Een DHCP-server

Pagina: 1
Acties:
  • 116 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

• Steven
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 14:01
Heeft iemand een tip voor een DHCP-server (softwarematig)???

Het enige wat het moet kunnen is IP addressen binden aan MAC-adressen.... En natuurlijk een paar instellingen meegeven.. (Kan je eigenlijk ook een proxy server via DHCP opgeven???)

Iemand een idee?

• Gert
  • Registratie: Juni 1999
  • Laatst online: 05-12-2025
Windows 2000 Server
Misschien dat NT ook wel bindt maar dat wee'k nie zeker. :)

• Vm1heA
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 17-08 17:58
proxy niet via dhcp, die zit niet in de netwerkomgeveving maar in de explorer
je kan met MSproxy wel een configuratie script meesturen voor de proxysettings van de browser....

• Vm1heA
NT kan dat ook, ip aan mac....
kan via Add reservation in de dhcp manager

• teigetjuh
  • Registratie: September 2000
  • Niet online
Inderdaad kan NT dat ook gewoon (wel server!), een proxy kun je niet mee geven wel de gateway. (wat vaak je proxy server is...)
Proxyinstellingen kun je met kix in een loginscript meegeven (Registrykeys enzo....)

Verwijderd

Ik zou gewoon een linux servertje bouwen. Je kan zo'n mini distro gebruiken, zoals www.linuxrouter.org of www.freesco.org. Dan kost het geen rochel aan hardware :-)

• redguy
  • Niet online

redguy

Can Cow come out to to play ?

En als je het minder heftig wilt en gewoon internet wil delen o.i.d. kun je bijvoorbeeld ook Wingate pakken..

Die heeft ook een DHCP servertje intern..
(kwam ik ook pas achter toen ik de DHCP op mijn werk daarmee neerhaalde :-)

IP Rocks

Verwijderd

Gewoon een stabiele novell netware bak installeren. DHCP in combinatie met DNS. Erg goede combinatie.

PS: Volgens mij is er voor elk platform wel een dhcp server te vinden, dus welk platform draai je???

Verwijderd

DHCPD onder Linux:
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
# dhcpd.conf
#
# Configuration file for ISC dhcpd (see 'man dhcpd.conf')
#

subnet 192.168.0.0 netmask 255.255.255.0 {
        default-lease-time 7200;
        option subnet-mask 255.255.255.0;
        option broadcast-address 192.168.0.255;
        option routers 192.168.0.1;
        option domain-name-servers 192.168.0.1, 10.20.30.40, 20.30.40.50;
        option domain-name "mydom.net";
        option netbios-name-servers 192.168.0.1;
        option netbios-dd-server 192.168.0.1;
        option netbios-node-type 8;

host helium {
                hardware ethernet 00:11:22:33:44:55;
                fixed-address 192.168.0.2;
        }
        host neon {
                hardware ethernet 00:22:33:44:55:66;
                fixed-address 192.168.0.3;
        }

host oxygen {
                hardware ethernet 00:33:44:55:66:77;
                fixed-address 192.168.0.4;
        }
}

• Steven
Allereerst hardstikke bedankt voor de adviezen, helaas maken antwoorden ook weer vragen los *D....

Oh ja, kent iemand nog echt een programmanaam, die jullie echt aanraden?? Op download.com heb ik wel wat gevonden. Maar dat werkt niet ideaal...
Op donderdag 11 januari 2001 08:48 schreef Gert het volgende:Windows 2000 Server
Misschien dat NT ook wel bindt maar dat wee'k nie zeker. :)
Is dat moeilijk??? Ik zat voor die I-PC aan Win2000 te denken, met DHCP server, Firewall en Proxy die evt. NAT ondersteunt (voor als het ooit nodig is)
Op donderdag 11 januari 2001 08:48 schreef Niels Saarloos het volgende:proxy niet via dhcp, die zit niet in de netwerkomgeveving maar in de explorer
je kan met MSproxy wel een configuratie script meesturen voor de proxysettings van de browser....
MSproxy hoort zeker bij Win2000 server??? En worden die proxy settings dan opgehaald gelijk met het IP adres enz??
Op donderdag 11 januari 2001 09:50 schreef teigetjuh het volgende:Inderdaad kan NT dat ook gewoon (wel server!), een proxy kun je niet mee geven wel de gateway. (wat vaak je proxy server is...)
Proxyinstellingen kun je met kix in een loginscript meegeven (Registrykeys enzo....)
Dus als je Wingate installeert op IP adres 192.168.0.1 en je doet niets raars met je poorten en je zet de Standaart Gateway ook op 192.168.0.1 dan gaat dat werken zonder instellingen aan IE of Netschaap??
Op donderdag 11 januari 2001 15:53 schreef mozeskriebels het volgende:Gewoon een stabiele novell netware bak installeren. DHCP in combinatie met DNS. Erg goede combinatie.

PS: Volgens mij is er voor elk platform wel een dhcp server te vinden, dus welk platform draai je???
We hebben al een Novell Fileserver maar dat is versie 4.1x en die draait dus nog op IPX/SPX dus om daar TCP/IP op te installeren klinkt niet aantrekkelijk.
Ik wil hem dus op Win2000 (server???) laten draaien.

• Vm1heA
MS proxy is los, kan op NT en ook op 2000.
Zit ook in Backoffice en small businessserver.
Proxysettings worden door de explorer opgehaald, later dan het ip adres.
Maar je moet wel het autoconfig script toch aan zetten.

• Puntslash
  • Niet online
Is dat moeilijk??? Ik zat voor die I-PC aan Win2000 te denken, met DHCP server, Firewall en Proxy die evt. NAT ondersteunt (voor als het ooit nodig is)
DHCP onder NT4 is niet moelijk, het ligt aan de installatie van NT4 offie er al opzit, zo niet ram jede NT cd in de server en kun je m via Add/remove programs er bij installeren, daarna is het een kwestie van die iprange opgeven en gaan met die banaan
(btw: je vind m dan onder admin tools ;))

edit:

Ik heb dat laatst ook gedaan en het gene wat de meeste tijd innam, is het aanpassen van de netwerk instellingen van de 16 clients die er onder hangen)

• blimmel
  • Registratie: Augustus 1999
  • Niet online

blimmel

Matched: TeamBVD

WINS installeren/activeren op een NW4.11 server...
gaat dat? en hoe?

Join TeamBVD!

• JackBol
  • Registratie: Maart 2000
  • Niet online

JackBol

Security is not an option!

Op donderdag 11 januari 2001 18:57 schreef Steven_NL het volgende:
Allereerst hardstikke bedankt voor de adviezen, helaas maken antwoorden ook weer vragen los *D....

Oh ja, kent iemand nog echt een programmanaam, die jullie echt aanraden?? Op download.com heb ik wel wat gevonden. Maar dat werkt niet ideaal...
Losse dhcp proggies werken meestal baggerder... als je win2k toch installeerd, pak dan gewoon de dhcp server van windows. werkt perfect :)
NAT is wel degelijk nodig als je internet wilt delen. (tenzij je meerdere IPs hebt)
Oh ja, installeer ook meteen WINS en DNS.. is maar 1 vinkje extra, en kun je op het lan de pc's gewoon namen geven... das hendig.
MSproxy hoort zeker bij Win2000 server??? En worden die proxy settings dan opgehaald gelijk met het IP adres enz??
Je kan als default gateway je proxy instellen... en de proxy de router als default gateway... (tenzij die natuurlijk op dezelfde pc draaien :))
Dus als je Wingate installeert op IP adres 192.168.0.1 en je doet niets raars met je poorten en je zet de Standaart Gateway ook op 192.168.0.1 dan gaat dat werken zonder instellingen aan IE of Netschaap??
Dan werkt het... je moet programma's die exotische poorten gebruiken, (icq enz) wel even portmappen, maar dat is eitje (Pak wel winroute ipv. wingate... vind ik veel makkelijker (is natuurlijk subjectief))
We hebben al een Novell Fileserver maar dat is versie 4.1x en die draait dus nog op IPX/SPX dus om daar TCP/IP op te installeren klinkt niet aantrekkelijk.
lekker afblijven... nu werkt het nog... :+
Ik wil hem dus op Win2000 (server???) laten draaien.
Verstandig >:)

Opbrengst van mijn Tibber Homevolt met externe kWh meter. | Opbrengst van mijn Tibber Homevolt volgens de Tibber Data API.

• Steven
Op vrijdag 12 januari 2001 10:47 schreef Dirk-Jan het volgende:

[..]
Losse dhcp proggies werken meestal baggerder... als je win2k toch installeerd, pak dan gewoon de dhcp server van windows. werkt perfect :)
Welke versie van Win2k hebben wij het nu over??
[..]
NAT is wel degelijk nodig als je internet wilt delen. (tenzij je meerdere IPs hebt)
Oh ja, installeer ook meteen WINS en DNS.. is maar 1 vinkje extra, en kun je op het lan de pc's gewoon namen geven... das hendig.
[..]
Niettes... (:p) Nee even serieus, Wingate werkt zonder NAT (ook al is er wel een NAT-plugin).
Dan werkt het... je moet programma's die exotische poorten gebruiken, (icq enz) wel even portmappen, maar dat is eitje (Pak wel winroute ipv. wingate... vind ik veel makkelijker (is natuurlijk subjectief))
Ja maar het voordeel van Wingate is dat je websites en domeinen kan blokkeren --> Het is voor een school.

• dreambofh
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 21-07 20:08
Winroute pro...
heeft ook nat, proxy, firewall.

• FoolZero
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 28-07 07:52

FoolZero

Freedom of speech...

Op donderdag 11 januari 2001 08:53 schreef Niels Saarloos het volgende:
NT kan dat ook, ip aan mac....
kan via Add reservation in de dhcp manager
Uuuhm Niels? Met MAC-adressen wordt gerefereerd naar de hexadecimale hardware adressen van een NIC/NAC.
Een wat? Een NIC oftewel Network Interface Card of NAC wat staat voor Network Adapter Card.

Weer wat geleerd!:)

Please state the nature of your technical emergency
Heal the internet ...
1707 :'(

• FoolZero
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 28-07 07:52

FoolZero

Freedom of speech...

AAAAAArrrghhh, dat weet jij natuurlijk ook wel. |:( |:( Ik las jouw posting gewoon verkeerd.
excuses@Niels.nu

Mare ik laat mijn posting wel staan, want misschien dat iemand anders er nog wat mee kan.:)

Please state the nature of your technical emergency
Heal the internet ...
1707 :'(

Pagina: 1