Toon posts:

Wat is de bottleneck bij AVI naar MPG encoderen?

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
ik heb net een nieuwe computer aangeschaft, mede omdat ik dan niet meer zo lang hoefde te wachten voordat een film van avi naar mpg is omgezet. omdat video converteren het sterke punt is van intel, heb ik dus een intel pentium 4 processor gekozen, met setup:

intel pentium 4 3,4ghz prescott @ 3,6
1024mb geheugen pc3200 (b-merk)
asus v9999 6800gt standaard op 350/700, nu op 400/800
asus p4p800 e deluxe
maxtor dm 10 200gb pata, in 2 partities

de rest is volgens mij niet van belang.

ik gebruik de frameserver van virtualdub om ondertitels erbij te zetten. ik heb net een film van +-1,5(anderhalf) uur, in een kleine 2 uur omgezet naar mpg2.

settings:
ntsc(16/9), film
clip frame, keep aspect ratio 2
GEEN noise reduction
bij de video file heb ik dus de .vdr geladen van de frameserver
bij audio een .wav file, geript met virtualdub

output op dezelfde harde schijf als input(ook zelfde partitie)

wat kan ik doen om dit proces sneller te laten verlopen? ik had gedacht dat een film omzetten met zo'n proccesor niet langer dan een half uurtje zou moeten duren,,,heb ik een instelling verkeerd gezet, of word er iets met cpu gebruik begrensd?

op de achtergrond draaien norton antivirus 2004, emule, skype en asus smartdoctor.

wat is de bottleneck in mijn pc, of komt het alleen aan op een zo bruut mogelijke processorkracht?

is de videokaart van enige invloed? of het geheugen? met de search kon ik niks vinden.

• haggard
  • Registratie: Juli 2003
  • Niet online
hoelang duurt avi--->>mpg met tmpgenc+ bij jullie?
Lang.... Heel lang....

AVI naar MPEG duurt ook op een P4 >3Ghz lang!!! Ook al stel je TMPGENC in op Motion Prediction (very fast).

I'm not paid by performance, So I perform by payment!!! If you pay peanuts... you'll get monkeys!

• MRic3
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 22-02 18:57

MRic3

Of praat ik weer poep?

Meten is weten.....

Begin met monitoren dan zie je vanzelf wat de bottleneck is.
Omdat het nogal wat rekenwerk is .. kijk naar CPU verbruik.
Als dat 100% is ... GEVONDEN !!!!

If the world didn't suck, we would all fall off!!!

• fractal
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 03-06-2021
Verwijderd schreef op zondag 15 mei 2005 @ 18:35:
op de achtergrond draaien norton antivirus 2004, emule, skype en asus smartdoctor.

wat is de bottleneck in mijn pc, of komt het alleen aan op een zo bruut mogelijke processorkracht?

is de videokaart van enige invloed? of het geheugen? met de search kon ik niks vinden.
Tenzij NAV, eMule, Skype bij jouw veel processortijd vergen, wat niet hoort, zullen deze programma's nauwelijks invloed hebben.

Videokaart, onbelangrijk. Geheugen, je hebt zat en genoeg. Het is gewoon ouderwetse brute processorkracht. Niet anders.

Ik heb TMPGEnc al lang niet meer gebruikt maar het beste advies is: start de conversie vlak voor het slapen gaan en laat 'm rustig rekenen terwijl jij slaapt.

Verwijderd

al eens gedacht aan een ander programma om mee te converten??
tmpgenc. is gewoon een heel trage encoder...

zelf gebruik ik het programma WinAvi
hiermee convert je een avi bestand van 700mb binnen een uurtje naar 2 mpeg bestanden van elk 700mb
en de kwaliteit is vrij redelijk

en dan gebruik ik nog maar een amd 2600+ dus bij jou zal het wel nog sneller gaan

*subtitles toevoegen is hierbij ook mogelijk

[ Voor 25% gewijzigd door Verwijderd op 16-05-2005 14:17 . Reden: Géén cracks aub. ]

• haggard
  • Niet online
kijk naar CPU verbruik. Als dat 100% is ... GEVONDEN !!!!
Als TMPENC bezig is heb je altijd 100% CPU.... Encoding is een pure processor stresser!!!

[ Voor 6% gewijzigd door haggard op 17-05-2005 13:49 ]

I'm not paid by performance, So I perform by payment!!! If you pay peanuts... you'll get monkeys!

Verwijderd

Een film van 1 1/2 uur duurt hier zo'n 60 minuten om hem naar MPEG-1 te krijgen
Hierbij is de bitrate 1150, en de geluidskwaliteit op 192kbs. Motion search op normal.

Dit is met een AMD 2800+ en 9600xt.
Bij jou duurt het veel te lang, een vriend van me heeft een P4 3.6ghz, en daar gaat het nog een stuk sneller dan bij mij (logisch)

Welke decoder gebruik jij? kan je ergens in stellen in TMPGenc. Ik heb het programma zelf niet meer, in verband met draadloos videosysteem, dus kan ik niet meer kijken wat ik daar gebruikte. Het was in ieder geval niet de standaard. Ook gebruikte ik geen Frameserver, maar FFDshow voor de ondertitels.

edit: MPEG-2 duurt ongeveer een half uur langer dan de film. net zoal bij jou

[ Voor 7% gewijzigd door Verwijderd op 16-05-2005 10:43 ]

Verwijderd

Topicstarter
Verwijderd schreef op maandag 16 mei 2005 @ 10:12:
al eens gedacht aan een ander programma om mee te converten??
tmpgenc. is gewoon een heel trage encoder...

zelf gebruik ik het programma WinAvi (niet gratis, maar is wel crackje voor te vinden)
hiermee convert je een avi bestand van 700mb binnen een uurtje naar 2 mpeg bestanden van elk 700mb
en de kwaliteit is vrij redelijk

en dan gebruik ik nog maar een amd 2600+ dus bij jou zal het wel nog sneller gaan

*subtitles toevoegen is hierbij ook mogelijk
hmm,,,tmpg enc berekent automatisch hoeveel bitrate er zou passen op een dvd. dat is toch wel erg handig. nu komt er een mpg betand van +-4gb uitrollen, 2x700mb lijkt me niet echt veel dan.

iemand anders nog suggesties van andere programma's? (met frameserver ondersteuning. of kan dat met ieder programma?)

ik zet alles om naar mpeg2, met een videobitrate van rond de 4000-6000 en een audiobitrate van 256 of 384

op: motion estimate search(fast)

[ Voor 11% gewijzigd door Verwijderd op 16-05-2005 11:00 ]

• Microkid
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 19:10

Microkid

Frontpage Admin / Moderator PW/VA

Smile

Verwijderd schreef op maandag 16 mei 2005 @ 10:45:
[...]
iemand anders nog suggesties van andere programma's? (met frameserver ondersteuning. of kan dat met ieder programma?)
Cinema Craft Encoder schijnt erg snel en goed te zijn volgens diverse reviews.

4800Wp zonnestroom met Enphase
Life's a waste of time. Time's a waste of life. Get wasted all the time and you'll have the time of your life.

• J0J0
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 24-10-2025
http://mozartlaan.vze.com/

Een methode die gebruik maakt van cinema craft encoder.... ik gebruik hem ook.
Cinema craft encoder is inderdaad zeer snel. Ik heb een pentium 4 3,0Ghz (Northwood) en als ik me goed herinner duurt het zo'n 45 min.
Ik zal eens kijken of ik nog iets heb om om te zetten...

specs

Verwijderd

Topicstarter
heb nu canopus procoder geprobeerd. die had ik gevonden in enkele reviews. onbegrijpelijk en onnodig lastig in te stellen programma. de wizard wil niet werken, dus nu ga ik cinema craft encoder proberen. binnenkort de resultaten.

Verwijderd

probereen winavi snel en makkelijk kwaliteit is oke :)

• MRic3

MRic3

Of praat ik weer poep?

haggard schreef op maandag 16 mei 2005 @ 10:35:
[...]
Plain nonsense!!!!
Als TMPENC bezig is heb je altijd 100% CPU.... Encoding is een pure processor stresser!!!
Blaaaaaaaat met uitroeptekens !!!!!!! erg goed onderbouwd antwoord.

Encoding is idd pure processor stresser maar waneer kan de processor op 100% staan??? als ie genoeg data krijgt om mee te werken. Als je CPU niet op 100% staat zit de bottleneck ergens anders. Staat je processor op 100% dan is de bottleneck de processor.... zo simpel is het.

Testcase .. hang maar eens een trage oude HD in je systeem en ook nog eens weinig geheugen..
wedden dat je CPU niet op 100% komt te staan bij encoden?

• haggard
  • Niet online
Blaaaaaaaat met uitroeptekens !!!!!!! erg goed onderbouwd antwoord.
Pentium 4 3GHz met TMPGENC highest quality (slowest) en multi processor setting enabled = 100%CPU op beide threads.
Hoezo blaat?! TMPG is de motion vectors aan het uitrekenen... en geloof me... daar is 'ie gewoon ontiegelijk lang mee bezig...

[ Voor 39% gewijzigd door haggard op 16-05-2005 15:13 ]

Verwijderd

Topicstarter
jah maar wat hij bedoelt is dat je het bovenstaande antwoord meteen had moeten geven, ipv zo'n reactie met veel !!!! en hoofdletters. dat is nergens voor nodig.

me cpu gaat volgens taakbeheer zo'n beetje op en neer tussen de 40 en 100 procent. dat lijkt er dan op dat niet me cpu maar me hd de bottleneck is.

een dm 10 PATA(!!) 200gb. op die manier heb ik mijn sata connectors over voor toekomstige raid raptors. ik heb er nu even het geld niet voor.

is er niet een betere tool om mijn cpu gebruik te meten? volgens mij is taakbeheer niet echt nauwkeurig.

[ Voor 6% gewijzigd door Verwijderd op 16-05-2005 15:53 ]

• mace
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 22-02 22:33

mace

Sapere Aude

Verwijderd schreef op maandag 16 mei 2005 @ 15:45:
jah maar wat hij bedoelt is dat je het bovenstaande antwoord meteen had moeten geven, ipv zo'n reactie met veel !!!! en hoofdletters. dat is nergens voor nodig.

me cpu gaat volgens taakbeheer zo'n beetje op en neer tussen de 40 en 100 procent. dat lijkt er dan op dat niet me cpu maar me hd de bottleneck is.

een dm 10 PATA(!!) 200gb. op die manier heb ik mijn sata connectors over voor toekomstige raid raptors. ik heb er nu even het geld niet voor.

is er niet een betere tool om mijn cpu gebruik te meten? volgens mij is taakbeheer niet echt nauwkeurig.
s-ata is nogal overrated, pata is prima, hoeveel cache heb je op je HD, dat is belangrijker denk ik :)

• MRic3

MRic3

Of praat ik weer poep?

Haggard snapt er echt geen ruk van.. Het is idd zo dat encoden veel CPU power vraagt.
de vraag was:
Wat is de betekenis van bottleneck ... Vrij vertaald
... het onderdeel wat ervoor zorgt dat de prestaties van een compleet systeem beperkt worden.

Omdat bij encoden veel CPU power nodig is, is meestal de CPU de bottleneck.... maar dit hoeft niet (voer mijn testcase uit en je zal zien dat de cpu niet op 100% kan gaan staan omdat er gewoonweg niet genoeg data is waarmee de CPU kan rekenen dus kan die de CPU niet 100% belasten)

In het geval van stoffelsmichiels varieert het CPU gebruik van 40 tot 100%. Geloof mij dat komt door de andere processen die je hebt draaien. Vooral NAV 2004 zorgt voor een grote vertraging. Zet al die programma's die draaien uit en probeer het dan nog een keer. Je zal zien dat het sneller gaat en je CPU gebruik wel constant op 100% zit (taakbeheer is wel nauwkeurig qua CPU gebruik)

Maar zoals ik al zei meten is weten.....

Verwijderd

Topicstarter
oke, dus andere processen uitschakelen. ik heb nu die cinema craft encoder geprobeerd. gaat inderdaad veel sneller, maar toch niet helemaal goed: als ik de videobitrate naar +-5000 wil, dan kan die alleen als een mpv file met losse audio gemaakt worden. als ik svcd selecteer als output, dan gaat alles wel in een mpg bestand, maar de bitrate wil dan niet hoger dan 2460. het kwaliteits verschil is simpel te zien met een screenshot van de een plakken in paint, en de andere op pauze zetten in een mediaplayer, beide op het zelfde beeld natuurlijk. als iemand daar een oplossing voor heeft, dan wil ik die graag weten.

een dvd in elkaar zetten met dvd meastro met een los mpv, wav en srt bestand heb ik geen zin in, omdat dit veel werk oplevert. misschien gaat het dan wel iets sneller, maar het proces is veel lastiger.

zoals het er nu uitziet blijf ik gewoon bij tmpg enc. dan maar even wat langer wachten.

niet goed gekeken, rechtsbovenin moet een vinkje van elementary naar system. dan gaat alles in een mpg bestand, met een hoge bitrate. ik weet alleen nog niet of ik nu wel de een frameserver kan gebruiken. nog niet geprobeerd

[ Voor 14% gewijzigd door Verwijderd op 16-05-2005 16:54 ]

• haggard
  • Niet online
Nou, sorry dat ik de vraag een beetje verkeerd begrepen heb hoor... maar dan hoef je niet meteen met teksten als
... begrijpt er geen ruk van...
te blaten...

Mag ik mijn excuus daarvoor aanbieden... Ik bedoelde inderdaad dat de CPU de bottleneck (ik weet inderdaad de betekenis hiervan) is.
Bij mij heeft frameserving (bijna) geen invloed op de tijd die nodig is voor het encoden... Het scheelt misschien een paar seconden over een gemiddelde encoding tijd van ca. 4 uur.
Ook zal je met het uitzetten van processen (virusscan, softwarefirewall, etc.) niet veel tijdswinst halen. TMPG stel prio van deze processen lager in als encoding bezig is... (zal misschien ook een paar seconden/minuten tijdswinst opleveren maar geen substantieel getal)

[ Voor 43% gewijzigd door haggard op 16-05-2005 17:00 ]

• Microkid
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 19:10

Microkid

Frontpage Admin / Moderator PW/VA

Smile

Verwijderd schreef op maandag 16 mei 2005 @ 16:48:
ik weet alleen nog niet of ik nu wel de een frameserver kan gebruiken. nog niet geprobeerd
Ja, CCE ondersteund o.a. AviSynth.

4800Wp zonnestroom met Enphase
Life's a waste of time. Time's a waste of life. Get wasted all the time and you'll have the time of your life.

• MRic3

MRic3

Of praat ik weer poep?

@haggard .. ik had het al 2x omschreven en de 3e keer ben ik gewoon heel duidelijk. Troost je, ik weet dan wel wat van hardware maar heb geen ruk verstand van encoden.

@stoffelsmichiel ik ben benieuwd hoeveel tijd het scheelt als je die NAV 2004 en e-mule uitzet. Tuurlijk is het zo dat de ene codec/programma of de andere wat scheelt in kwaliteit en tijd van encoden. Persoonlijk zou ik nooit gaan voor de tijd dat het duurt maar de kwaliteit. Zoek de beste uit en zet de computer aan het decoderen voordat je slapen gaat ;)

Verwijderd

ik gebruik ook CCE + Virtualdub Frameserver, en bij mij duurt het ook ongeveer 1 a 1½; uur om een avi van 700MB te coderen naar mpeg2. (audio doe ik apart met ac3 machine) ik gebruik alleen een resize filter in virtualdub om 720x576@25fps (PAL) te krijgen.

wat mij hier alleen wel opvalt is dat mijn cpu power niet optimaal benut wordt (heb ik het idee) omdat mijn CPU load sterk varieert en eigenlijk nooit 100% is. ik heb vernomen dat dit te maken heeft met "Hyperthreading" ... toen ik dit uitzette werd mijn cpu load wel 100%, maar dan reageert windows niet meer zo lekker tijdens het coderen.

systeemspecs:
p4 @ 3.2Ghz
1GB dual channel ram
sata 160GB maxtor

Verwijderd

Topicstarter
hmm cce sp is een programma van zo'n krappe 2000 pond, oftewel 3000 euro. vaak wat lastiger,,, uhm,,,hoe zeg je dat legaal,,,open te krijgen ;) eventueel legaal verkegen serials kunnen naar mij doorgemaild worden, als je ze illegaal hebt dan wil ik ze uiteraard niet ;) ook de registratie procedure zou ik graag willen weten. anders dan registreren op de website van cce kan ik niet vinden. is dit voldoende om op een compleet legale manier het logo weg te krijgen zodat ik volledig gebruik kan maken van dit programma?

en al weet ik wel redelijk wat van encoderen/decoderen, het is en blijft een vrij lastig programma. de setting in tmpg enc: clip frame, full screen keep aspect ratio 2 heb ik nog niet kunnen vinden. iemand een idee? ik wil uiteindelijk een 16/9 verhouding krijgen, op full screen. uiteraard nog met goede hoogte breedte verhoudingen in pixels.

verder even wat tijden:

minder dan een uur over een 700mb avi (91 minuten)--->>high quality mpg met muxed audio en video streams. video bitrate +-5200 cbr. audio op 48khz en 256 bitrate.(nav 2004, skype en emule aan op de achtergrond) oftewel: _/-\o_ _/-\o_ _/-\o_

[ Voor 13% gewijzigd door Verwijderd op 16-05-2005 23:45 ]

• Paul C
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 09:41
Verwijderd schreef op maandag 16 mei 2005 @ 21:17:
ik gebruik ook CCE + Virtualdub Frameserver, en bij mij duurt het ook ongeveer 1 a 1½; uur om een avi van 700MB te coderen naar mpeg2. (audio doe ik apart met ac3 machine) ik gebruik alleen een resize filter in virtualdub om 720x576@25fps (PAL) te krijgen.

wat mij hier alleen wel opvalt is dat mijn cpu power niet optimaal benut wordt (heb ik het idee) omdat mijn CPU load sterk varieert en eigenlijk nooit 100% is. ik heb vernomen dat dit te maken heeft met "Hyperthreading" ... toen ik dit uitzette werd mijn cpu load wel 100%, maar dan reageert windows niet meer zo lekker tijdens het coderen.

systeemspecs:
p4 @ 3.2Ghz
1GB dual channel ram
sata 160GB maxtor
Dat HT aan of uit veel verschil lijkt te maken komt zeer waarschijnlijk omdat het encode programma niet Multi Threaded is en enkel 100% trek in de ene thread van de 2 die er simultaan lopen, de overige Processen nemen dan een beetje van de mogelijk 2e thread op en laten de totale Theoretische belasting ergens tussen 50 en 100% schommelen.

Het komt er op neer dat windows denkt dat hij met HyperThreading 2x zoveel kan doen terwijl hij maar een paar procent meer kan doen en doet en hij geeft daarom een lagere belasting aan wanneer HT aanstaat terwijl hij wel meer doet. Vergeet niet dat procenten ook een relatieve maateenheid is!

Verwijderd

Topicstarter
dit mag dus niet.

[ Voor 92% gewijzigd door JvS op 17-05-2005 15:21 ]

• fordrwd4ever
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 15:35

fordrwd4ever

Idiot Outside, but why?

Ik doe ongeveer 3 tot 4 uur over een complete film (divx) naar MPEG2 omzetten

Dus met Virtualdub resizen naar 720 pixels breed, ondertiteling erinzetten en dat frameserven aan de MPEG enkoder.

Ik gebruik meestal de Ligos encoder, omdat je die makkelijk kan instellen en nog redelijk snel is. :)
(MPEG2 VBR @ 6000 KBit)
Dan past er ongeveer 2 uur op een dvdtje
Dan netjes menuutje maken met DVDLab en klaar is je dvd :P

Veel sneller heb ik nog niet gezien

specs: P4 2.8 , 2 x 512 MB PC400, Hitachi 250GB hd

je zou ook de MainConcept enkoder kunnen proberen,maar deze heeft problemen met de frameserver van Virtualdub :'(

[ Voor 12% gewijzigd door fordrwd4ever op 17-05-2005 13:01 . Reden: details toegevoegd ]

Het Ford forum van Europa, www.fordpower.org.uk

• HeepH
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 30-01 14:19

HeepH

Dope Rapper

Mss moet je eens aan een raid opstelling denken ? raid-0 kan je aardig prestatiewinst mee boeken...

[ Voor 54% gewijzigd door HeepH op 17-05-2005 16:26 ]

http://specs.tweak.to/16495

Verwijderd

Topicstarter
ik werk nu met de cinema craft encoder, en die is echt super goed. van divx naar 16/9 mpg bitrate 5500 met ondertitels,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,38 minuten :*) :*) _/-\o_ _/-\o_

alleen nu is me dvd barnder kapot, al 1 week. maar gelukkig genoeg harde schijf om alles op te slaan.

• rapture
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 18:56

rapture

Zelfs daar netwerken?

HeefStan schreef op dinsdag 17 mei 2005 @ 15:39:
Mss moet je eens aan een raid opstelling denken ? raid-0 kan je aardig prestatiewinst mee boeken...
Met VirtualDub videobewerken (avi naar avi en avi naar xvid) en encoderen heb ik ontdekt dat de processor bij mij de beperkende factor is. Pentium-M (Centrino) 1,3GHz haalt tussen 4 en 6 fps, terwijl je harddisksnelheid 20 à 25MB/s nodig hebt voor 25fps. Een moderne pc zal wel 10 fps halen, dualcore misschien 20fps. Daarom hebben ze in de hoge school Dual Xeons en Dual Mac's staan voor videobewerking. Raid0 is niet nodig (tenzij als je processors erg snel zijn), wel liefst een aparte harddisk voor videobewerking (vooral voor rauwe avi's capturen is dat nodig).

[ Voor 8% gewijzigd door rapture op 17-05-2005 18:52 ]

• Kevinp
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 28-01 16:38
de snelste voor mij zijn diko. en mainconcept icm dvdmeastro. Alleen zet ik dat dus wel uiteindelijk om maar dvd.

d'r is maar één ding in het leven wat moet, en dat is dood gaan.

• Dj-sannieboy
  • Registratie: Augustus 2004
  • Niet online

Dj-sannieboy

Nee.... beter!

Wanneer ik een DIVX naar DVD omzet is dat in een half uur drie kwartier toch wel gebeurd..
Dit met een AMDAthlon 64Bit 3200+ @ 2400Mhz..
Nu is anders dan een AVI naar MPEG maar toch.. het zou nooit zo lang moeten duren denk ik..
Pagina: 1