Dit is al weer het tweede deel van mijn sores met mijn nieuwe D7 in combinatie met een wat oudere 50mm Minolta AF lens.
Nieuwe 7D doet brakke lichtmeting met 50mm lens
Is het vorige deel, ik heb de lens inmiddels laten repareren (voor veeeel te veel geld
) en het diafragma werkt nu naar behoren.
Zoals je op de onderstaande foto kunt zien, is het contrast van de foto enorm hoog.
Een groot deel is onderbelicht, het andere deel overbelicht.
Aanpassen met belichtings compensatie heeft weinig zin: er is altijd wel een deel onder- of overbelicht.
Voor manual-exposure geldt hetzelfde verhaal: de kwaliteit verbetert iets maar het licht is nooit in orde.

EXIF:
• 1/2000
• f/3.2
• iso=400
• auto witb. & exposure
• default colourspace
• de hond molt daar hopeloos de plantjes
Bij de meeste foto's is dit probleem terug te zien in een enorm hoog contrast dat nèt tegen onder- en overbelichting aanzit maar meestal is dit niet echt storend (veel contrast = mooi).
Met dit soort composities die van zichzelf al een hoog contrast hebben, worden er dus waardeloze foto's geproduceerd.
Met mijn andere lens, de 70-210mm, heb ik dit probleem eigenlijk nooit.
Nieuwe 7D doet brakke lichtmeting met 50mm lens
Is het vorige deel, ik heb de lens inmiddels laten repareren (voor veeeel te veel geld
Zoals je op de onderstaande foto kunt zien, is het contrast van de foto enorm hoog.
Een groot deel is onderbelicht, het andere deel overbelicht.
Aanpassen met belichtings compensatie heeft weinig zin: er is altijd wel een deel onder- of overbelicht.
Voor manual-exposure geldt hetzelfde verhaal: de kwaliteit verbetert iets maar het licht is nooit in orde.

EXIF:
• 1/2000
• f/3.2
• iso=400
• auto witb. & exposure
• default colourspace
• de hond molt daar hopeloos de plantjes
Bij de meeste foto's is dit probleem terug te zien in een enorm hoog contrast dat nèt tegen onder- en overbelichting aanzit maar meestal is dit niet echt storend (veel contrast = mooi).
Met dit soort composities die van zichzelf al een hoog contrast hebben, worden er dus waardeloze foto's geproduceerd.
Met mijn andere lens, de 70-210mm, heb ik dit probleem eigenlijk nooit.