Toon posts:

bass versterken van mp3

Pagina: 1
Acties:
  • 242 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Verwijderd

Topicstarter
Ik heb nu al verscheidene keren in de disco een heftige versie van eurythmatics - sweet dreams gehoord, maar ik kan nergens op internet de versie vinden die ik zoek. Nou ben ik zelf aan de haal gegaan met soundforge, maar dat blijkt toch moeilijker dan ik dacht.

Kent iemand misschien een goed programma waarmee je de bass kan enhancen en opbouwende geroffel kan toevoegen en, ik weet niet precies hoe het heet, dat je van heel dof naar heel scherp geluid gaat.

Als iemand begrijpt wat ik bedoel met mijn nogal kromme uitleg, dan zou ik graag wat tips willen.

Alvast bedankt

• Yoozer
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 20-01 22:02

Yoozer

minimoog

Verwijderd schreef op zondag 15 mei 2005 @ 18:32:
Ik heb nu al verscheidene keren in de disco een heftige versie van eurythmatics eurythmics - sweet dreams gehoord, maar ik kan nergens op internet de versie vinden die ik zoek. Nou ben ik zelf aan de haal gegaan met soundforge, maar dat blijkt toch moeilijker dan ik dacht.
:P
Kent iemand misschien een goed programma waarmee je de bass kan enhancen en opbouwende geroffel kan toevoegen en, ik weet niet precies hoe het heet, dat je van heel dof naar heel scherp geluid gaat.
Ah, heerlijk, een topic naar m'n hart. Ik zit hier met een hele grote grijns achter de PC.

Wat jij hebt gehoord is niks anders dan een remix. Zoek eerst eens op de naam van het nummer - het nummer zal nog wel Sweet Dreams heten maar de artiest is zeker niet meer Eurythmics. Wat bij de remix hoogstwaarschijnlijk is gebeurd is dat er een paar dingetjes bij zijn gesmeten zoals een stevigere basdrum. Ook is het geheel vast wel eens een keer door een compressor/limiter gehaald om het pomp & zuig-effect te versterken (zie ook Eric Prydz - Call On Me).

Probeer het origineel eens te scoren en kijk eerst of het befaamde synthesizer-lijntje in het begin wel precies overeen komt. Er zijn een hoop pogingen gedaan om het na te maken, maar het schijnt toendertijd een Sequential Circuits "Six-Trak" geweest te zijn. In die periode hadden ze nogal weinig te makken (het nummer is op een zolder van een warenhuis of zo opgenomen, de bel-geluidjes die je hoort zijn melkflessen gevuld met water totdat ze overeen kwamen qua toonhoogte, en de zang is 1 enkele take) en de Six-Trak was niet echt duur.

Elke synthesizer heeft zijn eigen unieke geluid en op het moment dat jij een verschil hoort tussen de disco-versie (vraag anders gewoon de DJ tenzij je er niet bij kunt) en het origineel is het iets dat gewoon nagespeeld is.
Als iemand begrijpt wat ik bedoel met mijn nogal kromme uitleg, dan zou ik graag wat tips willen.
Ik begrijp wat je bedoelt.

Bas enhancen : mastering plugin, probeer eens iets genaamd Izotope Ozone of IK Multimedia T-Racks - die zorgen ervoor dat het kan knallen. Dit is echter nog niet alles, in de meeste producties wordt 't meerdere keren en apart per spoor door een compressor gehaald. Da's een beetje het geheim van de smid, al kun je het wel leren (maar probeer eerst maar eens met bovenstaand aan de gang, da's al lastig genoeg).
opbouwende geroffel kan toevoegen
En nu wordt het lastig. Je kunt op dit moment de track niet meer als 1 enkele wave-file beschouwen - je moet 'm in stukken knippen, elke 4 maten. Dan moet je precies het tempo bepalen. Vervolgens zet je het in een programma als Cubase / Reason / Ableton Live / FL Studio - wat het beste werkt (probeer eerst maar eens FL Studio of Reason, daar zijn een stel trials van te krijgen).

Dan ga je dingen toevoegen. Reason en FL Studio hebben beiden een 16-step sequencer er in zitten. Die 16 stappen komen overeen met 1 maat, of 4 beats. Het hele synthloopje van Sweet Dreams duurt 4 maten, dus dat zijn totaal 64 stappen. Stappen 1, 5, 9 en 13 zijn voor de basdrum, stappen 5 en 13 voor de clap/snare en de rest mag je zelf uitvinden.

Je speelt zo steeds een stukje af. Bij een roffel zet je alle 16 stappen aan. Bij FL en Reason kun je ook het volume per stap in tekenen - da's dus niks anders als een stijgende lijn, elke keer een beetje harder.
en, ik weet niet precies hoe het heet, dat je van heel dof naar heel scherp geluid gaat.
Da's een lowpassfilter (laagdoorlaatfilter). Er zijn meerdere varianten van. Dit gaat in alle bovengenoemde programma's - maar niet in Sound Forge, want die heeft geen filter waarbij je iets in kan tekenen, alleen eentje die je er 1 keer over kan halen, en verder niks.

Maar zoals ik al zei, probeer eerst eens met Reason of FL studio aan de gang te gaan als je wilt remixen (want dat is het in feite).

teveel zooi, te weinig tijd

Verwijderd

Topicstarter
ahhh... hier kom ik een heel eind, super!

Ik ga dat reason eens proberen. Had al eens een keer rebirth geprobeerd, maar dat is infeite alleen een soort drum simulator.

Ik ga eens kijken of het lukt.