Is dit een combinatie die kan (qua afmetingen/power)

Pagina: 1
Acties:

• roelieboelie
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 13:01
Ik ben van plan om onderstaand systeem te gaan bestellen:

--Moederbord:
Asus P5AD2E Premium
--Hardeschijf
Western Digital Caviar Special Edition (200 GB) (WD2000JD, bulk)
--Geluid
Creative SoundBlaster Audigy 2 ZS
Creative i-trigue 2.1 l3500 design speakers Speakers
--DVD/CD brander/Speler
Nec ND-3520A (DVD/CD brander)
Asus DVDE616P2 (DVD/CD rom)
--Monitor(CRT)
Samsung Syncmaster 959NF 19"
--Muis/toetsenbord
Logitech Keyboard DeLuxe OEM
Logitech Optical MX510
--Processor
Intel Pentium 4 640 (3,2 GHz, boxed)
--Geheugen
1GB (2x = 2GB) (merk: ????)
--Case/voeding
Chieftec LBX-02B-B-B (case)
Thermaltake Purepower Butterfly 480 Watt (Voeding)
--Grafische kaart
SAPPHIRE X850 XT Platinum Edition
--Overige
Diskette station
Zalman CNPS7700-Cu (processor koeling)

Echter heb ik een paar vragen:
1.
Die zalman koeling is GROOT, hij past op mijn mobo zoals op in de tabel staat op de zalman site:
http://www.zalman.co.kr/p...er/7700-775MBlist_eng.htm
Kijk ik op tomshardware.com, zie ik daar een review staan met die plaatje:
Afbeeldingslocatie: http://www.tomshardware.com/cpu/20041213/images/installed_on_platform.jpg
(http://www.tomshardware.c...3/zalman-cnps7700-04.html)
Juist, dat is ''mijn'' mobo met die mega size zalman koeling erop, zoals je ziet steekt hij best wel ver uit het moederbord. Mijn vraag is of deze koeler in de wegzet voor mijn voeding? Oftewel, is mijn kast eigenlijk wel groot genoeg zodat er voldoende afstand tussen die zalman koeler en de voeding?

2.
Asus P5AD2E Premium, kan maar met bepaalde geheugen merken/types fatsoenlijk werken:
http://www.asus.nl/products/mb/qvl/P5AD2-E_DDR2_QVL.pdf
ik heb me helemaal rot gezocht, maar ik kan nergens in webshops deze types vinden 8)7 mijn vraag is dus waar moet ik opzoeken? opzich maakt het merk voor mij niet veel uit.

3.
Er zit al een 360 Watt voeding in die Chieftec kast, is het een overbodige luxe om die te vervangen door de Thermaltake Purepower Butterfly 480 Watt?

Ik hoop dat jullie mij wat meer informatie kunnen geven :)

[ Voor 4% gewijzigd door roelieboelie op 15-05-2005 15:01 ]

Hoi

• Tim_R
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 10-11-2025
1. Weet ik niet ;)
2. Dit zijn types van geheugenchips, je moet gewoon latjes geheugen zoeken en dan bij de specs kijken of deze chips erop zitten
3. Met het oog op uitbreiding zou je dit kunnen doen, maar je kan ook gewoon die 360watter gebruiken. Je zit dan wel aan de max en ik durf het je niet verzekeren.
EDIT: Oeps, das een dualcore proc... Dan zou ik voor de zekerheid voor een 480watter gaan. Ik vond het al raar, een X850XT en dan zo'n 3,2 Ghz proc :+

Mooi systeem btw... :9~

[ Voor 19% gewijzigd door Tim_R op 15-05-2005 15:40 ]

Verwijderd

Voor geheugen moet je deze hebben, werken altijd. Je kunt op de site opzoeken en ze bestellen. http://www.kingston.com/
Denk er wel aan dat niet veel programmas het geheugen boven de 512 aanspreken. XP gaat niet erboven, dus alles wat er meer insteekt als 512 ben je niet veel mee. Enkele video en foto- bewerkings programmas gebruiken het.

Van voeding zou ik aanraden, van een beetje meer uit te geven en een goede geruisloze en krachtige voeding te nemen, Daar gaan op uitsparen zou zonde zijn met zoeen systeem.

• Tim_R
Verwijderd schreef op maandag 16 mei 2005 @ 08:26:
Voor geheugen moet je deze hebben, werken altijd. Je kunt op de site opzoeken en ze bestellen. http://www.kingston.com/
Denk er wel aan dat niet veel programmas het geheugen boven de 512 aanspreken. XP gaat niet erboven, dus alles wat er meer insteekt als 512 ben je niet veel mee. Enkele video en foto- bewerkings programmas gebruiken het.

Van voeding zou ik aanraden, van een beetje meer uit te geven en een goede geruisloze en krachtige voeding te nemen, Daar gaan op uitsparen zou zonde zijn met zoeen systeem.
Nou, dat van dat geheugen daar ben ik het niet mee eens... Bij games als FarCry zitten je 512mb geheugen zo vol hoor!
Nu draai ik 1024mb en laadt het spel veel sneller, het geheugengebruik tijdens het spel is nu om en om de 800mb.
Aan de configuratie van het systeem van de TS meen ik te zien dat hij toch wel misschien gaat gamen :P Het zou jammer zijn als de HD dan de bottleneck wordt natuurlijk.

• roelieboelie
Nee, de HD wordt geen bottleneck denk ik hoor, was er vergeten 2x bij te zetten en deze harddisks zijn SATA en ik zet ze in RAID 0 :-)

Moet alleen nog uitvogelen als die big size zalman cooler wel fatsoenlijk past...had op de zalmen site gelezen dat de cooler 1,4 cm boven het mobo uitsteekt. iemand enig idee als die cooler dan de voeding raakt ?

Hoi

• Tim_R
In mijn CoolerMaster Centurion 5 is 1,4 centimeter geen probleem, in de AOpen H600B die ik nog heb staan wel, dan raakt hij de voeding. Kwestie van meten dus, dat kan je zo niet zeggen.

BTW, ga je overklokken? Anders is een gewone CNPS7000B beter, die past gewoon en is nog een stukje stiller. :)

• iH8
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 17-06-2024

iH8

cnps7700alcu op een P5AD2 in een thermaltake-shark:

http://i201238.upc-i.chello.nl/~unreal/iH8/DSCF0104.JPG

cnps7700alcu op een P5AD2E in een coolermaster-stacker:

http://i201238.upc-i.chello.nl/~unreal/iH8/DSCF0120.JPG

zo'n ding steekt redelijk ver over... zo'n 20mm. maar technisch gezien op 't board past ie gewoon.

edit; ik weet niet waar die mensen die 14mm vandaan halen hoor. ik zal er straks eens een lineaal langs leggen.

[ Voor 26% gewijzigd door iH8 op 16-05-2005 12:17 ]

Aunt bunny is coming to get me!

• Martin?81
  • Registratie: Februari 2002
  • Nu online

Martin?81

Honda CBR600RR 2004

1. Ik weet wel dat het in een Lian Li PC-60/61 past, al kun je dan net niet meer het moederbord aan de achterkant eruit schuiven.
2. Ik vind Corsair wel wat, maar duur. Kinston is ook goed, Dane-elec...
3. Een 400 watt van Zalman doet het prima. Maar volgens mij loopt een dergelijk systeem ook nog prima op een 300 watt, mits een kwalitatief goede voeding. Tagan maakt ook mooie voedingen.

Succes. :)

[ Voor 5% gewijzigd door Martin?81 op 16-05-2005 12:21 ]

• Solomon
  • Laatst online: 20-02 14:24
martinweb.nl schreef op maandag 16 mei 2005 @ 12:20:
1. Ik weet wel dat het in een Lian Li PC-60/61 past, al kun je dan net niet meer het moederbord aan de achterkant eruit schuiven.
2. Ik vind Corsair wel wat, maar duur. Kinston is ook goed, Dane-elec...
3. Een 400 watt van Zalman doet het prima. Maar volgens mij loopt een dergelijk systeem ook nog prima op een 300 watt, mits een kwalitatief goede voeding. Tagan maakt ook mooie voedingen.

Succes. :)
Als je een 300 watt voeding hebt die werkelijk 350 of meer levert misschien wel ja ;) Maar daar kun je moeilijk vanuit gaan, ik zou zeker de voeding vervangen!

V&A aangeboden: LSI 9207-8i (IBM M5110) geflashed naar IT MODE

• iH8

iH8

wij hebben (intel-reseller) alleen maar lijden en last met kingston modules op 9** chipsets. ze verkopen de KVR als zijnde CL4 spd read out zegt 5-3-3-8, stel je hem toch in op 4-4-4-10 dan blijft die shit crashen. we hebben al tientallen 9** kits verkocht. alles met kingston erop. twee weken geleden alles teruggeroepen en geswapped voor corsair. geen vuiltje meer aan de lucht. neej neej geen kingston meer. dat ze hun shit eerst maar ff oplossen.

• rapture
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 19:15

rapture

Zelfs daar netwerken?

P4 en ATI-gamer-kaart?

Athlon 64 is algemeen gekend voor de gaming-performance (lees: rauwe performance). Bovendien ga je ook wat stroom besparen (Athlon 64 kan hun werk doen op een rustige 30W, terwijl de Prescott 100+W kan verstoken). Dat zorgt voor minder koelingeisen maw. minder kabaal uit dezelfde koelers.

DDR2 is zeker geen voordeel tov DDR bij AMD, DDR2 heeft meer MB/s, maar ook meer latencies. Kan sneller, maar moet eerst wakker worden en weten wat het moet doen, dus niet altijd sneller.

Ram passen op mobo? Koop gewoon het mobo, de processor en ram bij dezelfde computerboer, die moet maar zorgen dat ze goed samenwerken.

[ Voor 50% gewijzigd door rapture op 16-05-2005 12:38 ]

• iH8

iH8

rapture schreef op maandag 16 mei 2005 @ 12:32:
P4 en ATI-gamer-kaart?

Athlon 64 is algemeen gekend voor de gaming-performance (lees: rauwe performance). Bovendien ga je ook wat stroom besparen (Athlon 64 kan hun werk doen op een rustige 30W, terwijl de Prescott 100+W kan verstoken). Dat zorgt voor minder koelingeisen maw. minder kabaal uit dezelfde koelers.
misschien omdat ie intel wil rollen? TS zet hier een complete config neer en vraagt zich alleen maar af of alles wel past/draait. denk dat hij zelf die keuze allang gemaakt heeft. beetje nodeloos om hier een intel/amd discussie te beginnen. daar zijn al topics genoeg voor.

[ Voor 6% gewijzigd door iH8 op 16-05-2005 12:37 ]

• roelieboelie
geen discussie a.u.b over welke proc ik nou moet nemen. Ik heb voor intel gekozen dus daar blijf ik bij (nee je hoeft me niet te overtuigen om naar amd te gaan).

Ik ga dus die voeding vervangen door die butterfly. Moet alleen dan nog een 20 naar 24 pin atx stekker kopen, maar dat gaat wel goed komen.

Geheugen komt ook wel goed nu ik weet hoe ik precies op moet zoeken, welk merk ik neem moet ik nog even bekijken.

Alleen nog die zalman cooler, ik heb trouwens die 1,4cm van de zalman site zelf:
en dan kijke bij die tabel bij ASUS --> P5AD2-E Premium.
Daar staat 14,5mm dus er moet ZEKER rond de 1,4 - 1,5cm vrije ruimte tussen mobo en voeding zitten. Ik denk dat ik anders die zalman cooler later ga kopen wanneer ik alle onderdelen thuis heb, dan kan ik zelf meten en weet ik meteen als het wel of niet kan ;)

Trouwens, was nog wat over die chieftec cases aan het lezen en er waren nogal problemen met het aansluiten voor de stroom toevoer voor de hardeschijfen omdat ze er ''omgedraaid'' inzitten, of je heo dat ook noemt: de aansluitingen (stroom/data) zitten nu dus aan de zijkant. Check hier:
Afbeeldingslocatie: http://www.chieftec.com/images/BX/UP/0117.jpg
Weet er iemand nog een andere kast (ander merk?) waar WEL gewoon de hardeschijven er ''normaal'' inzitten en wat een beetje degelijk is en minstens een midi tower is.

Hoi

• iH8

iH8

roelieboelie schreef op maandag 16 mei 2005 @ 14:03:
geen discussie a.u.b over welke proc ik nou moet nemen. Ik heb voor intel gekozen dus daar blijf ik bij (nee je hoeft me niet te overtuigen om naar amd te gaan).

Ik ga dus die voeding vervangen door die butterfly. Moet alleen dan nog een 20 naar 24 pin atx stekker kopen, maar dat gaat wel goed komen.

Geheugen komt ook wel goed nu ik weet hoe ik precies op moet zoeken, welk merk ik neem moet ik nog even bekijken.

Alleen nog die zalman cooler, ik heb trouwens die 1,4cm van de zalman site zelf:
Daar staat 14,5mm dus er moet ZEKER rond de 1,4 - 1,5cm vrije ruimte tussen mobo en voeding zitten. Ik denk dat ik anders die zalman cooler later ga kopen wanneer ik alle onderdelen thuis heb, dan kan ik zelf meten en weet ik meteen als het wel of niet kan ;)

Trouwens, was nog wat over die chieftec cases aan het lezen en er waren nogal problemen met het aansluiten voor de stroom toevoer voor de hardeschijfen omdat ze er ''omgedraaid'' inzitten, of je heo dat ook noemt: de aansluitingen (stroom/data) zitten nu dus aan de zijkant. Check hier:
[afbeelding]
Weet er iemand nog een andere kast (ander merk?) waar WEL gewoon de hardeschijven er ''normaal'' inzitten en wat een beetje degelijk is en minstens een midi tower is.
wat betreft die geheugens, ik voegde je net toe op msn maar je bent meteen offline. ik denk ik stuur je wat handig info toe omtrent DDR2 merken/specs.

ik snap nogsteeds niet waar zalman die 14mm vandaan haalt. als je die pic van die P5AD2E ff checked dan denk ik dat je zo al zien kan dat dat echt wel meer is dan 14mm. maar ik kan het natuurlijk fout hebben, zal het nog eens nameten

wat betreft dat die bays gedraaid zitten. ik vind dat juist best handig bij het in en uit bouwen van hdd's. en je kunt ze ook nog schitterend stealthen ook. check hier maar ff:

http://i201238.upc-i.chello.nl/~unreal/iH8/DSCF0089.JPG

misschien heb je in het uiterste geval een verlengingkje nodig of zo. maar dat mag toch geen probleem opleveren wel? alle kasten die ik gebouwd hebt waar de bays gedraaid zaten vond ik fijn om mee te werken PLUS dat de schijf met z'n lange kant richting de frontfans gedraaid zitten = beter voor hddcooling.

[ Voor 25% gewijzigd door iH8 op 16-05-2005 14:25 ]

• Martin?81
  • Nu online

Martin?81

Honda CBR600RR 2004

iH8 schreef op maandag 16 mei 2005 @ 12:25:
[...]

wij hebben (intel-reseller) alleen maar lijden en last met kingston modules op 9** chipsets. ze verkopen de KVR als zijnde CL4 spd read out zegt 5-3-3-8, stel je hem toch in op 4-4-4-10 dan blijft die shit crashen. we hebben al tientallen 9** kits verkocht. alles met kingston erop. twee weken geleden alles teruggeroepen en geswapped voor corsair. geen vuiltje meer aan de lucht. neej neej geen kingston meer. dat ze hun shit eerst maar ff oplossen.
Ik heb zeker voorkeur voor Corsair, maar als je een minder duur systeem zou willen hebben kun je voor andere merken kiezen. Ik heb gelukkig geen slechte ervaring met Kingston. Daarnaast had ik wel eens een test gevonden over geheugen en kwam Kinston er gemiddeld vanaf. Maar wellicht een andere dan in plaats van Kingston. :)
Solomon schreef op maandag 16 mei 2005 @ 12:25:
[...]

Als je een 300 watt voeding hebt die werkelijk 350 of meer levert misschien wel ja ;) Maar daar kun je moeilijk vanuit gaan, ik zou zeker de voeding vervangen!
Onzin, ik draai een soort gelijk systeem. Enkel een P4 3.0, maar wel 2 HD's en 2 netwerkkaarten extra, en nog een wireless kaartje momenteel. Dit draait uitstekend op een 300 watt voeding van Zalman.

• Tim_R
roelieboelie schreef op maandag 16 mei 2005 @ 14:03:

[afbeelding]
Je zou uiteraard voor een CM Stacker kunnen gaan, misschien wel duurder maar je gooit geen geld weg door een voeding die je niet kan gebruiken en de kan een mooie 4-in-3 device module kunnen gebruiken. Een grote tower is wel aan te raden, ik vind dat zelf ook altijd het prettigst werken. Zelf heb ik een Centurion 5, ook een zeer fijne kast voor 55 euro zonder voeding. Ik heb deze gekozen ipv een Stacker vanwege de prijs (risico van de eerste mod :P ) en omdat ik hem nu op mij buro kan zetten... Bij een Stacker ligt dat lastiger :)
martinweb.nl schreef op maandag 16 mei 2005 @ 15:46:

Onzin, ik draai een soort gelijk systeem. Enkel een P4 3.0, maar wel 2 HD's en 2 netwerkkaarten extra, en nog een wireless kaartje momenteel. Dit draait uitstekend op een 300 watt voeding van Zalman.
Zijn proc is wel dualcore he... Daarbij draait hij ook een X850XT, die lust ook wel wat. Ik weet niet wat voor graka jij hebt... :) Btw, die HD boeien niet zoveel. Dat is alleen bij het opspinnen, daarna verbruiken ze maar een watt of 15 per stuk.

[ Voor 14% gewijzigd door Tim_R op 17-05-2005 15:59 ]

• roelieboelie
Ah shit man, die Centurion 5 is ook best wel mooi :) En nog niet eens zo duur ook :D

Nu weet ik helemaal niet meer wat ik moet kiezen 8)7

//edit:

de grote vraag is: de ruimte tussen mobo en voeding, is die 1,5cm?

http://images.anandtech.c.../centurion5/installed.jpg

http://www.ocia.net/reviews/centurion5/slots.jpg

[ Voor 52% gewijzigd door roelieboelie op 17-05-2005 18:46 ]

Hoi

• Tim_R
Ik heb zelf een Centurion 5 en vind hem uiteraard ook mooi :P

De ruimte tussen mobo en voeding is bij mij mer dan 1,5 cm. Ik heb een A8N-SLI, maar de afmetingen zijn als het goed is bij elk mobo excact hetzelfde.
Ideaal trouwens die 12cm fan.

[spam] ... zie mijn sig voor mijn mod ... [/spam]

[ Voor 17% gewijzigd door Tim_R op 17-05-2005 18:47 ]

• roelieboelie
Timmyboy_ schreef op dinsdag 17 mei 2005 @ 18:46:
Ik heb zelf een Centurion 5 en vind hem uiteraard ook mooi :P

De ruimte tussen mobo en voeding is bij mij mer dan 1,5 cm. Ik heb een A8N-SLI, maar de afmetingen zijn als het goed is bij elk mobo excact hetzelfde.
Ideaal trouwens die 12cm fan.

[spam] ... zie mijn sig voor mijn mod ... [/spam]
Ja, afmetingen bij deze twee mobo's zijn het zelfde, allebij 30,5x24,5cm.

Als ik even reken:
totale hoogte kast = 43,5cm
mobo hoogte = 24,5
43,5-24,5= 19

Stel: voeding is 12 cm hoog (?) dan is er nog 6cm over....moederbord zal wel 1 cm vanaf de onderkant staan, nog 5 cm over, voeding zal ook wel 3 cm van bovenkant staan dus ongeveer 2 cm over tussen mobo en voeding :+ Zal wel lukken hoop ik. Ik ga voor die Centurion 5. de lian li pc-61 die ik ook op het hoog heb is te duur en die Chieftec heeft zijn hardeschijven slots omgedraaid zitten wat ik niet wil.

Hoi

• Tim_R
roelieboelie schreef op dinsdag 17 mei 2005 @ 20:44:
[...]

Ja, afmetingen bij deze twee mobo's zijn het zelfde, allebij 30,5x24,5cm.

Als ik even reken:
totale hoogte kast = 43,5cm
mobo hoogte = 24,5
43,5-24,5= 19

Stel: voeding is 12 cm hoog (?) dan is er nog 6cm over....moederbord zal wel 1 cm vanaf de onderkant staan, nog 5 cm over, voeding zal ook wel 3 cm van bovenkant staan dus ongeveer 2 cm over tussen mobo en voeding :+ Zal wel lukken hoop ik. Ik ga voor die Centurion 5. de lian li pc-61 die ik ook op het hoog heb is te duur en die Chieftec heeft zijn hardeschijven slots omgedraaid zitten wat ik niet wil.
GoedzoGoedzo :D De Centurion 5 is een fijne kast en handzaam zodat ie ook meekan naar een lan oid.

Ik meet inderdaad 1,8 cm tussen bovenkant mobo en PSU. Veel succes verder met het bouwen van je systeem!

• roelieboelie
1,8cm zou dus net voldoende moeten zijn _/-\o_

Ik mag pas dit systeem kopen als ik ben geslaagd, dus moet nog even wachten :+

Hoi

• Martin?81
  • Nu online

Martin?81

Honda CBR600RR 2004

Timmyboy_ schreef op dinsdag 17 mei 2005 @ 15:57:
[...]

Zijn proc is wel dualcore he... Daarbij draait hij ook een X850XT, die lust ook wel wat. Ik weet niet wat voor graka jij hebt... :) Btw, die HD boeien niet zoveel. Dat is alleen bij het opspinnen, daarna verbruiken ze maar een watt of 15 per stuk.
Mee eens. Maar ik denk dat het wel gaat draaien op een Zalman 300, maar voor de zekerheid 400 nemen. Die heb ik zelf ook liggen, moet hem er alleen nog inzetten. Maar 480 of meer is echt niet zo snel nodig... Meer is niet altijd beter. :) Het klinkt zo Amerikaans anders. ;)

• roelieboelie
Waar halen jullie eigenlijk vandaan die die P4 640 dual core is 8)7

Hoi

• Tim_R
De Pentium 4 6xx serie is dual core, de 5xx serie single core. Jij krijgt het dus voor elkaar een dual-core te kopen voor +/- 300 euro, terwijl jij denkt dat het een single-core is 8)7

• roelieboelie
Timmyboy_ schreef op woensdag 18 mei 2005 @ 16:38:
De Pentium 4 6xx serie is dual core, de 5xx serie single core. Jij krijgt het dus voor elkaar een dual-core te kopen voor +/- 300 euro, terwijl jij denkt dat het een single-core is 8)7
Lol, ik zie echt nergens staan dat die 640 dual core is :O Bewijs? :9

Hoi

Verwijderd

De 6xx serie is 2 mb cache
De 8xx serie is dual-core

• Borromini
  • Registratie: Januari 2003
  • Niet online

Borromini

Mislukt misantroop

Timmyboy_ schreef op woensdag 18 mei 2005 @ 16:38:
Net review gelezen van Pentium IV EE dual-core, dat typenr was 840... Ik denk dat je redelijk verkeerd zit :p. 6xx serie is opvolger van 5xx, met EMT64 en zo van die dingen ingeschakeld, wat je bij 5xx niet hebt.

Got Leenucks? | Debian Bookworm x86_64 / ARM | OpenWrt: Empower your router | Blogje

Pagina: 1