meegeleverde 21 polige scartkabel kan vergelijken met zo'n monster kabel van 100 euro en een nette afgeschermde scart van een tientje. Zie je niet echt veel verschil, dan breng je die dikke monster weer terug (nou moet je wel weten dat wat je bij electronicaonline voor 10 euro koopt, je meestal 2, 3x zoveel betaalt in een audiowinkel).

Ik zeg: koop lekker een kwaliteitscart van 12 euro online ;).

[ Voor 6% gewijzigd door JvS op 15-05-2005 19:04 ]

4x APsystems DS3; 4x495Wp OZO/WNW 10° ; 4x460Wp OZO/WNW 10°; Totaal 3820Wp

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GoT
  • Registratie: Mei 2004
  • Niet online

GoT

/ / ( . Y . ) \ \

Als je bij de duurdere kabels kijkt, dan maakt merk niet meer zoveel uit.
Waar je nog wel op kan letten: duurdere modellen zijn meestal dikker. Ze zijn dan ook "moeilijker" te buigen. (Met een klein beetje kracht is natuurlijk alles te buigen, het blijven kabels)

Ik heb zelf een tv-meubel waar de draden achterin bijeen komen (3 SCART devices + 1TV). Ik had weinig speelruimte, maar ik wilde wel een "goede" SCART kabel hebben, dus heb ik gekozen voor een flat-SCART cable van Profigold. Makkelijk te buigen en goede kwaliteit.
Maar het ligt er maar net aan wat voor bochtenwerk jij moet doen, want opzij buigen gaat weer "moeilijk" met een flatcable :*)
Afbeeldingslocatie: http://www.tvcables.co.uk/images/items/pgv781.jpg
Persoonlijk vind ik een flatcable mooier dan een ronde, maar zoals ik al zei heb ik een tv-meubel waar de kabels bijeen komen. Eenmaal weggewerkt zie ik ze niet meer .

Ik weet alleen niet meer hoeveel ik ervoor betaalde

o << Your asshole before prison.
O << Your asshole after prison.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bergen
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 26-01 15:58

Bergen

Spellingscontroleur

Wat maakt zo'n kabel van 50 tot 100 euro nou zo bijzonder? :? Ik heb gewoon een SCART-kabel voor een inkoopprijs van nog geen 5 euro, ook helemaal 1 op 1, moeilijk te buigen en afgeschermd. Het beeld wat van mijn DVD-speler komt is ook haarscherp en vrij van interferenties. Die kabels zijn pure zakkenvullerij imo.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• cactusman
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 22-09-2020

cactusman

nu met extra naalden

je wil niet weten wat de marge is op een bandridgekabel ( met name profigold) een goede scartkabel kun je al inkopen voor een euro of 3 dus 3 x een dubbelafgeschermde video ader (rgb)en de rest 1 keer afgeschermd.

euhmmmm

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 103567

hoi

kijk ook maar eens naar oehlbach, die hebben ook mooie kabels

heb er een gehaald van + - 50 euro

van audio-quest hebben ze ook een hele mooie scart (met zwart/rode stoffe mantel)
maar die is een stuk duurder.

succes

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Artje
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 10-04 16:53
Ik heb die mooie scartkabel van profigold.

Contact me maar op arthur_adrichem@hotmail.com. Ik wil hem graag verkopen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JvS
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 15:00

JvS

Ik heb hem zelf ook

cactusman schreef op zondag 15 mei 2005 @ 20:30:
je wil niet weten wat de marge is op een bandridgekabel ( met name profigold) een goede scartkabel kun je al inkopen voor een euro of 3 dus 3 x een dubbelafgeschermde video ader (rgb)en de rest 1 keer afgeschermd.
mijn gevoel zegt ook dat dit prima kabels zijn. Bij video kan je behoorlijk snel zien én kan je meten of het signaal er goed of niet goed doorheen gaat. Als alle aders afzonderlijk goed afgeschermd zijn en van goed materiaal zijn, is het wel prima.

Degelijkheid en dergelijke zijn uiteraard wel beter dan bij die 2 euro units, maar volgens mij is zo'n kabel als ik hierboven liet zien echt wel genoeg. Die heeft van die nette buigpunten op de pluggen zitten, zal waarschijnlijk netjes gesoldeerd zijn, is per ader dubbel afgeschermd, dus lijkt mij helemaal prima! :)

4x APsystems DS3; 4x495Wp OZO/WNW 10° ; 4x460Wp OZO/WNW 10°; Totaal 3820Wp

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 32714

Hoe lang moet de kabel zijn? Als het een tussen een meter en anderhalve meter ligt zou ik gewoon de één na goedkoopste nemen. Is het langer? Dan heb je beter afgeschermde kabel nodig. Kijk ook wat je home cinema set koste... Is ie 10000 euro dan is 100 euro sneller gerechtvaardigt dan bij een setje van 500 euro.
Ook weet ik uit ervaring dat er HEEL veel verdiend word op dure kabels (5x winst) inkoop kost een kabel van 100 euro ongeveer 20 euro. Een verkoper zal altijd proberen een dure kabel te verkopen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
Relaxed dat er zo snel zo veel gereageert word.
JvS schreef op zondag 15 mei 2005 @ 19:03:
Geef liever 130 euro extra uit voor een betere DVD speler
Ik heb laatst een nieuwe home cinema set gekocht
De dvd speler heb ik dus al... is een DRX-2 MKII van Yamaha
JvS schreef op zondag 15 mei 2005 @ 19:03:

Nou mijn mening? Bij video aansluitingen is het zeker belangrijk dat je goede kabels neemt. Zowiezo is een RGB signaal kwalitatief goed zichtbaar veel beter dan een composiet of s-video signaal. Wat je nodig hebt voor een RGB signaal is een DVD speler die het ondersteunt, een TV toestel dat het ondersteunt én een 21 aderige scartkabel.
Ik weet volgens mij niet precies wat een RGB signaal is... en dus ook niet of mijn dvd speler of tv het ondersteunt... de tv die ik heb is btw een Sony KV29FX30, al weer een paar jaartjes oud.

Ze hebben me trouwens bij een audio/video winkel wel nog een kabel geadviseerd waar ik de merknaam even niet meer van weet. Die was 30 eurie en die was volgens hem super goed geisoleerd, en de aders waren geklonken aan de plug in plaats van gesoldeerd, hij zei dat dat ook heel veel verschil maakte in kwaliteit... die gebruikte ze zelf ook veel in de winkel zei hij :)

Ze hebben me ook in de winkel waar ik mn home cinema gekocht heb een demonstratie gegeven van het verschil tussen de 2 kabels, een "goedkope" van 12 euro, en een middelmaat van Profigold (ze hadden 3 kwaliteiten daar: een goedkope (30 ui), een middel (60 ui) en een dure (100 ui)).
En ik moet wel eerlijk zeggen dat ik er wel een HEEL DUIDELIJK verschil in zag... veel meer details!!
Maar dat zie je natuurlijk ook alleen maar als je ze naast elkaar houd (ze hadden zo'n rete grote plasma met het scherm opgesplitst).

[ Voor 5% gewijzigd door Anoniem: 144306 op 15-05-2005 22:16 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Xander
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 17:21
Anoniem: 144306 schreef op zondag 15 mei 2005 @ 22:13:
Maar dat zie je natuurlijk ook alleen maar als je ze naast elkaar houd (ze hadden zo'n rete grote plasma met het scherm opgesplitst).
Een... rete grote plasma met het scherm opgesplitst? Je bedoelt dat je het beeld van 3 verschillende kabels tegelijkertijd op 1 scherm zag dus? Wel dezelfde bron neem ik aan? En de verschillende ingangen van dat scherm waren ook wel allemaal RGB en niet toevallig 1 RGB en de andere composite?

PC specs!---Pulse mee voor GoT!
[22:49:37] <@Remy> ik wil een opblaasbare dSLR :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The_MAN
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 16-04 15:41
Wat eerder ook al gezegd is, de op ongeveer 2 na goedkoopste kabel kopen. Kwaliteit is goed genoeg, als hij maar is afgeschermt. (is meestal wel zo, behalve de echt goedkope kabels!) Voor mij is alles boven de 25 euri weggegooid geld.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MBV
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 11:59

MBV

als het beeld VEEL scherper is ben je opgelicht: zal wel verschil tussen composiet/svideo en RGB zijn. Wedden dat die verkopers dat niet weten? :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 131655

Ik had laatst bij de uitverkoop een scartkabel gehaald voor 15 Euro die een stuk dikker was dan mijn huidige en was ook nog gold coated maar merkte uit eindelijk geen kwaliteits verschil

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
MBV schreef op zondag 15 mei 2005 @ 22:25:
als het beeld VEEL scherper is ben je opgelicht: zal wel verschil tussen composiet/svideo en RGB zijn. Wedden dat die verkopers dat niet weten? :P
Ok S video ken ik wel... maar weet nou nog steeds niet wat composiet of RGB is...? :?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vriesdude
  • Laatst online: 15:13
Anoniem: 144306 schreef op zondag 15 mei 2005 @ 22:54:
[...]

Ok S video ken ik wel... maar weet nou nog steeds niet wat composiet of RGB is...? :?
Ik heb niet veel AV kennis maar volgens mij weet ik dit nog wel:
Composiet: 2 Aderige kabel, een ader verstuurd het complete videosingaal, de andere dient meer als negatiefe pool
S-Video. 4 (?) Aderige kabel, een ader verstuurd het zwarte beeld, een andere neemt kleur voor ze rekening en de overige 2 dienen als negatiefe pool
Scart (RGB+meer): Elke kleur wordt over een eigen ader verzonden. Tevens zijn er geluidsaders en control aders.

Correct me if I am wrong O-)

/dev/null

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 110233

Ik heb een monster scart cable van 30 euro gekocht, met gouden uiteinden en afgeschermd etc. merkte behalve (een miniem) iets natuurgetrouwere kleuren, geen verschil met mijn oude 12 euro kostende no brand scartkabel, ik zou altijd voor de middenklasse gaan: kwaliteit tegen een redelijke prijs (ixos is ook goed)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
Anoniem: 144306 schreef op zondag 15 mei 2005 @ 19:17:
Hoi

Ik heb laatst een nieuwe home cinema set gekocht, en het viel me op de het menu scherm van mijn dvd speler (DRX-2 MKII van Yamaha) nogal knippert, of trilt eigelijk. De kwaliteit van de film zelf is wel super scherp, maar alleen het menu scherm van de dvd speler niet dus...

Wat kan ik hieraan doen?
Zou dit kunnen liggen aan de kwaliteit van mijn scartkabel of ligt dat aan mijn dvd speler???

Alvast bedankt!

Dit was ook nog een probleempje wat ik had (had ik onder een ander topic staan)

Maar hier word wat meer op gereageert, en valt ook wel een beetje onder hetzelfde onderwerp ...

ben benieuwd of iemand hier iets over weet?! _/-\o_

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bergen
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 26-01 15:58

Bergen

Spellingscontroleur

Anoniem: 144306 schreef op zondag 15 mei 2005 @ 22:13:
Relaxed dat er zo snel zo veel gereageert word.

Ik weet volgens mij niet precies wat een RGB signaal is... en dus ook niet of mijn dvd speler of tv het ondersteunt... de tv die ik heb is btw een Sony KV29FX30, al weer een paar jaartjes oud.
Hij bedoelt dat rood, groen en blauw (RGB) bij een SCART-stekker gescheiden worden doorgegeven. Dat levert een betere signaaldoorgifte op. Zie onderstaand schema (die 7800-connector heeft er niks mee te maken, maargoed):

Afbeeldingslocatie: http://khryssun.free.fr/SCART7800/7800_connector.gif

[ Voor 5% gewijzigd door Bergen op 15-05-2005 23:47 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DeeD2k2
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 04-05 20:47
vriesdude schreef op zondag 15 mei 2005 @ 23:03:
(...)
Scart (RGB+meer): Elke kleur wordt over een eigen ader verzonden. Tevens zijn er geluidsaders en control aders.

Correct me if I am wrong O-)
offtopic mierenneuk:
Helaas moet ik je toch corrigeren. Met Bij composite en S-Video zit je goed. Het komt er dus op neer dat ze beiden twee gegevens (Y/V) gebruiken, maar de ene (S-video) daar twee aders voor gebruikt. Kortom geen problemen met o.a. base-frequenties, en dus een beter overdracht.
Waar je de fout in gaat is dat scart een type stekker is (net als bijv. RCA en DIN) en RGB een overdrachtsmethode (net als Composite en S-video). Dit kan dus ook over een ander type kabel (dan een scart kabel) verstuurd worden. Verder zit je goed: er wordt een signaal voor rood, groen en blauw doorgezonden wat overeenkomt met de kleuren die je monitor gebruikt om een gekleurd beeld te vormen.

ontopic:
Wat voor kabel je het beste kunt gebruiken, hangt (voor mij) vooral van het type signaal en de lengte af. Uit het bovenstaande kan je, hoop ik, concluderen dat composite foutgevoeliger is dan RGB, en je dus een betere (beter afgeschermde) kabel nodig hebt. Voor de lengte geldt het zelfde: des te langer, des te meer kans op foutjes, des te meer profijt je zult hebben van een goede kabel. Het kan dus geen kwaad je even te verdiepen inde gebruikte overdrachtsmethode.

[ Voor 17% gewijzigd door DeeD2k2 op 15-05-2005 23:58 ]

Only Irish coffee provides in a single glass all four essential food groups: alcohol, caffeine, sugar, and fat. - Alex Levine

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vriesdude
  • Laatst online: 15:13
DeeD2k2 schreef op zondag 15 mei 2005 @ 23:52:
[...]
offtopic mierenneuk:
Helaas moet ik je toch corrigeren. Met Bij composite en S-Video zit je goed. Het komt er dus op neer dat ze beiden twee gegevens (Y/V) gebruiken, maar de ene (S-video) daar twee aders voor gebruikt. Kortom geen problemen met o.a. base-frequenties, en dus een beter overdracht.
Waar je de fout in gaat is dat scart een type stekker is (net als bijv. RCA en DIN) en RGB een overdrachtsmethode (net als Composite en S-video). Dit kan dus ook over een ander type kabel (dan een scart kabel) verstuurd worden. Verder zit je goed: er wordt een signaal voor rood, groen en blauw doorgezonden wat overeenkomt met de kleuren die je monitor gebruikt om een gekleurd beeld te vormen.
:7

/dev/null

Pagina: 1