DELL Mobo dood?

Pagina: 1
Acties:

• paazei
  • Registratie: Maart 2004
  • Nu online
Ik zal mijn verhaal even in chronologische volgorde vertellen, om het overzichtelijker te houden.

Ik slaap iedere nacht met mijn computer aan, ik zet namelijk mijn muziek aan als ik ga slapen.
Zo ook vorige week donderdag. Ik zet mijn muziek aan, screensaver gaat na 3 minuten aan(zeart beeld is mijn screensaver) en ik ga slapen. De volgende ochtend word ik wakker, ik beweeg de muis, geen reactie. Muziek was ook niet meer aan. Ik de computer handmatig uitgezet, om hem daarna weer aan te zetten, maar dat bleek niet het geval, ik druk namelijk het knopje in en ik hoor de koelers aangspinnen en de harde schijven komen op toeren, maar daarna... niks.
Ook de monitorer gaan niet aan(2 crt monitoren). De pc start niet verder op, ik hoor ook geen geluid zodat ik weet dat windows is gestart, hij haalt de bios en de videokaart niet eens.
Ik stroom eruit, bios resetten, batterijtje eruit, allemaal geen enkel nut.
De volgende avond, vrijdag, ik zet mijn computer weer aan, stroom erin en... hij doet het...
Ik blij, samen een film gekeken met mijn vriendin, bij de aftiteling *Poef* alles uit, weern niks dat het doet.
Tot nu toen heeft hij het niet gedaan, ik denk dat mijn moederbord kapot is,maar het kan ook de CPU zijn, aangezien de videokaart niet een word getoont als ik hem aanzet.
Het gekke is ook nog dat hij het wel weer een keer heeft gedaan nadat hij kapot was.

Ik heb van alles geprobeerd:
Bios reset, duizende keren, batterijtje eruit, weer erin, nieuw batterijtje gehaald, stroom een dag eraf.
Alle harde schijven los, geheugen gecontroleert, niks had nut.
Wat moet ik nog doen? Ho wet ik wat er kapot is?
Het is trouwens een dell moderbord uit een dimension 8300. Met een prescott 3 .0 Ghz.
Ik hoop dat iemand mij kan helpen...

• Countess
  • Registratie: April 2003
  • Laatst online: 19-07 01:41
kan ook best de videokaart zijn

maar aangezien het een dell is, gewoon garantie vragen. daar heb je tensloten een dell voor gekocht.

mijn spelling is niet best, maar wel beter als je haar. ga jij je ook verbeelden dat mensen rare dingen over je spelling gaan zeggen als hun haar er niet uit ziet? andrelon helpt!

• BaBy-G
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 24-04 02:45
nee denk eerlijk gezegd dat het niet je mobo is maar je geheugen of je CPU... :)
heb je al andere reepjes geheugen geprobeerd en ff gecheckt of de koeler van je CPU het nog wel goed doet aangezien je hem best wel lang aan hebt...
ik heb overigens precies de zelfde PC... :Y)

Man - a being in search of meaning

Verwijderd

onder delen vervangen in een del is zo i zo niet slim lekker garantie geval;P

ps waarom muziek aan snachts, dat slaapt toch vet kut

• Thandor
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 22:41

Thandor

SilverStreak

Als je nog garantie hebt moet je niets gaan veranderen.

@benx
del = Dell
zo i zo = sowieso ;)

Profiel | https://thandor.net - hardware
And the rest of us would be carousing the aisles, stuffing baloney.

• paazei
  • Nu online
Jah, garantie is heel leuk, maar die is dus net 2 weken verlopen, en om mijn pc een paar weken naar dell te sturen, daar heb ik al helemaal geen behoefte aan.

En muziek snachts is vet relaxt ;)

Het kan toch niet dat alle drie mijn geheugenreepjes, dat die allemaal in een keer kapot zijn :?
Ook de cpu-cooler doet het goed, ik had paatst nog alle stof eruitgehaald.

[ Voor 31% gewijzigd door paazei op 15-05-2005 18:52 ]

• GoldenSample
  • Registratie: Januari 2005
  • Niet online

GoldenSample

Huub, Huub, Barbatruc!

Verwijderd schreef op zondag 15 mei 2005 @ 18:27:
onder delen vervangen in een del is zo i zo niet slim lekker garantie geval;P

ps waarom muziek aan snachts, dat slaapt toch vet kut
rust gevend, er zijn mensen die daar beter in slaap komen.

maar ik neem aan dat TS geen garantie meer heeft, kijk eens in de handleiding hoe je moederbord aan geeft als iets niet in de haak is, bij mijn Dell 8400 is het met lampjes

Bikemounts.nl Zelf ontworpen & op maat gemaakte houders voor bikeradars & fietscomputers.

• Thandor

Thandor

SilverStreak

paazei schreef op zondag 15 mei 2005 @ 18:51:
Jah, garantie is heel leuk, maar die is dus net 2 weken verlopen, en om mijn pc een paar weken naar dell te sturen, daar heb ik al helemaal geen behoefte aan.

En muziek snachts is vet relaxt ;)

Het kan toch niet dat alle drie mijn geheugenreepjes, dat die allemaal in een keer kapot zijn :?
Ook de cpu-cooler doet het goed, ik had paatst nog alle stof eruitgehaald.
Probeer gewoon de onderdelen 1 voor 1 te testen. Het kan nl. ook de voeding zijn die stuk is.

offtopic:
Slapen met muziek is inderdaad relaxed. Ik heb er een lowpower Athlon XP voor gebouwd ;) (1925MHz @ 1,45V)

• paazei
  • Nu online
ff een update, ik ben namelijk iets meer gaan denken dat mijn voeding kapot is, aangezien ik net mijn pc probeerde aan te zetten, maar nu doet hijhelemaal nikjs meer, de schijven gaan niet aan, helemaal niks. Het enige wat gebeurd, is het LEDje van de power, deze springt heel evene aan, een klein flitsje kun je zien en verder niks. Ik heb nu maar weer de voedingkabel eruit getrokken.

Ik heb in de handleiding niks kunnen vinden over lampjes op je mobo, ik weet wel dat er 4 lampjes, a,b,c en d achter bij mijn poorten zit, maar deze doen nu dus ook niks meer.
Ben ten einde raad...

• Thandor

Thandor

SilverStreak

paazei schreef op zondag 15 mei 2005 @ 19:26:
ff een update, ik ben namelijk iets meer gaan denken dat mijn voeding kapot is, aangezien ik net mijn pc probeerde aan te zetten, maar nu doet hijhelemaal nikjs meer, de schijven gaan niet aan, helemaal niks. Het enige wat gebeurd, is het LEDje van de power, deze springt heel evene aan, een klein flitsje kun je zien en verder niks. Ik heb nu maar weer de voedingkabel eruit getrokken.

Ik heb in de handleiding niks kunnen vinden over lampjes op je mobo, ik weet wel dat er 4 lampjes, a,b,c en d achter bij mijn poorten zit, maar deze doen nu dus ook niks meer.
Ben ten einde raad...
Probeer een andere (nieuwe) Prescott Ready voeding :)

• paazei
  • Nu online
Thandor schreef op zondag 15 mei 2005 @ 19:41:
[...]
Probeer een andere (nieuwe) Prescott Ready voeding :)
Waarom dat?
Is dat iets speciaals ofzo?
Hij heeft het toch meer dan een jaar gedaan met een gewone voeding, wat is het voordeel?
Wat nou als het niet mijn voeding is?

• Thandor

Thandor

SilverStreak

Een 'Prescott Ready' voeding is een voeding die een Pentium 4 'Prescott' kan trekken ;)
D.w.z., minimaal 18A op de 12V lijn :)

• TERW_DAN
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

TERW_DAN

Met een hamer past alles.

Voor je met voedingen gaat klooien, wees er eerst zeker van dat er een standaard ATX voeding inzit en geen Dell proprietary geval, straks sloop je nog meer dan er nu al stuk is.

• Frietsaus
  • Registratie: Augustus 2003
  • Niet online
Terw_Dan: Bij nieuwere Dell systemen (dus ook deze) is het een normale ATX stekker. :)

• TERW_DAN
  • Niet online

TERW_DAN

Nokko schreef op zondag 15 mei 2005 @ 20:53:
Terw_Dan: Bij nieuwere Dell systemen (dus ook deze) is het een normale ATX stekker. :)
Is de stekker normaal (dat was al een tijdje) maar de pinout wil nog wel eens verschillen (en dat blijkt ook niet consequent te gebeuren door Dell). Dus daar iig even opletten.

• Frietsaus
  • Niet online
Ik weet niet of het met deze zo is, maar de Dell Dimension 4600 die ik heb gehad, daar heeft nog een Tagan 480 in gezeten, de pinout kwam toen perfect overeen, alleen mistte de -5V kabel in de Dell voeding.

Verwijderd

paazei schreef op zondag 15 mei 2005 @ 18:51:
Accoord, dat tweede kan ik inkomen. Het eerste hoeft echter geen argument te zijn.

Van een PC mag je verwachten dat hij het een bepaalde gebruiksduur doet. Gaat het apparaat binnen die te verwachten gebruiksduur kapot, dan kun je de fabrikant hierop aanspreken.

Aangezien je PC uit de garantie is, zal reparatie altijd geld kosten. Echter, doordat het een jonge PC betreft die nog niet kapot had mogen gaan, is Dell verplicht je tegemoet te komen.

Stel de voeding is kapot, en een nieuwe, passende voeding kost 40 euro. Dan kan Dell bv. aanbieden die voeding te plaatsen voor je voor 20 euro ofzo (inclusief plaatsing).

Nadeel is dan inderdaad wel dat je je PC een tijdlang kwijt bent.

Wat betreft de voeding.. je kunt een voeding ook hotwiren, zodat hij zonder mobo aangaat. Sluit er eens een fan oid op aan, en kijk dan of die aangaat. Als je een multimeter hebt, kun je de voltages nameten.

Heeft het geonweerd 's nachts toen je je PC aan had laten staan?

• voz
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 04-08 22:08

voz

De echte kenner

Als de garantie nog maar net verlopen is kun je nog steeds wel proberen of DELL eenbeetje coulance wil tonen.

Ten tweede kun je nog een ATX reset proberen (voedingsstekker eruit, power knop ingedrukt houden en terwijl je die ingedrukt houdt stekker er weer in).

Anders inderdaad onderdelen een voor een testen, te beginnen bij de voeding.

Systeemspecs
PV Installatie

• johoo
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 14-07 21:55
Ga vooral NIET een willekeurige voeding eraan hangen. Het klopt wel dat je een standaard ATX stekker hebt, maar de pin layout is bij de meeste toch wel degelijk anders. Op internet, bij Dell.com kun je voor jou zien welk layout het is, zodat je kan vergelijken met een "originele" atx.

Mocht je geen garantie van Dell meer krijgen dan kun je op ebay voor weinig een Dell voeding krijgen. Er staan van verschillende deel systemen voedingen te koop.

Dell XPS 17 3D --- Synology 918+ --- Apple TV 4K

• paazei
  • Nu online
OK, weer ff een nieuwe update.
Gister probeerde ik hem aan te zetten, na nog een bios reset, maar nadat ik het knopje indrukte gebeurd er helemaal niks. Het enige wat ik kan waarnemen is dat het powerLEDje een heel klein flitsje geeft en dat was het.
Stroom er weer af, monitor eruit, aangezien daar ook spanning op staat en netwerkkabel ook. 2 uur gewacht en daarna stroom erin en aangezet. Nu starte hij de schijven weer op etcetera, net als voorheen. nog steeds geen beeld of what so ever, maar wel meer als een flitsje.
Ik denk hierdoor heel sterk dat het mijn voeding is die het begeven heeft. Wie geeft mij zekerheid??

Dell zal mij misschien wel tegemoet komen, met en nieuwe voeding, maar daar zit ik eigenlijk niet op te wachten, aangezien ik hem dan nog minstens 2 weken kwijt ben en ik daar wel 20 euro extra voor wil betalen.
Het is een 300 Watt voeding. Het lijkt mij sterk dat Dell een voeding erin stopt, die niet met mijn processor overweg kan :? Kan aan mij liggen?
Ik zal zo even kijken wat er precies op mijn voeding staat.

Oja, en ik heb liever als ik toch een nieuwe voeding moet hebben, dan heb ik liever geen Dell voeding. Is gewoon en persoonlijk iets...

[ Voor 7% gewijzigd door paazei op 16-05-2005 14:57 ]

• TERW_DAN
  • Niet online

TERW_DAN

paazei schreef op maandag 16 mei 2005 @ 14:56:

Oja, en ik heb liever als ik toch een nieuwe voeding moet hebben, dan heb ik liever geen Dell voeding. Is gewoon en persoonlijk iets...
Dan is het een kwestie van je nieuwe voeding zo aanpassen dat hij overeenkomt met een DELL pinout als deze niet standaard ATX zijn.

• Frietsaus
  • Niet online
johoo schreef op maandag 16 mei 2005 @ 12:27:
Ga vooral NIET een willekeurige voeding eraan hangen. Het klopt wel dat je een standaard ATX stekker hebt, maar de pin layout is bij de meeste toch wel degelijk anders. Op internet, bij Dell.com kun je voor jou zien welk layout het is, zodat je kan vergelijken met een "originele" atx.

Mocht je geen garantie van Dell meer krijgen dan kun je op ebay voor weinig een Dell voeding krijgen. Er staan van verschillende deel systemen voedingen te koop.
Altijd even controleren, maar tegenwoordig is het een standaard pin out die op elk standaard ATX moederbord te vinden is. ;) (Tenminste, dat was zo bij de Dell Dimension 2400 en de 4600).

Verwijderd

Eey, die voedingen van Dell of iig van de Dimension 8300 hebben maar 19 ipv 20 pinnen aan de ATX stekker, dus het lijkt me niet echt handig om er een andere voeding aan te hangen.
Het beste kun je denk ik eerst testen of hij bijvoorbeeld alleen de cd speler kan laten draaien, door met een draadje de groene en de zwarte pin (ernaast) van de ATX stekker te verbinden als je cd speler dan stroom krijgt zal hij iig gaan draaien of open/dicht kunnen. daarmee kun je uitvinden of de voeding wel of niet kapot is.
En als die voeding kapot is moet je gwoon op zoek gaan naar een andere of er een bij dell bestellen, ik heb btw ook nog zo'n ding uit een Dimension 8300 liggen mja die dingen zijn volgens mij vrij goedkoop.

• paazei
  • Nu online
Hij start inmiddels weer normaal op, hij start de schijven e.d. tenminste totdat hij in de bios zou moeten komen, of de videokaart zou moeten laten zien.
Ik kan dus niet checken of hij het met een normale ATX voeding opstart, want dan verneuk ik mijn moederbord dus...
Ik moet dus echt naar dell gaan? hope not...

• Frietsaus
  • Niet online
Verwijderd schreef op maandag 16 mei 2005 @ 18:39:
Eey, die voedingen van Dell of iig van de Dimension 8300 hebben maar 19 ipv 20 pinnen aan de ATX stekker, dus het lijkt me niet echt handig om er een andere voeding aan te hangen.
Het beste kun je denk ik eerst testen of hij bijvoorbeeld alleen de cd speler kan laten draaien, door met een draadje de groene en de zwarte pin (ernaast) van de ATX stekker te verbinden als je cd speler dan stroom krijgt zal hij iig gaan draaien of open/dicht kunnen. daarmee kun je uitvinden of de voeding wel of niet kapot is.
En als die voeding kapot is moet je gwoon op zoek gaan naar een andere of er een bij dell bestellen, ik heb btw ook nog zo'n ding uit een Dimension 8300 liggen mja die dingen zijn volgens mij vrij goedkoop.
Die pin die mist is de -5V, dat had mijn DImension 4600 voeding ook. Ik heb er toen een normale 300W voeding aangehangen (Daarvoor wel gecontroleerd uiteraard.).

Zie ook dit topic van mij:
Dell & Standaard Voeding?

En als ik hier kijk, http://docs.euro.dell.com...300/sm/techov.htm#1102520 en dan de pin out vergelijk met de standaard ATX ([rml][ EL] PC Voeding-tester/gebruik als projectvoeding + pinouts[/rml]) dan is die precies hetzelfde op de -5v na. ;)

[ Voor 11% gewijzigd door Frietsaus op 17-05-2005 20:44 ]

• paazei
  • Nu online
ok, ik heb nu een tagan 480 W besteld.
Kan ik deze nu dalijk dus gewoon op mijn moederbord prikken, zonder dat hij kapot gaat, aangezien de rest van de pin-out klopt? Het is een gewone ATX voeding.
Als het aan mijn moederbord zou liggen zou ik zoiezo een nieuwe voeding moeten hebben, vanwege de -5 die er niet is, dus daarom had ik zoiezo een voeding nodig. En de 300 Watt van Dell vond ik toch wat te weinig.

• johoo
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 14-07 21:55
Heb je op de Amerikaanse site gekeken naar de pin layout van jou systeem en die vergeleken met de Tagan? Doe dat dan eerst even, is maar 5 minuutjes werk, je hebt dan zekerheid. Het zou zonde zijn om dat mobo (of zelfs nog meer) in rook op te zien gaan.

De 300W die Deel aanhoudt voor hun voedingen is erg een behouden opgave. Die voedingen doen veel meer. Ter illustratie,

Op dit moment draait mijn 8300 met een Dell 300W voeding al vele maanden met het volgende...

1x P4 3.2
2x Raptor 36G
1x WD 80G (even tijdelijk voor extra film opslag)
1x WD 250G
1x 9800XT
1x DVDR
1x DVDRom

Geregeld draait hier 3dMax op.

Ik had mijn voeding eens vergeleken met een standaard ATX, 4 draadjes zijn anders.

[ Voor 3% gewijzigd door johoo op 24-05-2005 09:50 ]

Dell XPS 17 3D --- Synology 918+ --- Apple TV 4K

• paazei
  • Nu online
johoo schreef op dinsdag 24 mei 2005 @ 09:50:

Op dit moment draait mijn 8300 met een Dell 300W voeding al vele maanden met het volgende...

Ik had mijn voeding eens vergeleken met een standaard ATX, 4 draadjes zijn anders.
Waarom is bij mij dan alles hetzelfde, behalve de -5 V lijn?
Ik weet niet hoe jij aan je 4 andere draadjes komt, maar bij mij is echt alles hetzelfde, behalve die ene.
Zit je misschien naar kleuren te kijken? nooit doen...

• paazei
  • Nu online
Nieuwe voeding, geen verschil, conlusie: moederbord kapot...
Pagina: 1