Toon posts:

Maxtor DM10 vraagjes + Samsung 160GB even goed?

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Hoi,

Bedankt voor jullie replies in mijn vorige threads. Ik zit echter nog steeds met enkele onopgelost vragen die ik hier allemaal op een rijtje heb gezet (mijn excuses voor de misschien wat lange text):

1/ hebben Maxtor DM 10 SATA drives nu nog bepaalde problemen met A8N-SLI Deluxe mobo of zijn AL de compabiliteitsproblemen nu opgelost?! Is de A8N-SLI Deluxe mijn beste keus of neem ik beter een ander mobo?! Hoe zit dat juist?

2/ blijkbaar is bij de DM10 de max. read rond de 60MB/s, maar is het niet de random read (of nog iets anders?) die het belangrijkste is?! Als ik kijk naar de benchmarks die FrenzyFreak in andere thread gepost heeft, dan stond daar 2x random read in (32 MB/s en 41 MB/s). Welke van de twee is het juiste en is dat zowiezo niet allebei aan de lage kant als die random read het belangrijkste is?! Hoe zit dat juist?!

3/ uit een vorige thread:
Femme schreef op donderdag 12 mei 2005 @ 18:31:
De DiamondMax 10 200GB (8MB cache) en DiamondMax 10 250GB (16MB cache) zijn getest in deze review. Je zult zien dat het prestatieverschil tussen die twee niet enorm groot is. Zie deze pagina voor een directe vergelijking tussen die twee met alle benchmarkresultaten.
3a/ Welke review bedoel je? Ik heb nog geen review gevonden waar zowel DiamondMax 10 200GB (8MB cache) en DiamondMax 10 250GB (16MB cache) getest werden. Ik vind zowiezo geen reviews van 8MB versie?! Kan je de link(s) geven aub?!!

3b/ Die vegelijkende benchmark is overigens interessant. Bij welke review hoort die overigens. Wat mij enorm opviel was dat de benchmark schijnbaar weinig verschil in geluidsdruk opmeet tussen de 200GB en 250GB versie. Is dat wel zo gezien de 250GB toch 3 platters gebruikt vs 2 platters bij 200GB? Anderzijds is het misschien zo dat de verschillen tussen idle noise maar klein lijken, namelijk 45.6db/44.5db voor 200GB vs 47db/47.9db voor 250GB. Is niet zo dat bij db(A) het verschil tussen 45db(A) en 47db(A) hoorbaar groter is dan je op het eerste zich zou denken of mag ik afleiden uit die benchmark dat er geen merkbaar geluidsverschil is tussen 200GB vs 250GB. Hoeveel scoren stille drives zoals Barracuda en Samsung hier? En wat ik nog wou weten: wat is het verschil tussen geluidsdruk "vrij" vs "in chassis"?!

3c/ ook opvallend (eigenaardig?) is dat de temperatuur tussen 200GB vs 250GB bijna gelijk is, ondankt het feit dat die 250GB 3 platters gebruikt wat normaal gezien automatisch meer geluid en meer warmte geeft dan 2 platters, niet?! Hoe zit dat juist?!

4/ ik weet niet of er vergelijkende reviews zijn, maar mag ik aannemen dat de (stillere?) Samsung 160GB 8MB gewoon even snel is als de 200GB Maxtor DM10's. In een vorige thread vermeldde FrenzyFreak benchmarks waarbij ik de indruk had dat er geen verchil was tussen die twee?! Hoe zit dat juist?

Sorry voor de lange post, maar hopelijk kunnen jullie me helpen met sommige/alle bovenstaande vraagjes (gelieve indien mogelijk mijn nummering van de vraagjes intakt te houden om overzicht te behouden)! Alvast hartelijk bedankt voor alle goeie replies!! :)

[ Voor 35% gewijzigd door Verwijderd op 15-05-2005 16:27 ]

• Dutchmega
  • Registratie: September 2001
  • Niet online
1. Dit schijnt alleen voor te komen bij oudere firmware-versies maar je kan het flashen :)
3a. Nouja, ik ben effe lui om het te zoeken maar het verschil is niet groot. Maar je kan verwachten dat de 16mb-versie sneller is :)
3b. Behuizingen trillen vaak mee door HD's waardoor er meer lawaai is. Vaak maken schijven die veel trillingen veroorzaken ook meer lawaai (in chassis).
4. Volgens Tom's Hardware doet inderdaad de Samsung het goed.

Ik ben zelf vooral geinteresseerd in het lawaai tussen een Samsung Spinpoint 120P (250gb, SATA) en een Maxtor DiamondMax 10 (250gb, 16mb, SATA). Als iemand dat nog zou kunnen toelichten.

• Coyote76
  • Registratie: Maart 2005
  • Laatst online: 21-01-2022
Mja wat bedoel je met goed? Kwaliteit, snelheid?

Het zijn allebei goede schijven. Samsung staat bekend om zijn stilte, de DM10 om zijn prestaties... is het algemene verhaal.
Volgens reviews is de DM10 de snelste IDE harde schijf op 7200 toeren. Seagate en Maxtor brachten allebei vorig jaar een nieuwe harde schijf uit, en volgens de reviews is die van maxtor t snelst en ook stiller dan de Seagate. Een Western Digital van 200Gb is langzamer omdat t een iets oudere schijftype is, het is een generatiegenoot van de DM9.
Zoals ik al in andere topic zei is nu mijn DM10 veel minder lawaai gaan maken.. ik hoor m nu nauwelijk meer.. in het begin hoorde ik vaak een wat rauw knisperend geluid. Geleidelijk is dat geluid verdwenen. Heb ook divese tests erop los gelaten of er niks mis mee was, maar alles is ok.

Verder hoor je wel van Maxtor dat ze vaker kapot zouden gaan dan andere merken. Ik heb wel vaak t idee dat er storingen komen door te hoge temperaturen (een Maxtor wordt enkele graden warmer). Een beetje frisse lucht eroverheen lost dat eenvoudig op. Ik heb zelf nu mijn 2e Maxtor en nu ruim 4 jr verder heb ik geen storingen gehad. Voor mij geen problemen dus... (tot nu toe.. }:O )

Kortom, ik ben er erg tevreden over :) Ik kan over Samsung niet zoveel zeggen...
Je begaat met beide schijven geen miskoop denk ik.. suc6 met je keuze

Verwijderd

wel, ik heb een Diamondmax 10 120GB (8mb) IDE en een Samsung sp1604 160GB (2mb) IDE.
de gemiddelde transfer ligt bij de DM10 op 50 mb/s (bij een schone partitie) en met de Samsung op 52 mb/s ! (letop, 2 mb buffer!) dit met sisoft Sandra.

als ik met pcmark2002 bench kom ik met beide schijven op ong. 1350-1400 punten.

niet echt de beste benchmarks natuurlijk.

ook moet ik er bij zeggen dat iedereen de DM10 zo stil vind. inderdaad, vergeleken met de DM9 is ie wel wat stiller maar de Samsung is écht een stuk stiller dan de Maxtor!
Het lijkt wel of de DM10 veel schellere tikjes geeft... bij de Samsung klinken de tikjes veel doffer/ gedempter.

en dan heb ik het hier over een Samsung spinpoint P80 met de 80GB platters.
de nieuwe P120 met 120 (125) GB platters schijnen 5-20% sneller en nog stiller te zijn.

Ze zijn vooral erg populair in Duitsland.

Nederlanders zijn nogal erg op Maxtor.

Ik weet eigenlijk niet waarom... mijn schijfen zijn ong. even snel maar de Samsung is gewoon stiller en dat met slechts 2 mb cache.